Gå til innhold

Miss_Sunshine*s lille store kokebok


Miss_Sunshine*

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig rotet meg inn her, og lagd meg min egen lille kokebok! Jeg er så absolutt ingen gourmetkokk, bare en ivrig hobbykokk. ;) Jeg liker å prøve ut nye oppskrifter, men er opptatt av det skal være enkelt å lage i en travel hverdag. Her kommer jeg til å legge inn oppskrifter på alt fra lekre biffmåltid til sauser, tilbehør og søte desserter. Kort sagt, alle mine yndlingsoppskrifter.

Oppskriftene kommer fra litt over alt egentlig, en del kommer fra familie og venner, noe er funnet på diverse forum og blogger, andre har blitt snappet opp fra kokebøker og diverse oppskriftshefter, og et par har jeg komponert selv. Der jeg kan, skal jeg selvsagt kreditere oppskriftens opphav!

Håper at så mange så mulig får glede av oppskriftene, og kom gjerne med tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

post-65121-0-36538700-1368879583_thumb.jDa er årets 17. mai-lunsj vel gjennomført, og det i knallvær! Imellom alle pølsene og isen som ble fortært, så fikk vi jammen servert et mini-koldtbord som gikk ned på høykant hos alle i storfamilien også. Noe av det som høstet mest lovord, var min hjemmelagde rekesalat. En litt spesiell oppskrift som jeg har fått av min svigerinne. Noen rynket litt på nesen da de hørte at den inneholdt fiskepudding, men de tvilsomme grimasene ble fort erstattet med godlyder når de fikk sin første munnfull med dette! En knallgod rekesalat som definitivt er verdt å prøve!

Rekesalat med vri

165 gram majones (1 pakke)

150 gram fiskepudding

150 gram godt avrente reker

1 bunt frisk gressløk

Pepper

Finhakk gressløk og bland godt med majonesen.

Skjær fiskepuddingen i terninger og bland terningene og rekene inn i majonesblandingen.

Smak til med pepper.

Superenkelt og veldig godt! Jeg har sløyfet salt her, da jeg synes rekene og fiskepuddingen gir nok saltsmak, men dette er jo såklart en smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

... Og her var det jo voldsomt med liv :fnise: Dette lille kokebokprosjektet mitt gikk nok litt i glemmeboken, men det skader vel ikke å prøve seg igjen? Denne gangen har jeg tenkt å friste med farlig gode snickerskakekonfektbiter (?!). Oppskriften har jeg fått av min tante, men har gjort et par små endringer på den.

Snickerskakekonfekt

2 desiliter lys sirup

1 desiliter sukker

250 gram peanøttsmør (fin type)

1 spiseskje vaniljesukker

10 desiliter kellogg's special k

200 gram melkesjokolade

Ha sirup og sukker i en tykkbunnet kjele, og ha på svak varme til sukkeret har smeltet helt. Ta kjelen av platen og ha i peanøttsmøret og vaniljesukkeret, og rør kraftig til du har en klumpfri røre. Rør så inn kellogg's til alt er dekket av sirupblandingen. Trykk ut massen i en liten, bakepapirkledd langpanne og la massen avkjøles helt. Smelt melkesjokoladen over vannbad eller i mikrobølgeovn, og stryk over den kalde "kaken". Settes kjølig til glasuren har stivnet.

I originaloppskriften så står det at man kan ha i 1 desiliter kokosmasse i sirupblandingen sammen med peanøttsmøret og vaniljesukkeret. Jeg har droppet det, da jeg synes det smaker best uten. Jeg har også byttet ut vanlig cornflakes med kellogg's special k, siden jeg synes at kellogg's gir en mer crunchy og god konsistens. Cornflakesen har en tendens til å bli litt "soggy" etter en stund. Oppskriften er egentlig beregnet til en rund springform (24 cm), altså en rund kake, men jeg synes den egner seg best i langpanne som konfekt, da dette er mektige saker! Den blir derfor nokså tynn når man fordeler røren i en langpanne, men jeg synes dette fungerer best.

Vær også obs på at når sirupblandingen har blitt tatt av varmen, så må ting skje litt fort, for sirupen stivner nemlig raskt, og kan derfor bli veldig vanskelig å fordele i kakeformen om det har gått for lang tid!

post-65121-0-94196900-1381615495_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noe av det positive med all denne kulden og ruskeværet, er at man med god samvittighet kan kose seg inne med diverse sysler. Jeg har brukt de siste par regnværsdagene på å prøve ut litt forskjellige oppskrifter.En av favorittene har jeg tenkt å dele her, nemlig brownie cookies with peanut butter frosting. Fant oppskriften på Manuela Kjeilen sin blogg, passion 4 baking for lenge siden, og endelig tok jeg med tid til å teste den ut. Og herregud så gode de var! Jeg er generelt ikke så veldig begeistret for cookies og annen tørrbakst, men takket være lite mel og mye mørk sjokolade ble dette fantastiske cookies med intens sjokoladesmak som smelter på tunga. Peanøttfrostingen må være en av de beste frostingene jeg har smakt, og var helt himmelsk i kombinasjon med cookiesene! Oppskriften gir ca. 9 doble cookies

Brownie Cookies with Peanut Butter Frosting

Brownie Cookies

350 gram mørk kokesjokolade

40 gram smør

2 egg

150 gram sukker

1 teskje vaniljeessens

35 gram hvetemel

1/4 teskje bakepulver

Peanut Butter Frosting

160 gram melis

280 gram peanøttsmør (fin type)

80 gram mykt smør

1 teskje vaniljeessens

1 desiliter kremfløte

Knekk opp 200 gram mørk kokesjokolade og ha i en kjele sammen med smøret. Ha så kjelen over et vannbad på svak varme til kokesjokoladen og smøret har smeltet helt. Imens piskes egg, sukker og vaniljeessens i 15 minutter med miksmaster til man har en skikkelig tykk og luftig eggedosis.Vend hvetemel og bakepulver forsiktig inn i eggedosisen med en slikkepott. Bland så sjokoladeblandingen inn i eggedosisrøren. Grovhakk de resterende 150 gram mørk kokesjokolade, og bland godt inn i røren. La så røren stå å hvile på kjøkkenbenken i 10 minutter slik at den blir nokså fast og litt seig. Sett så deigen som topper på en bakepapirkledd stekeplate.1 spiseskje røre per kjeks, og husk å ha god avstand mellom hver, da de flyter en god del ut under steketiden. Stekes midt i ovnen på 180 grader i 10 - 15 minutter. La de ferdigstekte cookiesene avkjøles helt på stekeplaten.

Til frostingen has melis, peanøttsmør, vaniljeessens og mykt smør i en bolle, og piskes kraftig med en miksmaster til alt er veldig godt blandet. Hell så i kremfløten i en tynn stråle mens du pisker, helt til du har en smidig, blank og luftig krem. Smør et tykt lag peanøttfrosting på halvparten av de avkjølte kjeksene og ha så på de andre cookiesene og klem forsiktig sammen.

post-65121-0-38012600-1382381891_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i fisk, og aller best liker jeg laks og torsk. Men så var det dette med variasjon da. Det blir som oftest laks med agurksalat, rømme og poteter eller torsk med poteter, gulerøtter og smeltet smør. For en god stund siden hadde jeg utrolig lyst på fisk, men hadde lyst til å prøve noe annet tilbehør enn det "vanlige". Etter litt googling fant jeg en herlig oppskrift på et forum (nå husker jeg dessverre ikke hvilket forum det var), og denne retten har vært på vår meny siden. Laksefileter med en nydelig topping av fetaost, soltørkede tomater, pinjekjerner og ovnsbakte grønnsaker i tillegg. Utrolig smakfull og herlig kombinasjon! Og det beste? Den er superenkel å lage. På ca. en halvtime har du en sunn, mettende og deilig middag! Denne oppskriften er til 2 personer

Laks med fetaosttopping og tomat

4 små laksefileter

8 spiseskjeer creme fraiche

4 spiseskjeer soltørkede tomater

1/2 glass fetaost

1 bunt asparges

2 store gulerøtter

1 boks minimais

1 middels stor tomat

2 spiseskjeer soyasaus

1/2 desiliter vann

godt salt (helst maldonsalt)

sitronpepper

chilipulver

pinjekjerner

Start med å gni inn laksefiletene med salt, sitronpepper og chilipulver på begge sidene, og la dette trekke inn mens du gjør klart resten. Skrell gulerøttene og del i middels tykke staver, knekk av nederste delen av aspargesen der hvor den knekker naturlig (skrell av ytterste laget om du synes det er nødvendig), skjær tomaten i middels tykke skiver og la minimaisen renne godt av seg. Bland alle grønnsakene forsiktig sammen, og fordel i en stor ildfast form. Hell over vannet og soyasausen, og dryss over litt pepper. Mos fetaosten godt med litt av marinaden den ligger i, tilsett de soltørkede tomatene og creme fraichen og bland godt til du har en litt tykk, grynet masse. Legg så laksefiletene oppå grønnsakene og smør så fetaostblandingen over alle laksefiletene. Dryss til slutt over pinjekjernene. Stekes midt i ovnen på 225 grader i 20-25 minutter.

I originaloppskriften så sto det at man kunne ha saus og ris eller couscous til, men dette synes jeg overhodet ikke var nødvendig.

post-65121-0-96894800-1382745808_thumb.j

( :fnise: må bare le litt av fotograferingsegenskapene mine altså.. Jaja, bedre med et dårlig bilde enn ingenting. Knallgodt var det uansett ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være en av de aller mest geniale oppskriftene jeg har oppdaget i 2013, eller kanskje noensinne! En vanvittig smakfull og deilig pizza lagd av speltlompe og herlig fyll. Og det stopper ikke her, den er nemlig lagd på 15 minutter og er i tillegg sunn! Hva mer kan man ønske seg av en matrett i en travel hverdag? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lagd denne, men jeg tror ikke jeg kan telle de på to hender, for å si det sånn. Den har blitt servert på alt fra jentekvelder,til lørdagskos og til og med bursdag med stor suksess. En pizza kan jo varieres i det uendelige, men jeg synes at akkurat denne kombinasjonen er spesielt god. Ikke rent få har gått hjem fra meg med denne oppskriften i hånda, og nå legger jeg den også ut her. Oppskriften er til 2 personer.

Speltlompepizza

4 speltlomper

4 spiseskjeer grønn pesto

2 spiseskjeer ketchup

4 skiver kjøttpålegg av enten kylling eller kalkun

1 liten boks champignon

2 desiliter revet ost

ca 10 centimeter av en agurk

4 spiseskjeer fetaost

ruccula

Smør pesto på lompene, og ha på små klatter av ketchup. Riv opp kjøttpålegget i passende biter å ha på lompene sammen med godt avrent champignon. Topp med revet ost. Stekes midt i ovnen på varmluft på 200 grader i 5-10 minutter, til osten er helt smeltet og lompen så vidt begynner å få farge i kantene. Imens skjærer du opp agurken i passende terninger (Fjern gjerne den bløte kjernen, da den ofte gjør pizzaen og rucculaen "soggy") Når pizzaen er ferdig stekt, toppes den med ruccula, fetaost og agurk. Serveres straks.

post-65121-0-02312900-1383014719_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...