Gå til innhold

Registrering i NKK

Snakkis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Faren mangler en balle og derfor er de ikke registret. men hun er det ingen feil på og er 100% papillon. Ser ikke greien. :(

Ikke registrert fordi faren mangler en testikkel? What's up med det? Kan ikke tenke meg at det er grunn til å nekte noen å registrere hunder, det ville isåfall vært helt bak mål.

Registrering er veldig viktig, først og fremst for å få registrert alt av helsetesting, som jeg forventer at dere har vært igjennom.

Anonym poster: 26ce9c09b845b407cd8e4aeee5f77d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner jeg blir mektig provosert over slik tankeløshet som det her!

Nå har NPPK og dedikerte eiere jobbet mot å få rasene til å bli så friske og sunne som de er i dag, og så leser jeg det her... Planlagging av avl på dårlige linjer som, hvis de skulle vært mulig å registrere, hadde bidratt til å trekke ned disse gode resultatene som det er blitt jobbet målrettet mot!

En valp kan registreres i NKK til tross for en manglende testikkel. Testiklene er ikke alltid på plass før hunden er over valpealder, og de registreres selvfølgelig i det øyeblikket de blir født omtrent. Så i faren til din hunds linjer er det noe som absolutt ikke stemmer, og da bør det ikke videreføres!

Og hva er egentlig grunnen til at du absolutt skal bruke hunden din i avl? Det dummeste jeg hører er at folk gjør det "for hundens skyld" som om en hund skulle hatt noe glede av det...

Og bare fordi du synes at din hund er verdens vakreste og mest perfekte så er det ikke nødvendigvis slik. Det er det rasestandarden som avgjør, og utover det så er det helsetilstanden til hunden som er avgjørende for akkurat det.

En seriøs oppdretter setter seg inn i hvilket ansvar det innebærer, og lærer rasestandarden å kjenne. En seriøs oppdretter ville heller aldri avlet på upremierte hunder ettersom det er kritikkene fra dommerne som sier noe om hvor godt hunden passer i rasestandarden, og dermed også om det er en hund som er god nok til å faktisk bidra med noe for rasen.

Jeg kjenner veldig godt til rasen, og kan rasestandarden bedre enn den gjennomsnittlige papillon-eier. Jeg vet også hva som skal til for å sørge for en fortsatt frisk rase, og ingen av disse ideene dine bidrar til det. Jeg kjenner flere store oppdrettere som i flere år har jobbet mot den friske papillonen vi kjenner i dag så jeg vet hva som ligger bak dagens standard. Og å vite at noe så lite gjennomtenkt som det her mest sannsynlig kommer til å finne sted gjør meg rett og slett forb.....jah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...