Gå til innhold

Overforbruk er et stort problem

Tibbie

Anbefalte innlegg

Overforbruk - hvordan kan man løse dette problemet på verdensbasis? Hva kan internasjonale organisasjoner (som FN, Røde Kors, Leger Uten Grenser ol.) gjøre for å få en lik fordeling i verden?

Hva mener du om dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste som hjelper, tror jeg, er høyere priser, priser som gjenspeiler hva varene koster av ressurser for produksjon, transport og avhending. Dessuten innføre restriksjoner på reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogkar

Organisasjoner kan nok ikke gjøre noen betydelig forskjell. Disse har vist seg svært ineffektive, og pengene ender alt for ofte opp hos grådige byråkrater, halvkriminelle ambassadører, despoter og generelt feil folk. Gode, gjennomstøpte organisasjoner som leger uten grenser har lite å gjøre med makroproblematikk som overforbruk. De fokuserer på akutte situasjoner.

Overforbruk er et ekstremt komplekst dilemma som er uløselig knyttet til begrepet "vekst". Moderne økonomi handler i all hovedsak om vekst. Vi skal øke i antall, vi skal produsere stadig mer, og vi skal forbruke stadig mer. Med en gang vi ikke gjør det, får vi kriser. Stadig fler mennesker krever stadig fler jobber, og stadig mer produksjon krever også stadig mer forbruk. Sånn sett er vi i en spiral som er uforenelig med redusert forbruk. Vi manipuleres gjennom media, reklame og hverandre til å stadig kjøpe nye produkter som rent teknologisk marginalt overgår det forrige.

For at dette skal forandre seg trenger vi radikale forandringer, og de er nødt til å starte hos oss selv. Vi er nødt til å ta valg basert på idealisme fremfor egen vinning. Vi er nødt til å stille strengere krav til produkter, men enda viktigere - forbruke mindre. Problemet da er riktignok at det blir færre arbeidsplasser og negativ økonomisk vekst. Dette går igjen ut over vår egen husholdning, og til sist vil ponzischeemen over alle ponzischeemer - nemlig banksystemet kollapse.

I Europa tok vi snarveien. Det var ingen ideologisk bakenforliggende årsak til krisen. Men resultatet er det samme. Bedriftene legges ned grunnet konkurranse fra lavkostland og folk mister jobbene. Så går bankene konkurs. Så kommer det redningspakke på redningspakke, og til slutt tier media om den katastrofe som har blitt et faktum.

Med andre ord. Om du og jeg er villige til å miste jobben og huset, så kan vi forbruke mindre. Det vil aldri skje.

Men når vi mister jobben og huset og dermed forbruker mindre, så har vi jo oppnådd det, i hvert fall du, ønsker.

Jeg er enig med deg rent ideologisk sett. Det er forferdelig og skandaløst og hjerteskjærende, og faktisk den eneste tingen som kan uttrykke seg som spontan gråt hos meg - nemlig hvordan vi sløser, overforbruker og ødelegger naturen. Jeg personlig er så lite med på det som jeg kan. Men hva hjelper det? Spesielt når jeg vet hvilken katastrofe det ville vært om vi sluttet å overforbruke. Det lar seg rett og slett ikke gjøre. Vi hadde fått hundrevis av millioner nye arbeidsløse. Hungersnød og sykdommer. Kollaps.

Men nå kan det se ut som vi ender opp der likevel, mot vår vilje. Og vi kan bare håpe og be om at det fra asken vil gjennoppstå et bærekraftig system hvor vi tar mer ansvar og behandler planeten på en bedre måte. Ulempen er bare at vi skal igjennom en svært svært turbulent tid, og det triste er at du og jeg ikke får se den nye verden. Den er mange hundre år unna.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er så lite med på det som jeg kan. Men hva hjelper det? Spesielt når jeg vet hvilken katastrofe det ville vært om vi sluttet å overforbruke. Det lar seg rett og slett ikke gjøre.

Mener du det ikke er noe en kan gjøre i den store sammenheng? Ikke hva enkeltindivider kan gjøre, men storheter som bla. FN.

Altså, hvordan kan man løse dette problemet på en makroskopisk måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogkar

Det eneste som hjelper, tror jeg, er høyere priser, priser som gjenspeiler hva varene koster av ressurser for produksjon, transport og avhending. Dessuten innføre restriksjoner på reklame.

I et fritt marked presses prisene til det maksimale. I Norge har vi imidlertid tøyd grensene for moms og avgifter ganske langt. Jeg tror riktignok ikke nordmenn hadde demonstrert med noe annet enn facebook eller eventuelt et fakkeltog om vi hadde innført "miljøavgift" også. Men la oss ta et lite tankeeksperiment;

Hele Europa innfører "miljøavgift" på alle varer. Alle varer øker dramatisk i pris. Folk forbruker mindre. Problem solved? Eller? Hva skjer i landene som produserer varene? Kina? Thailand? India? Sri Lanka? Bangladesh? De selger mindre. Bedriftene er nødt til å innføre slavearbeid i enda større grad enn nå, eller enda værre - legge ned.

Problemet er som jeg nevnte vekstbegrepet. Så lenge vi stadig blir flere mennesker (70 millioner per år), og det stadig er flere mennesker som tilstreber et bedre liv, så er det svært lite som kan stoppe økende forbruk.

Det eneste som kan stoppe dagens system er fullstendig kollaps, katastrofer, og/eller krig. Faktum er at de rikeste ikke vil redusere sin levestandard, og at de fattige ønsker hva vi har. Om vi sier fra oss vår levestandard vil bare noen andre ta over. Om Norge innfører en "miljøavgift" så mister vi vår kjøpekraft, norske bedrifter må legges ned og vi har lagt oss ned i søla uten at det har påvirket verden så mye som en knappenål.

Vi lever i en tid hvor det er svært små marginer i økonomien. Når folk flest har gjeld på tre ganger inntekt så kan en renteøkning på ett par prosent være farlig. Det kan være farlig med for sterk krone. Det kan være farlig med lav kjøpekraft. Verdensøkonomien balanserer på en knivegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogkar

Mener du det ikke er noe en kan gjøre i den store sammenheng? Ikke hva enkeltindivider kan gjøre, men storheter som bla. FN.

Altså, hvordan kan man løse dette problemet på en makroskopisk måte?

FN? Hva mener du de skal gjøre? FN arbeider først og fremst for internasjonal fred. Eller..det er i hvert fall det de påstår.

De som styrer verden er de som styrer multinasjonale selskaper som Exxon, shell, bp osv. 7 av de 10 største selskapene i verden er oljeselskaper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FN? Hva mener du de skal gjøre? FN arbeider først og fremst for internasjonal fred. Eller..det er i hvert fall det de påstår.

De som styrer verden er de som styrer multinasjonale selskaper som Exxon, shell, bp osv. 7 av de 10 største selskapene i verden er oljeselskaper..

Mener du ikke dette er et fredstilfelle, da? Mennesker dør hele tiden pga. vannmangel, som er et resultat av overforbruk...

Overforbruk er intrenasjonal, selvskapt urettferdighet, derfor bør det absolutt være et felt FN er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogkar

Mener du ikke dette er et fredstilfelle, da? Mennesker dør hele tiden pga. vannmangel, som er et resultat av overforbruk...

Overforbruk er intrenasjonal, selvskapt urettferdighet, derfor bør det absolutt være et felt FN er inne på.

Som sagt..se på hvilke selskaper som tjener mest penger i verden, også konkluderer du med hvem det er som bestemmer. Money talks, ingenting annet.

Hvorfor skulle FN plutselig gjøre noe NÅ? De har ingen mulighet eller makt til å påvirke multinasjonale selskaper. Store selskaper i dag er egne nasjoner, uforpliktet av nasjonale lover og regler. Faktisk er det slik i dag at det i større og større grad er disse selskapene som påvirker og legger styringer for hvilke lover politikere skal implementere. Om politikere i et land ikke føyer seg flagger selskapene bare ut. De har ingen nasjonalfølelse eller forpliktelser for enkeltland. Store multinasjonale selskaper er egne entiteter og tar avgjørelser basert kun på egeninteresse og profitt.

Verden er desverre ikke noe sted rettferdighet eksisterer.

Endret av Skogkar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store multinasjonale selskaper er egne entiteter og tar avgjørelser basert kun på egeninteresse og profitt.

Akkurat. Derfor kan ikke et selskap få ansvaret. Det ville vært dårlig business.

Overforbruk er ikke bare et direkte problem for enkeltindivider i u-land, men det er også store problemer for miljøet. Klimakrisen blir større og større, derfor er det viktig å finne en løsning asap slik at vi ikke ødelegger for oss selv.

Dette påvirker også oss rike. Norge har mange miljøflyktninger, hvor altfor mange av Norges befolkning klager på at de er her. Vi har mye av skylden på at de måtte flykte, hvorfor skulle de ikke ha rett til å komme hit?

I fare for å avspore inn på et nytt tema, avslutter jeg her :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogkar

Akkurat. Derfor kan ikke et selskap få ansvaret. Det ville vært dårlig business.

Overforbruk er ikke bare et direkte problem for enkeltindivider i u-land, men det er også store problemer for miljøet. Klimakrisen blir større og større, derfor er det viktig å finne en løsning asap slik at vi ikke ødelegger for oss selv.

Dette påvirker også oss rike. Norge har mange miljøflyktninger, hvor altfor mange av Norges befolkning klager på at de er her. Vi har mye av skylden på at de måtte flykte, hvorfor skulle de ikke ha rett til å komme hit?

I fare for å avspore inn på et nytt tema, avslutter jeg her :P

Med all respekt å melde, så tror jeg ikke du helt forstår sammenhengen jeg prøver å belyse :)

Oljeselskaper og f.eks selskaper som General electrics og wallmart kan ikke, og vil selvfølgelig ikke ta noe ansvar for miljøet. Hele deres eksistens avhenger av økt forbruk og urettferdighet.

Poenget er imidlertid at disse selskapene har så mye makt, at f.eks FN bare blir skolegutter. Like nærliggende er det å tro at FN selv ikke har rettferdighet som noe primærmål. Hvilke intensjoner slike orginanisasjoner har aner man ingenting om. Sannsynligheten for at de vet det selv er dessuten også liten, da så store organisasjonr har så mange interesser de må beskytte. Ofte er rettferdighet og slikt langt ned på prioriteringslista.

Så lenge vekst er vårt hovedmål - befolkningsvekst primært, så vil forbruket fortsette, og det vil være skeivfordeling av ressurser.

Endret av Skogkar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er imidlertid at disse selskapene har så mye makt, at f.eks FN bare blir skolegutter.

Så lenge vekst er vårt hovedmål - befolkningsvekst primært, så vil forbruket fortsette, og det vil være skeivfordeling av ressurser.

Men jeg tror at det fins en løsning på akkurat dette problemet, og jeg tror FN kan ha mye med det å gjøre. Skal oppdatere tråden når jeg har fundèrt litt mer på dette!

Jeg tror det er simplere enn "det bare er sånn, og vi kan ikke gjøre annet enn å se det bli værre".

Du nevnte lenger opp at befolkningen stiger med 70 mill. hvert år. Har du en kilde på det tallet? Regner med det inkluderer etter død...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogkar

Men jeg tror at det fins en løsning på akkurat dette problemet, og jeg tror FN kan ha mye med det å gjøre. Skal oppdatere tråden når jeg har fundèrt litt mer på dette!

Jeg tror det er simplere enn "det bare er sånn, og vi kan ikke gjøre annet enn å se det bli værre".

Du nevnte lenger opp at befolkningen stiger med 70 mill. hvert år. Har du en kilde på det tallet? Regner med det inkluderer etter død...

Etter død ja. Selvsagt.

"The actual annual growth in the number of humans fell from its peak of 88.0 million in 1989, to a low of 73.9 million in 2003, after which it rose again to 75.2 million in 2006. Since then, annual growth has declined. In 2009, the human population increased by 74.6 million"

https://en.wikipedia...pulation_growth

Endret av Skogkar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter død ja. Selvsagt.

"The actual annual growth in the number of humans fell from its peak of 88.0 million in 1989, to a low of 73.9 million in 2003, after which it rose again to 75.2 million in 2006. Since then, annual growth has declined. In 2009, the human population increased by 74.6 million"

https://en.wikipedia...pulation_growth

Takk! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som har noen gode forslag til hvordan dette kan løses i den store sammenheng? Nye lover? Ny måte å tenke regjering? Hva med industri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De var vel fornøyd med mitt svar :)

Haha, mulig. Men jeg trenger mer...

En lovendring. En endring i industrien. Noe mer bærekraftig. Ett eller annet på et internasjonalt basis som kan være en løsning på dette problemet!

Du kommer ikke på noe du, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogkar

Haha, mulig. Men jeg trenger mer...

En lovendring. En endring i industrien. Noe mer bærekraftig. Ett eller annet på et internasjonalt basis som kan være en løsning på dette problemet!

Du kommer ikke på noe du, da?

Trenger mer? Skriver du skoleoppgave eller? :)

Ja, altså..det er èn måte og få det til på, og den har jeg beskrevet. Vi må i vesten tåle en signifikant nedgang i levestandard og lønn. Dette kan oppnås gjennom en kollektiv oppvåkning hvor vi alle sier; jeg vil ikke ha noen ny iphone hvert år, eller kjøpe mat som jeg kaster likevel, eller det kan oppnås gjennom totalitærisme/kommunisme. Samtidig må befolkningsveksten avta, aller helst snu.

Veien fram dit er mildt sagt turbulent uansett hvordan man vrir og vender på det. En endring hvor verden går fra en vekstbasert økonomi til en bærekraftig økonomi er så radikal at det krever borgerkriger, kriger, radikalisering, opprør, osv osv. Det er ikke noe som kan skje over natten.

I verden i dag forstår sakte men sikkert folk at noe ikke stemmer. Europeere robbes for sin fremtid, sin pensjon og sine sparepenger. Det er en økende fremmedfrykt, hat mot grupper i samfunnet, rasismen og nasjonalismen er på framgang. En naturlig konsekvens av redusert demokrati og økt forskjell mellom fattig og rik. Noen må legges skylden på. Folk er desverre enda ikke smartere enn at de legger skylden på utlendinger fremfor de som virkelig har skylden - nemlig makteliten og de rikeste (de virkelig rike). Når folk våkner opp og forstår hvordan et intrikat system av makt, lobbyvirksomhet, banker og politikere driver korrupsjon og vennetjenester for profitt og innflytelsesrike jobber, og raseriet rettes mot disse, da er vi godt på vei. Problemet er bare at når èn elite faller, så oppstår det av asken en ny elite, og historien gjentar seg.

Mennesket handler ut i fra egoisme, som alle andre dyr. Om vi kjører planten på dynga så tar det noen hundre millioner år, og så oppstår det noe nytt - kanskje bedre. Dinosaurene døde ut - hvorfor ikke vi?

Endret av Skogkar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er overbefolkning som er problemet, ikke overforbruk.

Anonym poster: 485f2962f5f4cf4230c984b0b063ea79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger mer? Skriver du skoleoppgave eller? :)

Hehe, busted. Jeg leter etter inspirasjon til en eksamensoppgaven jeg står helt fast i! :P

Det er overbefolkning som er problemet, ikke overforbruk.

Anonym poster: 485f2962f5f4cf4230c984b0b063ea79

Det er feil. Det fins nok mat og ressurser i verden til at alle skal ha det bra. Dessverre er det veldig, veldig skjevt fordelt.

Jeg er ute etter en metode til å gjevne dette ut :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...