Gå til innhold

Har vi dårlig økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

TS her.

Nå tar debatten litt av her da, Det var ikke meningen å få dere til å krangle dere imellom.

Beklager om noen blir kvalme over MEG, det var ikke sutring fra min side, iallefall ikke ment slik. Jeg føler at jeg sløser og bruker opp penger.

Ja sparing er inkludert, bla 1000 i IPS, og ca 2000 til annen sparing,

Men det blir for lett at man plutselig kjøper ditt og datt og jeg må skjerpe meg.

Småkjøp her og der..... jeg må stramme inn.

Takk til dere som kommer med konstruktiv tilbakemeldinger.

Anonym poster: a54e1d12546e97d6d634996c3da9ae53

Neste gang du står overfor et impulskjøp bør du tenke: dette eller sydenturen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 i ukeslønn til ungen

Bare jeg som blir :hakeslepp: ? Hvis unger får 4-5000 i mnd nå i lommepenger, så melder jeg meg ut. Men jeg håper du mener alt av utgifter til barnet, selv om det også blir fryktelig drøyt.

Anonym poster: 467c1f2337f31ff660a2533c7f9586a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Føler at vi "altid" er blakk....vi har ikkeråd til syden osv.

A:Inntekt: 37000 utbetakt

B:inntekt: 14000 utbetalt

Totaltinn: 51 000,-

UT: 31 000,-

De 31 tusen er alle utgiftene,fra lån til sfo,sparing, tv, forsikring ved, årsavgift ol. Fordelt utover året.

Ergo må 31000,-innpå budsjett-konto pr mnd.

Så vi har 20000,- igjen til resten.

Dette fordeles slik:

7000,- på mat konto, konto med eget kort som brukes til handling av mat og husholdningsartikler.

Og 13000 som brukes på klær, dill dall, ting og tang, som hageblomster, interiør, skrujern, nytt oljefilter, cafe besøk, leker, klær, ja alt sånt.

Føler at jeg bruker mye penger, jeg er flink å dra kortet og det blir vanvittig fort tomt.......

Har 1 bil,5 år gammelt nybygget hus, og 3,3 milioner i gjeld. Har kun 1 lån, huslån på 3,3 mil)

Har jeg noe å klage over??

Har jeg det trengt økonomisk?

Vi er 2 voksene, og en 8 åring i familien!!!

Dere har det ikke trangt i det hele tatt, langt derifra.

Dere må kutte ned på dill og dall. Dere kunne sikkert klart dere med noen få tusenlapper på det og spart resten.

Hadde jeg og min mann hatt dere inntekt hadde vi sannsynligvis satt av rundt 100 000 i året på sparing som ble brukt til ferier, utstyr og annet når det er behov.

Trikset er egentlig å aldri legge opp til for høyt forbruk i utgangspunktet. Det er vanskeligere å kutte enn å bare ta overskuddet og spare det.

Anonym poster: a5c7befa70e24735b8b1ce096096d22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts igjen.

Ja forbruket er nokfor høyt.

Det er der vi må kutte.

Men hva er dill dall........huff, jo jeg vet jo det, det er en sminkekost her og en mascara der, hårfarge, eller en liten vase. Ett søtt lite skilt, en lekker duk. Eller en parfyme.

Dill dall er en bilvask her og en bilvask der, det er ett par pakker kleshengere, og plastbokser fra europris. 6 nye kaffefrus ble med hjem en dag forige uke........som om vi ikke har nok kaffekrus fra før..... *skammer meg*............

Så en leke til ungen, og ett skjerf til mor, så ditt og datt......

Her må det innskrenkes.

Målet denne uken er å kjøpe kun det vi trenger....ja bortsett fra 17 mai fløyter og sånn 17 mai greier da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ts igjen.

Ja forbruket er nokfor høyt.

Det er der vi må kutte.

Men hva er dill dall........huff, jo jeg vet jo det, det er en sminkekost her og en mascara der, hårfarge, eller en liten vase. Ett søtt lite skilt, en lekker duk. Eller en parfyme.

Dill dall er en bilvask her og en bilvask der, det er ett par pakker kleshengere, og plastbokser fra europris. 6 nye kaffefrus ble med hjem en dag forige uke........som om vi ikke har nok kaffekrus fra før..... *skammer meg*............

