Gå til innhold

Registrering i NKK


Snakkis

Anbefalte innlegg

Nei det er ikke en blandingshund, men som du ser over her så er det pga far mangler en balle som gjør at den ikke er registret i NKK og det er avlsforbud..................

OG JO du kan ha hunder på utstilling via NOX. Les hele tråden :)

Nei du kan selvfølgelig ikke stille en hund uten stamtavle (som derfor er en blandingshund) bare fordi den er registrert i NOX :ler: Slutt å vær så påståelig da, når du ikke viste det fantes en gang i går.

Du skrev helt selv at INGEN av foreldrene har stamtavle.

Faren kan HELT fint være registrert i NKK til tross en balle, men valpene vil ikke kunne bli registrert da det er en FEIL som ikke bør avles på.

ALLE hunder uten stamtavle (altså din og foreldrene også) er per definisjon en BLANDINGSHUND fordi de ikke har papirer som sier at den er renraset.

Hva du føler og mener er ikke så himla nøye, fordi hunden din er en blandingshund. Selv om den ser ut som en papillon og du har fått beskjed om at den er renraset så gjør det ikke hunden mer renraset så lenge du ikke har PAPIRENE på den.

Anonym poster: 3a47572cf1814663c4bea4d735b880e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du kan selvfølgelig ikke stille en hund uten stamtavle (som derfor er en blandingshund) bare fordi den er registrert i NOX :ler: Slutt å vær så påståelig da, når du ikke viste det fantes en gang i går.

Du skrev helt selv at INGEN av foreldrene har stamtavle.

Faren kan HELT fint være registrert i NKK til tross en balle, men valpene vil ikke kunne bli registrert da det er en FEIL som ikke bør avles på.

ALLE hunder uten stamtavle (altså din og foreldrene også) er per definisjon en BLANDINGSHUND fordi de ikke har papirer som sier at den er renraset.

Hva du føler og mener er ikke så himla nøye, fordi hunden din er en blandingshund. Selv om den ser ut som en papillon og du har fått beskjed om at den er renraset så gjør det ikke hunden mer renraset så lenge du ikke har PAPIRENE på den.

Anonym poster: 3a47572cf1814663c4bea4d735b880e2

:vetikke: who cares. Jeg vil registrere hun og hun er etter renraset med foreldre med feil. Det er ikke alle som er så himla nøye med å registrere hundene sine som er familiehunder som blir avlet ved uhell Poenget her er å få hun registret i nox hvis det var min eneste muighet. Om man da MÅ kalle det på papiret blandingshund er det helt samme for meg. Hun er en papillon uten papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Lykke til da :)

Du får legge ut bilde av registreringsbeviset når du får det :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vetikke: who cares. Jeg vil registrere hun og hun er etter renraset med foreldre med feil. Det er ikke alle som er så himla nøye med å registrere hundene sine som er familiehunder som blir avlet ved uhell Poenget her er å få hun registret i nox hvis det var min eneste muighet. Om man da MÅ kalle det på papiret blandingshund er det helt samme for meg. Hun er en papillon uten papirer.

hvorfor gidder du å krangle? Reglene er slik. Uregistrerte foreldre = ureg. valper.

Og enda værre, foreldre med avlssperre får valper, der burde kjøkkenoppdretter'n fått juling.En avler ikke på dyr med feil eller mangler.

Ikke at det er DIN skyld,så det er klart !'

Personlig ville jeg aldri kjøpt en valp med uregistrerte foreldre med feil

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil uansett kun bli nox registrert og kan dermed delta på konkurranser som agility, lydig het o.l. Noe annet enn dette duger ikke en NOX registrering til. Selv om du evt skaffer stamtavler på mor og far vil valpen fortsatt ikke kunne registreres ettersom valper etter krypte hunder ikke kan registreres.

Og slik er det i bunn og grunn med alle hunder og katter, har man ikke papirene kan man aldri bevise at dyret er renraset. Jeg kan fint blande min lapphund med en japansk spisshuns, få lyse valper som er klin like de lyse lapphundene og si det er lapphund, for jeg har ikke papirer og ingen har noe bevis på at det ikke er det. Men det ville jo såklart vært slemt og ikke ærlig ovenfor valpekjøpere. Men det er flere, både oppdrettere av katter og hunder, som har renrasede hunder/katter uten papirer, og selger dermed "renrasede" kattunger/valper til en billig pris. Dette er et ganske så stort problem i begge artene! Katteforeninger o.l. har gått så langt at de har lagt ut annonser på finn om det, og sendt rundt på facebook, for uansett hvor 100% renraset dyret er, har du absolutt ingen bevis for det! Om jeg kjøper meg en staffordshire bullterrier som er en 100% lovlig rase kan politiet avlive den på dagen om jeg ikke har stamtavle OG blodprøve på den! For det er det som kreves for å vise at den er renraset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vetikke: who cares. Jeg vil registrere hun og hun er etter renraset med foreldre med feil. Det er ikke alle som er så himla nøye med å registrere hundene sine som er familiehunder som blir avlet ved uhell Poenget her er å få hun registret i nox hvis det var min eneste muighet. Om man da MÅ kalle det på papiret blandingshund er det helt samme for meg. Hun er en papillon uten papirer.

Du tydeligvis :ler:

Du kan ikke vite med 100% sikkerhet at foreldrene er renrasede når de ikke har papirer. For alt du veit kan faren være 80% pappilon og 20% chihuahua.

Du får ikke stamtavle ved å registrere den i NOX. Du kan da konkurrere litt med hunden hvis du ønsker det. Men du kan ikke stille den på utstilling, konkurrere på høyere nivå eller få et bevis på at bikkja er reinrasa.

Anonym poster: 3a47572cf1814663c4bea4d735b880e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tydeligvis :ler:

Du kan ikke vite med 100% sikkerhet at foreldrene er renrasede når de ikke har papirer. For alt du veit kan faren være 80% pappilon og 20% chihuahua.

Du får ikke stamtavle ved å registrere den i NOX. Du kan da konkurrere litt med hunden hvis du ønsker det. Men du kan ikke stille den på utstilling, konkurrere på høyere nivå eller få et bevis på at bikkja er reinrasa.

Anonym poster: 3a47572cf1814663c4bea4d735b880e2

Joda.. hun kan konkurrere på høyere nivå, i alle grener hvor det er tillatt med blandingshunder. Men hunden kan aldri være med på landslaget eller bli champion i de ulike grenene.

Utstilling er uaktuelt...

NOX registeret er ikke noe stamtavle- det er bare ett register hvor hunden blir notert...

Hunden kan godt være renraset papillon, vet det blir født phalene i papillonkull og motsatt.

Men så lenge foreldrene IKKE har stamtavle, i tilegg er far krypt- så er det liten sjans for å få stamtavle på denne hunden, dermed regnes den som blandingshund..

Men helt sikkert en fantastisk hund- men ikke alle fantastiske hunder bør bli foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil uansett kun bli nox registrert og kan dermed delta på konkurranser som agility, lydig het o.l. Noe annet enn dette duger ikke en NOX registrering til. Selv om du evt skaffer stamtavler på mor og far vil valpen fortsatt ikke kunne registreres ettersom valper etter krypte hunder ikke kan registreres.

Og slik er det i bunn og grunn med alle hunder og katter, har man ikke papirene kan man aldri bevise at dyret er renraset. Jeg kan fint blande min lapphund med en japansk spisshuns, få lyse valper som er klin like de lyse lapphundene og si det er lapphund, for jeg har ikke papirer og ingen har noe bevis på at det ikke er det. Men det ville jo såklart vært slemt og ikke ærlig ovenfor valpekjøpere. Men det er flere, både oppdrettere av katter og hunder, som har renrasede hunder/katter uten papirer, og selger dermed "renrasede" kattunger/valper til en billig pris. Dette er et ganske så stort problem i begge artene! Katteforeninger o.l. har gått så langt at de har lagt ut annonser på finn om det, og sendt rundt på facebook, for uansett hvor 100% renraset dyret er, har du absolutt ingen bevis for det! Om jeg kjøper meg en staffordshire bullterrier som er en 100% lovlig rase kan politiet avlive den på dagen om jeg ikke har stamtavle OG blodprøve på den! For det er det som kreves for å vise at den er renraset!

Kan man ta blodprøve for å finne ut om den er renraset. Selger skal sende meg papirer på stamtavle på mor til min hunden, men har ikke det på den andre. Spurte ikke hvorfor. Uansett. Er en blodprøve dna/prøve ett alternativ. Takk for svar uansett :-) Jeg betalte bare 6000 for henne pga hun ikke hadde stamtavle på far og far manglet en testikkel. Vel verdt det. En nydelig tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. hun kan konkurrere på høyere nivå, i alle grener hvor det er tillatt med blandingshunder. Men hunden kan aldri være med på landslaget eller bli champion i de ulike grenene.

