AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #1 Skrevet 8. mai 2013 Jeg er ei jente som har hatt lappen i 3 år. Jeg er generelt lite redd for ting, liker nye utfordringer og har ellers ingen fobier. Men akkurat bilkjøring syntes jeg er så skummelt! Jeg bor i Oslo, og i jobben min forventes det at de som har lappen skal kjøre. Jeg gruer meg hver eneste gang jeg vet jeg må kjøre, selv om jeg er en dyktig sjåfør. Bilkjøring tar jo utrolig mange liv, og hva om jeg plutselig en dag mister kontrollen på bilen og tar livet av noen? Eller om en gærning kommer i full fart og tar livet av meg eller de som sitter på? Jeg syntes det er et helt uutholbart å ha et slikt ansvar man har som sjåfør! Forbikjøring er også noe jeg misliker sterkt. Får helt hetta av å være i motsatt kjørefelt.. På hjemplassen min er det bedre. Der er det lite trafikk, og jeg kjenner alle veiene godt. Men en ting som skremmer meg der er fare for påkjørsel av hjort! Når jeg ser det skiltet kommer så ser jeg hele tiden for meg at en hjort plutselig kommer hoppende rett ut i veien og jeg sitter i helspenn hele tiden, i tilfellet det skal skje... Noen andre som har de samme tankene? Anonym poster: 8a23200d1acde3a2d026642eb7ec2dea
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #2 Skrevet 8. mai 2013 Jeg gruer meg hver eneste gang jeg vet jeg må kjøre, selv om jeg er en dyktig sjåfør. Anonym poster: 8a23200d1acde3a2d026642eb7ec2dea Gruer deg og er redd for å kjøre bil?! Nei,du er ikke en dyktig sjåfør. Ta bussen, jeg vil ikke møte deg i trafikken! Anonym poster: ea4d47071bdae1a52167f84cac1e7136 3
Gjest Eurodice Skrevet 8. mai 2013 #3 Skrevet 8. mai 2013 Hva mener du konkret med at du er en dyktig sjåfør? Utifra hva du forteller vil jeg si du er livsfarlig. Du har ingenting bak et ratt å gjøre. 3
Gjest Funky Punk Skrevet 8. mai 2013 #4 Skrevet 8. mai 2013 Enig med de andre her. Er man redd for å kjöre bil så er man ingen dyktig sjåför. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #5 Skrevet 8. mai 2013 jeg kan jo alle trafikkreglene, følger alltid fartsgrensa, er oppmerksom og bryter aldri vikeplikten. Jeg har aldri hatt noen ulykker (bortsett fra da jeg skrapte opp sidespeilet litt i garasjen) og aldri fått noen klager/ bøter. Jeg syntes bare det er så stort et ansvar, man kan faktisk drepe noen eller bli drept. Anonym poster: 8a23200d1acde3a2d026642eb7ec2dea 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #6 Skrevet 8. mai 2013 Bilkjøring er det farligste vi gjør hver dag her i livet og dermed en av de få tingene man har god grunn til å frykte.. Anonym poster: 23649a55ba593ccfd2b81b9d568a125d
Gjest Eurodice Skrevet 8. mai 2013 #7 Skrevet 8. mai 2013 jeg kan jo alle trafikkreglene, følger alltid fartsgrensa, er oppmerksom og bryter aldri vikeplikten. Jeg har aldri hatt noen ulykker (bortsett fra da jeg skrapte opp sidespeilet litt i garasjen) og aldri fått noen klager/ bøter. Jeg syntes bare det er så stort et ansvar, man kan faktisk drepe noen eller bli drept. Anonym poster: 8a23200d1acde3a2d026642eb7ec2dea Dette er veldig bra, men teoretisk kunnskap alene gjør deg ikke til en god bilfører. Da trenger du kjøretrening, mye kjøretrening, på forskjellige typer veier og i både tett- og spredtbygde strøk, gjennom alle årstider.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #8 Skrevet 8. mai 2013 Ta noen kjøretimer i Oslo, og bli trygg på deg selv Anonym poster: 2c0a953b9e12c97a93a75751e01e2c2d
Gjest Skrevet 8. mai 2013 #9 Skrevet 8. mai 2013 Jeg er ikke komfortabel med å kjøre bil. Har aldri vært det. Startet på lappen da jeg var 19 - ble avbrutt av et utenlandsopphold. Prøvde igjen da jeg litt over 30 - synes det var helt jævlig å kjøre. Tok vel ca 30 kjøretimer og var vel ganske klar for oppkjøring da jeg skada kneet og gikk på krykker i 4 mndr. Jeg var glad til. Sleit bla. med tunneller; skuldrene helt oppe i øra og pusta ikke før jeg var ute. Skapte kø på motorveien , fordi jeg ikke turte å kjøre fortere enn 70 km/t. Men husker kjørelæreren sa " du er teknisk veldig god på å kjøre bil - men når skal du lære deg og kjøre sammen med alle de andre bilene?" Jeg ga faen. Så bestemte jeg meg for å flytte - langt vekk og til et øde sted. Jeg måtte ta lappen. Starta igjen, i en alder av 39 og gjorde den nye kjørelæreren klar over min situasjon. Han var en meget tålmodig og flink lærer. Jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke kunne flytte før jeg hadde sertifikatet, ettersom jeg visste at offentlig kommunikasjon ikke ville være god dit jeg skulle. Men så fant jeg drømmestedet - og flytta alikevel - og tenkte jeg kunne ta ferdig sertifikatet dit jeg flytta. Med en buss om morgenen og en om ettermiddagen forsto jeg det ville bli vanskelig. Jeg spurte samboeren min om det var greit at jeg ikke tok sertifikat - jeg jobbet hjemmefra i full stilling, og han kunne evt kjøre meg til toget om jeg trengte det. Han synes det var greit - Men helt ærlig - jeg har da ingenting bak et ratt å gjøre på offentlig veg.' Føler bilen har kontroll over meg - jeg har ikke full kontroll over situasjoner rundt meg - jeg er redd når jeg kjører - puster dårlig og blir totalt utmatta. Det er ikke meningen at alle skal kjøre bil - ta ansvar for oss andre og la vær om du ikke føler deg 100% komfortabel med kjøringa. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #10 Skrevet 9. mai 2013 Men helt ærlig - jeg har da ingenting bak et ratt å gjøre på offentlig veg.' Føler bilen har kontroll over meg - jeg har ikke full kontroll over situasjoner rundt meg - jeg er redd når jeg kjører - puster dårlig og blir totalt utmatta. Det er ikke meningen at alle skal kjøre bil - ta ansvar for oss andre og la vær om du ikke føler deg 100% komfortabel med kjøringa. Prisverdig holdning, egentlig. Trafikken bør ikke befolkes av livredde sjåfører. På den annen side tror jeg både du og ts kunne blitt mer komfortable med mer kjøretrening. Det er stort sett antall timer i trafikken som skiller en fersk og usikker sjåfør fra en trygg og garvet en. Hvis en unngår å kjøre på grunn av frykt, går man glipp av verdifull erfaring, og man er mer tilbøyelig til å velge bort muligheten til kjøretrening neste gang anledningen byr seg. Det er opprettholdelse av klassisk unngåelsesadferd, som bare går en vei. Anonym poster: 7fc61caa2d2fae649fde8917038d50d5 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #11 Skrevet 9. mai 2013 Tenker du trenger litt kjøretrening ja. Jeg var ganske redd i begynnelsen, men "tvang" meg selv til å kjøre sånn at jeg skulle bli mer vant til det og få trening. Jeg skjønner du syns det er skummelt å kjøre i Oslo, det syns jeg og. Heldigvis bor jeg ikke der, om jeg hadde flytta dit så måtte jeg nok hatt noen kjøretimer før jeg hadde begitt meg ut alene bak rattet. Ellers så ser jeg på bilkjøring som et stort ansvar og jeg stoler ikke på noen i trafikken. Det er en grei holdning for å unngå ulykker, om man tar det som en selvfølge at andre f.eks overholder vikeplikten så er det fort gjort å kræsje for det er mye uvitne og dårlige sjåfører der ute. Det ser jeg spesielt på rundkjøringer, "den eldre garde" har lite kunnskap om trafikkregler i rundkjøring og de sluntrer unna. Det kan fort gå galt da om en ikke er oppmerksom selv Anonym poster: f674eae4053fc3419430201118b42a0f
Cata Skrevet 9. mai 2013 #12 Skrevet 9. mai 2013 Kjøretrening. Begynn å kjøre på "stille" dager når det er mindre trafikk enn ellers, og så skalerer du opp til rushtrafikk etterhvert. Selv liker jeg å kjøre. Husker jeg var passe skremt i starten, av de grunnene som du nevner. Jeg følte ikke jeg behersket bilen helt og det var så mye å passe på utenfor. Var heldig der, for min gamle far "tvang" meg til å kjøre, dvs. han oppmuntret meg til å trene og prentet inn i meg at det at jeg hadde lappen betydde ikke at jeg kunne kjøre, bare at jeg hadde lov til det, så nå var det opp til meg å trene så mye at jeg virkelig behersket det. Så jeg lot meg ikke skremme fra å ta bilen, og etter et års tid så var redselen helt vekk. Altså: trening, trening og atter trening.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #13 Skrevet 9. mai 2013 Jeg har hatt lappen i mange år, men jeg misliker sterkt å kjøre i Oslo sentrum. Folk oppfører seg som gærninger der og tuter og berter og viser fingeren om du ikke kjører like aggresivt/offensivt som dem. Enveiskjøringer, horder av mennesker, trikken som ikke viker for noen og aggressive billister gjør at jeg holder meg langt unna. Anonym poster: 5db4c8fc326351529d0043bf8d0dab8c
Mr.Han Skrevet 9. mai 2013 #14 Skrevet 9. mai 2013 De farligste sjåførene er de som ikke frykter trafikken. 1
Gjest Eurodice Skrevet 9. mai 2013 #15 Skrevet 9. mai 2013 De farligste sjåførene er de som ikke frykter trafikken. Dette må du utdype hva du mener med.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #16 Skrevet 9. mai 2013 Dette må du utdype hva du mener med. Samme grunn som at man ikke kan kjøre etter å ha tatt piller som Sobril. Mestringsfølelsen er farlig, de overvurderer egne evner i trafikken og er vant med at alt går på skinner. F.eks kjøre med kneet, uoppmerksomme ved vikeplikt, taxigult, ligge for nærme bilen foran.. For å nevne noe. Anonym poster: 23649a55ba593ccfd2b81b9d568a125d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #17 Skrevet 9. mai 2013 Samme grunn som at man ikke kan kjøre etter å ha tatt piller som Sobril. Mestringsfølelsen er farlig, de overvurderer egne evner i trafikken og er vant med at alt går på skinner. F.eks kjøre med kneet, uoppmerksomme ved vikeplikt, taxigult, ligge for nærme bilen foran.. For å nevne noe. Anonym poster: 23649a55ba593ccfd2b81b9d568a125d Mestringsfølelsen og "overvurdere egne evner" er to vidt forskjellige ting. Det første skal man ha for å være en trygg sjåfør, det andre gjør en til en uansvarlig våghals. Prinsippet kan egentlig brukes på det meste, ikke bare bilkjøring. Har du lappen selv? Anonym poster: 7fc61caa2d2fae649fde8917038d50d5 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #18 Skrevet 9. mai 2013 Mestringsfølelsen og "overvurdere egne evner" er to vidt forskjellige ting. Det første skal man ha for å være en trygg sjåfør, det andre gjør en til en uansvarlig våghals. Prinsippet kan egentlig brukes på det meste, ikke bare bilkjøring. Har du lappen selv? Anonym poster: 7fc61caa2d2fae649fde8917038d50d5 Ja, hatt den siden 18årsdagen. Den mestringsfølelsen jeg tenkte på er den som kommer med sobrilen, en kunstig følelse som man tror på. Anonym poster: 23649a55ba593ccfd2b81b9d568a125d
Gjest Amber Rose Skrevet 10. mai 2013 #19 Skrevet 10. mai 2013 jeg kan jo alle trafikkreglene, følger alltid fartsgrensa, er oppmerksom og bryter aldri vikeplikten. Jeg har aldri hatt noen ulykker (bortsett fra da jeg skrapte opp sidespeilet litt i garasjen) og aldri fått noen klager/ bøter. Jeg syntes bare det er så stort et ansvar, man kan faktisk drepe noen eller bli drept. Anonym poster: 8a23200d1acde3a2d026642eb7ec2dea Det at du følger reglene betyr ikke det samme som at du er en dyktig sjåfør..m 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #20 Skrevet 11. mai 2013 Ja, hatt den siden 18årsdagen. Den mestringsfølelsen jeg tenkte på er den som kommer med sobrilen, en kunstig følelse som man tror på. Anonym poster: 23649a55ba593ccfd2b81b9d568a125d Jeg har aldri tatt Sobril. (måtte google hva det er for noe) Men har alltid hatt mestringsfølelse når jeg kjører bil. Du har ingen kunnskap om hva ordet mestringsfølelse betyr. F. eks et barn som slutter med bleier og nå kan gå på do, opplever mestringfølelse. Anonym poster: 938c46e007b2fd2357734be3c76c6c5d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå