Gå til innhold

Vannavgift fordoblet på hytta

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hytte hvor jeg tilbringer en god del tid. Der er et sameie for et lite privat vannverke/brønn og avgiften har i flere år vært fastsatt til kr. 1000,- pr år for enebolig og 500,- for hytte.

Nå har jeg fått en regning på 1000,- og ringte de for å høre hva dette var for noe. Det viser seg at "de" (altså naboene som driver dette), hadde snakket sammen og funnet ut at jeg var såpass mye på hytta at de har bestemt seg for å doble avgiften min til likverdig enebolig.

Har de lov å gjøre sånn uten videre? Uten noe forvarsel eller noe som helst?

Jeg vet at hytta er registrert som fritidsbolig, og i praksis kan man selvfølgelig være på hytte nesten hver dag hele året om man selv vil det (noe jeg ikke er selvfølgelig). Så i følge loven er det jo ingen begrensninger på hvor mye man kan være på hytta - sånn når det gjelder kommunale avgifter osv. Dette betaler jeg pris for hytte og ikke enebolig.

Jeg er ikke spesielt gjerrig, men jeg har et litt anstrengt forhold til et par av naboene som aldri har likt at det er hytter i området uansett - så jeg synes dette var i overkant frekt. Resten av naboene har jeg et godt forhold til.

Men av prinsipp så synes jeg det er vanskelig å bare akseptere en fordobling av vannavgiften når jeg har skriftelig hva den er for hytte. Hva tenker dere?

Anonym poster: f0e8d9672b21e82781da6dd732bbc995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kommer jo an på hva som står i avtalen. Hvordan er dette definert, hvordan kan evt avtalen endres? Dette er privatrettslig avtalt og ikke noe som vi kan svare på her uten mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo an på hva som står i avtalen. Hvordan er dette definert, hvordan kan evt avtalen endres? Dette er privatrettslig avtalt og ikke noe som vi kan svare på her uten mer info.

Aldri mottatt noen utfyllende avtale. Det tror jeg ikke de engang har laget. Det er en 6 - 7 gårder og eidndommer som driver denne brønnen felles. Da jeg kjøpte hytta fikk jeg kun et infoskriv hvor det sto prisene for enebolig og for hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hytte hvor jeg tilbringer en god del tid. Der er et sameie for et lite privat vannverke/brønn og avgiften har i flere år vært fastsatt til kr. 1000,- pr år for enebolig og 500,- for hytte.

Nå har jeg fått en regning på 1000,- og ringte de for å høre hva dette var for noe. Det viser seg at "de" (altså naboene som driver dette), hadde snakket sammen og funnet ut at jeg var såpass mye på hytta at de har bestemt seg for å doble avgiften min til likverdig enebolig.

Har de lov å gjøre sånn uten videre? Uten noe forvarsel eller noe som helst?

Jeg vet at hytta er registrert som fritidsbolig, og i praksis kan man selvfølgelig være på hytte nesten hver dag hele året om man selv vil det (noe jeg ikke er selvfølgelig). Så i følge loven er det jo ingen begrensninger på hvor mye man kan være på hytta - sånn når det gjelder kommunale avgifter osv. Dette betaler jeg pris for hytte og ikke enebolig.

Jeg er ikke spesielt gjerrig, men jeg har et litt anstrengt forhold til et par av naboene som aldri har likt at det er hytter i området uansett - så jeg synes dette var i overkant frekt. Resten av naboene har jeg et godt forhold til.

Men av prinsipp så synes jeg det er vanskelig å bare akseptere en fordobling av vannavgiften når jeg har skriftelig hva den er for hytte. Hva tenker dere?

I følge loven ER det en begrensning. En har ikke lov til å bo fast på en hytte (dersom den er regulert til hytte).

Om naboene har endret prisen har du neppe mye du skulle sagt på - du har ingen avtale og de plikter ikke å gi deg vann. I verste fall vil de da bare kutte ut å forsyne hytta di og du må borre din egen brønn, noe som blir betydelig dyrere.

Anonym poster: 2b64aa352febb16daebd61fc39eefdf1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du er gjerrig. Jeg skjønner hvorfor du ikke har noe godt forhold til naboene når du gidder å lage en sak for 500 kr, når du i praksis bruker like mye som en helårsbolig. Skjerpings.

Anonym poster: b6e60194de8cc0e6a3685f7c518005d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du er gjerrig. Jeg skjønner hvorfor du ikke har noe godt forhold til naboene når du gidder å lage en sak for 500 kr, når du i praksis bruker like mye som en helårsbolig. Skjerpings.

Hvor står det at jeg bruker hytta like mye som en helårsbolig? Tror du må lese innlegget igjen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge loven ER det en begrensning. En har ikke lov til å bo fast på en hytte (dersom den er regulert til hytte).

Om naboene har endret prisen har du neppe mye du skulle sagt på - du har ingen avtale og de plikter ikke å gi deg vann. I verste fall vil de da bare kutte ut å forsyne hytta di og du må borre din egen brønn, noe som blir betydelig dyrere.

Det jeg lurer på er om en bare kan fordoble prisen uten noen som helst forvarsel på dette.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal en ikke bruke en hytte som helårsbolig. Det gjør jeg da så langt i fra også. Men jeg vet også at det ikke finnes noe lovverk som forbyr noen å være daglig på hytta. Eneste som står i loven er at det ikke skal være helårsbolig. Poenget mitt er at dette burde de som satte prisene til vannverket vite også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg må få svare på denne også. Jeg personlig snakker ikke så mye med de to gårdeierene som er i mot at det er hytter i området, så jeg har ikke noe forhold til de jeg - hverken på godt eller vondt, så akkurat der har du dessverre forvridd sakene litt og trekker konklusjoner ut i fra noe jeg ikke har skrevet, og som man ikke kan vite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg må få svare på denne også. Jeg personlig snakker ikke så mye med de to gårdeierene som er i mot at det er hytter i området, så jeg har ikke noe forhold til de jeg - hverken på godt eller vondt, så akkurat der har du dessverre forvridd sakene litt og trekker konklusjoner ut i fra noe jeg ikke har skrevet, og som man ikke kan vite :-)

Du skriver jo i HI at du har et anstengt forhold til dem...

Hvor mye en har lov å være på hytten er offentlig rettslige reguleringer, mens avtalen om vann er en privatrettslig avtale, det er to vidt forskjellige ting. For å avgjøre dette må en se på avtalen som ble inngått mellom tidligere hytteeier og grunneierne, men jeg synes som sagt at dette er en så ubetydelig sum at det er ingenting å lage noen sak av. Avgiften skal dekke de utgiftene grunneierne har, jeg antar at det er økte driftsutgifter som er bakgrunnen for økningen, men du synes visst det er greit at andre tar regningen for deg....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo i HI at du har et anstengt forhold til dem...

Hvor mye en har lov å være på hytten er offentlig rettslige reguleringer, mens avtalen om vann er en privatrettslig avtale, det er to vidt forskjellige ting. For å avgjøre dette må en se på avtalen som ble inngått mellom tidligere hytteeier og grunneierne, men jeg synes som sagt at dette er en så ubetydelig sum at det er ingenting å lage noen sak av. Avgiften skal dekke de utgiftene grunneierne har, jeg antar at det er økte driftsutgifter som er bakgrunnen for økningen, men du synes visst det er greit at andre tar regningen for deg....

Grunnen til økningen er som tidligere nevnt at de nå mener jeg er så ofte på hytta at jeg skal betale for enebolig. Jeg er nok på hytta mindre enn mange andre da jeg faktisk bor 14 timers kjøring derfra, så det sier seg selv at jeg ikke har mulighet til å dra dit annet enn i ferier utover normale, korte helger. Jeg har heller ikke vært der oftere det siste året enn før. Snarere tvert i mot.

Ang. at andre tar regninga, så betalte jeg selvfølgelig uten å mukke, 3000 kr ekstra i fjor pga. vedlikehold. Dette var noe alle gjorde, og jeg hadde selvfølgelig ikke noe problemer med det.

Ja, jeg har et litt anstrengt forhold til et par av naboene som altså ikke liker at det er hytter i det området. Grunnen til det er ukjent for meg, men det er fire hytter som ligger her, og de andre tre hytteeierene har også følt denne motstanden. Ingen av oss gjør noe fra eller til med det, men med anstrengt mener jeg at man hilser normalt når man møtes, men inviterer ikke akkurat på kaffe. Ettersom jeg har hørt er dette en uenighet disse har hatt med kommunen ang. skogsområdet og eierandeler eller noe. Altså noe som har pågått i mange år - og lenge før jeg overtok hytta (som jeg arvet for 8 år siden). De andre fastboende naboene er hyggelige og velkomne til at det er hytter der.

Det jeg ikke forstår er at man kan velge å doble avgiften fra ett år til et annet med den begrunnelse at noen mener man er ofte på hytta - noe man i realiteten ikke er. Som sagt så har man lov å bruke en hytte så mye man vil bare det ikke er fast bosted.

I morges snakket jeg med to av de andre hytteeierene, og de har ikke fått en økning i avgiften, og de bor langt nærmere enn det jeg gjør, så jeg antar de er der oftere.

Uansett, så er hytta en hytte, og kommunale avgifter betales for en hytte og ikke enebolig. Derfor er det jo veldig spesielt at private kan gå inn å overstyre dette og føre det opp som enebolig.

Jeg går ikke personlig konkurs om jeg betaler 500 kr ekstra, som sagt har jeg betalt noen tusen for vedlikehold i fjor, og det så jeg som naturlig. Jeg betaler selvfølgelig også når vi går sammen om vedlikehold av vei og snømåking (selvom jeg ikke har noen nytte av det siden jeg sjeldent er der om vinteren). Jeg vil ikke si jeg er spesielt gjerrig, men det går vel heller på prinsipp på om de faktisk kan gjøre sånt uten videre.

Jeg har nå bedt om en skriftlig utredelse for "oppgradering" til enebolig, så får de ihvertfall forklare meg på papir hva dette er for noe.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Ser at jeg i HI skrev at jeg tilbringer en god del tid, og med det mener jeg sommerferie, påske og høsteferie. Altså ikke hver helg... For meg er det nemlig en del tid når man er der i feriene sine (3 uker på sommeren). Jeg sammenlikner med de jeg kjenner som har hytter i nærheten av hjemmet, så for meg er det mye tid å reise hele veien "så ofte", siden det innebærer fly eller en lang kjøretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...