Utstilling er uaktuelt...

NOX registeret er ikke noe stamtavle- det er bare ett register hvor hunden blir notert...

Hunden kan godt være renraset papillon, vet det blir født phalene i papillonkull og motsatt.

Men så lenge foreldrene IKKE har stamtavle, i tilegg er far krypt- så er det liten sjans for å få stamtavle på denne hunden, dermed regnes den som blandingshund..

Men helt sikkert en fantastisk hund- men ikke alle fantastiske hunder bør bli foreldre...

Tenker du at jeg ikke bør parre henne? Mor har stamtavle. Far har ingen stamtavle og mangler en testikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du at jeg ikke bør parre henne? Mor har stamtavle. Far har ingen stamtavle og mangler en testikkel.

De burde ikke parret den faren når han bare har en testikkel.. Så nei du burde ikke sette valper på din hund heller. Du vet heller ingenting om sykdom på fars søsken etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde ikke parret den faren når han bare har en testikkel.. Så nei du burde ikke sette valper på din hund heller. Du vet heller ingenting om sykdom på fars søsken etc.

Veldig enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ta blodprøve for å finne ut om den er renraset. Selger skal sende meg papirer på stamtavle på mor til min hunden, men har ikke det på den andre. Spurte ikke hvorfor. Uansett. Er en blodprøve dna/prøve ett alternativ. Takk for svar uansett :-) Jeg betalte bare 6000 for henne pga hun ikke hadde stamtavle på far og far manglet en testikkel. Vel verdt det. En nydelig tispe.

Det hjelper jo ikke uansett.. stamtavle får du ikke uansett. Så å betale flere tusen kroner for en dna test blir i såfall kun for at du selv skal få en bekreftelse på hvem mor og far er. Den blodprøven har jo ingenting å si for noen andre.

Vær heller fornøyd og glad for at du har en frisk hund. Og spar opp penger og informasjon så du kan kjøpe deg en hund MED papirer fra en SERIØS oppdretter neste gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet heller ingenting om sykdom på fars søsken etc.

Kryptorchisme eller testikkelmangel som det på godt norsk kalles er jo forøvrig en sykdom. En arvelig sykdom som kan være ganske alvorlig om det ikke behandles (altså opereres)

Så å avle på en hund med denne sykdomen er jo totalt feil. Syke dyr skal ikke brukes i avl.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ta blodprøve for å finne ut om den er renraset. Selger skal sende meg papirer på stamtavle på mor til min hunden, men har ikke det på den andre. Spurte ikke hvorfor. Uansett. Er en blodprøve dna/prøve ett alternativ. Takk for svar uansett :-) Jeg betalte bare 6000 for henne pga hun ikke hadde stamtavle på far og far manglet en testikkel. Vel verdt det. En nydelig tispe.

Nei, på staffordshire bullterrier MÅ de ha en blodprøve i tillegg til stamtavle så de vet det er riktig hund. Det finnes ingen blodprøve for å se om de er renraset.

Enkelt og greit, har man ikke papirer så er den teknisk sett ikke renraset fordi man har ikke noe bevis! Jeg har hatt venner med utallige "renrasede" hunder i yngre dager, og når de ble eldre og større viste det seg at disse renrasede hundene var langt ifra ettersom de fikk trekk fra andre raser. Og uansett, hvor enn mye renraset din hund er er det ikke noe garanti for dett ettersom du ikke har papirene.

Å avle på en slik hund er feil, den har faktisk en sykdom for kryptochisme er arvelig og påvirker senere hunder. I tillegg har du ingen garanti for at ingen av foreldrenes søsken er syke, for du vet ikke hvem de er!

Og alt i alt, skal man parre en papillon burde man minst følge klubbens krav så man er sikker på at sykdommer ikke kommer med videre. Hvilket betyr at hunden må HD røntges (ca 1000-1500 kr), Øyelyses (ca 6-800 kr) og ha en patella sjekk (1-300 kr). Dette fordi det er kjente sykdommer og det vil jo bli evt erstningskrav mot deg om du selger valper som du ikke har sjekket om er syke! I tillegg vil det bli vanskelig å finne en papillon som du kan bruke i avl ettersom han også må være en av de som ikke brukes i avl (å bruke avslhanner på uregistrete tisper blir sett ned på i mange miljøer)!

Kryptorchisme eller testikkelmangel som det på godt norsk kalles er jo forøvrig en sykdom. En arvelig sykdom som kan være ganske alvorlig om det ikke behandles (altså opereres)

Akkurat her må jeg bare kommentere, hvor har du hørt dette fra? Jeg har selv en krypt hund og jeg har snakket med dyrleger flere steder i landet fra små lokale til større kjente. Alle har konkludert med at komplikasjoner ved en operasjon er en langt større fare enn at det skjer noe bare fordi hunden er krypt! Har i tillegg forhørt meg med flere med krypte hunder og hittil har kun en måtte blitt kastrert pga hyperseksualitet, og resten har dødd på sine eldre dager enten pga alder eller annen sykdom!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, på staffordshire bullterrier MÅ de ha en blodprøve i tillegg til stamtavle så de vet det er riktig hund. Det finnes ingen blodprøve for å se om de er renraset.

Enkelt og greit, har man ikke papirer så er den teknisk sett ikke renraset fordi man har ikke noe bevis! Jeg har hatt venner med utallige "renrasede" hunder i yngre dager, og når de ble eldre og større viste det seg at disse renrasede hundene var langt ifra ettersom de fikk trekk fra andre raser. Og uansett, hvor enn mye renraset din hund er er det ikke noe garanti for dett ettersom du ikke har papirene.

Å avle på en slik hund er feil, den har faktisk en sykdom for kryptochisme er arvelig og påvirker senere hunder. I tillegg har du ingen garanti for at ingen av foreldrenes søsken er syke, for du vet ikke hvem de er!

Og alt i alt, skal man parre en papillon burde man minst følge klubbens krav så man er sikker på at sykdommer ikke kommer med videre. Hvilket betyr at hunden må HD røntges (ca 1000-1500 kr), Øyelyses (ca 6-800 kr) og ha en patella sjekk (1-300 kr). Dette fordi det er kjente sykdommer og det vil jo bli evt erstningskrav mot deg om du selger valper som du ikke har sjekket om er syke! I tillegg vil det bli vanskelig å finne en papillon som du kan bruke i avl ettersom han også må være en av de som ikke brukes i avl (å bruke avslhanner på uregistrete tisper blir sett ned på i mange miljøer)!

Akkurat her må jeg bare kommentere, hvor har du hørt dette fra? Jeg har selv en krypt hund og jeg har snakket med dyrleger flere steder i landet fra små lokale til større kjente. Alle har konkludert med at komplikasjoner ved en operasjon er en langt større fare enn at det skjer noe bare fordi hunden er krypt! Har i tillegg forhørt meg med flere med krypte hunder og hittil har kun en måtte blitt kastrert pga hyperseksualitet, og resten har dødd på sine eldre dager enten pga alder eller annen sykdom!

Fra alle mine oppdretter"venner" deribland en vetrinær... de fleste andre vetrinærer sier også det samme.

Hvor alvorlig sykdomen er kommer jo helt ann på HVOR testikkelen ligger.. jo lenger opp i buken den ligger, jo høyere er temperaturen og også sjansen for å utvikle kreft. Det anbefales derfor ofte å operere FØR krefren kommer. Men selvfølgelig, i noen tilfeller ligger testikkelen så høyt oppe i buken at en operasjon vil bli omfattende, og da er det ofte like greit å droppe operasjon og håpe på at det beste.

Så og si alle krypte hunder i mitt rasemiljø er operert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du at jeg ikke bør parre henne? Mor har stamtavle. Far har ingen stamtavle og mangler en testikkel.

Nei, jeg anbefaler ingen å sette valper på uregistrerte foreldre..

DA er det mye bedre å spare seg opp penger, og kjøpe seg en hund med stamtavle.. Komme seg i miljøet- gå på utstilling etc... det er en jobb å være oppdretter- som kan være utrolig givende og gøy, men enda mer gøy er det når man gjør jobben slik den skal..

I tillegg til stamtavle- så skal jo tispen være rasetypisk, dette får man vite om man stiller hunden på utstilling.. så skal tispen helsetestes.. på Papillon og phalene, er det øyelysning og kneledds testing..( det samme skal hannen)

Så bør man finne en hanne som komplimenterer tispen- altså er med på å bidra til at valpene blir BEDRE enn sine foreldre, for det er jo det som er mening med avl- at man ønsker å bevare eller forbrede rasen.

Mye å sette seg inn i som oppdretter- NKK kjører mange kurs, bla Oppdretterskolen, kynologikurs og diverse andre som kan være veldig nyttig for oppdrettere å ta..

I tillegg bør du melde deg inn i raseklubben, der får du også masse informasjon om rasen, pluss at du har større sjans til å få tak i seriøse valpekjøpere som tar godt vare på "barna" dine, hele deres liv..

Lykke til:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men foreldrene er en papillion og faren er phalene. De blir regnet som det samme. dvs samme rase. Faren mangler en balle og derfor er de ikke registret. men hun er det ingen feil på og er 100% papillon. Ser ikke greien. :(

Anonym poster: 8e885cb94e72fe40045b7a8732bdce60

Det er kun oppdretter som kan registrere et kull i NKK-

Selv om du vet at begge foreldrene er renrasede Papillon, så er din hund uten stamtavle, og kan ikke registreres som en rasehund.

Den vil derfor regnes som blandingshund, da den ikke har stamtavle.

Det er kun renrasede hunder som er registrert av oppdretter i NKK, som regnes som renrasede, annet regnes som blandingshund uansett.

Angående å ha en testikkel i lysken/buken, så bør en kryptochid hund opereres på grunn av kreftfare, og en slik hund skal heller ikke avles på.

Har selv kastrert min egen hund på grunn av dette. Min er i tillegg cherry-eye operert, og har patellaluksasjon.

Selv om en hund er aldri så søt og flott på alle måter, er det viktig å ikke avle videre på slike feil. Det er avl på slike feil som ødelegger en rase, og det er utrolig trist når folk ikke tar det alvorlig, fordi de absolutt skal avle videre på hunden sin.

Endret av *Nellik*
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting i denne historien. Hvis faren egentlig hadde renrasede foreldre så hadde den vel blitt registrert som valp i NKK og fått avls sperre senere? Er det ikke en sykdom man ikke oppdager før ung hundstadiet? Da vet du jo plutselig ingenting om at foreldrene til faren faktisk var renrased.

Anonym poster: 72958fe7a54f3e396023c6df9e9e0931

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde ikke parret den faren når han bare har en testikkel.. Så nei du burde ikke sette valper på din hund heller. Du vet heller ingenting om sykdom på fars søsken etc.

Er ikke jeg som har parret de, jeg kjøpte valpen og dette er min første hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, på staffordshire bullterrier MÅ de ha en blodprøve i tillegg til stamtavle så de vet det er riktig hund. Det finnes ingen blodprøve for å se om de er renraset.

Enkelt og greit, har man ikke papirer så er den teknisk sett ikke renraset fordi man har ikke noe bevis! Jeg har hatt venner med utallige "renrasede" hunder i yngre dager, og når de ble eldre og større viste det seg at disse renrasede hundene var langt ifra ettersom de fikk trekk fra andre raser. Og uansett, hvor enn mye renraset din hund er er det ikke noe garanti for dett ettersom du ikke har papirene.

Å avle på en slik hund er feil, den har faktisk en sykdom for kryptochisme er arvelig og påvirker senere hunder. I tillegg har du ingen garanti for at ingen av foreldrenes søsken er syke, for du vet ikke hvem de er!

Og alt i alt, skal man parre en papillon burde man minst følge klubbens krav så man er sikker på at sykdommer ikke kommer med videre. Hvilket betyr at hunden må HD røntges (ca 1000-1500 kr), Øyelyses (ca 6-800 kr) og ha en patella sjekk (1-300 kr). Dette fordi det er kjente sykdommer og det vil jo bli evt erstningskrav mot deg om du selger valper som du ikke har sjekket om er syke! I tillegg vil det bli vanskelig å finne en papillon som du kan bruke i avl ettersom han også må være en av de som ikke brukes i avl (å bruke avslhanner på uregistrete tisper blir sett ned på i mange miljøer)!

Men hvis jeg kjekker alt dette, å det vises at hun er helt frisk. Noe helseattest gjør hitttil kan jeg parre henne da. Vi har tatt patella test og øyelyseskjekk. Hun er vaksinert, ormekuret og kjippet. Men hvis en blodprøve må taes og eventuelt røntgen gjør jeg gjerne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...