Så en leke til ungen, og ett skjerf til mor, så ditt og datt......

Her må det innskrenkes.

Målet denne uken er å kjøpe kun det vi trenger....ja bortsett fra 17 mai fløyter og sånn 17 mai greier da....

Tenk gjennom hvilke 17. mai-greier du skal ha. Trenger dere egentlig noen ting, eller kan du bruke det du har fra tidligere å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg ville foreslå at dere lager dere en konto/et kort til "fornøyelser" som du kaller det. Der setter dere inn en fast sum, for eksempel 5000 kroner i mnd. 13000 er alt for mye!

og når det er tomt, så er det tomt. Ikke lov å fylle på mer penger før neste måned.

De 6000 som pleide å bli brukt opp kan dere spare til sydenturer, privat pensjonssparing osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier du å betale for studenter?

Kanskje det er du som burde ta deg en vaskejobb, og forstå hvordan det er å leve under fattigdomsgrensa?

Som tidligere nevnt, håper virkelig ikke du har noe service-yrke.

Du virker veldig bortskjemt og uempatisk.

Anonym poster: 5a3a74c36bc8218e1dfb7e376bf11d01

Ja, jeg gjør det. Hver måned.

Har selv både levd under fattigdomsgrensen og hatt drittjobber. Men jeg gjorde mitt beste, uten å klage, og har det idag helt greit økonomisk.

Forøvrig er kjennemerket mitt min ekstraordinære serviceininnstilling. Og har jobbet mye innenfor service :-)

Anonym poster: 4b1b279a71f93f082cc260f757baa82b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har tilsammen høy inntekt og god råd, men sløser forferdelig, dermed har dere dårlig økonomi. 2000 kroner på mat pr voksen pr måned er normalt, så 5000 for to store og en liten burde være mer enn tilstrekkelig. Slutt også å kjøpe dill og dall og ting og tang, så blir det bedre plass hjemme og mindre stress også, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har et ganske høyt forbruk. Tenk gjennom hva du skal handle før du går inn i butikken. Jeg ville satt pengene på en brukskonto uten bankkort, og så overført til brukskontoen med bankkort før jeg skulle handle. Mange banker har sms-bank, så overføringene går raskt og enkelt.

Anonym poster: e1a09fc2413b5c32e78e08596ddd99a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva er dill dall?

Det er alt du kjøper som ikke er planlagt eller som er utenfor det budsjettet du har satt opp.

Nye 17.mai sløyfer til hele familien er ikke dill dall hvis det er planen at du skal kjøpe det.

Det er planen som mangler hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.....

Ja hva bruker vi egentlig penger på??

Begriper ikke.

Jeg har egentlig utrolig dårlig kontroll.....jeg sjemmes.

Jeg trenger kanskje noen gode tips og råd.......

Eller, herregud, gode tips og råd, det er vel bare å slutte å bruke penger......

vi betaler minimalt på lånet, burde nok peise inne mer der, for vi har mye gjeld.....

Med deres økonomiske innsats vil dette absolutt være den aller beste måten å spare på!

Men et enkelt triks er følgende: Når du drar ut av huset: ta kun med deg kortet som du har satt av til matinnkjøp. Det andre kortet ligger hjemme! Skal du gjøre andre innkjøp, må du tenke deg om: trenger jeg egentlig å gjøre dette innkjøpet, og trenger jeg å gjøre det i dag?

Det andre tipset er som følger: sett over 5000 kr på en sparekonto hver lønningsdag, som du ikke har kort til. Da blir det mye vanskeligere å bruke disse pengene, når du gjør dem "utilgjengelig".

Anonym poster: 08c5502350a0c49f04f59ad01785862c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Himmel, dere har IKKE dårlig råd!

Vi er 2 1/2 voksen, med 2 1/2 barn(sier 1/2 fordi min far spiser Mye hos oss og det samme gjør kjæresten til ene ungen), vi bruker 6-6500,- på dagligvare hver mnd. Det inkluderer lørdags godt, lyspærer, mat, bursdager, alt som kan kjøpes på en dagligvare for å si det slik!

Vi har etter at regninger er betalt ca 8-9000,- igjen som går til bensin, mat, div.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks for å unngå impulskjøp, hvis du er en sånn som bare ikke klarer å beherske deg: Du har ikke lov til å kjøpe før om 11 dager. Dvs er du i en butikk på onsdag og ser en rålekker fyrstekakevisp med grønne marihøner på som du bare måååå ha, så sier du til deg selv at hvis du fortsatt har lyst på den om 11 dager så kan du komme tilbake og kjøpe den da. Men ikke før! Samme med strømpene og hårspennen på fredag og tøffeldyret på lørdag - alt må ligge og godgjøre seg på den mentale "lista" i nøyaktig 11 dager fra den dagen du så gjenstanden.

Sannsynligvis glemmer du de fleste av tingene som virket så forlokkende i øyeblikket, eller i det minste kommer du på bedre tanker i mellomtida.

Men er det sånn at du bare trenger å skjerpe deg og fint klarer det bare du får satt igang, så kan du bare bestemme deg for at du KUN får kjøpe ting som du har planlagt på forhånd. Står det ikke på handlelista så finnes det ikke. Det burde eliminere bort det meste av dilldallet. Du sto neppe på kjøkkenet og tenkte "Ååå vi trenger rosa oppvaskhansker, må dra og kjøpe"..

Anonym poster: 773612359116a614bd85c2ba1dd4589c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sto neppe på kjøkkenet og tenkte "Ååå vi trenger rosa oppvaskhansker, må dra og kjøpe"..

Nei, men nå fikk jeg et akutt behov for

-en rålekker fyrstekakevisp med grønne marihøner på

-strømper og hårspenner

-tøffeldyr

11-dagersregelen var et godt råd! Bare, hvordan skal man huske/vite at det har gått 11 dager hvis man ikke noterer seg når man fikk behovet/hva man ville ha og så sjekker, hva om man har glemt det/mistet interessen, og så sjekker, og så blusser suget opp igjen? (Jeg er dum.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere kan begge be om ekstra skattetrekk hver måned. Da får dere de ekstra pengene tilbake året etter, og slipper å ha de lett tilgjengelig sånn at de kan brukes opp. Så legger dere en felles plan om hva de ekstra pengene skal brukes på når dere får de sånn at de ikke forsvinner i shopping eller meningsløst forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-dagersregelen var et godt råd! Bare, hvordan skal man huske/vite at det har gått 11 dager hvis man ikke noterer seg når man fikk behovet/hva man ville ha og så sjekker, hva om man har glemt det/mistet interessen, og så sjekker, og så blusser suget opp igjen? (Jeg er dum.)

Ja det er poenget, vanskelig å huske.

"Hvilken dato var det jeg så den greia igjen? Aaaargh, nå må jeg begynne på nytt..."

Nye 11 dager senere:

"Det er den 23. i dag! Jeg kan kjøpe den greia i dag.... Hva var det igjen? "

Og sånn går no dagan.

..

Sier ikke at det er bombesikkert altså. Men om det ikke gjør det såpass vanskelig at man unngår å gå amok med plastikken så vil jeg påstå at man trenger mer profesjonell hjelp :fnise:

Anonym poster: 773612359116a614bd85c2ba1dd4589c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 31 tusen er alle utgiftene,fra lån til sfo,sparing, tv, forsikring ved, årsavgift ol. Fordelt utover året.

Dette fordeles slik:

7000,- på mat konto, konto med eget kort som brukes til handling av mat og husholdningsartikler.

Og 13000 som brukes på klær, dill dall, ting og tang, som hageblomster, interiør, skrujern, nytt oljefilter, cafe besøk, leker, klær, ja alt sånt.

Føler at jeg bruker mye penger, jeg er flink å dra kortet og det blir vanvittig fort tomt.......

Har 1 bil,5 år gammelt nybygget hus, og 3,3 milioner i gjeld. Har kun 1 lån, huslån på 3,3 mil)

Kanskje du og kan skaffe deg en jobb? Regner med at det er partneren din som har A-inntekten, siden du ikke engang klarer å skrive ordentlig.

Endret av zazzles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogkar

Dette fordeles slik:

Dere har ganske god økonomi, men et vanvittig forbruk. Over 4 ganger inntekt i huslån, og 13.000 sa du? i mnd på diverse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...