AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #21 Skrevet 10. mai 2013 Skaden(e) kan jo komme etter at man har fått barn... Og da har man forsikring, hvis ikke er man jo dum. Anonym poster: e5d4abafc74ff18be5739a1e2f4f6957 1
Lilac Skrevet 10. mai 2013 #22 Skrevet 10. mai 2013 Man er ikke økonomisk hjelpeløs om man er uføretrygdet. Det er mulig å tenke litt, skaffe seg egen bolig og sikre seg økonomisk før man får barn. Anonym poster: e5d4abafc74ff18be5739a1e2f4f6957 Hva tenker du med? Tenker du at livet er svart/hvitt? Tror du at du vet hvordan alle mennesker har levd og hvordan alle alenemødre er og har levd? 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #23 Skrevet 10. mai 2013 Jeg er ikke TS, men jeg er faktisk litt enig i noe av dette. Jeg er absolutt for velferdsstaten, men jeg synes at noe er feil et eller annet sted når det faktisk for mange alenemødre vil lønne seg å IKKE jobbe fremfor å motta overgangsstønad. I barselgruppa mi er det ei alenemor, og jeg synes såklart synd på henne fordi hun har vært alene med barnet sitt helt siden hun ble født (resultat av et ONS). Jeg ser at det må være kjempetøft, og beundrer henne absolutt for å ha greid det såpass bra som hun har. Til høsten blir barna våre ett år, og de fleste i barselgruppa sliter med å få barnehageplass. Så også alenemoren. Men hun har funnet ut at hun like godt kan ta et år til hjemme sammen med jenta si, for med kontantstøtte, overgangsstønad, dobbel barnetrygd og bidrag fra far vil hun få mer utbetalt i måneden enn hva hun hadde da hun jobbet tidligere. Det er dette jeg synes blir litt feil. Vi andre i barselgruppa kunne jo også veldig gjerne ha tenkt oss å være hjemme enda et år med barnet vårt, men da må vi i såfall dekke det økonomiske tapet selv. Fordi vi er samboende eller gifte er det ingen av oss som kan ta et år fri fra arbeidslivet og likevel gå ut med økonomisk gevinst. Jeg tror at det er slike utslag av regelverket som provoserer mange, og som gjør at mange føler det som om en del alenemødre (da hovedsakelig de som nylig er blitt alene, siden det bare er de som har krav på overgangsstønad) sitter med et sugerør i statskassa. Anonym poster: ca0b862ab5f7fefdc3df3a4019acfd19 12
Gjest Surra Skrevet 10. mai 2013 #24 Skrevet 10. mai 2013 Kan overhode ikke forstå dere suppehuer som gidder å svare på sånne tåpelige innlegg!! Er for meg en tragedie og måtte skrive hær, men ble en smule provosert når jeg leste alle svarene! Ps. Er alenemmma til 3 og driver egen bedrift og tjener meget gode penger. NAV sin støtte ville gitt ungene mat på borde og kanskje et nytt klesplagg i mån! Så all ære til alle alenemødre! Vær stolt over dere selv og ta godt vare på barna
Gjest Surra Skrevet 10. mai 2013 #25 Skrevet 10. mai 2013 Jeg er ikke TS, men jeg er faktisk litt enig i noe av dette. Jeg er absolutt for velferdsstaten, men jeg synes at noe er feil et eller annet sted når det faktisk for mange alenemødre vil lønne seg å IKKE jobbe fremfor å motta overgangsstønad. I barselgruppa mi er det ei alenemor, og jeg synes såklart synd på henne fordi hun har vært alene med barnet sitt helt siden hun ble født (resultat av et ONS). Jeg ser at det må være kjempetøft, og beundrer henne absolutt for å ha greid det såpass bra som hun har. Til høsten blir barna våre ett år, og de fleste i barselgruppa sliter med å få barnehageplass. Så også alenemoren. Men hun har funnet ut at hun like godt kan ta et år til hjemme sammen med jenta si, for med kontantstøtte, overgangsstønad, dobbel barnetrygd og bidrag fra far vil hun få mer utbetalt i måneden enn hva hun hadde da hun jobbet tidligere. Det er dette jeg synes blir litt feil. Vi andre i barselgruppa kunne jo også veldig gjerne ha tenkt oss å være hjemme enda et år med barnet vårt, men da må vi i såfall dekke det økonomiske tapet selv. Fordi vi er samboende eller gifte er det ingen av oss som kan ta et år fri fra arbeidslivet og likevel gå ut med økonomisk gevinst. Jeg tror at det er slike utslag av regelverket som provoserer mange, og som gjør at mange føler det som om en del alenemødre (da hovedsakelig de som nylig er blitt alene, siden det bare er de som har krav på overgangsstønad) sitter med et sugerør i statskassa. Anonym poster: ca0b862ab5f7fefdc3df3a4019acfd19 Enten får du spise avensyktabletter eller sæ får du gå fra mannen din!! Som sakt er det ikke mye penger det er snakk in mår man er alene OM alt!!!
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #26 Skrevet 10. mai 2013 Hvorfor i alle dager får alenemødre så mye økonomisk støtte (tenker da på stakkarslige sjeler som ikke har god jobb)? De har selv valgt å trykke ut en unge, så da burde de søren med ha økonomi til det. Frata de all støtte. Klarer de seg ikke selv er barnevernet en fin ting. Anonym poster: e5d4abafc74ff18be5739a1e2f4f6957 Da tar vi det fra start! Først regel er at menn får slutte å putte unger inn i kvinner hvis de ikke ønsker seg barn. Hvis de allikevel gjør det så må de jaggu meg klare å ta ansvar og ikke stikke av og overlate alt ansvar til mor! Bak hvert av disse barna finnes det en mor, men hvor er far?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #27 Skrevet 10. mai 2013 Hvor får idioter det fra at pengene er til mor (eller far)? Pengene er til for at barnet skal få en god start på livet. Det er tydeligvis enkelte som ønsker at barn ikke skal få en god start på livet. Vi vet alle hvilket parti de idiotene kommer fra, gjør vi ikke? Anonym poster: 1ef04b0435601d65e65998fe1d159644 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #28 Skrevet 10. mai 2013 Jeg er ikke TS, men jeg er faktisk litt enig i noe av dette. Jeg er absolutt for velferdsstaten, men jeg synes at noe er feil et eller annet sted når det faktisk for mange alenemødre vil lønne seg å IKKE jobbe fremfor å motta overgangsstønad. I barselgruppa mi er det ei alenemor, og jeg synes såklart synd på henne fordi hun har vært alene med barnet sitt helt siden hun ble født (resultat av et ONS). Jeg ser at det må være kjempetøft, og beundrer henne absolutt for å ha greid det såpass bra som hun har. Til høsten blir barna våre ett år, og de fleste i barselgruppa sliter med å få barnehageplass. Så også alenemoren. Men hun har funnet ut at hun like godt kan ta et år til hjemme sammen med jenta si, for med kontantstøtte, overgangsstønad, dobbel barnetrygd og bidrag fra far vil hun få mer utbetalt i måneden enn hva hun hadde da hun jobbet tidligere. Det er dette jeg synes blir litt feil. Vi andre i barselgruppa kunne jo også veldig gjerne ha tenkt oss å være hjemme enda et år med barnet vårt, men da må vi i såfall dekke det økonomiske tapet selv. Fordi vi er samboende eller gifte er det ingen av oss som kan ta et år fri fra arbeidslivet og likevel gå ut med økonomisk gevinst. Jeg tror at det er slike utslag av regelverket som provoserer mange, og som gjør at mange føler det som om en del alenemødre (da hovedsakelig de som nylig er blitt alene, siden det bare er de som har krav på overgangsstønad) sitter med et sugerør i statskassa. Anonym poster: ca0b862ab5f7fefdc3df3a4019acfd19 Nå er det vel slik at aktivitetskravet nå har økt i ft overgangsstønad. Dermed er det bregrenset hvor mye mor kan være "bare hjemme uansett. Anonym poster: 443a07413f279d21acacb7e1b50bb37c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #29 Skrevet 10. mai 2013 Nå er det vel slik at aktivitetskravet nå har økt i ft overgangsstønad. Dermed er det bregrenset hvor mye mor kan være "bare hjemme uansett. Anonym poster: 443a07413f279d21acacb7e1b50bb37c Ikke dersom man ikke har barnepass, som for eksempel kan dokumenteres ved avslag på barnehagesøknad. Anonym poster: ca0b862ab5f7fefdc3df3a4019acfd19 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #30 Skrevet 10. mai 2013 Da jeg gikk på vgs mellom 20 og 23 år med ett lite barn fikk jeg ful os, utdanningsstønad, bostøtte, forsørgerstipend, stønad til barnetilsyn, dobbel barnetrygd, dekt kjøringa til og fra skolen. I tilkegg flere 1000 i bidrag. har jeg glemt noe? Da jeg var ferdig utdannet flyttet jeg sammen med han jeg nå er gift med. Det eneste jeg fikk da var dobbel barnetryg fram til vi giftet oss. Bidraget fra far ble redusert pga at jeg ble samboer. Jeg måtte betale hele barnehageregninga selv, og fikk ikke dekt kjøringa til jobben. Bostøtte fikk vi ikke pga nntekten ble for høy. Av lønna mi måtte jeg betale skatt. Joda, samlet inntekt før skatt i familien ble ikke så verst. Men alt jeg mottok på skolebenken var skattefritt. Ikke rart enkelte mødre bare presser ut unge etter unge når staten norge bare oungef ut og punger ut. Hvor er logikken i at jeg satt igjem med mer penger på skolebenken enn når jeg var ferdig utdannet og tilfeldigvis fikk meg samboer.. Ikke for det, jeg var bare glad for at jeg fikk en utdannelse, det var derfor jeg benytet meg av det. Men sykt hvor mye penger jeg fikk for dette. Hadde jeg hatt dagmamma til barnet mitt det første året jeg jikk på skolen, da hun var mellom 2 og 3, ville jeg kunne ha mottat kontantstøtte, i tillegg til stønaden til barnetilsyn. Slik var det den gangen. Sykt! Synes det er altfor mye å hente på å være enslig mor i norge. Ikke rart de presser ut unger da. De får jo betalt for det. Anonym poster: ca1c689ac25e1bb8904b538fe8f4a2a7 7
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #31 Skrevet 10. mai 2013 Da jeg gikk på vgs mellom 20 og 23 år med ett lite barn fikk jeg ful os, utdanningsstønad, bostøtte, forsørgerstipend, stønad til barnetilsyn, dobbel barnetrygd, dekt kjøringa til og fra skolen. I tilkegg flere 1000 i bidrag. har jeg glemt noe? Da jeg var ferdig utdannet flyttet jeg sammen med han jeg nå er gift med. Det eneste jeg fikk da var dobbel barnetryg fram til vi giftet oss. Bidraget fra far ble redusert pga at jeg ble samboer. Jeg måtte betale hele barnehageregninga selv, og fikk ikke dekt kjøringa til jobben. Bostøtte fikk vi ikke pga nntekten ble for høy. Av lønna mi måtte jeg betale skatt. Joda, samlet inntekt før skatt i familien ble ikke så verst. Men alt jeg mottok på skolebenken var skattefritt. Ikke rart enkelte mødre bare presser ut unge etter unge når staten norge bare oungef ut og punger ut. Hvor er logikken i at jeg satt igjem med mer penger på skolebenken enn når jeg var ferdig utdannet og tilfeldigvis fikk meg samboer.. Ikke for det, jeg var bare glad for at jeg fikk en utdannelse, det var derfor jeg benytet meg av det. Men sykt hvor mye penger jeg fikk for dette. Hadde jeg hatt dagmamma til barnet mitt det første året jeg jikk på skolen, da hun var mellom 2 og 3, ville jeg kunne ha mottat kontantstøtte, i tillegg til stønaden til barnetilsyn. Slik var det den gangen. Sykt! Synes det er altfor mye å hente på å være enslig mor i norge. Ikke rart de presser ut unger da. De får jo betalt for det. Anonym poster: ca1c689ac25e1bb8904b538fe8f4a2a7 Du ser helt vekk fra at alle som venter med å få barn til de har kommet seg i arbeid i minst 6 mnd, også får en god slump penger betalt, i form av foreldrepenger i permisjon? Og nei, mange har ikke rukket å betale så mye skatt at de har betalt inn dette før de skal ha sin utbetaling. Det er lite nyttig for samfunnet å legge opp til at en haug med mødre skal ta en økonomisk belastning de ikke er i stand til, eller som går ut over omsorgen for barna. Fosterhjem og barnehjem er alt annet enn gratis, gratis er heller ikke oppfølging av forsømte og psykisk skadde unger som separeres fra foreldre, som senere får psykiatriske problemer, faller utenfor utdanning og arbeidsliv, og gjerne starter med rus og annen kriminell atferd. Det er grisedyrt for et moderne samfunn å ikke sikre alle barn en god oppvekst. Og essensen i en god oppvekst er ikke at den finansieres ene og alene av barnets mamma.
Gjest Riskjeks Skrevet 10. mai 2013 #32 Skrevet 10. mai 2013 Jeg er ikke TS, men jeg er faktisk litt enig i noe av dette. Jeg er absolutt for velferdsstaten, men jeg synes at noe er feil et eller annet sted når det faktisk for mange alenemødre vil lønne seg å IKKE jobbe fremfor å motta overgangsstønad. I barselgruppa mi er det ei alenemor, og jeg synes såklart synd på henne fordi hun har vært alene med barnet sitt helt siden hun ble født (resultat av et ONS). Jeg ser at det må være kjempetøft, og beundrer henne absolutt for å ha greid det såpass bra som hun har. Til høsten blir barna våre ett år, og de fleste i barselgruppa sliter med å få barnehageplass. Så også alenemoren. Men hun har funnet ut at hun like godt kan ta et år til hjemme sammen med jenta si, for med kontantstøtte, overgangsstønad, dobbel barnetrygd og bidrag fra far vil hun få mer utbetalt i måneden enn hva hun hadde da hun jobbet tidligere. Det er dette jeg synes blir litt feil. Vi andre i barselgruppa kunne jo også veldig gjerne ha tenkt oss å være hjemme enda et år med barnet vårt, men da må vi i såfall dekke det økonomiske tapet selv. Fordi vi er samboende eller gifte er det ingen av oss som kan ta et år fri fra arbeidslivet og likevel gå ut med økonomisk gevinst. Jeg tror at det er slike utslag av regelverket som provoserer mange, og som gjør at mange føler det som om en del alenemødre (da hovedsakelig de som nylig er blitt alene, siden det bare er de som har krav på overgangsstønad) sitter med et sugerør i statskassa. Anonym poster: ca0b862ab5f7fefdc3df3a4019acfd19 Men hun lever på én inntekt, akkurat som dere måtte gjort dersom du skulle ha vært hjemme. Kan altså ikke se den store forskjellen rent innteksmessig.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #33 Skrevet 10. mai 2013 Forsikring er en god ting, og om faren har så god råd (mor er jo uansett stokk dum som ikke har ordner seg god jobb), så arver man. Anonym poster: e5d4abafc74ff18be5739a1e2f4f6957 Jeg var så stokk dum at jeg sto for hovedinntekten og ikke far. Jepp, jeg har også for hovedforsørgelsen av barn. Far har alltid ønsket seg barn. Da det ble en realitet så viste det seg at far gjerne vill være pappa, men ikke ta det ansvaret og forpliktelsen det betyr å være forelder. Det er den dårligste økonomiske dealen jeg noen gang har gjort ved å få barn med en sånn en. Jeg burde ha oversett forelskelse og etter hvert at jeg elsket. Jeg burde ha sett meg om etter en som hadde god utdannelse og god inntekt. Anonym poster: 9cb0480c7278f5af7c50ed8b9be3f890
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #34 Skrevet 10. mai 2013 Men hun lever på én inntekt, akkurat som dere måtte gjort dersom du skulle ha vært hjemme. Kan altså ikke se den store forskjellen rent innteksmessig. Hun har jo også lavere utgifter hver måned fordi hun kun er én voksen. Hun bruker mindre penger på mat, mindre penger på kollektivtransport, kan klare seg med mindre bolig osv, så jeg synes vel ikke dette argumentet er helt relevant. Anonym poster: ca0b862ab5f7fefdc3df3a4019acfd19 6
Norbertine Skrevet 11. mai 2013 #35 Skrevet 11. mai 2013 Tråden er ryddet for avsporinger, spekulasjoner og personangrep. Alice i Eventyrland, mod 1
Gjest Snuppi Skrevet 11. mai 2013 #36 Skrevet 11. mai 2013 Ånei, så hvem som velger at de skal trykke ut en unge da? Gud? Selvsagt har de valgt det selv Anonym poster: e5d4abafc74ff18be5739a1e2f4f6957 Jsså?!?! Hvem var det som valgte å befrukte kvinnen??
Gjest Snuppi Skrevet 11. mai 2013 #37 Skrevet 11. mai 2013 Har aldri nevnt at det er noe gevinst i å være alenemor. Mener bare at de burde klare å forsørge seg selv, noe de fleste heldigvis klarer. De som ikke klarer det burde bli fratatt barna. Anonym poster: e5d4abafc74ff18be5739a1e2f4f6957 Når en mann har valgt å befrukte en kvinne må han ta ansvar for barnet sitt!
Gjest Riskjeks Skrevet 11. mai 2013 #38 Skrevet 11. mai 2013 Hun har jo også lavere utgifter hver måned fordi hun kun er én voksen. Hun bruker mindre penger på mat, mindre penger på kollektivtransport, kan klare seg med mindre bolig osv, så jeg synes vel ikke dette argumentet er helt relevant. Anonym poster: ca0b862ab5f7fefdc3df3a4019acfd19 Jo. Økte utgifter til mat/transport er da på langt nær så høye som en månedslønn! Og noe særlig mindre bolig kan man da ikke ha? Om man er en voksen og barn, eller to voksne og barn, er behovet for antall rom det samme. Som voksen vil man da som regel ha eget rom uansett om man er alene eller to. Og rom til barn(a) kommer jo an på antall barn, og er uavhengig av antall voksne.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2013 #39 Skrevet 11. mai 2013 TS i dette tilfellet er nok heller noen som ønsker å provosere..... For alle oppegående mennesker VET jo at det ikke er sånn ting fungerer...
Kontormus Skrevet 11. mai 2013 #40 Skrevet 11. mai 2013 Enten får du spise avensyktabletter eller sæ får du gå fra mannen din!! Som sakt er det ikke mye penger det er snakk in mår man er alene OM alt!!! PLUSS! Denne burte prøve og levere i barnehagen kl 7.30 og stresse som et helvete for å rekke og hente før kl 17 HVER dag uke etter uke og ingen kan hjelpe til! 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå