AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #1 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg klarer ikke finne ut hva jeg kommer til å få i ferielønn i år, siden jeg jobbet 80% 01.01.12 tom. 31.07.12, og 100% fom 01.08.12- til nå. Hvordan beregnes den i slike tilfeller? Anonym poster: 020e1e1e123b4fae33a628b7c9b52291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pellepirat Skrevet 13. mai 2013 #2 Del Skrevet 13. mai 2013 Feriepengegrunnlaget for fjoråret står på lønnslippen du fikk i desember. Uavhengig av stillingsprosenten vil du få 12,1% av dette, el 10,2% avhengig av hvor mange uker ferie du skal avvikle. Det er altså hvor mye du tjente til sammen i fjor som avgjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #3 Del Skrevet 13. mai 2013 Feriepengegrunnlaget for fjoråret står på lønnslippen du fikk i desember. Uavhengig av stillingsprosenten vil du få 12,1% av dette, el 10,2% avhengig av hvor mange uker ferie du skal avvikle. Det er altså hvor mye du tjente til sammen i fjor som avgjør det. Takk. :-) Og hvordan vet jeg om jeg får 12,1 eller 10,2? Jeg jobber som lektor på en ungdomsskole, og må altså ta ut ferie i ca. 7 uker. Anonym poster: 020e1e1e123b4fae33a628b7c9b52291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 13. mai 2013 #4 Del Skrevet 13. mai 2013 DU vet vel hva du har fått før? Sannsynligvis 12, siden det sikkert er en offentlig stilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #5 Del Skrevet 13. mai 2013 På http://www.norsklektorlag.no/ofte-stilte-spoersmaal/category173.html#Ferie står følgende om ferie: Ferielovens regel er at den alminnelige feriefritid er 25 virkedager (dvs. 4 uker og 1 dag) i løpet av kalenderåret. I tillegg kommer tariffavtalt ferie. Ansatte i KS-området har avtalefestet rett til fem virkedager, samlet blir da ferien på 5 uker og 1 dag. Arbeidstakere som fyller 60 år i løpet av ferieåret får en ekstra uke ferie. Se ferieloven § 1. Ferielovens hovedregel er at 18 virkedager (hovedferien, 3 uker) gis i perioden 1. juni – 30. september. Videre at restferien på 7 virkedager gis samlet innenfor ferieåret. Dette kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale. For lærere i KS-området sier tariffavtalen § 7.2 følgende: ”Undervisningspersonalet avvikler den lovbestemte feriefritid (4 uker + 1 dag) sammenhengende i juli måned med avslutning siste virkedag i måneden, dersom ikke annet er fastsatt etter drøftinger mellom arbeidsgiver og den enkelte arbeidstaker. De avtalefestede feriedagene tas ut uten at behovet for stillinger øker, og anses som avviklet i de deler av året der det ikke er arbeidsplikt.” Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen. Se ferieloven § 6. Du har vel neppe 7 uker ferie? Det er antakelig snakk om ferie pluss avspasering. Som du ser av det over her så kan ingen her vite hvor mange uker ferie du har. Mest sannsynlig vil du finne det i kontrakten din, eventuelt kan du høre med arbeidsgiver eller fagforening. Anonym poster: bfb9cdeb587d39e096c45ffca7d1237c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 15. mai 2013 #6 Del Skrevet 15. mai 2013 Jeg jobber med lønn på en videregående skole. Du er vel offentlig ansatt og innenfor tariff. Da er det 12% (ikke 12,1 som en skrev) dersom du er under 60 år (som jeg antar du er). Du ser på lønns- og trekkoppgaven evt lønnsslippen for desember hvor stort feriepengegrunnlag du har opptjent. Fri som lærerne har er ferie pluss avspassering. De har ikke lengre ferie enn andre, men overskytende regnes som avspassering. Lærere har ferie i juli måned, resten av året regnes det som avspassering. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 15. mai 2013 #7 Del Skrevet 15. mai 2013 Se på siste lønnslipp fra i fjor - der ser du akkurat hvor mye du får i feriepenger i år. Eller årsoppgaven du fikk fra kommunen i januar (denne som er relevant for selvangivelsen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå