Gå til innhold

Snill mann (nevrotisk) og dirigerende mann (dominant)

Anbefalte innlegg

Gjest extra
Skrevet (endret)

For noen år siden datet jeg en kvinne som var 34 og jeg var 30. Vi ble kjent på en strand og det oppstod søt musikk ganske raskt. Den seksuelle tenningen og de gode følelsene var der veldig tidlig. Jeg trodde selvsagt å ha funnet drømmekvinnen. Men etter noen måneder begynte ting å bli annerledes.

Denne kvinnen som vi kan kalle "Siri" var meget dominert av sin far som hadde store krav til henne. Han var selv høyt utdannet person. Lillesøsteren hadde begynt å jobbe med det faren hadde ment var godt nok arbeid. Siri hadde bare en bachelor i vernepleie som ikke var godt nok for foreldrene.

Som sagt så kom jeg og Siri godt overens sammen. Så skjer det noe en kveld mens vi ligger i senga. Jeg hadde tenningen og prøvde meg selvsagt. Her er utdrag av samtalen:

(Jeg prøver meg)

Siri: Ikke i kveld kjære, jeg er sliten

(hun hadde hatt nattevakt og hadde vært sliten hele dagen)

Jeg: Det er greit kjære deg. Ser at du er sliten, men du er så flott at jeg ikke klarer å styre meg.

(Det går ca. 2 minutter før hun sier:)

Siri: Håper du ikke er sur på meg, jeg er faktisk sliten.

Jeg: Så klart det er greit. Du har jo jobbet hele natta og ser sliten ut også. Slapp av med boken din du.

(smiler og stryker henne på kinnet)

(1 minutt senere:)

Siri: Det er ikke det at jeg ikke vil, men er faktisk sliten. Men det er så godt at du forstår fordi de andre mennene jeg har datet, hadde sex med meg likevel.

Jeg: Ja, men jeg er ikke som andre menn vet du (smiler)

(30 sekunder senere har vi deilig sex)

Denne anekdoten setter muligens ting litt i perspektiv. Riktignok skjedde det en god del ting som fikk meg til å tenke. Denne kvinnen ble tidligere sammen med dominante menn som minnet henne om faren. Hun var aldri god nok for disse mennene og de fant alltid feil ved henne. De lyttet ikke til hennes behov og kjørte på. Uten at jeg skal fremstille meg som "The man" så respekterer jeg kvinner selv om jeg kommer fra en kultur som ikke blir ansett som særlig flink på et slikt område. For meg var hun god nok og jeg likte hennes personlighet. Jeg er ikke typen som dominerer andre i hensikt av å få mine behov tilfredsstilt. Imidlertid setter jeg grenser, men har mye tålmodighet. Det finnes de som setter grense med en gang noe omfattes som fornærmende, og de som ikke klarer å sette grenser. Jeg er med flere sikkert på midten et sted når det kommer til å sette grenser.

Uansett fikk denne hendelsen meg til å tenke: er det slik at kvinner flest ønsker å bli dominert og beskriver slike gutter som bad boys? Og de guttene som er tålmodige og ser tingene i et metaperspektiv blir ansett som myke og kjedelige?

Dersom vi polariserer dette så kan få en side med de ekstremt dominante personene, og en side med tilnærmet ekstremt nevrotiske menn. De som klarer å balansere dominans og tålmodighet havner i midten. Hva er det da kvinner flest ønsker? Jeg tror at det er et fåtall av kvinner som finner seg i å bli undertrykt. Så har man de som kvinnene som selv er dominante.

Det klages over en lav sko i tråder her på KG om kvinner som bare tiltrekker seg bad boys. Likeså har man de som føler at menn er for pjuskete.

Hva ønsker kvinner?

Og til menn:

Hva slags kvinner ønsker dere?

Endret av extra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe midt i mellom ja.

Gjest Lillesiren
Skrevet

For min egen del: Menn med lederkvaliteter. Menn med ryggrad, som vet å ta styringen, men som likevel har respekt for kvinner. Menn som er trygge på seg selv, uten å være ekstremt selvopptatte. Menn med godt hjerte, men som ikke er dumsnille.

Som du sikkert skjønner; Noe midt i mellom, eller mer presist sagt, det beste fra begge polariseringene;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En mann som kan se ting i et metaperspektiv. Snill eller dominant er av mindre betydning, da jeg kan tilpasse meg begge deler :)

Anonym poster: c0d724c73c0e4c35a61e448e6ed08f0c

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være kynisk på noen måte, men jeg er det likevel. En sak er hva folk, både kvinner OG menn ! sier, en annen sak er å se på hva som faktisk er de valg som menn og kvinner tar. De fleste menn ønsker seg en svak kvinne de kan beskytte og være mannen i hennes liv for og de fleste kvinner ønsker seg en mann som beskytter henne. Evolusjon som har skapt oss slik. Ikke noe vi kan noe for, hverken menn eller kvinner.

Anonym poster: 46eaaf4e04ff39c38c063c95f45e7530

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I starten skal han tåle et jeg tester han litt. Går jeg over grensen skal han si ifra, men likevel gi meg trygghet.

I et forhold skal han være midt imellom det å være dominerende og snill.

Anonym poster: 39b0ea648c028173460775a826fa1e10

Gjest extra
Skrevet

Ikke for å være kynisk på noen måte, men jeg er det likevel. En sak er hva folk, både kvinner OG menn ! sier, en annen sak er å se på hva som faktisk er de valg som menn og kvinner tar. De fleste menn ønsker seg en svak kvinne de kan beskytte og være mannen i hennes liv for og de fleste kvinner ønsker seg en mann som beskytter henne. Evolusjon som har skapt oss slik. Ikke noe vi kan noe for, hverken menn eller kvinner.

Anonym poster: 46eaaf4e04ff39c38c063c95f45e7530

I hovedinnlegget mitt tok jeg hensyn til hennes trøtthet og kjørte ikke på med min egen vilje og lyst. "Du skal behandle andre slik du vil at de skal behandle deg" - det er ihvertfall sikkert hadde jeg vært globalt dominant så hadde vi vært sammen også i dag. Men ved å ta hensyn overgikk hun sin egne behov for å tilfredsstille mine enda jeg ikke ba om de. Dette blir jo spissformulert, men ønsker kvinner en mann som ikke tar hensyn til deres behov? Og at denne hensynløsheten blir av noen kvinner ansett som et sterkt maskulint presonlighetstrekk?

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal det være sagt at jeg tror den mannen som i utgangspunktet var snill, før eller senere kommer til å ubevisst ønske kontroll over meg etterhvert som han utvikler selvtillit. Jeg har selv opplevd det.

• Liker 3
Gjest extra
Skrevet

Nå skal det være sagt at jeg tror den mannen som i utgangspunktet var snill, før eller senere kommer til å ubevisst ønske kontroll over meg etterhvert som han utvikler selvtillit. Jeg har selv opplevd det.

Men det kan jo også skje andre veien? Liker setningen din:

"Nå skal det være sagt at jeg tror den mannen som i utgangspunktet var snill, før eller senere kommer til å ubevisst ønske kontroll over meg etterhvert som han utvikler selvtillit".

Og er det ikke skremmende at en mann/kvinne kan endre seg slik?

Gjest Luriel
Skrevet

Men det kan jo også skje andre veien? Liker setningen din:

"Nå skal det være sagt at jeg tror den mannen som i utgangspunktet var snill, før eller senere kommer til å ubevisst ønske kontroll over meg etterhvert som han utvikler selvtillit".

Og er det ikke skremmende at en mann/kvinne kan endre seg slik?

ikke bare skremmende nei. Vi er i høy grad styrt av vårt ubevisste, og mener ikke nødvendigvis ikke å være onde. Vi blir det av kontrollbehovet. Det unnskylder ikke adferden, bare gjør den mer forståelig.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det ikke hende at hun dama rett og slett ble tent av omtanken din? At hun fikk lyst til å ha sex med deg, være nær deg fordi du tok hensyn til henne? Sex handler mye om nærhet, og det å krype inntil, og gjerne ha sex, med en person som tar vare på deg kan jo være veldig godt. Mannen trenger jo ikke være dominant selv om han tar vare på damen. Å være omsorgsfull er jo en god måte å ta vare på en kvinne, og når kvinner da vil en mann som tar vare på henne vil jeg mene at evnen til omsorg og empati er et sterk kort for en mann.

Anonym poster: 72dad62dcffa01f35f2156edbf477f6a

• Liker 5
Skrevet
Kan det ikke hende at hun dama rett og slett ble tent av omtanken din?
Dette tror jeg også at kan være en mulighet. Er veldig sånn selv. :fnise:
  • Liker 2
Gjest .-L-.
Skrevet

Det er en vanskelig kombinasjon å få til. Det å være klar og tydelig, like å styre ting uten å være kontrollerende og så samtidig være en som viser forståelse.

Jeg tror at som menn, så må vi si i fra dersom damen trakker over våre grenser. Vil du seile med mitt skip, må du respektere hva jeg står for og mener. Dog, dette kan være veldig vanskelig dersom man er uenige om ting. Man kan liksom ikke stå på sitt 100% alltid heller, noen ting må man latt gå.

• Liker 1
Gjest Luriel
Skrevet

Det krever mye visdom å være en klok Pater Familias ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Menn vil ha sex for å ha det bra. Kvinner vil ha sex når de har det bra.

Derfor fikk du sex :) - Hun hadde det bra!

Anonym poster: d78c4573b88d6566b3ba9518a4d058ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Optimalt sett bør man(n) nok ha begge typer egenskaper, men står det mellom for snill og dominant uten respekt så er det bedre å være mest orientert mot sistnevnte. Dessverre vil du fremstå som en taper dersom man bare er snill.

Anonym poster: bd335434ea5b6c00d3d4d61704f67b9e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nær mannlig slektning jeg har sett blomstre opp, bli lykkelig og harmonisk når han fikk lov å være sjefen for " storfamilien". Det har gjort at han har sluttet å bølle, og psyke ned. Det skal være sagt at han er ressurssterk og ser ting i et metaperspektiv. Han styrer veldig med oss på en svært omsorgsfull måte :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nær mannlig slektning jeg har sett blomstre opp, bli lykkelig og harmonisk når han fikk lov å være sjefen for " storfamilien". Det har gjort at han har sluttet å bølle, og psyke ned. Det skal være sagt at han er ressurssterk og ser ting i et metaperspektiv. Han styrer veldig med oss på en svært omsorgsfull måte :)

Det er jo oppskriften på dårlige ledere . Folk som fremstår som harmoniske, rolige og empatiske når ting går deres vei, men som blir brutale, aggressive og bedrive psykisk terror når ting går dem imot. For all del, det er jo flott for dere at han er bedre nå, men jeg ville ikke godtatt en slik "leder" i min familie hvertfall. Da hadde jeg gått til krig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja for du finner deg ikke i å ha en lavere posisjon i hakkeordenen. Du vil høyere opp, derfor krig. Han er ikke psykopat.

AnonymBruker
Skrevet

Ja for du finner deg ikke i å ha en lavere posisjon i hakkeordenen. Du vil høyere opp, derfor krig. Han er ikke psykopat.

Hehe. Jeg har intet behov for å være øverst i vår "familieorden", men jeg ville heller ikke godtatt at en i familien urettmessig tar styring, særlig når vedkommende har vist seg ustabil før h*n kom i denne posisjonen. Derfor krig. (Som i forsvar av familien)

Jeg har heller ikke påstått at noen er psykopat, en slik diagnose er det bare fagfolk som kan stille (slik det bør være), men man behøver jo ikke å ha en diagnose på noen for å ikke godta at noen "tar styringa". Folk får gjøre hva de vil, men slik kommer det hvert fall ikke til å bli i min familie så lenge jeg lever. Der skal folk få ta sine egne beslutninger uten en "familiefar" på toppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...