Center Skrevet 4. april 2004 #1 Del Skrevet 4. april 2004 Så litt på et program på TVN i kveld som tok for seg plastiske operasjoner. Der kom det også frem et eks med et barn som var født med et rimelig godt synlig fødselsmerke, over hele nesen. Slike merker forsvinner stort sett av seg selv, eller blir betydelig mindre med årene. Disse foreldrene hadde gitt sin datter masse kortisonmedisiner for å få bort dette merket. Stakkars liten, hun var jo helt oppblåst i ansiktet av disse medisinene. Kan bare tenke på meg selv, med hovene øyne, det er ikke godt å ha det slik. Hva synes dere? Skal vi som foreldre gi barna våre medisiner som påvirker deres ytre, selv når de er for små til å skjønne noe av dette selv? Hvilke signaler gir vi da barna våre? Må bare legge til at det ikke var noen medisinsk grunn til at dette barnet fikk kortison, kun for å fjerne dette merket.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 5. april 2004 #2 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg så også på det programmet og lurte på hva jeg ville gjort, for merke var virkelig stort. Jeg tror ganske sikkert at jeg ikke ville prøvd å fjerne det, men er ikke sikker (har ikke barn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 5. april 2004 #3 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg så ikke programmet. Min datter har et fødselsmerke på kinnet. Hun fikk en liten rød flekk da hun var 5 uker. Dette har vokst seg større, og er vel ca. 2 x 2 cm nå. Hun er 10 mnd. Det sies at merket slutter å vokse etter 1 års alder. Vi kan selv velge om vi vil fjerne merket med laser, eller vente å se ann. Vi har bestemt oss for sistnevnte. Hun plages ikke av merket. Det er jo godt mulig det blir borte av seg selv i løpet av noen få år, og da blir jo det også penest. Merket er på kinnet rett v/ nesen. I begynnelsen var jeg veldig opptatt å fortelle alle som hilse på henne om merket. Var vel en type forsvarsmekanisme. Nå tenker jeg ikke over at hun har det en gang. Små barn peker og spør, men det gjør jo ikke noe. Er jo ikke noe hun kan noe for, og det blir jo forhåpentligvis borte. Vi ser ann nå et par år. Dersom det ikke blir borte av seg selv før skolealder, er det godt mulig vi fjerner merket med laser (grunnet mobbing). Jeg forstår meget godt foreldre som ønsker å fjerne merket. Men at det gjøres i for ung alder syntes jeg er unødvendig - spesiellt dersom barnet ikke plages av det. Er jo kun for kosmetikkens skyld. Forstår også foreldre som velger å operere utstående ørene på små barn. Andre kosmetiske operasjoner på barn, er vel ikke vanlig.....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 5. april 2004 #4 Del Skrevet 5. april 2004 Hvis mitt barn hadde et digert skjemmende merke i ansiktet ville jeg nok forsøkt å få det fjernet, men ikke for enhver pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 5. april 2004 #5 Del Skrevet 5. april 2004 Datteren min hadde to rel. store røde fødselsmerker. Disse ble vi lovet at kom til å forsvinne etter kort tid. Da de ikke var borte (men blekere og mindre) på helsekontroll noen år senere, ble vi forsikret om at "dette kan dere få fjernet på sykehus". Hun som sa dette, mente vi burde sette alt inn på å få merkene fjernet, i allefall før hun begynte på skolen. Ellers kom hun til å bli mobbet.. Jeg hadde aldri noen som helst tanker om å gripe inn for å få de fjernet. Tenkte at det er noe hun selv må bestemme når hun blir gammel nok til å bestemme sånt selv. Tror ikke sånne merker er avgjørende for om en unge blir mobbet eller ikke. (disse merkene var ikke i fjeset. Og de er forøvrig borte nå. Helt av seg selv.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 5. april 2004 #6 Del Skrevet 5. april 2004 Embla s. Nei, merker på kroppen blir litt annerledes enn i fjeset syntes jeg. Men selv om det er i fjeset, er det ingen selvfølge å bruke laser. Det beste er jo om det gror selv. Har hørt om mange der merkene har blitt borte helt av seg selv..... Håper det også skjer i vårt tilfelle. Jeg venter ikke til hun blir stor nok og kan bestemme selv. Merket blir nok fjernet før skolealder, dersom det ikke er anntydnlig til at de blir borte av seg selv. Fødselsmerket er nok ikke avgjørende om et barn blir mobbet eller ei, men når merkene er i fjeset er det alltid i synsfeltet. Og merket er jo ikke pent å se på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 5. april 2004 #7 Del Skrevet 5. april 2004 . I begynnelsen var jeg veldig opptatt å fortelle alle som hilse på henne om merket. Var vel en type forsvarsmekanisme. Akkurat det der husker jeg godt fra oss også. (og jeg fordømmer ingen som vurderer å fjerne merker fra barna sine. Tenker også jeg ville vurdert annerledes hvis datteren min sine merker var i fjeset, uten at jeg vet sikkert). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 5. april 2004 #8 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg har ei i familien som hdde et ganske så stort fødelsmerke på kinnet. Dette er blitt fjernet med laser etter at hun ble større. Synes vel det er bedre å gjøre det slik enn å gi kortison til et spedbarn, uten at det er medisinsk nødvendig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*snuppa* Skrevet 5. april 2004 #9 Del Skrevet 5. april 2004 Hadde selv et slikt rødt fødselsmerke på det ene kinnet da jeg var mindre. Dette ble borte av seg selv i god tid før jeg begynte på barneskolen. Har i dag kun et lite arr som kun sees dersom man ser etter det. Hvis jeg selv får barn med fødselsmerke vil jeg nok se om det forsvinner av seg selvfør det settes igang noe "fjernings prosjekt". -- snuppa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 5. april 2004 #10 Del Skrevet 5. april 2004 Fødselsmerker som dette ville jeg nok venta med å fjerne til ungen var noe større. Kanskje i 4-5 års alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 5. april 2004 #11 Del Skrevet 5. april 2004 Min lille tulle har et stort fødselsmerke i ansiktet, nermere bestemt rundt det ene øyet, jeg syntes ikke dette er skjemmende, syntes det er mer sjarmerende. Til daglig tenker jeg ikke over at detr er der en gang. Vi får ofte spørsmål om hun har falt og slått seg på øyet, men da svarer jeg da bare som det er, at det er et fødselsmerke. Jeg velger å bruke min energi på å få henne til å føle seg unik istede for å fokusere på at vi må få bort dette merket. Dessuten syntes jeg det er litt rart hvilke signaler vi sender når vi på død og liv må få fjernet eller redusert et fødselsmerke, mens vi lærer barna våre at alle er like mye verdt uansett hvordan de ser ut av hudfarge eller om de har briller eller om de mangler en arm.... Hvorfor ikke bruke energien på å få barna til å føle seg vert noe, gi dem følelsen av å være elsket uansett hvordan de ser ut... Og hva tenker det barnet på 4-5 år som må få behandling for et merke, det er jo å be om at barnet vil føle seg annerledes og derav kanskje bli usikker... Ble litt rotete dette hær, men tror jeg fikk frem poenget mitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Skrevet 5. april 2004 #12 Del Skrevet 5. april 2004 Tråden er ryddet for personangrep. Remyline Moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 6. april 2004 #13 Del Skrevet 6. april 2004 Grunnen til at jeg ville fått fødselsmerket fjernet er for å skåne barnet mot mobbing når det starter på skolen. Som sikkert alle vet, er barn grusomme mot hverandre, og jeg unner IKKE ungen min å bli mobba. Jeg sier ikke at ungen er stygg pga et fødselsmerke. Alle barn er unike for foreldrene og det er sikkert bare sjarmerende. Jeg ville ikke gjort det for min egen del. Men til barnets beste!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vivi Skrevet 6. april 2004 #14 Del Skrevet 6. april 2004 Hva jeg ville gjøre hvis merket var i ansiktet, det vet jeg sannelig ikke. Spørs vel helt hvor stort og framtredende det var. Men da min mellomste sønn var 7 år fikk han operert ørene sine. De var store og veldig utstående. Og han ble skikkelig plaget av andre barn pga. dette. De kunne dra han i ørene, erte han som Dumbo osv. Og det var fryktelig vondt når dette skjedde. Så da valgte jeg å søke han inn på sykehuset for en kosmetisk operasjon. Og det har vi aldri angret på. Når ørene ble sydd inn til hodet så forsvant mobbingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 6. april 2004 #15 Del Skrevet 6. april 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 6. april 2004 #16 Del Skrevet 6. april 2004 Grunnen til at jeg ville fått fødselsmerket fjernet er for å skåne barnet mot mobbing når det starter på skolen. Som sikkert alle vet, er barn grusomme mot hverandre, og jeg unner IKKE ungen min å bli mobba. Jeg sier ikke at ungen er stygg pga et fødselsmerke. Alle barn er unike for foreldrene og det er sikkert bare sjarmerende. Jeg ville ikke gjort det for min egen del. Men til barnets beste!! hei vis barnet blir mobbet er det da bedre og kjempe for ayt det skal slutte, vis man fjerner et merke i unbg alder ødelegger det barnets selvtillit fordi det føle at det må forandre seg for og bli godtat, man bør vente til baarnet er så stort at det kan ta stilling selv jeg syns kajsa krabat er den mest fornuftige her hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 6. april 2004 #17 Del Skrevet 6. april 2004 Hva jeg ville gjøre hvis merket var i ansiktet' date=' det vet jeg sannelig ikke. Spørs vel helt hvor stort og framtredende det var. Men da min mellomste sønn var 7 år fikk han operert ørene sine. De var store og veldig utstående. Og han ble skikkelig plaget av andre barn pga. dette. De kunne dra han i ørene, erte han som Dumbo osv. Og det var fryktelig vondt når dette skjedde. Så da valgte jeg å søke han inn på sykehuset for en kosmetisk operasjon. Og det har vi aldri angret på. Når ørene ble sydd inn til hodet så forsvant mobbingen [/quote'] hei dere hadde flaks det er ikke altid det går lsik mange ganger er det andre ting de mbbes for, derfor syns jeg dere ga opp tidlig, det er egentlig og gi mobberene rett hva vis han hadde blit mobbet for hudfarge da hadde dere ikke hat en slik lettvintutvei, eg syns man skal kjempe for sitt barn til og bli godtatt som det det efr og kjempe mot mobbingen på vvnalig måte, man bør ikke opperer slik før banret kan ta stiling selv sånn i 8 9 års alderen det sier ekspertene, jeg liker det ikke at det skla vere regler for vordan man blir godtat og jeg vil kjempe for mine barn for at de skal bli godtatt slik de er hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 6. april 2004 #18 Del Skrevet 6. april 2004 Jeg så ikke programmet. Min datter har et fødselsmerke på kinnet. Hun fikk en liten rød flekk da hun var 5 uker. Dette har vokst seg større, og er vel ca. 2 x 2 cm nå. Hun er 10 mnd. Det sies at merket slutter å vokse etter 1 års alder. Vi kan selv velge om vi vil fjerne merket med laser, eller vente å se ann. Vi har bestemt oss for sistnevnte. Hun plages ikke av merket. Det er jo godt mulig det blir borte av seg selv i løpet av noen få år, og da blir jo det også penest. Merket er på kinnet rett v/ nesen. I begynnelsen var jeg veldig opptatt å fortelle alle som hilse på henne om merket. Var vel en type forsvarsmekanisme. Nå tenker jeg ikke over at hun har det en gang. Små barn peker og spør, men det gjør jo ikke noe. Er jo ikke noe hun kan noe for, og det blir jo forhåpentligvis borte. Vi ser ann nå et par år. Dersom det ikke blir borte av seg selv før skolealder, er det godt mulig vi fjerner merket med laser (grunnet mobbing). Jeg forstår meget godt foreldre som ønsker å fjerne merket. Men at det gjøres i for ung alder syntes jeg er unødvendig - spesiellt dersom barnet ikke plages av det. Er jo kun for kosmetikkens skyld. Forstår også foreldre som velger å operere utstående ørene på små barn. Andre kosmetiske operasjoner på barn, er vel ikke vanlig.....? hei jeg syns du skal lese svaret mitt til Sarabi, der står det mye bra, barn bør få ta stilling selv det bør du lere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delfia Skrevet 6. april 2004 #19 Del Skrevet 6. april 2004 Må bare legge til at dette barnet hadde til dels store puste problemer da dette spesielle fødselsmerket på en måte trykket sammen nesen.Det vokste også på innsiden av nesen så denne til tider var helt blokert.Så,Center, visst det er den danske babyen fra "Plastic fantastic" du mener så ville jeg si foreldrene nok hadde en medisinsk grunn. Jeg har en sønn med atopisk eksem som også behandles med kortison.Vi har prøvd det meste både i kremer og alternativ medisin og dersom det hadde vært mulig for han å bli kvitt denne eksemen ved operasjon, ville jeg hvertfall vurdert det.Han klorer seg til blods og er nesten hudløs på hendene og magen.Jeg tror ikke noen forelder,ved sine fulle fem vel og merke,vil "skjønnhetsoperere" sitt barn for egen vinnings skyld.Det er vel mer et spørsmål om å hjelpe barna sine slik at de kan bli kvitt lidelser som for eksempel dette spesielle fødselsmerket,eller som nevnt utstikkende ører eller for den del atopisk eksem.Man vil jo gjerne ta vare på sjelefreden til sine barn også,og arr kan fort oppstå i hjertet også dersom barna blir mobbet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 6. april 2004 #20 Del Skrevet 6. april 2004 Embla s. Nei, merker på kroppen blir litt annerledes enn i fjeset syntes jeg. Men selv om det er i fjeset, er det ingen selvfølge å bruke laser. Det beste er jo om det gror selv. Har hørt om mange der merkene har blitt borte helt av seg selv..... Håper det også skjer i vårt tilfelle. Jeg venter ikke til hun blir stor nok og kan bestemme selv. Merket blir nok fjernet før skolealder, dersom det ikke er anntydnlig til at de blir borte av seg selv. Fødselsmerket er nok ikke avgjørende om et barn blir mobbet eller ei, men når merkene er i fjeset er det alltid i synsfeltet. Og merket er jo ikke pent å se på. hei jeg syns du skla vnete litt, tnekt på hva du gjør, hva vil det gjøre med slevtiliten til jenta de når hun blir forvnadlet uten at hun forstår hvorfor og at hun må forandres for og bli bra nok hva vis hun syns merket er pent og er glad i det, jeg syns hun ksla få ta stilling til det selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå