Pawn Hearts Skrevet 12. mai 2013 #1 Skrevet 12. mai 2013 Hvorfor velger folk all inclusive-ferier? Er de redde for den lokale kulturen? Disse hotellene er iallfall med på å sparke beina under lokalsamfunnet i og med at utestedene og de små hotellene mister kunder. Jeg ser dem her til stadighet med de latterlige plastarmbåndene sine. Av alle typer turisme må dette være den som gir minst både til de ferierende og til samfunnet rundt (og sikkert mest til turoperatørene). Personlig mener jeg at å rusle rundt og finne hyggelige kafeer og restauranter er en helt vesentlig del av ferien. Så får det heller bli litt dyrere (eller kanskje det ikke blir det når det kommer til stykket?). Så, til dere som velger all inclusive: Hvorfor? Og har dere tenkt på konsekvensene for de menneskene som bor på de stedene dere drar til? (For ordens skyld: Jeg taper ikke penger selv på dette siden arbeidsgiverne mine er norske. Men jeg taper indirekte på det ved at steder jeg er glad i går konkurs.) 5
stine43 Skrevet 13. mai 2013 #2 Skrevet 13. mai 2013 Er vel mest for barnefamilier, all inclusive er praktisk. For min del er jeg enig med deg, men jeg kan jo se hvorfor noen finner det praktisk. 1
Gjest Funky Punk Skrevet 13. mai 2013 #3 Skrevet 13. mai 2013 Det er praktisk. Et par ganger har jeg valgt all inclusive rett og slett fordi jeg bare har hatt behov for å slappe av på ett sted. Andre ganger har jeg droppet det fordi jeg har hatt lyst til å oppleve landet og kulturen.
Anglofil Skrevet 13. mai 2013 #4 Skrevet 13. mai 2013 (endret) Det er praktisk og billig. Og noen liker også tryggheten. Selv elsker jeg all inclusive, men det er ingen motsetning til å ikke ville oppleve kultur. Som alt annet i denne verden så er det hva du gjør det til. Og forøvrig: for meg som sliter sånn med sensitive smaksløker så er all inclusive supert, fordi jeg da kan smake på alskens retter uten å vite at jeg må kaste vekk masse penger på mat jeg kanskje ikke kan eller orker å spise. Faktisk har all inclusive ført til at jeg smaker på mye mer lokal mat enn det jeg har gjort når jeg har reist tidligere. Jeg sliter veldig med sensitive smaksløker (nei, det er ikke tull), og det gjør at jeg ofte velger retter jeg vet jeg liker, framfor å smake på nye, uansett om jeg reiser på sykkeltur i Danmark eller på busstur til Praha. All inclusive-hotellene jeg har bodd på har generelt hatt nydelig mat, som da også inkluderer en god del lokal mat. Det er ikke nødvendigvis bare pizza og pasta det går i. Det igjen gjør at jeg da på senere reiser spiser mye av den lokale maten som tilbys når man er ute og reiser uten all inclusive. Så er det også slik at noen av oss reiser med mennesker som trenger å ha trygge og gode rammer, slik som i sommer. Da har jeg også dårlig råd, og da er det deilig å vite at jeg slipper å tenke på penger. Vi kan kose oss i to uker uten å bruke et rødt øre, for alt er betalt på forhånd. Og for oss blir det mye billigere så lenge vi reiser lenger enn to uker. I oktober reiste jeg alene, og da var all inclusive et must, for da turte jeg faktisk ikke å gå ut alene siden det var i Tyrkia. Jeg ville derimot slappe av og kose meg, og da var det mitt alternativ. Så er det dette med arbeidsplasser. Vel, disse all inclusive-hotellene skaffer også mange jobber, ergo er jeg vel ikke helt enig. Så jeg kan være enig i ts, hvis det kun er all inclusive-hoteller og ikke en eneste restaurant igjen, men helt ærlig: marked forandrer seg og sånn er det. Folk har forskjellige behov og forskjellig lyst. Jeg klarer ikke å ha dårlig samvittighet, men så reiser jeg både på reise som ikke er all inclusive, med andre ord liker jeg litt av hvert. I år hadde alternativet ikke vært reise i det hele tatt hvis vi ikke kunne valgt all inclusive. Mvh Yvonne Endret 13. mai 2013 av Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #5 Skrevet 13. mai 2013 Hvorfor velger folk all inclusive-ferier? Er de redde for den lokale kulturen? Disse hotellene er iallfall med på å sparke beina under lokalsamfunnet i og med at utestedene og de små hotellene mister kunder. Jeg ser dem her til stadighet med de latterlige plastarmbåndene sine. Av alle typer turisme må dette være den som gir minst både til de ferierende og til samfunnet rundt (og sikkert mest til turoperatørene). Personlig mener jeg at å rusle rundt og finne hyggelige kafeer og restauranter er en helt vesentlig del av ferien. Så får det heller bli litt dyrere (eller kanskje det ikke blir det når det kommer til stykket?). Så, til dere som velger all inclusive: Hvorfor? Og har dere tenkt på konsekvensene for de menneskene som bor på de stedene dere drar til? (For ordens skyld: Jeg taper ikke penger selv på dette siden arbeidsgiverne mine er norske. Men jeg taper indirekte på det ved at steder jeg er glad i går konkurs.) De har da vel flere ansatte på hotellet, ergo flere folk som får arbeid. Folk må da få gjøre som de vil. Selv har jeg aldri bodd på all inclusive, men det er godt mulig jeg gjør det når vi får barn og/eller når jeg blir gammel. Skulle jeg reist alene hadde jeg definitivt bodd på all inclusive. Men jeg er generellt veldig skeptisk til mat på all inclusive hotell. Det er som regel buffeter som bugner over av salmonella. Men det er nå en annen sak. Anonym poster: 778e480df7f414b947b28f0ce27d28b0
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 13. mai 2013 #6 Skrevet 13. mai 2013 Vi har hatt all-inclusive en gang, rett og slett fordi det var billig og praktisk. Vi dro til et typisk turiststed i "syden" og var ikke på ferie for å oppleve verken kultur eller mat. Vi dro på ferie rett og slett fordi vi hadde behov for fullstendig avkopling og ville helst bare ligge rett ned hele tiden. Å finne nye restauranter hver kveld(og på dagen om man vil ha lunsj) kan være ganske slitsomt. Reiser vi på ferie med barn kommer vi sikkert også til å velge den løsningen, fordi det er mest praktisk. Så kan man heller ta en pause fra hotellet et par kvelder for variasjonens skyld.
Anglofil Skrevet 13. mai 2013 #7 Skrevet 13. mai 2013 Men jeg er generellt veldig skeptisk til mat på all inclusive hotell. Det er som regel buffeter som bugner over av salmonella. Men det er nå en annen sak. Anonym poster: 778e480df7f414b947b28f0ce27d28b0 Dette har jeg også vært skeptisk til. Men bor man på hoteller med fire eller fem stjerner så pleier maten også å holde god standard. De gangene jeg har bodd på all inclusive-hotell har maten gått såpass fort unna at den ble skiftet ut hele tiden. Da tenker jeg at faren er ganske liten. Dessuten velger jeg alltid hoteller med flere restauranter. F.eks skal vi bo på et hotell med både buffét- og to a la carte-restauranter (bulgarsk og asiatisk restaurant). Med andre ord har man mer å velge mellom om man ønsker det. Mvh Yvonne
Pawn Hearts Skrevet 13. mai 2013 Forfatter #8 Skrevet 13. mai 2013 De har da vel flere ansatte på hotellet, ergo flere folk som får arbeid. Folk må da få gjøre som de vil. Selv har jeg aldri bodd på all inclusive, men det er godt mulig jeg gjør det når vi får barn og/eller når jeg blir gammel. Skulle jeg reist alene hadde jeg definitivt bodd på all inclusive. Men jeg er generellt veldig skeptisk til mat på all inclusive hotell. Det er som regel buffeter som bugner over av salmonella. Men det er nå en annen sak. Anonym poster: 778e480df7f414b947b28f0ce27d28b0 Mangler det et "ikke"? Når man reiser alene, er det jo mye lettere å bevege seg rundt enn når man reiser med barn, og jeg ville trodd at all inclusive ble temmelig kjedelig i lengden. Når det gjelder det første poenget ditt, er jeg redd det ikke holder. Folk kommer hit til øya og jobber på de store hotellene om sommeren, og det blir billig fordi de kan lage store mengder av samme rett istedenfor å servere måltider som kundene setter sammen selv. Siden det er mer effektivt, trenger de også færre ansatte, og siden kundene ikke er grekere, trenger heller ikke de ansatte å være det (det jobber mange albanere og østeuropeere her - ikke et vondt ord om dem, men i dagens krisesituasjon er det mange grekere som sliter). Dessuten: Jeg har aldri vært på noen av disse hotellene selv, men hva får du av gresk mat der? Jeg tipper horiatiki (gresk salat), taramosalata ("kaviar"), melitzanosalata (auberginesalat), moussaka, souvlaki, stifado, kalamari og andre turistfavoritter. Du får neppe dakos (kretisk salat med tørket brød) kolokithokeftedes (squashkaker), pantzaria (rødbeter med hvitløksdip) χταπόδι ξυδάτο (marinert blekksprut) eller bekri meze (svinekjøtt i krydret vinsaus). Men jeg kan ta feil. Uansett mener jeg det må være mye hyggeligere å sitte på en gresk mezedopolio enn på hotellrestauranten. Det finnes også hauger av turistfeller her i byen, og det er derfor jeg skriver rodosbrevene mine. De beste stedene holder nesten uten unntak åpent hele året, og man skal ha flaks for å finne dem i løpet av en uke eller to. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #9 Skrevet 13. mai 2013 Mangler det et "ikke"? *snipp* Jeg mente helt alene, uten noen andre i det hele tatt. Kun 1 person, og det var meg. Da hadde jeg bodd på all inclusive. Anonym poster: 778e480df7f414b947b28f0ce27d28b0
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #10 Skrevet 14. mai 2013 Vi har valgt All inclusive i år fordi vi reiser en stor gruppe med små barn. Anonym poster: 9648b10e6eba736ed4c824a9756189f6
Chloe- Skrevet 14. mai 2013 #11 Skrevet 14. mai 2013 (endret) Mangler det et "ikke"? Når man reiser alene, er det jo mye lettere å bevege seg rundt enn når man reiser med barn, og jeg ville trodd at all inclusive ble temmelig kjedelig i lengden. Når det gjelder det første poenget ditt, er jeg redd det ikke holder. Folk kommer hit til øya og jobber på de store hotellene om sommeren, og det blir billig fordi de kan lage store mengder av samme rett istedenfor å servere måltider som kundene setter sammen selv. Siden det er mer effektivt, trenger de også færre ansatte, og siden kundene ikke er grekere, trenger heller ikke de ansatte å være det (det jobber mange albanere og østeuropeere her - ikke et vondt ord om dem, men i dagens krisesituasjon er det mange grekere som sliter). Dessuten: Jeg har aldri vært på noen av disse hotellene selv, men hva får du av gresk mat der? Jeg tipper horiatiki (gresk salat), taramosalata ("kaviar"), melitzanosalata (auberginesalat), moussaka, souvlaki, stifado, kalamari og andre turistfavoritter. Du får neppe dakos (kretisk salat med tørket brød) kolokithokeftedes (squashkaker), pantzaria (rødbeter med hvitløksdip) χτaπόδι ξυδάτο (marinert blekksprut) eller bekri meze (svinekjøtt i krydret vinsaus). Men jeg kan ta feil. Uansett mener jeg det må være mye hyggeligere å sitte på en gresk mezedopolio enn på hotellrestauranten. Det finnes også hauger av turistfeller her i byen, og det er derfor jeg skriver rodosbrevene mine. De beste stedene holder nesten uten unntak åpent hele året, og man skal ha flaks for å finne dem i løpet av en uke eller to. Nå er ikke jeg en stor fan av all-inclusive, men jeg tviler faktisk sterkt på at det hadde falt meg inn å bestille alle de sistnevnte rettene på restaurant. Blir jo en veldig dyr ferie om man skal bestille alle "fremmedord" uten å ha et snev av kunnskap om hva det faktisk er - tross litt forklaring fra servitør. Jeg er ikke kresen, men heller ikke altetende. Derfor blir utforskningen så som så, og jeg hadde sikkert endt opp med like mange nye smaker som på en fire-/femstjerners all-inclusive. Endret 14. mai 2013 av Chloe- 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #12 Skrevet 15. mai 2013 Mangler det et "ikke"? Når man reiser alene, er det jo mye lettere å bevege seg rundt enn når man reiser med barn, og jeg ville trodd at all inclusive ble temmelig kjedelig i lengden. Når det gjelder det første poenget ditt, er jeg redd det ikke holder. Folk kommer hit til øya og jobber på de store hotellene om sommeren, og det blir billig fordi de kan lage store mengder av samme rett istedenfor å servere måltider som kundene setter sammen selv. Siden det er mer effektivt, trenger de også færre ansatte, og siden kundene ikke er grekere, trenger heller ikke de ansatte å være det (det jobber mange albanere og østeuropeere her - ikke et vondt ord om dem, men i dagens krisesituasjon er det mange grekere som sliter). Dessuten: Jeg har aldri vært på noen av disse hotellene selv, men hva får du av gresk mat der? Jeg tipper horiatiki (gresk salat), taramosalata ("kaviar"), melitzanosalata (auberginesalat), moussaka, souvlaki, stifado, kalamari og andre turistfavoritter. Du får neppe dakos (kretisk salat med tørket brød) kolokithokeftedes (squashkaker), pantzaria (rødbeter med hvitløksdip) χταπόδι ξυδάτο (marinert blekksprut) eller bekri meze (svinekjøtt i krydret vinsaus). Men jeg kan ta feil. Uansett mener jeg det må være mye hyggeligere å sitte på en gresk mezedopolio enn på hotellrestauranten. Det finnes også hauger av turistfeller her i byen, og det er derfor jeg skriver rodosbrevene mine. De beste stedene holder nesten uten unntak åpent hele året, og man skal ha flaks for å finne dem i løpet av en uke eller to. Har du blitt influert av den rasistiske atmosfæren i Grekenland? Har holdningen din til "utlendinger" blitt påvirket av grekernes historiske rasisme? Vi alle vet jo at ikke-grekere er for barbarer å regne ........ Anonym poster: 2f65f555c0d2d4afe2821d3de27d7648 1
Pawn Hearts Skrevet 15. mai 2013 Forfatter #13 Skrevet 15. mai 2013 Har du blitt influert av den rasistiske atmosfæren i Grekenland? Har holdningen din til "utlendinger" blitt påvirket av grekernes historiske rasisme? Vi alle vet jo at ikke-grekere er for barbarer å regne ........ Anonym poster: 2f65f555c0d2d4afe2821d3de27d7648 Langt ifra. Det finnes ikke en rasistisk trevl i denne skrotten. Men i Hellas er det mange om et stadig mindre bein. Jeg ser nå at det jeg skrev kan misforstås og at jeg kanskje burde ha utelatt det. Jeg avskyr de fordømte nazistene i Gyllent Daggry (Χρυσή Αυγή), og det gjør alle vennene mine også, uansett hvor de kommer fra.
skruf Skrevet 15. mai 2013 #14 Skrevet 15. mai 2013 Har hatt all inclusive en gang, og det var da vi var i Kenya. Rett og slett pga det ikke var noen andre alternativer! Men det var veldig god mat og drikke, og vi spiste masse lokal mat:) Vanligvis så spiser vi nesten aldri på hotellene vi bor på, da vi liker å gå på små, koselige restauranter. På Kreta f.eks fant vi for mange år siden en liten familierestaurant som vi har vært trofast mot hvert år, og vi blir tatt i mot som familie når vi kommer dit:) I år så skal vi leie med de, gleder meg!
fresia Skrevet 16. mai 2013 #15 Skrevet 16. mai 2013 jeg har hatt all inclusive én gang, men da bodde vi på et hotell midt i ørkenen i Egypt hvor det var langt til nærmeste by. selv om det var masse god mat å velge mellom savnet jeg å oppdage nye, sjarmerende restauranter hver dag
missus Skrevet 19. mai 2013 #16 Skrevet 19. mai 2013 Vi reiser med to små på 4 og 6 år, all inclusive tur kostet 40tusen kr for 14dager. Jeg synes på ingen måte at det er billig. Istedet for å bruke tre ttimer hver kveld på å finne restaurant, velge mat, spise, betale og gå hjem igjen, er det veldig mye lettere å kunne velge fra en buffé. Slipper grinete misfornøyde unger, ikke minst trøtte unger. En lettere løsning for veeeeldig mange familier.
PeakP Skrevet 19. mai 2013 #17 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Istedet for å bruke tre ttimer hver kveld på å finne restaurant Man er rimelig kresen om en bruker 3 timer hver kveld i to uker på å finne restauant. Forøvrig er jeg helt enig med trådstarter. Endret 19. mai 2013 av PeakP 2
Cata Skrevet 19. mai 2013 #18 Skrevet 19. mai 2013 For min del ville all inclusive vært et utmerket valg. Når man er singel kvinne på ferie, så er det ikke alltid rasende festlig å rusle rundt alene på kveldstid for å finne et sted å spise. Jeg er pinglete og liker meg best inne på hotellet når det begynner å gå mot kveld. Jeg ville derfor trolig valgt det ut fra trygghetsaspektet - enten det nå er reelt eller bare eksisterer i min hjerne. Jeg er egoist nok til å innrømme at utsiktene til å bli slått ned eller ranet på vei hjem fra den lille koselige restauranten veier tyngre enn hensynet til at selvsamme restaurant kanskje mister en gjest de kveldene jeg vil ha mat. Har for øvrig bodd på all inclusive en gang da jeg var på gruppereise og det var helt greit. Ville vi gå utenfor hotellets område så kunne vi selvsagt det, men siden det var flere forskjellige restauranter inne på hotellområdet så ble ofte disse valgt, selv om vi enkelte steder måtte betale et mellomlegg. Noen jobbet jo på de restaurantene også, og jeg vil tro at de bodde i lokalmiljøet, så jeg kjøper ikke helt argumentet med at det sparker beina under det lokale næringsliv. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #19 Skrevet 19. mai 2013 Man er rimelig kresen om en bruker 3 timer hver kveld i to uker på å finne restauant. Forøvrig er jeg helt enig med trådstarter. Her misforstår du nok henne. Kommaene i setningen indikerer en oppramsing av ting som tar tre timer tilsammen;) Anonym poster: 3a64a7871f86a99572faa934ff358305 1
CathFoto Skrevet 20. mai 2013 #20 Skrevet 20. mai 2013 Vi har hatt det en gang, da vi var 8 dager i Hurghada. Hvorfor? Fordi det var inkludert hos reiseoperatør på alle de finere hotellene. Er jeg fan? Nei, jeg er veldig enig med ts. I tillegg synes jeg det er kjedelig å spise på samme steder såpass ofte, vi pleier sjelden å gå samme sted to ganger når vi er på ferie. Den delen an maten som var nordafrikansk var meget god, men alt som skulle tilpasses vestlige faner var ganske kjipt, og dessverre var det mest av det siste. Vi valgte derfor å prøve andre steder, men pga at de fleste har all inclusive så var det desto større kamp om de få turistene som var utenfor hotellmurene. Jeg synes innkastere er slitsomt i seg selv, men i Hurghada var det verre enn Monastir og Marrakech så det gjorde at vi ikke gikk ut like mye som de vi ville gjort ellers. Det er at faktum at all inclusive-turisme dreper det lokale næringslivet, og ikke bare når det gjelder mat. For når folk stortsett er på hotellet, hotellets Strand og organiserte turer så bruker de heller ikke penger på andre ting de ellers ville gjort. Cruise til Haiti er et godt eksempel, på 60 minutes for noen år siden viste de hvordan cruiseturistene blir loset inn i den trygge cruisehavnen hvor de oppholder seg. All inntjening gikk til cruiseselskapene og deres egenetablerte selskaper som betjente turistene. Nordmenn er nok ikke så naive, men mange amerikanere mente da at de lokale på Haiti umulig kunne ha det så ille, de hadde jo selv sett hvordan det er. Jeg må si at jeg har en viss forståelse for hvorfor noen velger all inclusive, og på ferie så tenker vi alle kanskje mest på oss selv. Jeg ser den praktiske delen, selv om jeg personlig synes det er kjedelig. Men tror mange ikke er klar over hva slags effekt det har på lokalsamfunn. Jeg synes ikke det er feil at det finnes og at noen velger å benytte seg av det, men at det ser ut til å bli nesten eneste alternativet enkelte steder og at mange aldri ser annet enn innsiden av et hotell men likevel tror de har opplevd "det ekte"ved stedet, det synes jeg er et problem. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå