Pengebingen Skrevet 13. mai 2013 #81 Del Skrevet 13. mai 2013 Svar til TS: God, men ganske ufornuftig, økonomi vil jeg si. Vi er to personer her, vi setter av 5000 hver mnd til mat husholdningsvarer og bensin. Ca 2500 av de går til faktisk mat. Så om dere bruker 7000 så var jo det veldig mye på den posten også synes jeg. Dere har inntektene veldig skjevt fordelt, noe som gjør dere sårbare om A f.eks blir ufør (= utbetalt 66% av lønn). B vennes også til et forbruk langt over egen inntekt, noe som er ok så lenge parforholdet holder (er dere gift?), men som fort gir store problemer ved samlivsbrudd. Det er ikke alltid så enkelt å gå ned i livsstil nemlig. Deres økonomi har jo et kjempepotensiale, men akkurat nå er dere ikke så flinke med pengene deres. Jeg drev slik før selv, før jeg egentlig skjønte hvor dumt det er. Går man nok på kjøpesentre får man jo inntrykk av at "alle" lever sånn, så "da er det helt normalt". Men så fant jeg ut at det hadde vært mer moro å faktisk HA penger, både sparepenger, og råd til ferier og kos, enn å "gjøre som alle andre". For min del stemmer det, det er enda mer gøy å ha penger enn å bruke de på tull! Du kan jo titte innom bloggen min for å få noen tips ang å slutte med impulshandling:http://pengebingen.blogspot.no/2012/07/tips-for-unnga-impulsshopping.html Sammenliknet med samlet situasjon hos oss, så har vi akkurat like mye inn, men vi sitter igjen med en god del mer enn dere, men vi har ikke barn og under 1/3 av deres boliglån. Vi har et overskudd på ca 20.000 hver måned som vi kan velge hva vi vil gjøre med. Oftest går det aller meste til sparing/nedbetaling boliglån. For å få til det gjør vi tre ting: 1) vi har et skriftlig budsjett med inntekt og alle utgifter, 2) vi setter av penger som skal spares med en gang vi får lønn, til øremerkede kontoer uten kort på og 3) vi har et mål for all sparingen. Det gjør sparing mer moro. Det er bare å bestemme seg, men det er en fordel om dere gjør det sammen. Ikke bare du, hvis han også sliter med impulskjøp til f.eks bil osv. Det er lurt å gjøre alt dette sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 13. mai 2013 #82 Del Skrevet 13. mai 2013 Her må det innskrenkes. Målet denne uken er å kjøpe kun det vi trenger....ja bortsett fra 17 mai fløyter og sånn 17 mai greier da.... Anonym poster: a54e1d12546e97d6d634996c3da9ae53 Har du ikkje 17- mai-greiene liggande frå i fjor? Vi har ein boks på storleik med ei skoeske, der ligg fløyter, sløyfer og pins og ventar på neste 17. mai. Flagga ligg samansnurra ¨på ei hylle i boda. Med bunad til heile familien treng vi ikkje nye antrekk heller. Å ha orden i ting slik at du finn att tinga du kjøpte i fjor (til 17. mai, jul, påske osv.) gjer at du kan ta fram dei gamle tinga i staden for å kjøpe nye til kvart år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #83 Del Skrevet 13. mai 2013 Kanskje du og kan skaffe deg en jobb? Regner med. At det er partneren din som har A-inntekten, siden du ikk engang klarer å skrive ordentlig. Ikke kast sten i glasshus Anonym poster: 5829bf7aa0f6678df5f09f2f0b7f4946 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 13. mai 2013 #84 Del Skrevet 13. mai 2013 Ikke kast sten i glasshus Anonym poster: 5829bf7aa0f6678df5f09f2f0b7f4946 Forskjell på å ha feil grunnet touchtelefon, og å skrive nesten alt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #85 Del Skrevet 13. mai 2013 Det er jo ditt valg om du vil til Syden eller kjøpe dill og dall og ting og tang og gå på kafé. Anonym poster: db526c8e76871e8c438b1bd85a4f124b Enig med deg! Vi har 35000+8000 kr og deg er før skattetrekk. Vi har faste utgifter på ca 25000 kr. Sitter igjen med ca 10.000 og vi har råd til sydentur. Det handler om prioritering når dere bruker 13000 på dill og dall. Anonym poster: 8c49f214eecac168caf9c0396c0696ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #86 Del Skrevet 15. mai 2013 Svar til TS: God, men ganske ufornuftig, økonomi vil jeg si. Vi er to personer her, vi setter av 5000 hver mnd til mat husholdningsvarer og bensin. Ca 2500 av de går til faktisk mat. Så om dere bruker 7000 så var jo det veldig mye på den posten også synes jeg. Dere har inntektene veldig skjevt fordelt, noe som gjør dere sårbare om A f.eks blir ufør (= utbetalt 66% av lønn). B vennes også til et forbruk langt over egen inntekt, noe som er ok så lenge parforholdet holder (er dere gift?), men som fort gir store problemer ved samlivsbrudd. Det er ikke alltid så enkelt å gå ned i livsstil nemlig. Det finnes heldigvis forsikring for ufør i dette landet så rådet her må være å betale for en uføreforsikring. Vi har engangsutbetaling på 3 mill hvis vi skulle bli ufør. Det dekker mye lån for de fleste. Vil i tillegg si at de fleste klarer å endre kjøpemønster hvis det blir dårlige tider. Tror ikke at TS fortsetter med å kjøpe dilldall hvis renta øker. Anonym poster: f9c1c370c0efb8cf10477db9c6f0db52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Independent Skrevet 17. mai 2013 #87 Del Skrevet 17. mai 2013 Jeg syns dette var mye penger å rutte med jeg. Ville kuttet ned på matbudsjettet. Jeg er minstepensjonist og har utbetalt 13000 kr i mnd + bostøtte. Dette skal gå til husleie (6500), strøm, tv, internett, mobil, forsikringer, bil, mat ++++. Om det hjalp det til å føle deg rik - hversegod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lakrisjenta Skrevet 17. mai 2013 #88 Del Skrevet 17. mai 2013 Dere har GOD råd hvis dere bruker pengene fornuftig. Jeg er alene med huslån og barn. Har halvparten av det dere har i inntekt hver mnd og klarer faktisk å spare 6000-8000 i mnd. Men man lever etter hva man har i inntekt og det kan bli en ond sirkel. Jeg har aldri hatt mye penger og når jeg har god råd tør jeg nesten ikke å bruke penger så da blir det sparing i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn88 Skrevet 17. mai 2013 #89 Del Skrevet 17. mai 2013 Utdannelsen er ikke gratis. Den gjør deg fattig i mange år. Dyre bøker er det og hvert halvår. Men du kan jo prøve å leve på 3000 i måneden selv i 5 år og se hvor gøy du synes det er at de som "kaller seg fattige" sitter med over det dobbelte i måneden. Tror du det er gøy å bo på 11 kvadrat? Kan se langt etter bil og boligmarked da. Hadde jeg blitt gravid nå, hadde det vært krise. Hvordan skulle jeg levd med et barn på 3000 kr i måneden? Skulle jeg tatt abort da? Anonym poster: 5a3a74c36bc8218e1dfb7e376bf11d01 Ikke vær så helvettes ansvarsløs at du puler uten prevansjon da om du ikke har råd til barn... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 #90 Del Skrevet 17. mai 2013 Vi har under halvparten igjen og vi er familie på 4, men vi unner oss aldri noe luksus. Anonym poster: fb4208751cd36146405264d08355b2d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå