Gjest Funky Punk Skrevet 12. mai 2013 #61 Skrevet 12. mai 2013 Far og mor kommer fra to sider av landet så nekter å tro at det er noe innavl hos min hund. Det er ikke det hos min søster sin hun heller som har papirer. Ja i avl så parres hundene bare med nabohundene I hundemiljøet her så er det helt vanlig å reise til andre siden av landet for at hunden skal parres. Hey, det er til og med vanlig å reise til andre land også 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #62 Skrevet 12. mai 2013 Melonen MÅ jo være et troll! Går ikke ann å være så tett og trangsynt . Anonym poster: 3a47572cf1814663c4bea4d735b880e2 8
Snakkis Skrevet 12. mai 2013 Forfatter #63 Skrevet 12. mai 2013 Melonen MÅ jo være et troll! Går ikke ann å være så tett og trangsynt . Anonym poster: 3a47572cf1814663c4bea4d735b880e2 Så saklig.
Snakkis Skrevet 12. mai 2013 Forfatter #64 Skrevet 12. mai 2013 Vet du at disse ikke er nærbeslektet bakover sånn ca 6 ledd bakover? Hva med sykdomsforløpet bakover? Selv om foreldre dyrene er friske, kan det ligge alvorlige lidelser bakover på linjene, som kan komme frem på andre, tredje generasjon.. Som f.eks PRA som er på din rase.. Anbefaler deg å ta en titt her : http://www.nppk.no/ Der finner du utfyllende informasjon om hva som kreves for å drive avl på papillon/phalene. Når det gjelder å gi bort/ selge valper billig- så kan man være heldig å få flotte valpekjøpere, men erfaringen er at det dessverre er slik : easy come easy go.. De som får gratis en søt liten valp, har lettere for å kvitte seg med valpen, gjerne når den kommer i pubertetsalderen, og ikke lenger er en søt liten ulldott- men en jævli piraya.. Da er det fort gjort å enten sende den over til andre, FOD eller ligne.. Bare sjekk på finn.no hvor mange blandingshunder som gis bort/selges billig på rundt 1 år.. gjerne pga allergi....snodig det.. Så du gjør faktisk de kommende valpene en stor bjørnetjeneste ved å planlegge denne parringen.. DET er faktisk mer enn NOK billge blandings hunder på Finn og FOD. Det gjør meg så rasende sint, at folk med viten og vilje velger å sette tilverden flere uskyldig liv-hvor fleste parten kanskje ender opp på kennelen til FOD... også sier man at man er såå gla i dyr? Shame on you!! Jeg er svært klar over dette, jeg selv har jo kjøpt en hund uten grundig stamtavle, men jeg vil ikke dra alle mennesker under samme kam. For da ville jo jeg vært en av de. Men takk for informasjon.
LexSuperior Skrevet 12. mai 2013 #65 Skrevet 12. mai 2013 Melonen.. Jeg skjønner ikke hvorfor du stiller spørsmål hvis du ikke vil ha svar..? Du har fått massevis av gode råd.. 2
Notisblokk Skrevet 12. mai 2013 #66 Skrevet 12. mai 2013 Jeg har en helt fantastisk hund som har god stamtavle. Har fått høre fra mange at hun er ett kjempe bra eksemplar av rasen. Så jeg tenkte at jeg ønsket valper på henne. MEN.. jeg begynte å undersøke bak i linjene på henne (noe du også må gjøre før du setter valper!). Der fant jeg en hjertesykdom som har gått i arv.. Jeg undersøkte mer og fant ut at det hadde blitt flere dødsfall av denne hjertesykdommen men ingen snakket om den. Oppdrettere snakker jo ikke om feil og mangler, de snakker mer om hva som er bra. Jeg snakket med dyrlegen og han sa at det var liten sjangse for at valpene ville få denne sykdommen. Men jeg ønsker ikke ta den lille sjangsen. Det er levende vesner vi har med å gjøre. Jeg ønsker ikke at de skal lide. Jeg syns det er utrolig trist at jeg ikke kan ha valper på tispa mi, for hun er jo verdens beste. Men jeg er ikke så egoistisk at jeg tar den sjangsen.. Jeg har heller bestillt en ny valp fra en annen serøs oppdretter. Noe dere også burde. 6
Snakkis Skrevet 12. mai 2013 Forfatter #67 Skrevet 12. mai 2013 Melonen.. Jeg skjønner ikke hvorfor du stiller spørsmål hvis du ikke vil ha svar..? Du har fått massevis av gode råd.. Kikket masse på linker jeg har mottat med takk så skjønner ikke helt hva du mener med det. Var det deg jeg ikke ville høre på kanskje. ?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #68 Skrevet 12. mai 2013 gjensidige Men informerte du dem om at dette er en papirløs hund? Hvem som helst kan ringe et forsikringsselskap og påstå at de har feks en phalene, uten at de sjekker dette, men dette vil oppdages med en gang det skjer noe, og man får da en avkortning. Så lenge du ikke har papirer på foreldre er dette i praksis en blandingshund som du ikke kan få papirer på. Du har ingen garanti for at info du har fått om foreldrene stemmer, og jeg håper du ikke har betalt for mye penger for den. Kjenner ei som kjøpte det som skulle være en phalene, og som valp så den rasetypisk ut, men etterhvert som den ble eldre vokste den langt forbi rasen i størrelse, og når hun undersøkte nærmere viste dette seg å være en blanding mellom en phalene og en større rase som ligner litt, og hun var blitt svindlet. Anonym poster: 7ded98fa06bc91866bd64fe2baffc018
Snakkis Skrevet 12. mai 2013 Forfatter #69 Skrevet 12. mai 2013 (endret) Men informerte du dem om at dette er en papirløs hund? Hvem som helst kan ringe et forsikringsselskap og påstå at de har feks en phalene, uten at de sjekker dette, men dette vil oppdages med en gang det skjer noe, og man får da en avkortning. Så lenge du ikke har papirer på foreldre er dette i praksis en blandingshund som du ikke kan få papirer på. Du har ingen garanti for at info du har fått om foreldrene stemmer, og jeg håper du ikke har betalt for mye penger for den. Kjenner ei som kjøpte det som skulle være en phalene, og som valp så den rasetypisk ut, men etterhvert som den ble eldre vokste den langt forbi rasen i størrelse, og når hun undersøkte nærmere viste dette seg å være en blanding mellom en phalene og en større rase som ligner litt, og hun var blitt svindlet. Anonym poster: 7ded98fa06bc91866bd64fe2baffc018 Jeg oppgav at hun var papirløs. Men det holdt med vetrinærattest på at hun var frisk. Jeg betalte 6000 for henne. Har papirer fra mor, samt at hun var vaksinert, chippet, undersøkt av vetrinær ol. Jeg er så glad i henne nå uansett at jeg bryr meg ikke om hun viser seg å være blanding. Jeg prutet hun ned 3000 pga hun var papirløs. Endret 12. mai 2013 av melonen
Portvinpiken Skrevet 12. mai 2013 #70 Skrevet 12. mai 2013 Jeg oppgav at hun var papirløs. Men det holdt med vetrinærattest på at hun var frisk. Jeg betalte 6000 for henne. Har papirer fra mor, samt at hun var vaksinert, chippet, undersøkt av vetrinær ol. Jeg er så glad i henne nå uansett at jeg bryr meg ikke om hun viser seg å være blanding. Jeg prutet hun ned 3000 pga hun var papirløs. Huff, dette høres virkelig ikke ut som en særlig seriøs oppdretter, som til og med prøvde å selge en hund uten papirer og registrering til enda høyere pris enn det du betalte. Men... markedet styrer jo prisen uansett da. 5
Snakkis Skrevet 12. mai 2013 Forfatter #71 Skrevet 12. mai 2013 Huff, dette høres virkelig ikke ut som en særlig seriøs oppdretter, som til og med prøvde å selge en hund uten papirer og registrering til enda høyere pris enn det du betalte. Men... markedet styrer jo prisen uansett da. Ja det er jeg helt enig i. Selv ville jeg aldri tatt så høy pris for en papirløs hund. Men det var kjærlighet ved første øyeblikk.
Tabris Skrevet 12. mai 2013 #72 Skrevet 12. mai 2013 Hvorvidt en hund har papirer eller ikke har ingenting å si for dens verdi for eieren. Min førte hund var en real gatemix og hun var helt enestående. Frisk, sunn, vennlig, lærevillig, glad og med masse energi - men det kunne likevel ikke ramle meg inn å parre henne, og det gjorde jeg heller ikke. Det er mer enn nok valper og voksne hunder som selges/gis bort - se bare på Finn.no. Uansett om din hund er verdens herligste i dine øyne, og er frisk og fin per i dag, så kan hun være bærer av sykdommer. Siden du ikke har stamtavlen hennes, så vet du heller ikke hva hennes foreldre og aner bærer på av sykdommer, du vet heller ikke hvor mye innavl det er på henne. Formålet med en parring er å forbedre en rase, både gemyttmessig og helsemessig. Siden din hund ikke kan registreres som en ren rase, så vil ikke det å avle på den føre til noe som helst for rasen, for valpene kan ikke registreres i NKK under verken Papillon eller Phalene. Det er mer enn nok uregistrerte blandinger (og noen av dem selges også for latterlig høye summer) der ute, og de aller fleste av dem har nok fantastisk søte og snille foreldredyr. Ønsker du virkelig å bidra til dette? I så fall gjør du det ikke for å bedre rasen, du gjør det fordi du selv ønsker valper siden hunden din er søt og snill. Det er en umoden og egoistisk tankegang som ikke fører noe godt med seg. 11
xinnia Skrevet 13. mai 2013 #73 Skrevet 13. mai 2013 Men informerte du dem om at dette er en papirløs hund? Hvem som helst kan ringe et forsikringsselskap og påstå at de har feks en phalene, uten at de sjekker dette, men dette vil oppdages med en gang det skjer noe, og man får da en avkortning. Så lenge du ikke har papirer på foreldre er dette i praksis en blandingshund som du ikke kan få papirer på. Du har ingen garanti for at info du har fått om foreldrene stemmer, og jeg håper du ikke har betalt for mye penger for den. Kjenner ei som kjøpte det som skulle være en phalene, og som valp så den rasetypisk ut, men etterhvert som den ble eldre vokste den langt forbi rasen i størrelse, og når hun undersøkte nærmere viste dette seg å være en blanding mellom en phalene og en større rase som ligner litt, og hun var blitt svindlet. Anonym poster: 7ded98fa06bc91866bd64fe2baffc018 Tror hvem som helst kan tegne forsikring på sin hund.. også utvidet veterinærforsikring som helt sikkert dekker keisersnitt.. Men hun vil ikke få utvidet valpeforsikring- som dekker medfødte/skjulte feil på valpene som kan komme i ettertid.. noe man kan tegne dersom man har papirer på foreldrene.
Chloe- Skrevet 13. mai 2013 #74 Skrevet 13. mai 2013 Fire sider med svar og ikke en eneste som syns dette er en god idé. Kanskje på tide å ta et hint? 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #75 Skrevet 13. mai 2013 Slenger meg på de som ikke synes det er en god idè. Jeg syns det er trist at du vil risikere å sette syke valper til verden, vondt for valpen og vondt for de nye eierne som har betalt for en valp som ikke har det bra. Anonym poster: 60612cad560fe5eb55cf874584aa7546 3
LexSuperior Skrevet 13. mai 2013 #76 Skrevet 13. mai 2013 Kikket masse på linker jeg har mottat med takk så skjønner ikke helt hva du mener med det. Var det deg jeg ikke ville høre på kanskje. ? Nei. Tenker mer på at den eneste som synes det er en god idé å avle på hunden din er deg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #77 Skrevet 23. mai 2013 Tråden her gjør meg kraftig provosert. Anonym poster: b64f8d7bf9fe2af2f26cc2894d8641cc 2
Nastine Skrevet 23. mai 2013 #78 Skrevet 23. mai 2013 Fortsett med slik avl så har vi hunder, som katter, rekende gatelangs uten eiere, FLOTT! 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #79 Skrevet 23. mai 2013 Jævlig dårlig ide. Anonym poster: 2dc05e4cc56cb586cbefcfef7f44744f
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #80 Skrevet 25. mai 2013 Tenker du at jeg ikke bør parre henne? Mor har stamtavle. Far har ingen stamtavle og mangler en testikkel. Det er FORBUDT å avle på hunder med mangler. Utrolig at din hund finnes i det hele tatt, du bør si i fra til selgeren at hun ikke bør få flere valper. Useriøs "oppdretter". Din hund er sikkert nydelig, du har nok stor glede av den i alle år den lever. Men ikke finn på å sette valper på den du også! Den er papirløs og har gener med avvik. Anonym poster: b64f8d7bf9fe2af2f26cc2894d8641cc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå