AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #1 Skrevet 15. mai 2013 Jeg vet at angst kan vise seg i mange former. Jeg har opplevd mange ulike symptomer de siste 3 månedene, og det fascinerer meg nesten hvordan kroppen kan oppføre seg bare fordi man har feil tanker... Det hele begynte for omtrent et år siden med mageproblemer. Reagerte plutselig på oppkast etter alkohol til tider. Noen slike hendelser begynte å gjøre meg redd for at jeg var syk. Og det tok litt av etter en matforgiftningsepisode i desember. Begynte å bli engstelig, fikk forstoppelse, trente mindre. I februar ble det verre med magen og jeg fikk det for meg at det var noe galt med hjertet fordi jeg samtidig fikk brystsmerter, vondt i venstre arm og ubehag i brystområdet. Dette var nytt for meg. Jeg var hos legevakten for mange ganger på et par uker og fikk piller som skulle hjelpe magen. Etter 2 uker begynte jeg å lese om angst, og oppdaget at jeg hadde mange av symptomene jeg leste om. Nevnte dette for legen min. Jeg følte meg bedre på det tidspunktet fordi jeg hadde lest om angst, og jeg begynte i kognitiv terapi kort tid etter legebesøket. Ble samtidig grundig testet ut for mageproblemer, intoleranser, lever, diabetes, avføringsprøve. Mye rart. Alle prøvene var fine. Manglet ingenting. Hadde ingenting. Følte meg litt bedre av det, men angsten ble verre. Mye voldsom kvalme, anspent i brystet, hodepine, anfall med skjelving, hjertebank, høy puls, mye gråt. Jeg hadde blitt redd for at det feilet hjertet mitt noe, at det var derfor jeg var så kvalm. Jeg var hos legen igjen, sa at alt var så mye verre. Hun nevnte at jeg kan ha magekatarr (basert på min tidligere historie) i tillegg til angsten. Det skulle ta omtrent 2 mnd før jeg tok ultralyd og arbeid-EKG. Legen sa jeg ikke skulle bekymre meg og at alt så normalt ut. Superdupert. Levde på dette noen få dager. Det er 2 uker siden. Etter dette har angsten i den gamle formen forsvunnet. Nå merker jeg urolighet på kveldstid, redd for å være alene om kvelden, mye trøtt, slim i halsen, kraftig puls i magen og mageproblemene fortsetter i ny form. Er veldig oppblåst og stram i magen. Jeg aner at legen kan ha rett i at jeg har katarr, og at angsten er en årsak eller at det er en sammenheng. Reagerer fortsatt på alkohol. Forskjellen fra før hjerteundersøkelsen er at nå prøver jeg å være i aktivitet i minst 30 min om dagen. Det som skjer når jeg går ut, prøver å få opp pulsen, blir ør, menger meg med store folkemengder og mye støy er at magen blåser seg opp, jeg får hodepine, halsmuskulaturen strammer seg, føler meg urolig, tenker på hjertet. Det skjedde nettopp, og jeg er helt utmattet og ør med en kjempebollemage! Har bare lyst til å sove. Det med magen er et stort problem. Det gjør det ubehagelig å være aktiv. Jeg gikk raskt i 30 minutter og var innom butikken. Dette må være angsten i ny form? Det er i alle fall det jeg ønsker at det skal være, og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme over dette. Angsten i den gamle formen forsvant, så jeg trodde at nå ble det bedre. Terapien har gått over til å behandle depresjon. Men hva nå? Hvorfor er jeg fortsatt redd for hjertet Er det folk jeg er redd for? Det skal sies at jeg er mye alene, jobber alene, men har samboer. Jeg tror at dette har bidratt til dette helvetet som også har inkludert depresjon til tider. Kan det være løsningen min ut av dette? Å skape en ny hverdag? Innerst inne er jeg en normal, ressurssterk jente som ingen ville tro har disse problemene. Anonym poster: 8f118aec62d9a2d2df67749dc8089325
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #2 Skrevet 15. mai 2013 Synes ikke det med oppblåst mage stemmer helt med angst. Høy puls, at halsen snører seg, tungt å puste, hyperventillering. Svetting/hetetokt er mer angstsymptomer, slik jeg kjenner det. Vondt ned venstre arm og bryst er jo tegn på hjerteinfarkt (men om du er ung er det sikkert ikke det). Kan jo være noe fysisk i bunnen, så får du angst i tillegg. Tok de EKG av hjertet? Anonym poster: e22e92b66747ae1b5566febf9ffb7b02
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #3 Skrevet 15. mai 2013 Mageproblemer/stressmage henger nært sammen med angstproblemer. Vet ikke hva som kom snikende først, mage eller angst. Har tatt EKG 3 ganger, ultralyd og belastningsEKG på 2 mnd. Anonym poster: 8f118aec62d9a2d2df67749dc8089325 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #4 Skrevet 15. mai 2013 Hmm kanskje det er det forstoppelsen min skyldes. Jeg har skikkelige problemer og er plaget med sterk angst. Anonym poster: e22e92b66747ae1b5566febf9ffb7b02
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #5 Skrevet 15. mai 2013 Min angst manifisterer seg ofte med magesmerter, fordøyelsesproblemer og opplåsthet og luft, samt de andre symptomene. Anonym poster: 41c0984f401ac2a007da41d90d2458d7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #6 Skrevet 15. mai 2013 Vil tipse dere om å prøve pusteteknikker. Det fungerer godt på magen. Ts. Anonym poster: 8f118aec62d9a2d2df67749dc8089325
elise00 Skrevet 15. mai 2013 #7 Skrevet 15. mai 2013 (endret) Man svelger ofte mye luft(ubevisst) når man er nervøs, derfor blir man oppblåst. Pusteøvelser er bra, som nevnt over her. Å puste dypt med magen er viktig, da slapper man mer av siden øvre del av kroppen ikke blir så anspent . Og magesmerter kan vise seg som smerter i brystet, det er ubehagelig men heldigvis ikke farlig. Endret 15. mai 2013 av elise00
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå