HenrietteL Skrevet 9. mai 2013 #1 Del Skrevet 9. mai 2013 Hei! Jeg er 17 år gammel (blir 18 i oktober) og vurderer å ta lappen på bil. Har ikke begynt å øvelseskjøre eller noe, så er det noen som har noe erfaring med hvor lang tid det tar hvis man ikke har noen å øvelseskjøre med utenom kjøreskolen? Hovedspørsmålet mitt er om det blir dumt å ta lappen på bil hvis jeg flytter til Oslo for å studere neste år. Det er fullt mulig at jeg velger å ta et friår etter videregående, men det er jeg ikke sikker på enda. Samtidig så vil jeg garantert få bruk for lappen senere i livet, så kanskje like greit å ta den nå.. hva tenker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #2 Del Skrevet 9. mai 2013 Hvis du har råd til det så er det aldri dumt å ta lappen. Anonym poster: a72bdf606279a8923b5101d0cd6c7f58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daenerys Skrevet 9. mai 2013 #3 Del Skrevet 9. mai 2013 Jeg ville ha tatt den nå om du har mulighet, det er en ting det er greit å bare ha gjort! Absolutt ikke dumt å ta den før du flytter til Oslo. (og et lite ps - du er elev frem til du går på høyere utdanning ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil.. Skrevet 9. mai 2013 #4 Del Skrevet 9. mai 2013 Ta lappen så fort du har mulighet/råd, det er alltid greit å ha og blir ikke billigere eller lettere med årene heller Hvis du ikke har mulighet til å øvelseskjøre utenom skolen kan det bli ekstra dyrt, å du blir vel kanskje å bruke alt mellom kun de obligatoriske timene og kanskje helt opptil 50 timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skyflakes Skrevet 9. mai 2013 #5 Del Skrevet 9. mai 2013 Jo før jo bedre. Jo tidligere man starter, jo mer mengdetrening får man, og til sist er det som gjør det til en god sjåfør. Lappen er alltid god å ha, plutselig får du deg deltidsjobb i Oslo til neste år der du må kjøre bil? Jeg øvelseskjørte i halvannet år før jeg begynte med kjøreskole, hadde kun obligatoriske timer og kan derfor ikke si noe om antall timer. Det kommer ann på deg, hvor fort du lærer, og hvor trygg du føler deg i trafikken. Men som sagt - mengdetrening er nøkkelen ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrietteL Skrevet 9. mai 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 9. mai 2013 Takk for svar! Tror jeg skal satse på å få tatt den i løpet av et års tid. Det jeg lurer på er egentlig om det er noe vits å ha bil når man bor i Oslo. Det er jo kollektive transportmidler jeg kan bero meg på for å komme til skole og jobb, og det tar kanskje en time med buss for å komme hjem til familie/venner (tar halvtime med bil). Det er vel mye utgifter med bil og som student er det vel stor sjanse for at sliter med pengemangel fra før av, så bør kanskje ikke ha bil mens jeg studerer, men lappen er nok grei å ha til senere bruk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #7 Del Skrevet 9. mai 2013 Var jeg deg ville jeg satset på å bo uten bil i Oslo, men da er du avhengig av å tenke at det er viktig hvor du bor i forhold til hvor du studerer, med tanke på det kollektive tilbudet. Anonym poster: 54b205039dce8a18f2813b41d7433b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #8 Del Skrevet 9. mai 2013 Min erfaring er at de som venter med å ta lappen til etter videregående, gjerne aldri ender opp med å gjøre det :S Eller å gjøre det først når de nærmer seg 30. - Det er gjerne lettere å få seg til å ta kjøretimer, når "alle andre" i klassen gjør det samtidig. - Du får gjerne lappen av foreldra dine - Du får gjerne kjøre opp og øvelseskjøre i en by som er liten og du er kjent i - i stedet for en vanskelig storby du er ukjent i med masse trafikk - Som student har du ikke råd - du skal treffe venner, jobbe med skole osv osv. Fort gjort å nedprioritere - Du går rundt og føler på det, "alle" andre har lappen osv. - I Oslo kommer du til å utsette det fordi du "aldri" trenger lappen pga buss osv. - Og du får dårlig med øvelseskjøring når du ikke bor hos foreldra dine som faktisk har bil!! Gjør det NÅ! Hvorfor i all verden skal du vente? Men dette er bare min erfaring da. Jeg og venninnene mine kjørte opp og tok lappen som 18-19 åringer. Ei jeg vet om som er 29 nå, "holder" på med å ta lappen, noe hun har gjort av og på i åresvis. En kjøretime her, og en kjøretime der... Anonym poster: f6e2bcc70afe20660e3daa69a3b7d006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå