Gå til innhold

Hund løfter på leppa!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden til familien er en stor riesenschnauzer hanne på 3 år. "Sjefen" hans er den eldste mannen i familien. I stad skulle jeg grille og det datt ned en stor kotelett fra grillen så tar hunden den. Jeg ser han inn i øynene og begynner å kjefte på han, "fy skamme deg!" Da begynner han å løfte på leppa og gjøre noe som ligner på å flekke tenner! Han gjør dette aldri med "sjefen" men med oss yngre i familien, spesielt meg (ung jente på 18)

Hva skal dette bety? Det er jo uakseptabelt!

takk for svar! :) Er ikke VELDIG erfaren med hund men setter pris på svar! :)

Anonym poster: beec537afcbd440694c55f59fcddc50a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det betyr at han er dominant og ikke respekterer deg på samme måten som han respekterer de som er eldre enn deg. I hundeverdenen betyr det at han føler seg høyere på rangstigen enn deg, noe du er avhengig av å endre på.

I de fleste tilfeller er det rimelig lett å korrigere det. Jobb med kommandoer og premiér når de gjøres rett. Videre vil det da være nødvendig for ham å gjøre det du ber han om før han får noen form for belønning eller ros i andre situasjoner. Ekle ting som at måtte vente på maten til du godkjenner det, at du går før han gjennom døren, at du går tur med ham og ikke omvendt etc. er nok til å endre på slik adferd i de fleste tilfeller.

Kan lage en oppsummering med ting som kan gjøre han mindre dominant:

- du spiser først, hunden spiser etterpå

- bytt mat/andre leker mot det han holder av leker i begynnelsen, og avanser til du kan ta lekene fra ham uten problemer

- gå først gjennom dører

- står han i veien, så krev at han flytter seg ved å bruke kroppspåk (dytt han med kroppen om du må)

- ikke la han være på møbler (i allefall ikke til han har sluttet å oppføre seg som lederhund)

- rop på han hvis du vil leke/trene/gå tur/whatever, ikke gå bort til han

- krev at han går ved din side eller bak deg når dere er på tur

- hvis hunden din ikke annerkjenner deg når du kommer inn i rommet; ignorer han - ikke gå bort til han

- få ham jevnlig til å legge seg helt ned, og slipp han først når han slapper helt av

- krev at hunden gir deg plass; gjør han ikke det, så bruker du armer og ben mens du går mot han så han må flytte seg bakover - gjenta dersom han beveger seg inn i "din sone" igjen

Avslappet hund: halen nøytral, føttene er ikke løftet opp når han ligger, han slikker seg ikke om munnen, blikket avslappet ørene nøytrale

Skulle han flekke tenner til deg igjen, så IKKE vis at du blir redd. Trekk deg deg tilbake etter en liten stund, uten å gjøre det åpenbart for ham. Det er ikke en ideell situasjon, men jeg vil ikke at du skal risikere noe. Ellers bør du leke med ham eller gjøre andre ting som får han til å knytte deg til noe positivt, mens du fremdeles er hans leder.

Endret av Elanore
Skrevet

I hundeverden så er det som ligger på gulvet, alle manns eie og første mann til mølla..

Du skulle heller ha skammet deg ,fy for å ha mistet maten på gulvet.Du kan da ikke kjefte på en hund fordi den følger et innstinkt!

Neste gang,så stirrer du ikke, det betyr bråk. Du bytter kotletten med noe annet.

Og den posten over ignorerer jeg glatt. Dominanse ... piss...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at han er dominant og ikke respekterer deg på samme måten som han respekterer de som er eldre enn deg. I hundeverdenen betyr det at han føler seg høyere på rangstigen enn deg, noe du er avhengig av å endre på.

I de fleste tilfeller er det rimelig lett å korrigere det. Jobb med kommandoer og premiér når de gjøres rett. Videre vil det da være nødvendig for ham å gjøre det du ber han om før han får noen form for belønning eller ros i andre situasjoner. Ekle ting som at måtte vente på maten til du godkjenner det, at du går før han gjennom døren, at du går tur med ham og ikke omvendt etc. er nok til å endre på slik adferd i de fleste tilfeller.

- bytt mat/andre leker mot det han holder av leker i begynnelsen, og avanser til du kan ta lekene fra ham uten problemer

- gå først gjennom dører

- står han i veien, så krev at han flytter seg ved å bruke kroppspåk (dytt han med kroppen om du må)

- ikke la han være på møbler (i allefall ikke til han har sluttet å oppføre seg som lederhund)

- hvis hunden din ikke annerkjenner deg når du kommer inn i rommet; ignorer han - ikke gå bort til han

- få ham jevnlig til å legge seg helt ned, og slipp han først når han slapper helt av

- krev at hunden gir deg plass; gjør han ikke det, så bruker du armer og ben mens du går mot han så han må flytte seg bakover - gjenta dersom han beveger seg inn i "din sone" igjen

Avslappet hund: halen nøytral, føttene er ikke løftet opp når han ligger, han slikker seg ikke om munnen, blikket avslappet ørene nøytrale

Skulle han flekke tenner til deg igjen, så IKKE vis at du blir redd. Trekk deg deg tilbake etter en liten stund, uten å gjøre det åpenbart for ham. Det er ikke en ideell situasjon, men jeg vil ikke at du skal risikere noe. Ellers bør du leke med ham eller gjøre andre ting som får han til å knytte deg til noe positivt, mens du fremdeles er hans leder.

:balltre: :balltre: :balltre: :balltre:

Anonym poster: 4e5af15d17341fb9c4b61ecc0edbaa06

• Liker 2
Skrevet

Mest sansynelig løftet hunden på leppen fordi du truet hunden ved og stirre han i øynene. Det skal man ikke gjøre.

I dette tilfellet burde du heller byttet koteletten med noe annet, en ball, leke, eller noe annet godt eks.

• Liker 2
Gjest Spiderpig
Skrevet

Enkelt og greit så vil hunden ha maten sin i fred!

Bytt med noe annet. I hundens verden er finneren vinneren, og det har den helt rett i. Lær inn en god slipp-kommando ved å bytte en gode med en bedre gode. Lær hunden at den kan ha maten sin i FRED. Den er hverken dominant eller tror den er "øverst på rangstigen".

Hunden har mest sannsynligvis gitt deg drøssevis med signaler før den flekket tenner, for å få deg til å gå vekk. Flekking av tenner er et signal fra hundens side, og bør respekteres og ikke overkjøres.

Elanore sitt innlegg er basert på metoder som er relativt avkreftet av de fleste eksperter nå til dags og det er rett og slett feil at hunder "klatrer på rangstigen".

• Liker 4
Skrevet

Så dere mener helt alvorlig at det er forsvarlig å finne seg i at en hund truer når du prøver å ta fra den noe? Hva gjør dere den dagen et uvitende barn gyver løs på matskålen deres av nysgjerrighet? Hadde dere lest hele innlegget, så hadde dere fått med dere at jeg foreslår å begynne med å bytte ting, for å deretter oppnå å kunne ta ting mht. sikkerhet (med baktanke om midre barn, for øvrig).

Har trent store hunder opp igjennom, og vi var alltid svært nøye med at de skulle innrette seg etter hva vi gjorde, og det har gitt balanserte dyr som fungerer godt sammen med voksne, barn og andre hunder. Uansett var dette et innlegg jeg skrev i forsøk på å hjelpe, så er virkelig ikke nødvendig å bli ekkel mot meg av den grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det optimale er egentlig å lære hunden til at ting kan tas fra munnen dens, at matskålen kan tulles med eller fjernes mens den spiser osv. mens den er valp. Som åtteåring lå jeg på alle fire og lot som om jeg spiste av matskåla sammen med bikkja vår, var ikke noe problem det. Ikke se hunden i øynene lenge og med vilje, det virker truende for den. Som de andre har sagt, lær den å slippe ting eller distraher den med noe annet.

Anonym poster: 78d705b2ccea1184b1bb1b6f752fee64

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det forsvalig Elanore. Det et avstandssøkende signal, som kommer etter ti-tolv andre signaler og før et evt bitt. respekterer du ikke at hunden vil ha avstand, så risikerer du å bli bitt.

du blir en god "leder" ved å respektere hunden, gi den kjærlighet, trygghet og klare grenser. om bikkja spiser middag en time før deg eller går foran deg og snuser på tur har ikke en DRITT å si.

som foreldre er man ansvarlig for at barna lar hunden være i fred når den spiser. og da er det spesielt viktig med positive opplevelser og bytting rundt mat fra dag en.

Dominans-teorien er bare tull og fjas og bare du googler litt vil du se det samme selv. hunder er ikke dominante ovenfor mennesker, og hunder ser ikke seg selv som høyere på rangstigen. det er en tankegang som jaktfolk og tradisjonelle trenere stort sett har.

Anbefaler å lese litt fra Gry Løberg og Turid rugaas.

Anonym poster: 4e5af15d17341fb9c4b61ecc0edbaa06

• Liker 3
Skrevet
Dominans-teorien er bare tull og fjas og bare du googler litt vil du se det samme selv.(...)Anbefaler å lese litt fra Gry Løberg og Turid rugaas.
Alt dette er teorier, så derfor snakker jeg utifra egen erfaring med de ulike. Har ikke lest de du har brukt(?), men dominans-greia har fungert utmerket for meg og mine i forhold til store og "typisk fryktede" hunder jeg har bodd med. Imidlertid har jeg ikke tenkt til å avfeie de du evt. sverger til, for fungerer det for deg og dine - er ikke det bare flott, da? Er nøye med å lære barn at de ikke skal forstyrre hunden når den spiser, la hunden snuse før de klapper etc. men jobber likevel med hunden slik at begge parter er med på å avverge en situasjon med mulig tragisk utfall.

Jeg går for det som fungerer for meg, og dette har gitt meg stabile og trygge hunder til gjengjeld. Føler det er det beste og mest rettferdige jeg kan gjøre for dem, for den dagen et barn eller andre blir bitt, kan noen kreve dyret avlivet. Joda, hviler ansvar på begge parter, men jeg kommer ikke til å slutte å lære hundene at de ikke skal bite/true, men heller gi plass.

du blir en god "leder" ved å respektere hunden, gi den kjærlighet, trygghet og klare grenser.
Dét er vi nok enige om, men hva respekt er, tror jeg vi er uenige om, og det får heller være.

Tror for øvrig at det er mange måter å løse et problem på, uten at noen av dem trenger å være fjas av den grunn. Så TS; prøv deg frem og se hva du finner effektivt. :) Er trist om du og dine søsken(?) skal føle dere utrygg rundt deres egen hund.

Skrevet

Men hadde hunden forsvart kjøttstykket? Eller flekket hunden tenner fordi TS truet hunden ved og stirre den i øynene?

Skrevet
Men hadde hunden forsvart kjøttstykket? Eller flekket hunden tenner fordi TS truet hunden ved og stirre den i øynene?
Umulig for oss å vurdere det sikkert, tenker jeg. Synes begge deler tenner en rød lampe her i gården. Begynte å trene kontakt-øvelser for å gjøre hunden min trygg på at det ikke var noe farlig, og for å i tillegg gjøre det lettere å rette fokus mot meg i andre øvelser. Kanskje det kan være fornuftig for TS?
  • Liker 1
Skrevet

Høres bra ut og gjøre litt kontaktøvelser som Elanore skriver her ja. Mange hunder er svært vare for blikkontakt, og vil enten reagere slik TS sin hund gjorde, eller og dempe situasjonen. Mens andre bryr seg ikke..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville holdt meg til å bytte med noe annet, men øvd litt først.. For jeg kan tenke meg at å prøve å bytte en kotelett på første forsøk kanskje ikke er det enkleste i verden. Så jeg ville begynt å øve med litt enklere ting som ball og så mindre god mat. Altså.. Mist en tørr brødskive - bytt med en pølsebit, o.l.

Da får du også sjekket om det var stirringen din som utløste situasjonen eller ikke..

Så forresten at han gjør det med flere enn deg i familien.. Så da ville jeg fått alle til å trene på dette med både bytting og kontakt.

Endret av ViaVitae
AnonymBruker
Skrevet

I hundens øyne var det vel hans kotelett når den datt ned på bakken. Hunden skjønner ikke norsk, og kjeft er i dens ører meningsløst bråk. du hadde sikkert et truende kroppsspråk. Kanskje han ble redd eller kanskje han ville forsvare maten "sin". Han har kanskje fått godbiter man kaster på bakken, og har ikke forutsetninger for å forstå hvorfor det er galt.

Det er veldig uklokt å kjefte på en stor hund du ikke selv eier og kjenner godt. Og hvorfor kjefte, når den ikke skjønner hvorfor? Den må først lære hva som er rett atferd, for man kan sette grenser, og det gjør man uansett ved et stopp-ord, ikke ved å kjefte.

Anonym poster: 667ed65d2709d47060dd2708dd25a952

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så dere mener helt alvorlig at det er forsvarlig å finne seg i at en hund truer når du prøver å ta fra den noe? Hva gjør dere den dagen et uvitende barn gyver løs på matskålen deres av nysgjerrighet? Hadde dere lest hele innlegget, så hadde dere fått med dere at jeg foreslår å begynne med å bytte ting, for å deretter oppnå å kunne ta ting mht. sikkerhet (med baktanke om midre barn, for øvrig).

Har trent store hunder opp igjennom, og vi var alltid svært nøye med at de skulle innrette seg etter hva vi gjorde, og det har gitt balanserte dyr som fungerer godt sammen med voksne, barn og andre hunder. Uansett var dette et innlegg jeg skrev i forsøk på å hjelpe, så er virkelig ikke nødvendig å bli ekkel mot meg av den grunn.

Sm andre skriver her, har nyere forskning vist at læring gjennom positiv forsterkning, såkalt positiv trening er mye mer effektiv en den gamle straffe-dominans-metoden. Det er bare å sette seg in i lørings-og atferdspsykologi. Man har innsett at hunden mest av alt vil være en "buddy" og samarbeide med eier. Det er gammeldags og utdatert å tro at den ønsker å dominere. Man har fosketpå ulver og sett at de har et langt mer komplekst samarbeid, og ikke kun hierarki.

Om man bare straffer hunden, så gjør man den utrygg og det eneste den lærer er å unngå straff, samt å frykte eier. Og utrygge og redde hunder kan bite. Dersom man derimot trener positivt med den, helst fra den er valp, setter seg ved siden av den når den spiser, legger en ekstra godbit i skåla, klapper den og lærer den at det er helt greit å ha folk rundt seg når den spiser, så forebygger man vokting av mat. Gjennom ros og belønning kan man lære hunden ulike øvelser som er nyttige for å omgås folk på en god måte.

Etterhvert! Når hunden har lært hva den kan gjøre, lkan man sette grenser og kreve en bestemt atferd. Men det er ikke fair å kreve en atferd fra en hund som ikke har lært hva som er rett. Og det er ikke fair å la andre straffe hunden. Jeg har ikke tro på starff for læring i det hele tatt. Grenser, ja, men ikke straff.

• Liker 1
Skrevet

Sm andre skriver her, har nyere forskning vist at læring gjennom positiv forsterkning, såkalt positiv trening er mye mer effektiv en den gamle straffe-dominans-metoden. Det er bare å sette seg in i lørings-og atferdspsykologi. Man har innsett at hunden mest av alt vil være en "buddy" og samarbeide med eier. Det er gammeldags og utdatert å tro at den ønsker å dominere. Man har fosketpå ulver og sett at de har et langt mer komplekst samarbeid, og ikke kun hierarki.

Om man bare straffer hunden, så gjør man den utrygg og det eneste den lærer er å unngå straff, samt å frykte eier. Og utrygge og redde hunder kan bite. Dersom man derimot trener positivt med den, helst fra den er valp, setter seg ved siden av den når den spiser, legger en ekstra godbit i skåla, klapper den og lærer den at det er helt greit å ha folk rundt seg når den spiser, så forebygger man vokting av mat. Gjennom ros og belønning kan man lære hunden ulike øvelser som er nyttige for å omgås folk på en god måte.

Etterhvert! Når hunden har lært hva den kan gjøre, lkan man sette grenser og kreve en bestemt atferd. Men det er ikke fair å kreve en atferd fra en hund som ikke har lært hva som er rett. Og det er ikke fair å la andre straffe hunden. Jeg har ikke tro på starff for læring i det hele tatt. Grenser, ja, men ikke straff.

Kom kanskje litt dårlig frem hva jeg ser på som god hundeoppdragelse, for her tok jeg kun stilling til ting problemet TS tok opp.

Å belønne god adferd er noe jeg gjør mye (hvordan skulle man ellers unngått dammer innendørs? :fnise: ), og på generell basis, gir det gode resultater for meg. Er dette jeg mener er bra for TS i forhold til å trene på kommandoer osv. - det knytter samtidig gode bånd mellom henne og hunden. Det å bestemme hvordan ting i huset skal foregå gjennom å være tydelig på at du tar avgjørelser, det ser jeg ikke på som straff, for øvrig.

Det med å f.eks. lære hunden å legge seg ned, og så rose og være positiv når han slapper helt av, er en mellomting her i mine øyne. Slik jeg lærte min at negleklipper ikke var farlig i det hele tatt, noe oppdretter aldri fikk gjennomslag med tidligere.

Men føler dette ble litt vel mye kuppering av tråden, så håper TS kommer tilbake og forteller mer om hvordan det går så vi kommer oss tilbake på sporet her. :plystre:

AnonymBruker
Skrevet

- gå først gjennom dører

Et tillegg til posten over: Dette er fullstendig utdatert og gjør direkte vondt å lese. Det blir som barneoppdragelse på 1800-tallet. i dag vet man bedre. Det baserer seg på en gammel tenkning om at man skal bryte ned hunden psykisk. den lærer å unngå straff ved å vise dempende signaler overfor eier, men det blir ikke en god relasjon mellom hund og eier, Anbefaler heller TS å søke rådmhos en moderne hundeskole, ikke spørre på et forum.

En hund som slikker seg om munnen (slikker nese) viser et dempende signal, altså et signal om at den ikke ønsker noe bråk og vil være deg til lags. Det er feil at den er avslappet som Elanore hevder. Andre dempende signaler er å riste seg, gjespe, snu seg vekk, sette seg, legge seg, blunke, snuse i bakken og masse mer.

Hunder er konfliksky og vil helst unngå konflikter, akkurat som ulvene. De ønsker å gjøre det rette og liker å bli lært opp på en positiv måte.

http://www.hundensegen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=67

• Liker 2
Skrevet

Språket er ofte en overvurdert kommunikasjonsform. Spesielt når det gjelder å beskrive vår omgang med hunder. Stakkers de som har lang erfaring med krevende hunder og fremdeles bruker ord som dominans, flokken, rangstige, leder og hierarki. Sånne mennesker er jo vonde (straffer/er voldelig) og aner selvfølgelig ikke noe om positiv forsterkning og dempende signaler. Det hjelper så lite at Elanore sikkert er kjempeflink med hunder når ordene er "feil". Hersketeknikk?

At hunder er konfliktsky er en sannhet med modifikasjoner. Jeg tør å påstå at gjennom avl så har hunden fjernet seg endel fra ulven og at noen raser er mindre konfliktsky enn andre. I så måte er Riesenschnauzeren et godt eksempel. Jeg opplever f eks Schäferen som en helt annen hund.

Situasjonen som TS beskriver oppfatter jeg derfor mye ut i fra hvilken rase det gjelder. Jeg synes det er "sjefen" som svikter. Det er hans ansvar at alle i familien kan omgås hunden også i situasjoner der mat er involvert. Når det er sagt, så beskriver TS en situasjon som kunne vært ganske farlig. Jeg tror det klokeste ville vært å late som ingenting og la hunden spise koteletten.

• Liker 1
Skrevet

I hundeverden finnes det ikke forskjell på alder på mennesker.

Med dette kan du endre atferden til å få en usikker hund.

I hundeverden ville en trygg og god leder spiste sist og ikke først.

Hva har dette med saken å gjøre? Og hvorfor skal man vise å være en skikkelig utrettferdig leder som er kjip og tar alle lekene?

- gå først gjennom dører

Hvorfor? Det er overhode ingen forskning som viser at hunder som går først ut døren blir sjefete og "dominante". Ikke engang i menneskeverden har vi slike ubrukelige regler.

Igjen - dytte og kreve å flytte seg? Hvilken trygg og god leder viser sånn oppførsel? Tvert om ville de latt hunden gå først. Om eieren skulle begynne å dytte unna hunden hvis den "står i veien" så er dette jo en pøblete, teit leder. Har du ikke sett hvordan hunder høflig går i bue rundt hverandre!?

Enda flere merkverdige ting man skal tenke på i følge den gamle dominsansteorien. En hund vet ikke verdien eller ha et møbel er. En hund legger seg gjerne i møbler fordi dette er litt høyere enn å ligge på gulvet. Hunder sover bedre, og slapper bedre av når de ligger litt høyt. Dette fordi de instinktivt har bedre oversikt. Villhunder ville foretrukket å ligge på en forhøyning i terrenget fremfor på flat mark.

Det må man gjerne gjøre - men hvorfor? Hunden tror ikke automatisk at du er sjefen på grunn av det.

Nok en gang - en trygg og god leder i en villhundflokk eller ulveflokk, går ikke nødvendigvis først når de er ute å vandrer. Hvorfor i alle dager er det så viktig for mennesket å ha noen bak seg?

Hvordan annerkjenner en hund deg? Dette var nytt for meg.

Totalt misforstått. En leder driver ikke å legger andre flokkmeldemmer i bakken for å vise at de er ledere. Tvert om vil resten av flokken antagelig utstøte en slik leder. Hvis noen uten grunn driver å legger en annen i bakken, viser denne at den er nervøs og ikke skikket til å være en trygg leder. Det er direkte farlig i en villflokk, så derfor ville de ikke akseptert en nervøs og uberegnelig leder som la de andre i bakken "sånn jevnlig" og helt uten grunn. Forøvrig er dette rene oppskriften for å skape en usikker og nervøs hund - noe som virkelig ikke er trygt for små barn eller omgivelsene.

Dette høres bare mystisk ut...

Vær så snill å ta til deg litt - bare litt av den nye kunnskapen som har kommet de siste 10 - 15 årene og du vil raskt innse at den dominanseteorien som ble skapt på -70 tallet blant annet pga. D. Mech sin forskning på ulv i fangenskap (som han senere har angret på), ikke har noe for seg i forhold til hunder. Legger ved en interessant liten link. Det tar det knappe 3 min å se - og er absolutt vel verdt den mikroskopiske tiden man bruker på det, og kan være begynnelsen på et syn som faktisk ganger hunder og gjør livet deres så mye bedre istedenfor å råde folk til ovenfornenvte metoder som kun gjør hunder usikre, redde og utilpasse sammen med sin familie.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...