AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #21 Del Skrevet 11. mai 2013 Hehe, busted. Jeg leter etter inspirasjon til en eksamensoppgaven jeg står helt fast i! Det er feil. Det fins nok mat og ressurser i verden til at alle skal ha det bra. Dessverre er det veldig, veldig skjevt fordelt. Jeg er ute etter en metode til å gjevne dette ut Det er positivt å være idealist. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Har blitt realist på mine eldre dager. Anonym poster: 485f2962f5f4cf4230c984b0b063ea79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 11. mai 2013 Forfatter #22 Del Skrevet 11. mai 2013 Det er positivt å være idealist. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Har blitt realist på mine eldre dager. Anonym poster: 485f2962f5f4cf4230c984b0b063ea79 Men hva tenker du om for eksempel sosialisme i et litt større perspektiv? Minstekrav om arbeidstid, hvile, fysisk arbeidsmiljø (luft, lys, tilgang til toaletter/dusj ol.) sikkerhet (stilaser, hjelm brannvern m.m) og egentlig HMS generelt? Dette vil kanskje hindre sosial dumping, samt dumping av priser på flybilletter, utslipp av miljøfarlige stoffer og generelt minske overforbruk (da vil prisene stige). Dette er kanskje en arbeidslov FN kunne dratt frem? Tror du det er realistisk? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #23 Del Skrevet 11. mai 2013 Men hva tenker du om for eksempel sosialisme i et litt større perspektiv? Minstekrav om arbeidstid, hvile, fysisk arbeidsmiljø (luft, lys, tilgang til toaletter/dusj ol.) sikkerhet (stilaser, hjelm brannvern m.m) og egentlig HMS generelt? Dette vil kanskje hindre sosial dumping, samt dumping av priser på flybilletter, utslipp av miljøfarlige stoffer og generelt minske overforbruk (da vil prisene stige). Dette er kanskje en arbeidslov FN kunne dratt frem? Tror du det er realistisk? Det jeg synes er viktigst er mer fokus på åpenhet rundt hva bedrifter gjør i dårligere stilte land. Det må være positivt og lønnsomt for bedrifter å ha gode arbeidsforhold for arbeidere i såkalte u-land. Vi forbrukere må være mer selektive og opplyste om hvilke arbeidsforhold varene vi kjøper har vært laget under. Media tror jeg har svært mye betydning. FN kan selvsagt lage den type regler du snakker om, men de og andre organisasjoner må også samarbeide med media og følge med på enkeltbedrifter, slik at forbrukere får opp øynene. Måten Leila Hafzi jobber på er et eksempel du kan ta med deg. Anonym poster: 485f2962f5f4cf4230c984b0b063ea79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 12. mai 2013 Forfatter #24 Del Skrevet 12. mai 2013 Det jeg synes er viktigst er mer fokus på åpenhet rundt hva bedrifter gjør i dårligere stilte land. Det må være positivt og lønnsomt for bedrifter å ha gode arbeidsforhold for arbeidere i såkalte u-land. Vi forbrukere må være mer selektive og opplyste om hvilke arbeidsforhold varene vi kjøper har vært laget under. Media tror jeg har svært mye betydning. FN kan selvsagt lage den type regler du snakker om, men de og andre organisasjoner må også samarbeide med media og følge med på enkeltbedrifter, slik at forbrukere får opp øynene. Måten Leila Hafzi jobber på er et eksempel du kan ta med deg. Anonym poster: 485f2962f5f4cf4230c984b0b063ea79 Sant. Du vet ikke om det allerede fins en lignende regel? Hun motedesigneren? Hva er det hun gjør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #25 Del Skrevet 12. mai 2013 Sant. Du vet ikke om det allerede fins en lignende regel? Hun motedesigneren? Hva er det hun gjør? http://www.ethicaltrade.org/ Du kan ta en titt her Anonym poster: 485f2962f5f4cf4230c984b0b063ea79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #26 Del Skrevet 13. mai 2013 Det fins nok mat og ressurser i verden til at alle skal ha det bra. Dessverre er det veldig, veldig skjevt fordelt. Jeg er ute etter en metode til å gjevne dette ut http://www.theregister.co.uk/2013/05/13/insects_as_food_and_feed/ God appetitt! Anonym poster: a49a496c3934b0613584875fc73cb2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 13. mai 2013 #27 Del Skrevet 13. mai 2013 Men hva tenker du om for eksempel sosialisme i et litt større perspektiv? ... Sosialisme er flott i teorien, i praksis er jeg nok redd mennesker er for grådige og egoistiske til at det vil la seg gjennomføre på noen god måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #28 Del Skrevet 14. mai 2013 Jenter har ihvertfall et sykt overforbruk innen klær. Kjøper klær etter mote, kan av og til ikke bruke et plagg mer enn en gang , opptil flere skopar pr. sesong. Har overforbruk(shopping) som hobby og trøst.. Kjøper billige klær som er made on slave factory. Får dermed ikke noe spesielt forhold til klærne og det er lett for at de går i søpla. Gjerne før de er utslitt. Anonym poster: 2be40e53f966b164ac7b69445d2e2603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 14. mai 2013 #29 Del Skrevet 14. mai 2013 Men hva tenker du om for eksempel sosialisme i et litt større perspektiv? Minstekrav om arbeidstid, hvile, fysisk arbeidsmiljø (luft, lys, tilgang til toaletter/dusj ol.) sikkerhet (stilaser, hjelm brannvern m.m) og egentlig HMS generelt? Dette vil kanskje hindre sosial dumping, samt dumping av priser på flybilletter, utslipp av miljøfarlige stoffer og generelt minske overforbruk (da vil prisene stige). Dette er kanskje en arbeidslov FN kunne dratt frem? Tror du det er realistisk? Hvorfor snakker du om FN hele tiden som at de har så mye makt? FN er maktesløse. Visste du at det finnes land i afrika hvor 80% av befolkningen lever av ulønnet arbeid så snakker du om HMS og arbeidsmiljølov bestemmelser? Visste du at gjennomsnittlige levealder i gaza er 17,6 år for gutter mens medianalderen for kvinner er 42.6 år i norge? I Afghanistan har alt blitt mye verre etter invasjonen i 2001, og det dør nesten 300 000 barn under fem år hvert eneste år? Hver fjerde guttebarn stryker med - og hva har FN gjort bortsett fra å innvandrere? Hvorfor er det bare de fem seierherrene fra annen verdenkrig som sitter i sikkerhetsrådet, - hvor er japan, italia og tyskland? Mange kriger kunne vært unngått om FN hadde vært rettferdig. At india med 1.2 milliarder mennesker har ett sete i FN slik som norge og galapogosøyene er ikke rettferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #30 Del Skrevet 14. mai 2013 Jenter har ihvertfall et sykt overforbruk innen klær. Kjøper klær etter mote, kan av og til ikke bruke et plagg mer enn en gang , opptil flere skopar pr. sesong. Har overforbruk(shopping) som hobby og trøst.. Kjøper billige klær som er made on slave factory. Får dermed ikke noe spesielt forhold til klærne og det er lett for at de går i søpla. Gjerne før de er utslitt. Anonym poster: 2be40e53f966b164ac7b69445d2e2603 Ja, jeg kjenner meg igjen der. Dessverre er ikke jeg blandt de beste til å motkjempe overforbruk. Jeg er heller ikke god nok til å "overse" billigproduktene, da de frister for en fattig student (og sikkert når studietiden er over). Men for å fortsette å gå etter stereotypen/den generelle typen, vil jeg nevne at gutta også er ille på sin egen måte. De skal alltid vise seg med å ha det nyeste innen all elektronikk som TV, data, høytalere ol. Det er også ting som blir produsert u-land, noe som gjør fordelingen i verden skjev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #31 Del Skrevet 14. mai 2013 Hvorfor snakker du om FN hele tiden som at de har så mye makt? FN er maktesløse. Visste du at det finnes land i afrika hvor 80% av befolkningen lever av ulønnet arbeid så snakker du om HMS og arbeidsmiljølov bestemmelser? Visste du at gjennomsnittlige levealder i gaza er 17,6 år for gutter mens medianalderen for kvinner er 42.6 år i norge? FN har veldig mange underoganisasjoner som kan gjøre mye nyttig arbeid. Jeg tror ikke FN er maktesløse. En arbeidskonvensjon ville gitt arbeiderne rettferd. De ville kunne jobbet under forhold som ikke totalt ødelegger helsa, og de kunne hatt et krav på minstelønn. Men nå tenker jeg bare ut hva som kan gjøre forskjellene mellom u- og i-landene mindre. Kanskje vi bør heve tollen? Kanskje subsider er en løsning? Oj, er det fakta? Det med gjennomsnittsalderen for gutter i Gaza? Vet du hva den er for jenter? Det er litt sjokkerende at den er så lav! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 14. mai 2013 #32 Del Skrevet 14. mai 2013 FN har veldig mange underoganisasjoner som kan gjøre mye nyttig arbeid. Jeg tror ikke FN er maktesløse. En arbeidskonvensjon ville gitt arbeiderne rettferd. De ville kunne jobbet under forhold som ikke totalt ødelegger helsa, og de kunne hatt et krav på minstelønn. Men nå tenker jeg bare ut hva som kan gjøre forskjellene mellom u- og i-landene mindre. Kanskje vi bør heve tollen? Kanskje subsider er en løsning? Oj, er det fakta? Det med gjennomsnittsalderen for gutter i Gaza? Vet du hva den er for jenter? Det er litt sjokkerende at den er så lav! Alt dette her finner du ut i https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/gz.html CIA, amerikansk etterrettning sin egen lille bibliotek over alle verdens innbyggere og folk og land. Der kan du også sammenligne norge og andre land som for eksempel gaza. Du som er så glad i FN, bare tenk på en ting, - hva kommer det av at de 27 rikeste landene i verden er fritatt visumplikten til usa, det vil si eu-land, japan, singapore, sør-korea + australia når amerikanerne mener at kapitalismen skal være over hele verden? Visste du at menneskehandel som begrep ble brukt etter schengen-avtalen kom i havn? Hvor europas rike innbyggere kan bo hvorhen de vi på kloden mens resten av verdensbefolkning nektes å reise noen sted? Hvor rettferdig er det av at de omtrent tusen menn som har blitt arrestert for sexkjøpsloven har blitt arrestert for å ligge med en utenlandsk kvinne, og ikke en eneste har blitt arrestert for å kjøpe av en norsk kvinne etter at loven kom 1 januar 2009? Alt er jo urettferdig. Alle vet at det er urettferdig at afrikanere må ha strenge visumregler for å reise noen sted, mens andre mennesker kan reise fritt? Så det eneste rettferdige er at vi opphever alle visum-regler, og landegrensekontroller. - men det er jo ingen som vil det? Dele likt? hørt på makan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #33 Del Skrevet 14. mai 2013 Du som er så glad i FN, bare tenk på en ting, - hva kommer det av at de 27 rikeste landene i verden er fritatt visumplikten til usa, det vil si eu-land, japan, singapore, sør-korea + australia når amerikanerne mener at kapitalismen skal være over hele verden? Hvor rettferdig er det av at de omtrent tusen menn som har blitt arrestert for sexkjøpsloven har blitt arrestert for å ligge med en utenlandsk kvinne, og ikke en eneste har blitt arrestert for å kjøpe av en norsk kvinne etter at loven kom 1 januar 2009? Alt er jo urettferdig. Alle vet at det er urettferdig at afrikanere må ha strenge visumregler for å reise noen sted, mens andre mennesker kan reise fritt? Grunnen til at jeg snakker så mye om FN og hva de kan gjøre, er at jeg brukte denne tråden til inspirasjon for en eksamen jeg hadde i dag. Der måtte jeg legge frem hva FN kunne gjøre for å eventuelt løse problemet jeg har valgt å fokusere på, så da er overforbruk. Så jeg har ikke akkurat tenkt å starte en fanklubb for FN, om det virket slik Vell, jeg er mot sexsalg på gata av utenlandske kvinner i Norge, men ikke av norske. Grunnen til det er at de utenlanske kvinnene nesten garantert er utsatt for menneskehandel og har bakmenn som tvinger dem. Norske kvinner har ikke dette problemet, og gjør det derfor frivillig (selv om de gjør det for det er siste utvei økonomisk). Grunnen til at de rike har mindre strenge visumregler, er vell fordi det er mindre sannsynlig at de kommer til landet for å drive kriminalitet for å tjene penger. Det er forståelig, men ja, urettferdig for de som ikke kommer for kriminaliteten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 14. mai 2013 #34 Del Skrevet 14. mai 2013 Grunnen til at de rike har mindre strenge visumregler, er vell fordi det er mindre sannsynlig at de kommer til landet for å drive kriminalitet for å tjene penger. Det er forståelig, men ja, urettferdig for de som ikke kommer for kriminaliteten... Det som er rart er at før 1993 så måtte man ha pass for å for eksempel reise fra norge til spania, men etter at norge ble med i eøs-avtalen så kunne alle innbyggere i eu og eøs-området reise fritt innen hele eu. Etterhvert kom flere land med i eu, - polen og baltikum og sverige og finland for eksempel. Årsaken skyldes Eu-indre fire indre friheter for økonomisk vekst, - innen eu skulle alle reise fritt, handle fritt, transportere penger fritt og selge tjenester fritt. - Da blir spørsmålet mitt, - hvorfor gjelder ikke dette her hele verden? hvorfor kan ikke ALLE land reise fritt og handle fritt, - hvorfor er det sånn at de rikeste landene bare leker med resten av verdensbefolkning? De landene som ikke ville leke med vesten definisjoner av "fri handel" gikk det dårlig med. Se på saddam som ville prise oljen i euro i år 2000. Se på gadaffi som nektet libya og ta opp lån i verdensbanken og som gjorde at libya var det et eneste landet i afrika som ikke hadde lån! Jeg er en tilhenger av fri flyt av varer, mennesker, tjenester og penger over alt, ikke at de rike kan gjøre hva de vil og de fattige ingenting. Isåfall må vi innrømme at vi er urettferdige, da kanskje det blir forståelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #35 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Det som er rart er at før 1993 så måtte man ha pass for å for eksempel reise fra norge til spania, men etter at norge ble med i eøs-avtalen så kunne alle innbyggere i eu og eøs-området reise fritt innen hele eu. Etterhvert kom flere land med i eu, - polen og baltikum og sverige og finland for eksempel. Årsaken skyldes Eu-indre fire indre friheter for økonomisk vekst, - innen eu skulle alle reise fritt, handle fritt, transportere penger fritt og selge tjenester fritt. - Da blir spørsmålet mitt, - hvorfor gjelder ikke dette her hele verden? hvorfor kan ikke ALLE land reise fritt og handle fritt, - hvorfor er det sånn at de rikeste landene bare leker med resten av verdensbefolkning? De landene som ikke ville leke med vesten definisjoner av "fri handel" gikk det dårlig med. Se på saddam som ville prise oljen i euro i år 2000. Se på gadaffi som nektet libya og ta opp lån i verdensbanken og som gjorde at libya var det et eneste landet i afrika som ikke hadde lån! Jeg er en tilhenger av fri flyt av varer, mennesker, tjenester og penger over alt, ikke at de rike kan gjøre hva de vil og de fattige ingenting. Isåfall må vi innrømme at vi er urettferdige, da kanskje det blir forståelig. Det faglige på min side om pass, reising forbi landegrenser ol. er ikke helt på topp, så jeg skal ikke legge meg i en diskusjon om dette i fare for å drite meg ut. Men fri handel over landegrensene er jeg ikke for. Som jeg skrev på min skriftlige del av eksamen om dette temaet: "Tariffs and subsidies is a good thing for the poor countries. The World Trade Organization (WTO) wants to lower them, for easier trading. Lowered tariffs and subsidies will increase free trade with food. A free trade with food is dangerous because it causes more pollution from the transport and because long-distance food can lead to infectious diseases like for example mad cow disease. Cuts in trade barriers are detrimental in other areas, not just in agriculture. When one cuts tariffs on fish all over the world, it becomes more interesting to fish more. Today, 70% of fish stocks in the world is threatened by overfishing. An agreement that have free trade as a goal, would be a very bad agreement for the environment and the poor countries. Customs is the best tool one have to make local food production safe, and that is why it is very important for developing countries and to ease out over consumption." Endret 14. mai 2013 av Tibbie 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skogkar Skrevet 15. mai 2013 #36 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Skriv at FN ikke kan gjøre en dritt, og at oppgaven er på trynet. Hadde jeg vært læreren din, så hadde jeg gitt deg en sekser. Men artig at du minner meg på hvor utrolig indoktrinerende og ute av kontakt med den virkelige verden skolen er. Det tok mange mange år etter skolen før jeg lærte meg å se hvordan verden egentlig er. Håper du kommer ut av det når du er ferdig på skolen. Det krever mye arbeid, men gud for en frihetsfølelse å kunne se den virkelige verden. Endret 15. mai 2013 av Skogkar 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #37 Del Skrevet 16. mai 2013 By 2030, our planet will be home to more than 8 billion people, from 7 billion today. We will need 30 % more water, 50 % more food and 45 % more energy, according to the most recent UN estimates. Sier seg selv at dette ikke går bra. Spesielt ikke siden verdens ressurser er så skjevt fordelt, som de er i dag. Men jeg er redd vesten faktisk vil slite mer etter hvert. Asia kan levere billig og mye enn så lenge. Noe som gir de mer og mer makt. Kina kjøper jo opp hele Europa fortiden. Så snart vil det være Europa, som brødfør Asia. Men igjen. Alt er helt skjevt fordelt. Angola er et land så rikt på ressurser, så de alene faktisk kan brødfø hele Afrika. Men per dags dato lever 70 % av Angolas befolkning under fattigdomsgrensa. Reserende lever så fett at det er kvalmt. Penger og kynisme styrer. Her i Norge kan vi klare oss godt og lenge på det vi har, så om vi vil være egoistiske så stenger vi grensene og har det godt, mens vi ser på at deler av Europa går dukken. Anonym poster: d46fe4e6e99a0fd5fee9cb15c3b69b5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 20. mai 2013 #38 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Men hva tenker du om for eksempel sosialisme i et litt større perspektiv? Minstekrav om arbeidstid, hvile, fysisk arbeidsmiljø (luft, lys, tilgang til toaletter/dusj ol.) sikkerhet (stilaser, hjelm brannvern m.m) og egentlig HMS generelt? Dette er kanskje en arbeidslov FN kunne dratt frem? Tror du det er realistisk? Alt av slike "gode" tiltak for å tilsynelatende forbedre situasjonen til fattige arbeidstakere gjør det stikk motsatte for de fleste. Jo dyrere det blir for en arbeidsgiver å ansette en person, dess færre arbeidere vil vedkommende ønske å ha og produksjonen vil minske som et resultat av dette. Hva resulterer dette i? Jo, fra å f.eks jobbe i fabrikker halve dagen vil folk tvinges tilbake til det gamle bondesamfunnet hvor man jobber bokstavelig talt dagen lang. Det er tross alt en grunn til at de har valgt å jobbe i fabrikker. Dette vil kanskje hindre sosial dumping, samt dumping av priser på flybilletter, utslipp av miljøfarlige stoffer og generelt minske overforbruk (da vil prisene stige). Akkurat det samme gjelder med tanke på "sosial dumping". Det er bare et litt finere ord for å hindre folk fra å få bedre betalte jobber. Jeg er ute etter en metode til å gjevne dette ut Bekjemp sosialisme særlig i u-land, slutte med proteksjonisme og velt kleptokratregimèr. Visste du at gjennomsnittlige levealder i gaza er 17,6 år for gutter mens medianalderen for kvinner er 42.6 år i norge? Den forventede levealderen i Gaza og Vestbredden ligger på 72 år. 24/1000 barnedødelighet før fylte fem. Hvordan dette blir "gjennomsnittlig levalder på 17,6 for gutter" lurer jeg veldig på. Funnet den informasjonen på NKPs nettsider? http://legerutengren.../Land/Palestina I Afghanistan har alt blitt mye verre etter invasjonen i 2001, og det dør nesten 300 000 barn under fem år hvert eneste år? Hver fjerde guttebarn stryker med - og hva har FN gjort bortsett fra å innvandrere? Barnedødeligheten har knapt endret seg i det hele tatt siden invasjonen. Du snakker som om at det er invasjonen som er skyld i den høye barnedødeligheten, det har ingen rot i virkeligheten. Det har på mange områder blitt bedre i Afghanistan siden invasjonen: I 2005 var 37% av afghanske barn i skole, i 2009 var det 57%. I 2000 var 82,000 hektar jord dyrket, i 2009 var det 132,000 hektar. I 2006 hadde 58% av afghanere tilgang til elektrisitet, i 2009 hadde 67% tilgang til elektrisitet. http://news.bbc.co.uk/2/hi/8377393.stm Endret 20. mai 2013 av meh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 20. mai 2013 #39 Del Skrevet 20. mai 2013 Den forventede levealderen i Gaza og Vestbredden ligger på 72 år. 24/1000 barnedødelighet før fylte fem. Hvordan dette blir "gjennomsnittlig levalder på 17,6 for gutter" lurer jeg veldig på. Funnet den informasjonen på NKPs nettsider? Medianalderen! Slå opp å CIA factbook! Jeg skrev jo median-alderen eller gjennomsnittlige levealder. Det du snakker om er dødsalder, - ikkesant? https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/gz.html Sånn nå lærte du noe idag også, medianalderen er 17. 9 for gutter i gaza og så er den 42.6 for kvinner i norge..! =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 20. mai 2013 #40 Del Skrevet 20. mai 2013 Medianalderen! Slå opp å CIA factbook! Jeg skrev jo median-alderen eller gjennomsnittlige levealder. Det du snakker om er dødsalder, - ikkesant? https://www.cia.gov/...ok/geos/gz.html Sånn nå lærte du noe idag også, medianalderen er 17. 9 for gutter i gaza og så er den 42.6 for kvinner i norge..! =) Nå brukes da "gjennomsnittlig levealder" først og fremst om det du kaller dødsalder. Går da også uansett ikke å blande begrepene gjennomsnitt og median som du gjør ved å bruke "gjennomsnittlig levealder" om medianalder. Jeg ser forresten ikke hvordan medianalderen for relevant, det er ikke nødvendigvis noen indikator på dårlige leveforhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå