Gå til innhold

Har vi dårlig økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Nja, i utlandet er det foreldrene som "sparer" til barnas "college".

Eller de får "scholarship".

Anonym poster: 5a3a74c36bc8218e1dfb7e376bf11d01

Og de barna som verken har foreldre som kan sette av penger til dette eller de som ikke kvalifiserer til scholarship?

Utdannelsen er gratis i den forstand at man ikke må betale skolepenger for den offentlige utdannelsen. Jeg er enig i at skolebøkene burde vært gratis.

Jeg arbeider. Jeg kan derfor eie leilighet - noe som har vært en lang oppoverbakke for meg å få til - med andre ord ikke noe jeg ser på som selvfølgelig på noe som helst vis. Du bor på 11 kvm i en periode av ditt liv mens du studerer. Når du er ferdig utdannet kan du tjene penger og spare opp til bolig gjennom gunstige finans- og spareordnnger vi voksne kan se langt etter.

Selvsagt er det tøft mens det står på, det ernvel ingen som har sagt noe annet. Men det er midlertidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Utdannelsen er ikke gratis. Den gjør deg fattig i mange år. Dyre bøker er det og hvert halvår.

Men du kan jo prøve å leve på 3000 i måneden selv i 5 år og se hvor gøy du synes det er at de som "kaller seg fattige" sitter med over det dobbelte i måneden.

Tror du det er gøy å bo på 11 kvadrat?

Kan se langt etter bil og boligmarked da.

Hadde jeg blitt gravid nå, hadde det vært krise.

Hvordan skulle jeg levd med et barn på 3000 kr i måneden? Skulle jeg tatt abort da?

For ei sutring. Alle (stort sett) som har studert har gått gjennom dette, du er ikkje spesiell på nokon som helst måte. Du gjer dette for din eigen del, for å få deg ein god jobb med høg inntekt seinare i livet. Ta deg ein ekstrajobb viss du ikkje er fornøgd, det har vi andre gjort. Norge har det tryggaste arbeidsmarkedet i Europa, så framtida di er sikra med mindre du utdannar deg til musikalartist eller i akademiske fag som det er null etterspurnad etter.

Eg blir kvalm av slik syting.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei sutring. Alle (stort sett) som har studert har gått gjennom dette, du er ikkje spesiell på nokon som helst måte. Du gjer dette for din eigen del, for å få deg ein god jobb med høg inntekt seinare i livet. Ta deg ein ekstrajobb viss du ikkje er fornøgd, det har vi andre gjort. Norge har det tryggaste arbeidsmarkedet i Europa, så framtida di er sikra med mindre du utdannar deg til musikalartist eller i akademiske fag som det er null etterspurnad etter.

Jeg blir kvalm av folk som deg som ikke har forståelse for andre, eller tåler å høre andres synspunkt.

Håper ikke du er utdannet psykolog, eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst hvis TS er fattig er vel jeg lutfattig da.

Inntekt: 18000kr

Husleie:8500kr

Busskort:630kr

Mobil:200kr

Tiende: 1800kr

tilsammen blir dette over 11000kr

så kommer mat til meg og hundene mine,penger til å finne på ting og sparing....blir ikke spart så altfor mye,bare 2000kr i mnd, allikavel er jeg fornøyd.

Tror mange er så klagete og aldri har opplevd noen motgang økonomisk.

Hadde en periode hvor jeg måtte rane sparegrisen, hadde 200+ der og dette skulle jeg leve på i 2 uker....satt ikke og sutra av den grunn men gleda meg heller til lønninga...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei sutring.

TS spør om de har dårlig økonomi, også tåler du ikke å høre fra andre som har enda dårligere økonomi.

Halo i luken, du er ikke akkurat årets Einstein.

Selv om de som studerer, vil få bedre betalt når de kommer seg ut av jobb - så må det vel gå an å forstå at akkurat i det de er oppe i det (som kan være alt fra mellom 3-8 år) så sliter man med å få det til å gå rundt?

Jeg har iallfall stor respekt for studenter som sliter, og jeg synes studiestøtten er for lav i forhold til boligmarkedet som har gått opp.

Men du får bare sitte der kvalm du da, så kan vi studenter prate med folk med mer innsikt i våre problemer også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Føler at vi "altid" er blakk....vi har ikkeråd til syden osv.

A:Inntekt: 37000 utbetakt

B:inntekt: 14000 utbetalt

Totaltinn: 51 000,-

UT: 31 000,-

De 31 tusen er alle utgiftene,fra lån til sfo,sparing, tv, forsikring ved, årsavgift ol. Fordelt utover året.

Ergo må 31000,-innpå budsjett-konto pr mnd.

Så vi har 20000,- igjen til resten.

Dette fordeles slik:

7000,- på mat konto, konto med eget kort som brukes til handling av mat og husholdningsartikler.

Og 13000 som brukes på klær, dill dall, ting og tang, som hageblomster, interiør, skrujern, nytt oljefilter, cafe besøk, leker, klær, ja alt sånt.

Føler at jeg bruker mye penger, jeg er flink å dra kortet og det blir vanvittig fort tomt.......

Har 1 bil,5 år gammelt nybygget hus, og 3,3 milioner i gjeld. Har kun 1 lån, huslån på 3,3 mil)

Har jeg noe å klage over??

Har jeg det trengt økonomisk?

Vi er 2 voksene, og en 8 åring i familien!!!

Anonym poster: a54e1d12546e97d6d634996c3da9ae53

Ikke synd på deg TS.

For ei syting.

Blir kvalm.

:P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uføretrygda. Når leie og faste regninger er betalt har jeg i overkant av 8000 igjen til bensin, hygieneartikler, mat, klær osv. Er det lite? Det går rundt, men jeg syns ikke jeg har så god råd til å unne meg noe...

Jeg synes faktisk du har mer enn nok igjen. Du kunne faktisk ha spart en tusenlapp eller to.

Selv har jeg 2000 kr til mat, klær, lege, hygiene, sosialt osv. Joda, jeg vet at det er ekstremt knapt, men det går på et vis.

Anonym poster: 57f45f0113519fa04593efacea96e824

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grei økonomi. Om du ikke har råd til sydenturer, handler det om prioriteringer. Kutt ned på de 13.000,- dere bruker på mye som ikke er nødvendig. Små summer blir store summer når det er mange av dem, og å dra kortet stadig vekk, fører til at du mister oversikten over hva du egentlig har på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelsen er ikke gratis. Den gjør deg fattig i mange år. Dyre bøker er det og hvert halvår.

Men du kan jo prøve å leve på 3000 i måneden selv i 5 år og se hvor gøy du synes det er at de som "kaller seg fattige" sitter med over det dobbelte i måneden.

Tror du det er gøy å bo på 11 kvadrat?

Kan se langt etter bil og boligmarked da.

Hadde jeg blitt gravid nå, hadde det vært krise.

Hvordan skulle jeg levd med et barn på 3000 kr i måneden? Skulle jeg tatt abort da?

Hvis dette plager deg så sinnsykt, slutt med studiene, og start med en vaskejobb eller lignende. Så slipper jeg å betale for deg.

Anonym poster: 4b1b279a71f93f082cc260f757baa82b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nå tar debatten litt av her da, Det var ikke meningen å få dere til å krangle dere imellom.

Beklager om noen blir kvalme over MEG, det var ikke sutring fra min side, iallefall ikke ment slik. Jeg føler at jeg sløser og bruker opp penger.

Ja sparing er inkludert, bla 1000 i IPS, og ca 2000 til annen sparing,

Men det blir for lett at man plutselig kjøper ditt og datt og jeg må skjerpe meg.

Småkjøp her og der..... jeg må stramme inn.

Takk til dere som kommer med konstruktiv tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Føler at vi "altid" er blakk....vi har ikkeråd til syden osv.

A:Inntekt: 37000 utbetakt

B:inntekt: 14000 utbetalt

Totaltinn: 51 000,-

UT: 31 000,-

De 31 tusen er alle utgiftene,fra lån til sfo,sparing, tv, forsikring ved, årsavgift ol. Fordelt utover året.

Ergo må 31000,-innpå budsjett-konto pr mnd.

Så vi har 20000,- igjen til resten.

Dette fordeles slik:

7000,- på mat konto, konto med eget kort som brukes til handling av mat og husholdningsartikler.

Og 13000 som brukes på klær, dill dall, ting og tang, som hageblomster, interiør, skrujern, nytt oljefilter, cafe besøk, leker, klær, ja alt sånt.

Føler at jeg bruker mye penger, jeg er flink å dra kortet og det blir vanvittig fort tomt.......

Har 1 bil,5 år gammelt nybygget hus, og 3,3 milioner i gjeld. Har kun 1 lån, huslån på 3,3 mil)

Har jeg noe å klage over??

Har jeg det trengt økonomisk?

Vi er 2 voksene, og en 8 åring i familien!!!

Dere har på ingen måte dårlig råd. Men kanskje dårlig kontroll?

Om du sliter med å ikke kjøpe dill og dall så gi deg selv 500 kr i månedslønn. Når det er tomt er det tomt og du får ikke mer nips. Blir sikkert ryddigere i huset også. ;)

7000 i mat (og hush.artikler) for 3 stk er mer enn nok - faktisk er det rikelig.

Så 1500 til klær (til alle tre)

2000-3000 i bensin

1000 i ukeslønn til ungen

2000 til helse/tannlege

Maks 2000 til interiør/verktøy etc

2000 til trening/hobby

Hva søren bruker dere egentlig resten på? Selv med et meget romslig budsjett skulle dere ha igjen 1-2000 pr mnd. Med et normalt budsjett rundt 4-5000. Penger dere kunne satt av til lånet (renta stiger før eller senere). Ferie. Konfirmasjon.

Til sammenligning bruker jeg (1 person) 3.500 på den posten dere bruker 20.000 på. Og jeg føler at jeg nesten svømmer i penger.

Anonym poster: be42af434bdb07a6a3b76b1b93b6cc97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette plager deg så sinnsykt, slutt med studiene, og start med en vaskejobb eller lignende. Så slipper jeg å betale for deg.

Anonym poster: 4b1b279a71f93f082cc260f757baa82b

Pleier du å betale for studenter?

Kanskje det er du som burde ta deg en vaskejobb, og forstå hvordan det er å leve under fattigdomsgrensa?

Som tidligere nevnt, håper virkelig ikke du har noe service-yrke.

Du virker veldig bortskjemt og uempatisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Nå tar debatten litt av her da, Det var ikke meningen å få dere til å krangle dere imellom.

Beklager om noen blir kvalme over MEG, det var ikke sutring fra min side, iallefall ikke ment slik. Jeg føler at jeg sløser og bruker opp penger.

Ja sparing er inkludert, bla 1000 i IPS, og ca 2000 til annen sparing,

Men det blir for lett at man plutselig kjøper ditt og datt og jeg må skjerpe meg.

Småkjøp her og der..... jeg må stramme inn.

Takk til dere som kommer med konstruktiv tilbakemeldinger.

Ja, dessverre er det en del usaklige brukere her som ikke klarer å komme med andre motargumenter enn at de blir "kvalme" når folk har en annen mening enn dem selv.

Er glad jeg ikke har slike venner rundt meg.

Er litt som typen av "skjerp deg" til folk som er deprimerte. Da eier man rett og slett veldig liten innsikt i andres problemer.

Huff.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.....

Ja hva bruker vi egentlig penger på??

Begriper ikke.

Jeg har egentlig utrolig dårlig kontroll.....jeg sjemmes.

Jeg trenger kanskje noen gode tips og råd.......

Eller, herregud, gode tips og råd, det er vel bare å slutte å bruke penger......

vi betaler minimalt på lånet, burde nok peise inne mer der, for vi har mye gjeld.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiende: 1800kr

Ikke si at du betaler en tidel av inntekten din til eventyrklubben (kirken)?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke si at du betaler en tidel av inntekten din til eventyrklubben (kirken)?

Jo.det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Jeg blir kvalm av folk som deg som ikke har forståelse for andre, eller tåler å høre andres synspunkt.

Håper ikke du er utdannet psykolog, eller noe i den dur.

Eg har sjølv studert i mange år, budd på hyblar på kringsjå og hos private, og klart meg sjølv med studielån og ekstrajobb om sommaren gjennom heile studietida. Eg tåler godt å høyre andres synspunkt, og eg kan godt ha forståelse for din situasjon og. Men eg syns likevel innlegga dine ber preg av sutring, når du syns det er fælt å ikkje ha bil medan du studerer, og ikkje har fått innpass på bustadmarknaden enno. Du får tidsnok ein bustad du sjølv eig, når du er i jobb. Det er faktisk slik samfunnet fungerer, det var iallfall slik det fungerte for meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så naivt og godtroende...

:gullengel:

Vesigne din sjel unge mann. Herrer våker over deg og passer på deg. Les i salme 23, der det står at Herren er din hyrde og du skal ikke mangle noen ting.

Ha en velsignet søndagskveld i Jesu Navn.

:smoke:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...