AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #21 Del Skrevet 12. mai 2013 Slutte å dra kort kanskje? Begynn å bruke mer kontanter. Ikke at du skal gå rundt med ti tusen i lommeboken; men at du jevnlig går i minibanken, tar ut penger til det du skal, og samtidig ser saldoen. Blir kanskje enklere å holde oversikten over hvor mye man faktisk bruker. Man har jo mye bedre oversikt over hva pengene går til når man bruker kort. Før kredittkortets tid (ja, jeg er utgammel) så skjønte jeg ikke alltid hvor det ble av pengene. Nå har jeg full oversikt på kontoutskriften. I tillegg får jeg cashback på kjøpene. Men ellers helt enig med alle som sier at TS har ganske så romslig økonomi, og fint burde klart å spare seg opp til ferieturer. Anonym poster: 467c1f2337f31ff660a2533c7f9586a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 12. mai 2013 #22 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Dere har virkelig ikke dårlig økonomi. Pr dags dato har jeg ca 3000 til mat, klær, "underholdning", bensin osv. Jeg er alene med et barn, og det går. Endret 12. mai 2013 av hjärterdam 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #23 Del Skrevet 12. mai 2013 Hi her. Ja, det er jo noe med forbruket da.... jeg gremmes hver mnd for at jeg bruker så mye penger.....hva bruker jeg dem på da? Igår skulle vi på apoteket å kjøpe glyserol til å lage såpebobler, men så ble det en kjole til 299 på b.yong, en kjole til 8 åringen på h&m, solkrem sprau ogh solkrem krem på apoteket, to softiser, en muffinsform og ett par knall råååsa oppvask hansker...... Dette skjer hver gang jeg er i byen... det blir altids noe... Herregud, skulle hatt luksusfellen på besøk, og jeg skulle ha fått en del "kjeft".......... Takk for fornuftige tilbakemeldinger!! Anonym poster: a54e1d12546e97d6d634996c3da9ae53 Planlegg kjøpene dine, skriv de ned! Det virker kanskje teit å gå på apoteket med en handleliste, men om du bruker den og holder deg til den, er huskelappen en godt virkemiddel. Dersom det er vanskelig for deg å unngå butikker, hva med, i slike tilfeller som dette, å finne et annet apotek, som ikke ligger i umiddelbar nærhet til favorittbutikkene dine? Spar på kvitteringer, og skriv opp hva du bruker penger på. Få oversikt over hvor pengene forsvinner. Jeg har en kjekk "Min økonomi"-funksjon i nettbanken min, jeg syns det er spennende å se hvordan grafene endrer seg i løpet av måneden. Du kan eventuelt planlegge reiseruten din annerledes, selv unngår jeg sentrum så godt det går. Forbruket mitt gikk markant ned da jeg valgte å ta t-banen fra A til B, framfor å ta bussen som gjorde at jeg måtte bevege meg i sentrum for å bytte til bane. Hva gjorde jeg mens jeg beveget meg fra buss til bane? Jo, jeg tok meg alltid tid til å dra innom et sted for å kjøpe kaffe. 40 kr hver dag = 200 kr i uka = 800 kr i mnd! Det er mye penger! Hva med å gjøre sparing til en lek for deg selv? Kan du gjøre sparingen visuell i hverdagen, ved å for eksempel fylle på et glass/et rør med noe godt synlig hver gang du sparer? For eksempel: Dere trenger 30 000 kr til en ferietur. Finn fram et stort glass, og tegn en graf hvor tallene har passende intervaller, for eksempel 500 kr-1000 kr-1500 kr osv. Hver gang du overfører penger til sparekontoen (gjerne en sånn med maks 12 uttak i året), fyller du på glasset med noe fargerikt. Røde linser kanskje? Etterhvert fylles glasset opp, i likhet med sparekontoen. Anonym poster: 09bc8036958db430e1320cb939b56f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sengaia Skrevet 12. mai 2013 #24 Del Skrevet 12. mai 2013 Jeg er uføretrygda. Når leie og faste regninger er betalt har jeg i overkant av 8000 igjen til bensin, hygieneartikler, mat, klær osv. Er det lite? Det går rundt, men jeg syns ikke jeg har så god råd til å unne meg noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #25 Del Skrevet 12. mai 2013 Jeg er uføretrygda. Når leie og faste regninger er betalt har jeg i overkant av 8000 igjen til bensin, hygieneartikler, mat, klær osv. Er det lite? Det går rundt, men jeg syns ikke jeg har så god råd til å unne meg noe... Det burde være mer enn nok, særlig om du ikke har barn. Anonym poster: ebbb6b6ad15dbfd8963ad49007726fd5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #26 Del Skrevet 12. mai 2013 Jeg er uføretrygda. Når leie og faste regninger er betalt har jeg i overkant av 8000 igjen til bensin, hygieneartikler, mat, klær osv. Er det lite? Det går rundt, men jeg syns ikke jeg har så god råd til å unne meg noe... Oi, da har du jo nesten like mye som jeg som er i full jobb. Har du barn? Anonym poster: 215734c2cf20a7af513e2e6eb3f418bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 12. mai 2013 #27 Del Skrevet 12. mai 2013 Jeg er uføretrygda. Når leie og faste regninger er betalt har jeg i overkant av 8000 igjen til bensin, hygieneartikler, mat, klær osv. Er det lite? Det går rundt, men jeg syns ikke jeg har så god råd til å unne meg noe... Det er 5000 mer enn jeg har, så i mine øyne har du det mer enn greit økonomisk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #28 Del Skrevet 12. mai 2013 Vi er studenter og har ett barn, og om vi ikke går i minus, har vi maks 1500,- igjen når alt annet er betalt. Anonym poster: ebbb6b6ad15dbfd8963ad49007726fd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sengaia Skrevet 12. mai 2013 #29 Del Skrevet 12. mai 2013 Oi, da har du jo nesten like mye som jeg som er i full jobb. Har du barn? Anonym poster: 215734c2cf20a7af513e2e6eb3f418bd Jeg har trekk fra gammel gjeld + dyre medisiner, det utgjør en del av det som er etter leie og tlf. Jeg tenkte ferier - hvor lenge/mye er det vanlig å spare? Aner ikke hva en ferie koster med hotel, fly, mat... hva må man regne med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 12. mai 2013 #30 Del Skrevet 12. mai 2013 Vi er studenter og har til sammen 17-18 000 kr inn hver måned (fullt studielån hver, pluss samboerns deltidsjobb). I tillegg jobber vi ekstra om sommeren og får en større klatt studielån ved hver semesterstart. Dette klarer vi oss fint på. Vi har et mat- og husholdningsbudsjett på 4-5000 kr i måneden (det blir litt mer enn 4000 i måneden nå som vi har bil), og sitter igjen med rundt 3000 hver til lommepenger når vi har trukket fra sparing. Dette skal gå til telefon, linser, forsikring, strøm, klær og sko og litt moro. Om et halvt år er vi ferdig studerte og kommer nok til å ha omtrent tilsvarende inntekt som dere to. Hva vi skal bruke alle de pengene til, klarer vi virkelig ikke å forstå. Jeg ser for meg to måneders shoppingbonanza fordi jeg plutselig får penger mellom hendene, men etter det vet jeg ikke hva jeg skal bruke alt til! Så tro meg - dere har kjempegod økonomi, bare helt sinnsykt forbruk! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2013 #31 Del Skrevet 12. mai 2013 Jeg har trekk fra gammel gjeld + dyre medisiner, det utgjør en del av det som er etter leie og tlf. Jeg tenkte ferier - hvor lenge/mye er det vanlig å spare? Aner ikke hva en ferie koster med hotel, fly, mat... hva må man regne med? Hvis en kan reise utenfor skoleferiene sparer en noe i forhold til innenfor. Nå har jo Norwegian turer til Kroatia, Polens kyst og lignende som er rimelige. Noen av disse flyr de også flere ganger i uken slik at en kan ta en forlenget helg og spare på den måten. Det er umulig for meg å si noen pris uten å ane hvor mange som skal reise. Jeg pleier å beregne et sted mellom 500 og 1000 i daglig budsjett når jeg drar. I den lave enden må frokost og noen lunsjer spises på hotellrommet (fordrer leilighet) eller i allefall frokost være inkludert i romprisen. Med den høye enden av budsjettet kan en nyte flere måltider daglig ute. Velger en charter anbefaler jeg å unngå resortene og heller velge de hotellene som ligger litt borte fra stranden. Her kan 10.000ner spares. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sengaia Skrevet 12. mai 2013 #32 Del Skrevet 12. mai 2013 Hvis en kan reise utenfor skoleferiene sparer en noe i forhold til innenfor. Nå har jo Norwegian turer til Kroatia, Polens kyst og lignende som er rimelige. Noen av disse flyr de også flere ganger i uken slik at en kan ta en forlenget helg og spare på den måten. Det er umulig for meg å si noen pris uten å ane hvor mange som skal reise. Jeg pleier å beregne et sted mellom 500 og 1000 i daglig budsjett når jeg drar. I den lave enden må frokost og noen lunsjer spises på hotellrommet (fordrer leilighet) eller i allefall frokost være inkludert i romprisen. Med den høye enden av budsjettet kan en nyte flere måltider daglig ute. Velger en charter anbefaler jeg å unngå resortene og heller velge de hotellene som ligger litt borte fra stranden. Her kan 10.000ner spares. Tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2013 #33 Del Skrevet 12. mai 2013 Om et halvt år er vi ferdig studerte og kommer nok til å ha omtrent tilsvarende inntekt som dere to. Hva vi skal bruke alle de pengene til, klarer vi virkelig ikke å forstå. Jeg ser for meg to måneders shoppingbonanza fordi jeg plutselig får penger mellom hendene, men etter det vet jeg ikke hva jeg skal bruke alt til! Lær av trådstarter: lag budsjett og gode kjøpevaner fra dag 1. Tillat gjerne en "kjøpebonanza" som en engangsavgift feiring av fullført studietid. Og når festen er over så gjelder budsjettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #34 Del Skrevet 12. mai 2013 Hvorfor har uføretrygdede mer i måneden enn studenter?? Hvorfor får ikke vi studenter like mye? Og hvorfor kan ikke studielånet vårt bli slettet i det vi er flinke og oppnår en grad som vi kan nyttiggjøre oss med for samfunnet etterpå? Synes måten politikerne behandler studenter på er utrolig dårlig! Vi sitter der på små rom på 11 kvadrat, deler kjøkken og bad med 5 andre, og lever for et par tusenlapper i måneden. De fleste jobber selvsagt ved siden av, noe som går utover studiene. For et liv. Anonym poster: 5a3a74c36bc8218e1dfb7e376bf11d01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2013 #35 Del Skrevet 12. mai 2013 Hvorfor har uføretrygdede mer i måneden enn studenter?? Hvorfor får ikke vi studenter like mye? Og hvorfor kan ikke studielånet vårt bli slettet i det vi er flinke og oppnår en grad som vi kan nyttiggjøre oss med for samfunnet etterpå? Synes måten politikerne behandler studenter på er utrolig dårlig! Vi sitter der på små rom på 11 kvadrat, deler kjøkken og bad med 5 andre, og lever for et par tusenlapper i måneden. De fleste jobber selvsagt ved siden av, noe som går utover studiene. For et liv. Anonym poster: 5a3a74c36bc8218e1dfb7e376bf11d01 Du får allerede en gratis utdannelse. Du får det aller gunstigste lånet til å dekke livskostnadene dine mens du studerer. Og din situasjon er midlertidig mens den uføretrygdede har permanent en lavere inntekt. Den uføretrygdede har ofte tidligere tjent penger og betalt inn skatt og har dermed fått en trygdeutbetaøing i forhold til innbetalt inntekt. I andre land må studentene betale skolepenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #36 Del Skrevet 12. mai 2013 Du får allerede en gratis utdannelse. Du får det aller gunstigste lånet til å dekke livskostnadene dine mens du studerer. Og din situasjon er midlertidig mens den uføretrygdede har permanent en lavere inntekt. Den uføretrygdede har ofte tidligere tjent penger og betalt inn skatt og har dermed fått en trygdeutbetaøing i forhold til innbetalt inntekt. I andre land må studentene betale skolepenger. Nja, i utlandet er det foreldrene som "sparer" til barnas "college". Eller de får "scholarship". Anonym poster: 5a3a74c36bc8218e1dfb7e376bf11d01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #37 Del Skrevet 12. mai 2013 Du får allerede en gratis utdannelse. Du får det aller gunstigste lånet til å dekke livskostnadene dine mens du studerer. Og din situasjon er midlertidig mens den uføretrygdede har permanent en lavere inntekt. Den uføretrygdede har ofte tidligere tjent penger og betalt inn skatt og har dermed fått en trygdeutbetaøing i forhold til innbetalt inntekt. I andre land må studentene betale skolepenger. Utdannelsen er ikke gratis. Den gjør deg fattig i mange år. Dyre bøker er det og hvert halvår. Men du kan jo prøve å leve på 3000 i måneden selv i 5 år og se hvor gøy du synes det er at de som "kaller seg fattige" sitter med over det dobbelte i måneden. Tror du det er gøy å bo på 11 kvadrat? Kan se langt etter bil og boligmarked da. Hadde jeg blitt gravid nå, hadde det vært krise. Hvordan skulle jeg levd med et barn på 3000 kr i måneden? Skulle jeg tatt abort da? Anonym poster: 5a3a74c36bc8218e1dfb7e376bf11d01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 12. mai 2013 #38 Del Skrevet 12. mai 2013 Lær av trådstarter: lag budsjett og gode kjøpevaner fra dag 1. Tillat gjerne en "kjøpebonanza" som en engangsavgift feiring av fullført studietid. Og når festen er over så gjelder budsjettet. Ja, vi har jo tenkte å lage oss gode vaner, selvfølgelig! Poenget var at vi plutselig får så ekstremt mye mer penger mellom hendene at vi ikke kunne forstå at det er mulig å bruke dem opp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #39 Del Skrevet 12. mai 2013 Du har jo allerede lagt inn sparing i de månedlige utgiftene, er ikke sparing nettopp til sånt som ferie? Og det med småting som gylserol og oppvakshansker er det jo bare å droppe helt å kjøpe. Vi handler kun mat og bensin i hverdagen. Så noen ganger foretar vi planlagte innkjøp av andre ting som f.eks klær. Da handler vi ting vi har bestemt oss for at vi må prioritere å kjøpe, f.eks nytt regntøy til eldstemann osv. Her har vi forøvrig utbetalt under 40 000 pr måned og vi synes ikke vi har dårlig råd. Har billigere bolig, men det utgjør tross alt ikke såå mye pr mnd. Ferie har vi råd til, fordi det er noe vi velger å prioritere. Blader, dilldall og småinnkjøp, div klær osv velger vi derimot å ikke prioritere. Lesestoff finnes på bibilioteket f.eks. Og klær trenger man tross alt begrenset av. Anonym poster: d82f0b2b2c9bcb02273de9fe08dc588a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 12. mai 2013 #40 Del Skrevet 12. mai 2013 Utdannelsen er ikke gratis. Den gjør deg fattig i mange år. Dyre bøker er det og hvert halvår. Men du kan jo prøve å leve på 3000 i måneden selv i 5 år og se hvor gøy du synes det er at de som "kaller seg fattige" sitter med over det dobbelte i måneden. Tror du det er gøy å bo på 11 kvadrat? Kan se langt etter bil og boligmarked da. Hadde jeg blitt gravid nå, hadde det vært krise. Hvordan skulle jeg levd med et barn på 3000 kr i måneden? Skulle jeg tatt abort da? Anonym poster: 5a3a74c36bc8218e1dfb7e376bf11d01 Jeg har et barn på fem. Les svaret mitt lenger opp. Det går. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå