Gå til innhold

Tilbyr banken oss en dårlig deal?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg er skikkelig blond når det kommer til økonomi, så tilgi meg om dette er det teiteste dere har lest her inne på en god stund...

For omtrent 15 år siden tok min mann opp et lån for å kjøpe et lite hus. Dette var før vi ble kjent. Jeg aner ikke hvor lang nedbetalingstid han hadde på det lånet, men en 20-30 år er vel vanlig.

For noen år siden tok jeg opp et lite lån for å kjøpe meg inn huset med i hvert fall en bitteliten andel. Lånet var på ca 250.000, det var alt jeg hadde råd til da.

Begge lånene har altså vært betalt på i en god del år, selv om vi er langt fra gjeldsfrie.

Nå trenger vi et lite tilleggslån på ca 150.000 kr for å skifte ut taket. Jeg hadde sett for meg at vi kunne fått bare et ekstra lån på dette beløpet, med noen få års nedbetalingstid.

Banken tilbyr oss derimot et lån som er stort nok til å dekke reparasjonen av taket samt å innfri de to andre lånene (altså lånebeløpet blir 150.000 + gjenstående beløp av mannens lån + gjenstående beløp av mitt lån).

Dette lånet vil bli billigere per måned enn det jeg og han betaler samlet i dag, men vil løpe over 30 år.

Det er her jeg stusser litt. Med de lånene vi har i dag vil vi være gjeldsfrie om ikke alt for mange år (husker ikke helt hvor lenge). Men om vi skal ta opp det bittelille lånet på bare 150.000, som jo bare er en brøkdel av boligens verdi, så må vi slite med lånet i 30 år til?

I mitt hode høres dette fryktelig dyrt ut - riktignok vil vi betale mindre per måned enn i dag, men siden vi bruker flere år på det må det vel bli langt dyrere totalt sett?

Eller er dette en god løsning? Finnes det bedre måter å gjøre dette på?

Og hvordan skal vi egentlig fordele kostnadene mellom oss når vi får ett felles lån? Hittil har jo mine kostnader vært lavere enn hans siden jeg bare eier en brøkdel av huset.

Anonym poster: d8091733a62af737910f92f04bfac913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pellepirat

Her var det jo flere ting å ta tak i. Synes ikke de nødvendigvis tilbyr en dårlig deal. Det er jo bare et tilbud fra banken. Dere kan jo bare spørre om å få kortere nedbetalingtid (og betale inn mer i mnd), el dere kan be dem om at dere ønsker å betale inn omtrent samme sum som før, og da forlenge lånet dere har med noen år (sånn som du hadde tenkt?).

Jo lengre låneperiode jo dyrere blir lånet ja, her har du høvelig rett. Så har dere mulighet å korte ned nedbetalingstid burde dere gjøre det synes jeg.

Hvordan dere skal fordele kostnadene må du avtale med mannen din. Kanskje dere betaler inn det samme som før, + deler på kostnaden på det ekstra lånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Dersom dere betaler mer nå med 2 lån, enn dere vil gjøre med ett samlet nytt lån fra banen (som er de to opprinnelige lånene, pluss det tredje dere ønsker), så vil såklart løpetiden stige veldig. Dersom dere er villige til å betale mer enn dere gjør i dag på de 2 lånene ved å betale ekstra på et tredje lån - så sett denne månedsummen i nedbetalingsplanen fra banken.

Hvorvidt det er en dårlig deal eller ikke går egentlig mer ut på rentenivå og termingebyr - enn det gjør på løpetiden. Nedbetalingen kan dere i stor grad styre selv.

Søk gjerne på en lånekalkulator og lek litt med tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som de andre sier. Det mest interessante er renta de skal ha, sammenlikn gjerne med andre banker, innhent tilbud fra fler! Søk f.eks på finansportalen.no på boliglånsrenter. Forhandle dere frem til best mulig rente på lånet. Når dere har funnet rett bank med best rente nå, da kan dere bestemme nedbetalingstiden selv. Banken setter den gjerne lengst mulig for å hale mest mulig renter ut av dere. Men dere kan jo selv si at dere vil betale ned på 10 år og få tilsvarende høyere månedsbeløp. Eller, dere kan godta 30 år og være disiplinerte med betale inn ekstra hver måned. Jeg anbefaler nr 1 (avtale kort nedbetalingstid) hvis økonomien ellers er grei, slik at dere ikke fristes til å bruke pengene på noe annet enn å betale på lånet. For det er da det blir dyrt, som du selv har skjønt :) Om renta skulle stige mye og beløpet blir for høyt kan dere bare bed om litt lenger nedbetalingstid. Men det beste er å heller kutte andre utgifter.

Synes ikke dette er et dumt spørsmål, tro meg, du har skjønt mye mer enn mange :)

I alle fall å være skeptisk til banken, det er helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skal vi egentlig fordele kostnadene mellom oss når vi får ett felles lån? Hittil har jo mine kostnader vært lavere enn hans siden jeg bare eier en brøkdel av huset.

Som andre har nevnt har nedbetalingstid ingenting å si hvor for godt tilbudet er, kun effektiv rente. Så lenge ikke dere binder renten har dere lov til å betale inn så mye dere vil for å korte ned nedbetalingstiden.

Ang. fordelingen er det naturlige å fortsatt betale etter eierbrøk. Den som eier mest får størstedelen av verdiøkningen som oppussingen fører til, og derfor vil du komme dårlig ut hvis du betaler like mye av den.

Anonym poster: abc35cdf5d0a5f7d011b636f93aaf546

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...