Gå til innhold

Hund for allergikere?

Lykkeliten

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at bichon frisé er en hunderase allergikere ikke reagerer på. Finnes det flere typer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kinesisk nakenhund  :o

Angst! :o

Frister ikke så veldig å kose med, kanskje...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Hårløse hunder er ikke særlig mer allergivennlige enn pelskledde hunder. Det er fordi det er hudcellene og spytt man reagerer på (og urin og avf.), ikke hårene i seg selv. Men med hårene blir hudceller og spyttrester spredd for alle vinder slik at det vrimler av allergener i hjemmet ditt.

Men en pelsløs hund kan bades jevnlig slik at man reagerer mindre. Dette leste jeg i alle fall om en dame som gjorde med sin hårløse katt.. Hun reagerte like mye på sin hårløse katt som på andre katter, men holdt altså allergenene i sjakk gjennom bading av pusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Jeg har også hørt at det er en hunderase som er svært "vennlig" for allergikere. Husker bare ikke hva den heter... En liten rase tror jeg.

Men jeg vet også om en som har en kongepuddel, og hun er egentlig allergisk, og den er visst ikke så ille for henne, så lenge hun er nøye med å ikke få hele hunden opp i ansiktet o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pudlene (alle fire størrelsene) er røytefrie, og sånn sett mer allergivennlige. Men det er riktig som det står her, der er ikke hårene i seg selv allergikere reagerer på, men hudflass. Og alle hunder har hud (no shit...) Men det hjelper jo klart å ha en røytefri hund. Men da må man jo klippe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og linker! Ble glad når det viste seg at jeg har flere valg enn kinesisk nakenhund... :)

Wheaten terrieren så veldig flott ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder som ikke røyter er mer allergivennlige enn hunder som røyter, dette nettopp fordi da blir ikke hudcellene og pelsmidden spredd utover alt. Det er mange hunderaser som ikke røyter, men det gjelder helst små raser. De fleste store raser røyter som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund og Coton de tulear røyter heller ikke.

Du finner mer info om disse på canis.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at bichon frisé er en hunderase allergikere ikke reagerer på.

Jeg vet om flere allergikere som ikke tåler Bichon Frisé heller...

Vi hadde en slik før, skaffet den fordi mamma hadde litt allergi men vi ville gjerne ha hund. Det gikk bra når mamma var frisk og i fin form, men var hun feks forkjølet eller syk på andre måter tålte hun ikke å være i nærheten av den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dverg schnauzere røyter lite. Mener å ha hørt at de er fine for alergikere også, men mulig jeg husker feil.

Forøvrig min favoritt hund. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tine24

Jeg var hos legen idag.. og hun anbefalte oss ikke å kjøpe hund..

Jeg er litt allergisk.. kjenner det ikke hvis jeg bare er på besøk hos noen i et par dager, men hvis jeg er der en uke klør det litt i øynene og nesa renner.. Allergien kan bli verre hvis vi skaffer oss hund.. :-(

Det står en del nyttig om allergi og dyrehold på norges astma og allergi forbundets nettsider.. www.naaf.no

snufs fra en som ikke kan få hund..

:veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var allergisk før. (Hadde en stor hund, men beholdt den helt til den ble gammel)

Nå hender det jeg passer en liten hund. Det går bra. I begynnelsen reagerte jeg (rennende og kløende øyne, nysing osv.) - men jeg fikk et homeopatmiddel, som styrket immunforsvaret, samt at jeg tok 1500 mg c-vitamin per dag, solhatt, hvitløk, magnesium, og av og til en zyrtec (mot allergi).

Allergien ble bedre ganske raskt.

Nå trenger jeg ikke zyrtec.

Ikke kjøp hund, men kontakt homeopat, samt at du tar c-vit og solhatt før du evt. omgås andres hunder (begynn inntak av solhatt m.m. par dager i forkant).

Små hunder er bedre enn store - mindre allergener, og du kan lettere bade de ofte (uten parfymert shampo). Det hjelper også å holde støvet unna i huset, og holde hunden unna soverommet (det går bra for meg nå, at hunden sover ved siden av senga.)

Vet jo ikke hvor plaget du er - men det finnes hjelp å få, bare man er litt tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har også gått til homeopat hele tiden, var det som gjorde at hun kunne ha hunden de siste årene på tross av allergien. Og det var altså en Bichon Frise.

For mamma er det nok nå om gjester som kommer med oss har koset mye med en hund same dagen, da sittet det i klærne til gjesten og mamma blir tett i nesa og alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lilleulv

Jeg kan anbefale rasen Portugisisk Vannhund og middelet Petal Cleanse (se www.zoosupply.no). Dette har vi prøvd ut i praksis med min superallergiske kjæreste med godt resultat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...