Karry Skrevet 8. mai 2013 #1 Del Skrevet 8. mai 2013 Jeg har en flott 12 (snart 13) åring, som jeg opplever at tilbringer altfor mye tid foran en skjerm. Enten det er mindcraft, tv, youtube.... Samtidig er han en gutt som er veldig flink på skolen, og driver med håndball. I vinter brakk han armen og ble ganske passifisert. Dette har ikke hjulpet på spillingen. Han har klaget over at han føler seg endel ensom, at han spør venner om de vil finne på ting men at det ofte er han som spør og de sjelden han. Og at de ofte ikke kan. Uansett, resultatet er at han blir det jeg opplever som passifisert. Kan tillegge at jeg er skilt og har to barn annenhver uke, naturlig nok er de ukene mer hektiske enn andre. Heldigvis er mormor flink til å ta han med på turorientering, så nå i dette halvåret kommer han seg mer ut. I vinter var han i full gang med slalomsesongen før han brakk armen. Hva kan jeg konkret gjøre for å få ned spiling/skjermtid? Uten at jeg virker som en kjeftekjerring? For dette begynner å bil et konflikttema. Jeg mener nemlig at han passifiserer seg selv, at han kunne brukt tiden til andre ting, at han på en måte glemmer å ta kontakt med vennene. At han blir for lite nysgjerrig og oppsøkende osv. Jeg kjenner at jeg får så dårlig samvittighet for at jeg ser at dette skjer. Har prøvd å lage regler for skjermtid, men av mystiske årsaker så blir det ikke overholdt. Oppgaver hjemme og lister for det har vi også prøvd, men også det blir ikke overholdt. Jeg føler jeg må be han om alt mulig, først da gjør han det. Føler jeg må hive han bokstavelig talt ut av huset for at han skal ta initiativ. Dette begynner å tære på meg, og jeg kjenner at jeg utvikler et hatforhold til hele skjermspøkelset. Og føler meg som en dårlig mor. Er det noen her som har noen gode og konkret forslag til hvordan jeg skal få bukt med dette på måter som ikke gjør meg til en kjeftekjerring og påfører han masse dårlige følelser fordi jeg klager over han? Dette må faktisk gjøres noe med nå. Er det ille av meg å fullstendig forby PC/spill fra nå og frem til sommeren? Jeg kan ikke kontrollere hva som skjer hos faren. Han jobber mye, og jeg tror han legger seg minimalt oppi denslags. Hvis jeg skal nekte han PC/Spill, så tenker jeg at jeg må legge en aktiv plan for alternativer for han. Som nok ikke er underholdning, men som feks at han en dag i uken kan ha laget middag til jeg og lillesøster kommer hjem, etc. Er det et gangbart alternativ? Andre forslag? Rimelig desperat her. Han er en strålende gutt på så mange måter, men dette er et økende problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #2 Del Skrevet 8. mai 2013 Ikke forby pc/dataspill fra nå av og til sommeren! Vær heller strengemamma og ha regler for hvor lenge pr dag han får bruke på data/spill/tv. Mine barn har regler for hvor lenge de får se på tv, spille spill, surfe.... og når de har lagt seg (har faktisk leggetider og) så får de ikke ta med pc på rommet. Mine er 9 og 15. Anonym poster: d51de1f1fc288d5befc96bd3378c91db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karry Skrevet 8. mai 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 8. mai 2013 Ikke forby pc/dataspill fra nå av og til sommeren! Vær heller strengemamma og ha regler for hvor lenge pr dag han får bruke på data/spill/tv. Mine barn har regler for hvor lenge de får se på tv, spille spill, surfe.... og når de har lagt seg (har faktisk leggetider og) så får de ikke ta med pc på rommet. Mine er 9 og 15. Anonym poster: d51de1f1fc288d5befc96bd3378c91db Ja, jeg har også regler, men opplever at de hele tiden blir utfordret. Regelen hos meg er 1 time på hverdager, og noe mer i helgene. Da går det fort 3 timer på morgenen. PC rett før legging har vi nettopp avtalt at ikke går, ganske enkelt fordi han ikke får sove! Så der kom han selv med forslaget at det ikke er greit etter kl 20. Poenget mitt er kanskje ikke bare skjermtiden her, men hva det gjør med han. At det blir så mye mindre initiativ, at han henfaller til skjerm. Det er ingen impulskontroll her, hvilket er helt naturlig, barn klarer ikke å sette slike grenser når tilbudet er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karry Skrevet 8. mai 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 8. mai 2013 Ikke forby pc/dataspill fra nå av og til sommeren! Vær heller strengemamma og ha regler for hvor lenge pr dag han får bruke på data/spill/tv. Mine barn har regler for hvor lenge de får se på tv, spille spill, surfe.... og når de har lagt seg (har faktisk leggetider og) så får de ikke ta med pc på rommet. Mine er 9 og 15. Anonym poster: d51de1f1fc288d5befc96bd3378c91db Legge tider har vi også, og det overholdes helt uproblematisk. Han leser også mye bøker, det er han veldig glad i, og er en fin før leggetid aktivitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #5 Del Skrevet 8. mai 2013 Bruker han ikke pc for å gjøre lekser da? Jeg brukte mye pc på ungdomsskolen når jeg gjorde lekser (finnes sider med nettforelesninger som er eneste måte jeg lærer på) men kan hende at han ikke enda har blitt så gammel at han gjør det forsåvidt. Når den tid kommer så trenger han ihvertfall mye mer enn 1 time på hverdager. Uansett så synes jeg du burde øke den grensen til 2 timer om han går på ungdomsskole. Jeg synes det er viktig at man får bestemme litt selv også i ungdomsskolealder. For alt du vet så kan det jo hende han flytter ut når han er ferdig med 10.klasse om han velger å gå skole ett annet sted, og da er det viktig at man er selvstendig og kan gjøre egne valg. Leggetid når man går på ungdomsskole synes jeg er litt sært for å være ærlig. Jeg hadde leggetid frem til maks 5 klasse, og etter det greide jeg å styre selv når jeg skulle legge meg og la meg når jeg var trøtt. Men om han uten leggetid sitter oppe til klokken 3 om natta, så er det noe helt annet selvsagt. Kanskje ikke dette du vil høre, men det er min mening. Er selvsagt viktig å ha litt grenser for hva som er godtatt så lenge han bor hjemme, men de må få bestemme litt selv Anonym poster: 9fce842d4d9cd64c1b152f112b9aefb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 8. mai 2013 #6 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Vi har det slik at dataen slår seg selv av og på med en viss intervall. Finnes noen innstillinger der du kan bestemme når dette skal skje, så da kan dataen stå på f.eks fra 6-7, 14-16 og 19-21 , så blir han nødt til å finne på noe annet resten av tiden. Erfaringene våre er at det blir veldig viktig å følge med tidene den første uka eller så og så finner de ut at det er såpass gøy å gjøre andre ting at dette ikke blir like viktig og at tiden foran skjermen blir halvert - og alt dette uten at man trenger å heve stemmen en eneste gang i forhold til databruk! Jeg ser nå at du har regler på en time på hverdagene. Jeg personlig synes dette er for liten tilgang til data, da det også er et verktøy som det er viktig å lære seg å mestre godt. Lær heller barnet å bruke den til lærerikt og kreative sysler. Her i huset lages det tegnefilmer, skrives historier og tegnes på dataen og nå ønsker 8- åringen seg et program for å tegne i 3D og det kommer vi til å gi ham med glede, da han har utviklet seg enormt gjennom å bruke pc til slike ting fremfor spill. Endret 8. mai 2013 av absinthia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karry Skrevet 9. mai 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 9. mai 2013 Bruker han ikke pc for å gjøre lekser da? Jeg brukte mye pc på ungdomsskolen når jeg gjorde lekser (finnes sider med nettforelesninger som er eneste måte jeg lærer på) men kan hende at han ikke enda har blitt så gammel at han gjør det forsåvidt. Når den tid kommer så trenger han ihvertfall mye mer enn 1 time på hverdager. Uansett så synes jeg du burde øke den grensen til 2 timer om han går på ungdomsskole. Jeg synes det er viktig at man får bestemme litt selv også i ungdomsskolealder. For alt du vet så kan det jo hende han flytter ut når han er ferdig med 10.klasse om han velger å gå skole ett annet sted, og da er det viktig at man er selvstendig og kan gjøre egne valg. Leggetid når man går på ungdomsskole synes jeg er litt sært for å være ærlig. Jeg hadde leggetid frem til maks 5 klasse, og etter det greide jeg å styre selv når jeg skulle legge meg og la meg når jeg var trøtt. Men om han uten leggetid sitter oppe til klokken 3 om natta, så er det noe helt annet selvsagt. Kanskje ikke dette du vil høre, men det er min mening. Er selvsagt viktig å ha litt grenser for hva som er godtatt så lenge han bor hjemme, men de må få bestemme litt selv Anonym poster: 9fce842d4d9cd64c1b152f112b9aefb5 Er enig med deg i alt dette, og pc til leksebruk gjelder ikke. Når han begnner på ungdomsskolen til høsten, som han også må reise for å komme til, så er det nok mye som blir annerledes. Han kjeder seg endel på skolen nå, og føler seg nok litt utenfor i venneflokken. Har jeg inntrykk av. Det er liksom ingen "bestis" som han henger i hop med, som alltid er der. Så en flik av ensomhet er en del av bildet der. Jeg tror ikke jeg er for streng skjønner du, regler tilknyttet skjerm overholdes ofte ikke likevel. Han tror han gjør det, men tid og sted glemmes. Dessuten mener jeg bestemt at det er litt min feil at han har fått skli inn i en slik rutine, faste oppgaver hjemme er det en selvfølge at en 12 åring skal ha. Det ville byttet ut noe av den tiden, frigitt mer tid til meg, og vi kunne sammen gjort andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karry Skrevet 9. mai 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 9. mai 2013 Vi har det slik at dataen slår seg selv av og på med en viss intervall. Finnes noen innstillinger der du kan bestemme når dette skal skje, så da kan dataen stå på f.eks fra 6-7, 14-16 og 19-21 , så blir han nødt til å finne på noe annet resten av tiden. Erfaringene våre er at det blir veldig viktig å følge med tidene den første uka eller så og så finner de ut at det er såpass gøy å gjøre andre ting at dette ikke blir like viktig og at tiden foran skjermen blir halvert - og alt dette uten at man trenger å heve stemmen en eneste gang i forhold til databruk! Jeg ser nå at du har regler på en time på hverdagene. Jeg personlig synes dette er for liten tilgang til data, da det også er et verktøy som det er viktig å lære seg å mestre godt. Lær heller barnet å bruke den til lærerikt og kreative sysler. Her i huset lages det tegnefilmer, skrives historier og tegnes på dataen og nå ønsker 8- åringen seg et program for å tegne i 3D og det kommer vi til å gi ham med glede, da han har utviklet seg enormt gjennom å bruke pc til slike ting fremfor spill. Vi har det slik at dataen slår seg selv av og på med en viss intervall. Finnes noen innstillinger der du kan bestemme når dette skal skje, så da kan dataen stå på f.eks fra 6-7, 14-16 og 19-21 , så blir han nødt til å finne på noe annet resten av tiden. Erfaringene våre er at det blir veldig viktig å følge med tidene den første uka eller så og så finner de ut at det er såpass gøy å gjøre andre ting at dette ikke blir like viktig og at tiden foran skjermen blir halvert - og alt dette uten at man trenger å heve stemmen en eneste gang i forhold til databruk! Jeg ser nå at du har regler på en time på hverdagene. Jeg personlig synes dette er for liten tilgang til data, da det også er et verktøy som det er viktig å lære seg å mestre godt. Lær heller barnet å bruke den til lærerikt og kreative sysler. Her i huset lages det tegnefilmer, skrives historier og tegnes på dataen og nå ønsker 8- åringen seg et program for å tegne i 3D og det kommer vi til å gi ham med glede, da han har utviklet seg enormt gjennom å bruke pc til slike ting fremfor spill. Interessant med innstillinger. Jada, han spiller faktisk ikke så mye spill, han driver med Mindcraft, og det han gjør der er i realiteten å bygge hus og veier. Kunne like gjerne vært et arkitektprogram. Problemet, mener jeg, er at det blir for mange timer, det foregår ikke i den virkelige verden, og gutten glemmer å være proaktiv og nysgjerrig i den fysiske verden. DET synes jeg er et problem. Han blir sittende på rumpa inne, med mindre noen tar initiativ til å trekke han ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvetanten Skrevet 9. mai 2013 #9 Del Skrevet 9. mai 2013 Er det bare en periode? Jeg vet min gutt kunne ha sånne usosiale perioder der han var litt mellom aktiviteter og venner. I den alderen kan ting endre seg over natta nesten, og det de likte kjempegod forrige uke er plutselig urkjedelig. Samme med venner. De vokser mye mentalt og det kan være at han føler de gamle vennene ikke lengre er interessert i det samme som han. Jeg har pleid å begrense skjermbruken og motivert han til å gå ut. Selvfølgelig var han motvillig, for alt var kjedelig, men å sitte pal foran skjermen var ikke et alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 9. mai 2013 #10 Del Skrevet 9. mai 2013 Minecraft er jo ikke det værste spillet han kan spille, da dette faktisk gjør at de må bruke hodet. 1 time på data er jo egentlig litt lite når de begynner å bli så store. Hvis du øker det til 2 vil det kanskje minske konflikten og øke sjansene for at tidene blir overholdt. Samtidig er det viktig å overholde de tidene, uansett til hvilke protester(selvsagt med skjønn, er det bare 5 min til verden i minecraft er ferdig er ikke de 5 minuttene noen krise for deg å gi). Å forby spilling fra nå og til sommeren ville jeg sett på som direkte slemt av deg. Det er du som synes at ting har sklidd ut og faktisk er det også du som må se til at han følger de tidene som har blitt fastsatt. Da blir det helt feil å la han ta ansvaret for dette helt alene. Har han noe ute han kan drive med alene da, hvis han ikke kan være sammen med venner? Radiostyrt bil, sykkel, trampoline etc... En ting er at vi ønsker at barna skal være ute, men vi må også sørge for at de har noe å gjøre når de er ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 9. mai 2013 #11 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) For meg høres det ut som det største problemet er at han ikke har noe å gjøre utenom skjermtid, og ikke spillingen i seg selv. Jeg synes ikke 1 time spilletid på hverdager er for mye, og for de fleste er det vel sånn at det har lett for å skli ut i helger. Hva med å invitere venner hjem eller på aktiviteter? Det virker som han kanskje må ha litt hjelp til å komme sammen med jevnaldrende? Endret 9. mai 2013 av Bodillen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #12 Del Skrevet 9. mai 2013 Jada, han spiller faktisk ikke så mye spill, han driver med Mindcraft, og det han gjør der er i realiteten å bygge hus og veier. Kunne like gjerne vært et arkitektprogram. Det er fremdeles like mye et spill da. Hilsen en som har vært med å drive en minecraft-server Anonym poster: d17a66936c92b42d7ea76833171d61f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2013 #13 Del Skrevet 9. mai 2013 1 time er veldig lite, og jeg synes i hvert fall ikke du skal legge ned totalforbud fram til sommeren. Det blir for tøft, og du legger opp til konflikt. Min eldste kunne sitte i timesvis med pc`n da han var 15-16, og da er det enda verre å sette begrensninger. Men jeg vurderte det dithen, at så lenge han hadde venner og fritidsaktiviteter ved siden av, skolearbeidet gikk fint, og han fungerte godt, var det ikke noe problem. Nå er han en voksen mann, snart ferdigutdannet dataingeniør og er headhuntet av et stort selskap etter endt utdanning, så data kan være av det gode også Jeg er mer bekymret for min stesønn på 14 som ikke gjør annet enn å sitte ved pc`n i all ledig fritid. Ikke har han venner han treffer utenfor skoletid, ei heller noen andre interesser. I helgene kan han sitte fra han står opp til han legger seg, og det er alt for mye, synes jeg. Han har det sånn både når han er hos far (min kjæreste) og hos mor. Ikke mye jeg kan få gjort, bortsett fra å si hva jeg mener om saken. Vil man ha dem bort fra skjermen, må de ha noe konkret og interessant å bruke den tiden på. Jeg mener ikke at foreldrene skal aktivisere dem hele denne tiden, men en kan jo komme med forslag og tilbud til hva de kan gjøre i stedet for å sitte med pc`n. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå