AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #41 Skrevet 11. mai 2013 Jeg må si meg både enig og uenig med trådstarter. Jeg har barn og er i ett forhold, så hvordan det er å være alene veit jeg ikke, men jeg er fullt for at eneforsørgere skal få støtte! Vi har en grei økonomi, vi klarer oss. Men at aleneforeldre skal få mer enn det vi tjerner i mnd er for meg litt rart. At det skal lønne seg å flytte fra hverandre, for å klare seg bedre økonomisk. Synes det skulle ha blitt en litt annen ordning på stønader, hvem som får og hvor mye man skal få. Anonym poster: 52087e5d49a149b7d14959e1a02e9186 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #42 Skrevet 12. mai 2013 Skulle gjerne likt å se det regnestykke der to stykker som jobber tjener mindre enn en aleneforledre som kun får stønad! Anonym poster: ae46b1b24282bd985ebe6584054e9bea 2
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2013 #43 Skrevet 12. mai 2013 Hvor får idioter det fra at pengene er til mor (eller far)? Pengene er til for at barnet skal få en god start på livet. Det er tydeligvis enkelte som ønsker at barn ikke skal få en god start på livet. Vi vet alle hvilket parti de idiotene kommer fra, gjør vi ikke? Anonym poster: 1ef04b0435601d65e65998fe1d159644 Godt innlegg.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #44 Skrevet 12. mai 2013 Magen min VRENGER seg av disse trådene. For et kvalmt menneskesyn. Vi lever i et samfunn hvor alle har mulighet til å klare seg, noe som er fantastisk! Om vi ikke vil ha økt innvandring, trenger vi flere barn. Det fødes faktisk for få barn i Norge! Anonym poster: 4014991ee6dca8839bc297e0eac1a962 3
absinthia Skrevet 12. mai 2013 #45 Skrevet 12. mai 2013 Han der æ'kke sånn som deg Fort deg bort og ta han Det er like godt som sex Å banke en stakkars faen Ref. Er det ikke deilig å ha noen å hate Føles det ikke godt å ha noen å hate Er det ikke herlig å slå dem flate Er det ikke deilig å ha noen å hate
Gjest Marmot Skrevet 12. mai 2013 #46 Skrevet 12. mai 2013 Hvorfor i alle dager får alenemødre så mye økonomisk støtte (tenker da på stakkarslige sjeler som ikke har god jobb)? Det er aktivitetskrav (jobb/studier/reell arbeidssøker) for å motta denne støtten, dersom man ikke har barnehageplass må man faktisk bevise det ved avslag på søknad. Det holder ikke å la være å søke. Man er ikke økonomisk hjelpeløs om man er uføretrygdet. Uføretrygdede har ikke rett på overgangsstødnad, fordi de er i en situasjon der de uansett ikke har mulighet til å bedre inntektsgrunnlaget sitt i løpet av tre år, som er hensikten med overgangsstødnad. Men alt jeg mottok på skolebenken var skattefritt. Overgangsstødnad er ikke skattefritt. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #47 Skrevet 12. mai 2013 En bekjent flyttet fra faren til barnet sitt og hjem til sine foreldre med sin 9 mnd gamle baby, hun sier hun har 22.000 utbetalt i måneden.. Dette til tross for at hun er veldig ung og ikke har jobbet noe særlig, hun fikk kun engangsstønad da barnet ble født. Hun uttalte her for litt siden: "Jeg har så mye penger at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med de jeg". Hun betaler ingenting for å bo hjemme hos foreldrene, men tar derimot den nye kjæresten med på sydenferie. En annen bekjent er i midten av tjueårene og har tre barn med tre forskjellige fedre, yngste er 4 år og de er alle i barnehage/skole hver dag. Mor har ikke jobbet siden hun fikk første barnet, men hun går noen forskjellige kurs gjennom NAV nå og da. Hun sa her for litt siden: "jeg trives hjemme, for jeg egner meg bare ikke til å jobbe jeg" Så noe rart er det ett sted, både med holdninger og med regler.. Anonym poster: b7f33756bd0a1094858c8c2a44bb924d 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #48 Skrevet 13. mai 2013 Når en mann har valgt å befrukte en kvinne må han ta ansvar for barnet sitt! En kvinne har også ansvar for hvem, hun ønsker å få barn med/ligge med. Den spennende kjekkasen var syntes vist ikke henne var like spennende. Anonym poster: dde1ed72ba7a253c433ba1fce41464f6
Gjest Snuppi Skrevet 13. mai 2013 #49 Skrevet 13. mai 2013 En kvinne har også ansvar for hvem, hun ønsker å få barn med/ligge med. Den spennende kjekkasen var syntes vist ikke henne var like spennende. Anonym poster: dde1ed72ba7a253c433ba1fce41464f6 Det er og blir kvinnens ansvar! Jeg stiller meg undrende til at du vil frata mannens ansvar oppi dette også!!
Gjest Riskjeks Skrevet 13. mai 2013 #50 Skrevet 13. mai 2013 En bekjent flyttet fra faren til barnet sitt og hjem til sine foreldre med sin 9 mnd gamle baby, hun sier hun har 22.000 utbetalt i måneden.. Dette til tross for at hun er veldig ung og ikke har jobbet noe særlig, hun fikk kun engangsstønad da barnet ble født. Hun uttalte her for litt siden: "Jeg har så mye penger at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med de jeg". Hun betaler ingenting for å bo hjemme hos foreldrene, men tar derimot den nye kjæresten med på sydenferie. En annen bekjent er i midten av tjueårene og har tre barn med tre forskjellige fedre, yngste er 4 år og de er alle i barnehage/skole hver dag. Mor har ikke jobbet siden hun fikk første barnet, men hun går noen forskjellige kurs gjennom NAV nå og da. Hun sa her for litt siden: "jeg trives hjemme, for jeg egner meg bare ikke til å jobbe jeg" Så noe rart er det ett sted, både med holdninger og med regler.. Anonym poster: b7f33756bd0a1094858c8c2a44bb924d Da er det det faktum at hun er bortskjemt av foreldrene som er saken... De fleste andre folk bor faktisk ikke hos foreldrene... Og har dermed utgifter til husleie, strøm, kom.avgifter, mat osv. Har hun 22.000 i mnd må bidrag fra barnets far være med i regnestykket, det kan man ikke akkurat "ta" henne for. Og barnetrygd får alle med barn. Overgangsstønad er på ca 13 000 som man må skatte av, og den varer ikke evig...
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2013 #51 Skrevet 13. mai 2013 Jeg synes da trådstarten var dårlig formulert. Men det hele er en endeløs diskusjon slik lovverket er i dag. Kvinner som velger bli mødre utenfor et forhold der en bor sammen vet hvilken framtid som venter. Jeg skal ikke si noe om samboere eller gifte. Hvis en velger føde barnet vet en også det koster penger. Mannen her har ikke noe valg når kvinnen først er blitt gravid og kan ikke angre seg i 90 dager slik som kvinnen. Ja jeg ser helt kjønnsløst på dette og det er ikke tvil om at kvinner som velger bli mødre alene enten de ble gravide planlagt eller ufrivillig har store fordeler ikke minst økonomisk. Så kan en si at det er til barnets beste at det gies støtte ovs. Men hvor mange av de som føder i dag under slik omstendigheter har gjort det om støtteordninger ikke var der? Ingen støtte ville langt mer reelle tall til de som var riktige og gi støtte til. Jeg har ikke lyst som et kjønnsløst menneske og være med på og betale oppvektse til noen barn mer enn andre gjennon skattesystemet fordi noen velger føde et barn uten far til stede. Jeg ser det er noen prinnsipper her, men det er kommet for langt i størrelsen på de støtter som gies til mange. Med dette mener jeg at det burde stilles langt større krav til arbeidsinntekt fra de kvinner som velger få barn på denne måten når de mottar støtte fra det offentlige. Det fødes barn utenfor samboer/ekteskap over hele verden. Hvordan har de løst det der? Det burde være mulig og se seg litt rundt og ikke bare pøse ut penger på denne måten som det skjer i vårt land. Mange også kvinner spør seg hvorfor har ikke mannen noe han skulle sagt før barnet ble født der det ikke var planlagt når far er kjent? Debatten rundt dette temaet er betent for mange kvinner og menn. Kvinner fordi de sier mannen ikke ville være far. De hadde sex men det skulle ikke bli barn. Menn fordi de føler seg lurt av kvinner som føder barn mot deres vilje med de følger det får. Slik lovverket er i Norge i dag vitner det ikke mye om likhet mellom kjønnene. Jeg kan heller ikke se det alltid er det beste for et barn og bli født under slike omstendigheter med et høyt konfliktnivå mellom foreldre allerede før barnet er født. Lovverket er klart til fordel kvinnen. Noe annet er feil og hevde. De som hevder det kun er der for barnet vil ikke innrømme de faktiske intensjoner med dagens lover rundt dette temaet. Intensjonen er helt klart kvinnepolitisk. Altså det femistene som ahr fått gjennomslag for sine synspunkter. Dette er noe jeg finner høyst merkelig. Noen må ha sovet på Stortinget. Skulle den europeiske økonomiem komme til oss ville nok mange fordeler såkalte enslige mødre forsvinne. Såkalte, ja for de fleste barn har faktisk en far som er der selv om foreldre ikke bor sammen. De mødre får også enslig mødre støtte. Noe jeg finne svært unaturlig. De er faktisk ikke alene med barnet. Skjønn det den som vil, det er i vært fall ikke logisk slik det er i dag med støtteordninger.
Gjest Riskjeks Skrevet 13. mai 2013 #52 Skrevet 13. mai 2013 Ja, for alle alenemødre er kvinner som fikk barn med en tilfeldig fyr..? Jeg er alenemor, og var gift med barnas far de barna ble født. Mye som kan skje... 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #53 Skrevet 13. mai 2013 Da er det det faktum at hun er bortskjemt av foreldrene som er saken... De fleste andre folk bor faktisk ikke hos foreldrene... Og har dermed utgifter til husleie, strøm, kom.avgifter, mat osv. Har hun 22.000 i mnd må bidrag fra barnets far være med i regnestykket, det kan man ikke akkurat "ta" henne for. Og barnetrygd får alle med barn. Overgangsstønad er på ca 13 000 som man må skatte av, og den varer ikke evig... Jeg er alenemor med utbetalt rundt 22.000,- men mye av dette er jo min egen lønn, jeg jobber 50% (pga. helse). En alenemor som lever utelukkende på stødnader og har utbetalt 22.000,- må ha veldig høyt bidrag fra far, spesielt når hun ikke har bostøtte. Anonym poster: e26404a21ce2c2633891137202c50aa9
Gjest Riskjeks Skrevet 13. mai 2013 #54 Skrevet 13. mai 2013 Jeg er alenemor med utbetalt rundt 22.000,- men mye av dette er jo min egen lønn, jeg jobber 50% (pga. helse). En alenemor som lever utelukkende på stødnader og har utbetalt 22.000,- må ha veldig høyt bidrag fra far, spesielt når hun ikke har bostøtte. Anonym poster: e26404a21ce2c2633891137202c50aa9 Enig i dette. Da jeg mottok stønader, hadde jeg 18.000 utbetalt, og 3000 av disse var bostøtte (som, før folk blir gale her, ikke har noe som helst med barn og alenemødre å gjøre, men er en støtte ALLE utenom studenter kan søke hvis de har høye boutgifter ift inntekt). 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #55 Skrevet 13. mai 2013 Jeg er alenemor med utbetalt rundt 22.000,- men mye av dette er jo min egen lønn, jeg jobber 50% (pga. helse). En alenemor som lever utelukkende på stødnader og har utbetalt 22.000,- må ha veldig høyt bidrag fra far, spesielt når hun ikke har bostøtte. Anonym poster: e26404a21ce2c2633891137202c50aa9 Jeg vet bare hva hun sier den totale summen hun får fra NAV i måneden er, ikke hva som er hva av de pengene. Hun har ikke høyt bidrag fra far, av forskjellige grunner som ikke trenger å nevnes her. Jeg er ikke imot at alenemødre får støtte når de faktisk trenger pengene for å klare seg, men å få så mye når man sitter på rumpa hjemme hos mamma og pappa syns jeg er helt horribelt. Spesielt når hun snakker om at hun har så mye penger at hun ikke vet hva hun skal gjøre, og kan ta med kjæresten på sydentur. Hun har flere tusen mer utbetalt i måneden enn hva jeg har i full jobb. Min mor er alenemor til mine to søsken etter skilsmisse med min alkoholiker av en far, hun jobber fullt og hun har det samme utbetalt som denne jenta. Nå får min mor veldig lavt bidrag fra min far, men likevel, det er noe som skurrer når hun etter mange år i full jobb nesten får mindre enn denne jenta det er snakk om. Anonym poster: b7f33756bd0a1094858c8c2a44bb924d 3
Kontormus Skrevet 13. mai 2013 #56 Skrevet 13. mai 2013 Jeg vet bare hva hun sier den totale summen hun får fra NAV i måneden er, ikke hva som er hva av de pengene. Hun har ikke høyt bidrag fra far, av forskjellige grunner som ikke trenger å nevnes her. Jeg er ikke imot at alenemødre får støtte når de faktisk trenger pengene for å klare seg, men å få så mye når man sitter på rumpa hjemme hos mamma og pappa syns jeg er helt horribelt. Spesielt når hun snakker om at hun har så mye penger at hun ikke vet hva hun skal gjøre, og kan ta med kjæresten på sydentur. Hun har flere tusen mer utbetalt i måneden enn hva jeg har i full jobb. Min mor er alenemor til mine to søsken etter skilsmisse med min alkoholiker av en far, hun jobber fullt og hun har det samme utbetalt som denne jenta. Nå får min mor veldig lavt bidrag fra min far, men likevel, det er noe som skurrer når hun etter mange år i full jobb nesten får mindre enn denne jenta det er snakk om. Anonym poster: b7f33756bd0a1094858c8c2a44bb924d Så, hva skal man gjøre med det da? Gå ut fra at alle bor hjemme hos foreldrene sine og sitter på rompa? Tror faktisk ikke at det er mange som kjenner slike, men at de fleste kjenner noen som sliter vettet av seg derimot er jeg helt sikker på.
Gjest Marmot Skrevet 14. mai 2013 #57 Skrevet 14. mai 2013 Så, hva skal man gjøre med det da? Gå ut fra at alle bor hjemme hos foreldrene sine og sitter på rompa? Tror faktisk ikke at det er mange som kjenner slike, men at de fleste kjenner noen som sliter vettet av seg derimot er jeg helt sikker på. Jeg tror at hvis vi ønsker oss et samfunn som tilbyr hjelp til de som trenger det, er vi nødt å godta at noen misbruker det.
Sophie-Ann Skrevet 14. mai 2013 #58 Skrevet 14. mai 2013 Tråden er ryddet for personangrep Sophie-Ann, mod
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #59 Skrevet 14. mai 2013 Jeg tror at hvis vi ønsker oss et samfunn som tilbyr hjelp til de som trenger det, er vi nødt å godta at noen misbruker det. Nei! Vi er ikke nødt til å godta misbruk. Sett større krav til de som trenger det og innfør strengere straff til de som misbruker det. Anonym poster: 83ca49be359dd29dc1dd53b8cf28dcbd 1
Gjest Marmot Skrevet 14. mai 2013 #60 Skrevet 14. mai 2013 Nei! Vi er ikke nødt til å godta misbruk. Sett større krav til de som trenger det og innfør strengere straff til de som misbruker det. Anonym poster: 83ca49be359dd29dc1dd53b8cf28dcbd Noen vil alltid klare å misbruke uansett, med mindre vi lager så strenge krav at vi mister en del av de som trenger det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå