Gå til innhold

Eget bankkort til hjemmehjelpen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger noen innspill på hvordan man løser situasjonen med hjemmehjelp og handling. Jeg tør ikke å gi fra meg bankkortet med kode til hjemmehjelpen (det er en ny en hver gang). Jeg kan ikke dra til butikken for å ta ut kontanter (det er jo det jeg trenger hjemmehjelpen til :P). Men så tenkte jeg at det kanskje er mulig å opprette en egen konto med et eget bankkort som jeg kun fører over noen hundre kroner på. Banken min sier at jeg bare kan ha et bankkort, men at det kan være tilknyttet flere kontoer. Altså nesten motsatt av det jeg ba om. Og nå klarer jeg ikke å komme på bedre løsninger. Jeg vet ikke hvordan det er normalt å løse situasjonen, men Hjemmetjenesten mener at "alle" har bunkevis med sedler stablet hjemme så de forsto ikke problemet....

Håper på hjelp fra noen kloke hoder!

Anonym poster: fc10c98d87f6d853083742a63873dc4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har to bank kort. har det i samme bank. bare at jeg har en sparebanken asker eller hva den heter. og en sparebanken sørlandet eller hva den heter;P haha 2 ulike kontoer ,to ulike bankkort. to ulike koder.

Anonym poster: dcd843949299d5b26d62a90b394b1307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen andre som du virkelig stoler på til å ta ut et visst beløp for deg som du kan ha hjemme og som skal gå til handling. Eventuelt få noen til å kjøre deg til nærmeste minibank og ta ut et større beløp du kan ha hjemme til handling.

Jeg ser heller ikke problemet.

Anonym poster: e1ac9686827bc71764cd5e1544e7cd16

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, "alle" har ikke bunkevis med sedler stablet hjemme. Hva med å opprette en bankkonto i en annen bank slik at du enkelt kan overføre penger til denne kontoen f-eks med denne mobilløsningen?

Du trenger selvsagt ikke fortelle hjemmehjelpen om dette, hvis de ser beløpet på kontoen din vil de ikke ta noe pga det er "lite"?? Tenker at er det noen med uærlige evner så vil de kanskje ikke stjele fra noen som kan merke det. En konto med et høyt beløp kan de gjerne ta en hundrings fr anå og da??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? De må ha med kvittering, og du ser på nettbanken hvor mye de har brukt.

Anonym poster: d1936a7cc0109c7c3aa8aa61e1657778

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Opprett egen konto i Skandiabanken hvis banken din ikke kan gi deg et nytt kort. Det er veldig enkelt å opprette konto der, og jeg har selv konto der i tillegg til en annen bank, og har dermed to kort. :)

TS bør da virkelig ikke gi pin-koden til sitt vanlige kort, om noe skulle skje vil ikke forsikringsselskapet sette pris på å høre at pin-koden til TS er gitt bort til gud og hvermann.

Dere som ikke ser problemet bør se en gang til. Å ha større beløp liggende hjemme er heller ikke heldig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Murica

Hva er problemet? De må ha med kvittering, og du ser på nettbanken hvor mye de har brukt.

Anonym poster: d1936a7cc0109c7c3aa8aa61e1657778

Aldri i verden om jeg hadde gitt fra meg pin koden til hjemmehjelpen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen andre som du virkelig stoler på til å ta ut et visst beløp for deg som du kan ha hjemme og som skal gå til handling. Eventuelt få noen til å kjøre deg til nærmeste minibank og ta ut et større beløp du kan ha hjemme til handling.

Jeg ser heller ikke problemet.

Anonym poster: e1ac9686827bc71764cd5e1544e7cd16

Jeg har ingen som kan hjelpe. Det er derfor jeg har hjemmehjelp.

Takk for tips om to banker. Tror jeg går for det. Jeg tenker også at det er moralskt vanskeligere å stjele hvis det er en liten sum. Håper ihvertfall det.

Anonym poster: fc10c98d87f6d853083742a63873dc4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan jo ha en egen konto med eget bankkort. Det vil gjøre det enklere å holde oversikt om hjemmehjelp er ærlig eller ikke. For det er nå en gang slik at det er sorte får i alle flokker, og når man får ny hjemmehjelp hver uke får man ikke noe gjensidig forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oblivion

Er du i en situasjon der du har fast hjemmehjelp så er jo det gjerne akkurat fordi du skal få muligheten til å leve et liv uten å være avhengig av at familie og venner for å få gjort den minste lille ting. Og i dette tilfellet heller ikke TS tilgang til sine nærmeste på denne måten.

De tingene de aller fleste av oss ser på som uproblematiske og hverdagslige er gjerne litt mer problematisk for en som er syk, gammel eller ufør.

I tillegg så får mange personer som har hjemmehjelp, nye mennesker inn i hjemmet sitt ukentlig og kanskje daglig. Tenk deg, et nytt fjes hver uke som skal hjelpe deg med din hverdag -men som også "tramper inn" inn i ditt hjem. Det er alltid to sider av en sak -selv om man både ønsker og trenger en hjemmehjelp, så gir man også slipp på en god del av sitt privatliv. Og vi er alle ulike -noen mennesker er ærlige og har arbeidsmoral, andre ikke. Det forekommer stjeling på alle arbeidsplasser -arbeidsplassen til hjemmehjelpen er en annen mann/kvinnes hjem.

Og for å nevne det TS spør om her så ser jeg hva h*n tenker; et bankkort er høyst privat og det kan bli misbrukt. Ikke minst så er det sjeldent lurt å oppbevare store verdier hjemme, hjemmehjelp eller ikke. Uføre og eldre har flere ganger vært målet for innbruddstyver, akkurat fordi de er mer tilbøyelige til å oppbevare større summer med penger, og andre verdigjenstander hjemme, i tillegg til å kanskje være ute av stand til å kontakte politi eller stoppe innbruddet selv i det det skjer.

Tar en titt bakover i nyhets arkivene, der finnes det mange rapporterte saker media har tatt opp for å vise at systemet ikke alltid funker som det er ment.

Hvorfor kan man ikke skille mellom arbeid og privatliv på de punktene der det faller seg naturlig? Jeg vil tro at for mange ærlige hjemmehjelper så vil det føles bedre å få tilgang til et "hjemmehjelpkort" enn personens private kort, fordi forholdet til penger er noe av de vanskeligste tingene å ta hånd om, det er roten i vårt livsopphold i det moderne samfunnet.

Uærlige personer vil med et "hjemmehjelpkort" ha mindre tilgang til å lure de de jobber for, men dem om det -den uføre og de gode hjelperne er på lag.

Med et sånt kort slipper dere jo også en masse styr med vekslepenger. (Ser for meg hjemmehjelpen får med seg noen hundrelapper og ALLTID kommer hjem med mynter, du ender jo opp i banken ved de gamle myntmaskinene til slutt. Sydentur på kronestykker og tiere. :fnise: )

(Edit: hele denne posten kom som et svar til noen her inne som ikke ser dette som problematisk, men det ble nok mer et svar til "den generelle gruppen" som lever på ignoranse. Beklager utbruddet, det var ikke ment direkte til dere. ;))

Endret av Oblivion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noe problem å opprette en ny konto med bankkort tilknyttet.

Jeg tror nesten du må ha misforstått banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan opprette en egen konto i nettbanken og bestille bankkort tilknyttet den aktuelle kontoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste matbutikker lar deg opprette et kundekort, slik at hjemmehjelpen kan handle for deg og så får du regning som du kan betale i nettbanken. Ring nærbutikken og be om å få bli kontokunde (merk at det helst ikke er et kredittkort tilknyttet butikken du skal ha, kun et kontokundekort slik at du får regning tilsendt)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...