krepsen92 Skrevet 7. mai 2013 #1 Skrevet 7. mai 2013 Jeg går nå på en bachelorgrad i Stavanger. Jeg skal nå til å begynne på 2 året. Første året mitt var helt forferdelig kjedelig og minneløst da jeg bodde sammen med ei veninne som ikke gjorde annet enn å lese eller sove. Da vi er fra samme hjemmekommune, endte det OFTE med at vi gikk hjem i helgene. Dum som jeg var, gikk jeg alltid med. Har også kjæreste her hjemme, og det er bare så enkelt å sette seg inn i bilen med henne på fredagen og gå hjem til kjente og kjære. NÅ SKAL DET BLI ANNERLEDES. Jeg ønsker å bli kjent med hva Stavanger har å by på, jeg vil bli kjent med kule mennesker, jeg ønsker å oppleve! Jeg føler jeg har vært død i et år, nå ønsker jeg å begynne å leve igjen! Første steget er å lage et eget bofellesskap. Jeg ønsker ikke å finne et rom i et allerede etablert bofellesskap. Jeg ønsker å finne et hus som er til leie, og gjøre det om til et eget boffellesskap. Jeg ønsker å bo i et hus sammen med maks 4 mennesker, kombinasjon gutt og jente. Da jeg har svært på kontakter i Stavanger, så lurer jeg på hvordan jeg tar skrittet videre? Jeg ønsker å finne fremmede kule mennesker som kunne vært med å lage tidenes bofellesskap. Hvordan tar jeg skrittet videre? Huset finner jeg på finn, men hvor finner jeg mennesker som vil være med på denne tanken?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #2 Skrevet 7. mai 2013 Jeg går nå på en bachelorgrad i Stavanger. Jeg skal nå til å begynne på 2 året. Første året mitt var helt forferdelig kjedelig og minneløst da jeg bodde sammen med ei veninne som ikke gjorde annet enn å lese eller sove. Da vi er fra samme hjemmekommune, endte det OFTE med at vi gikk hjem i helgene. Dum som jeg var, gikk jeg alltid med. Har også kjæreste her hjemme, og det er bare så enkelt å sette seg inn i bilen med henne på fredagen og gå hjem til kjente og kjære. NÅ SKAL DET BLI ANNERLEDES. Jeg ønsker å bli kjent med hva Stavanger har å by på, jeg vil bli kjent med kule mennesker, jeg ønsker å oppleve! Jeg føler jeg har vært død i et år, nå ønsker jeg å begynne å leve igjen! Første steget er å lage et eget bofellesskap. Jeg ønsker ikke å finne et rom i et allerede etablert bofellesskap. Jeg ønsker å finne et hus som er til leie, og gjøre det om til et eget boffellesskap. Jeg ønsker å bo i et hus sammen med maks 4 mennesker, kombinasjon gutt og jente. Da jeg har svært på kontakter i Stavanger, så lurer jeg på hvordan jeg tar skrittet videre? Jeg ønsker å finne fremmede kule mennesker som kunne vært med å lage tidenes bofellesskap. Hvordan tar jeg skrittet videre? Huset finner jeg på finn, men hvor finner jeg mennesker som vil være med på denne tanken? Hva med å hende opp lapper på skolen i første omgang? Skriv en morsom/tiltrekkende tekst om at du ønsker 4 kule folk å dele et hus med, gjerne krav om ryddighet, ansvar osv hvis du vil det. Anonym poster: 4936ad135aba4d51b5e336353a85e203
krepsen92 Skrevet 7. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2013 Ja det var ikke dumt. Problemet er bare at for øyeblikket er jeg hjemme i praksis og kommer ikke tilbake til Stavanger før høsten. Ønsker bare å finne ei nettside eller noe hvor jeg kan finne mennesker som er interessert i å lage et bofelleskap, er så mye lettere å ha alt via nettet/dataen.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #4 Skrevet 7. mai 2013 Ja det var ikke dumt. Problemet er bare at for øyeblikket er jeg hjemme i praksis og kommer ikke tilbake til Stavanger før høsten. Ønsker bare å finne ei nettside eller noe hvor jeg kan finne mennesker som er interessert i å lage et bofelleskap, er så mye lettere å ha alt via nettet/dataen. Hva med å rett og slett sette inn en anonse på finn.no? Jeg kjenner faktisk flere i stavanger, og jeg er ganske sikker på at eksen min blant annet hadde villet søke om å flytte inn på en sånn plass. Han er alle tiders gentleman og vi slo bare opp pga jeg bor på møre. Jeg kan på stående fot tenke meg 20 personer som hdde ringt deg ned Anonym poster: 4936ad135aba4d51b5e336353a85e203
krepsen92 Skrevet 7. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2013 Ja har vært inne på tanken selv, problemet er bare at det finnes ingen egen rubrikke for noe slikt inne på finn. Litt flaut å komme plutselig med et så særeget innlegg "søker romkamerater!", men det blir i siste nøden mulighetvis jeg ikke finner noe annet. Lurer jo også på hvordan det vil være å leie dette huset, jeg vil jo ikke stå ansvarlig for ALT. Blir det feks mitt ansvar vis ikke folk betaler?
Gjest Marmot Skrevet 7. mai 2013 #6 Skrevet 7. mai 2013 Hybel.no og det finnes egen rubrukk for rom til leie i kollektiv på finn.no. Jeg var student i Bergen og leide et hus med seks soverom. La ut annonse om ledig rom i kollektiv, hadde maaaaange på visning, og en god del folk luket jeg ut allerede etter første epost. Passet på å bare ha én og én på visning, sånn at jeg fikk snakket ordentlig med dem. Det du må huske på er at om du leier et hus og fremleier rom, er du ansvar for hele husleien. Jeg passet på å alltid ha nok penger på konto til å kunne dekke opp manglende husleie fra de andre i noen måneder. Viktig å sette seg inn i husleieloven også.
Gjest Marmot Skrevet 7. mai 2013 #7 Skrevet 7. mai 2013 Blir det feks mitt ansvar vis ikke folk betaler? Ja, med mindre du finner et hus der utleier er villig til å leie ut ett og ett rom, men da har du også lite kontroll med hvem du blir boende sammen med.
Gjest barista Skrevet 7. mai 2013 #8 Skrevet 7. mai 2013 Legg inn egen annonse på finn.no og/eller hybel.no (mange som gjør det, og finnes egen rubikk) Heng opp lapper på skolen (få noen du kjenner til å henge den opp, hvis du ikke kan komme deg dit selv før skoleslutt) Post en tekst på forum, facebook side for skolen, og studentforeninger, studentorganiasasjonen, skriv på skolens hjemmeside, i en gjestebok, diskusjonssted, eller lignende. Skriv det på din egen facebook side, og be venner trykke på dele funksjonsknappen, så sprer de det med egne venner. Jungeltelegrafen er veldig effektiv
krepsen92 Skrevet 7. mai 2013 Forfatter #9 Skrevet 7. mai 2013 (endret) Faen det er akkurat det ansvaret som jeg ikke vet om jeg liker. Jeg er alltid en sikker betaler, men vet jo aldri hvilke folk jeg treffer på. Jeg er student selv, og har ikke akkurat råd til å legge ut for en annen vis kontoen hans eller hennes plutselig var i minus.. Og ja begge disse sidene vis jeg allerede har funnet et hus, men tenkte at jeg sammen med andre folk kunne finne ut av dette i fellesskap. Det er akkurat derfor at jeg ønsker å finne folkene først. Endret 7. mai 2013 av krepsen92
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #10 Skrevet 7. mai 2013 Be om referanser fra tidligere utleieforhold, da får du ofte et inntrykk om de er sikre betalere. Anonym poster: d65f17bc4f0fe15032b7646053f3df81
Gjest Marmot Skrevet 7. mai 2013 #11 Skrevet 7. mai 2013 Og ja begge disse sidene vis jeg allerede har funnet et hus, men tenkte at jeg sammen med andre folk kunne finne ut av dette i fellesskap. Det er akkurat derfor at jeg ønsker å finne folkene først. Du kan jo gjøre det slik, men min erfaring er at det fungerer dårlig fordi det oppstår konflikter og ingen har klart mer "ansvar" enn de andre.
krepsen92 Skrevet 7. mai 2013 Forfatter #12 Skrevet 7. mai 2013 Du kan jo gjøre det slik, men min erfaring er at det fungerer dårlig fordi det oppstår konflikter og ingen har klart mer "ansvar" enn de andre. Det får bare være en sjanse jeg er nødt til å ta, så krysser vi fingrene for at det ordner seg tilslutt
Gjest barista Skrevet 7. mai 2013 #13 Skrevet 7. mai 2013 Hvis du finner deg ett hus, så tegner du kontrakt med huseier, og du må forsikre deg om at kontrakter tillater framleie. Deretter må du skrive avtaler med de andre som skal bo der, de leier i teorien hos deg. Slik at de andre som bor der har deg som utleier, og du har huseier som utleier. Du står ansvarlig ovenfor huseier angående husleie og lignende. Og bør der igjen vurdere da å opprette depositumskonto med de andre som skal bo der..
krepsen92 Skrevet 7. mai 2013 Forfatter #14 Skrevet 7. mai 2013 Hvis du finner deg ett hus, så tegner du kontrakt med huseier, og du må forsikre deg om at kontrakter tillater framleie. Deretter må du skrive avtaler med de andre som skal bo der, de leier i teorien hos deg. Slik at de andre som bor der har deg som utleier, og du har huseier som utleier. Du står ansvarlig ovenfor huseier angående husleie og lignende. Og bør der igjen vurdere da å opprette depositumskonto med de andre som skal bo der.. vet du om flere kan stå som ansvarlig? eksempelvis meg og en person til? skummelt å sitte med hele ansvaret alene vis plutselig en eller flere ikke betaler.
JohnS Skrevet 7. mai 2013 #15 Skrevet 7. mai 2013 vet du om flere kan stå som ansvarlig? eksempelvis meg og en person til? skummelt å sitte med hele ansvaret alene vis plutselig en eller flere ikke betaler. Ja, flere kan stå på samme leiekontrakt, men problemet med en slik felles kontrakt er at dere har et solidarisk ansvar. Det vil si at det overhodet ikke er noen juridisk 50/50-fordeling. Dere er begge 100 % ansvarlig. Det vil si at dersom den andre lar være å betale leie eller brenner ned hele huset kan du alene bli krevd for alle kostnader. Det går også andre veien, slik at om du for eksempel ønsker å flytte ut er det umulig med mindre de andre du leier med også skriver under på en oppsigelse. Hvis de finner ut at de ikke har lyst å flytte, så synd for deg. Jeg vil fraråde deg å inngå en slik felles leiekontrakt i det hele tatt, selv om det ofte går bra. Det eneste alternativet du bør vurdere er at du går sammen med en gjeng og finner en bolig der utleier er villig til å leie ut individuelle rom til dere slik at hver av dere inngår separate kontrakter som begrenser ansvaret til kun deres.
krepsen92 Skrevet 7. mai 2013 Forfatter #16 Skrevet 7. mai 2013 Ja, flere kan stå på samme leiekontrakt, men problemet med en slik felles kontrakt er at dere har et solidarisk ansvar. Det vil si at det overhodet ikke er noen juridisk 50/50-fordeling. Dere er begge 100 % ansvarlig. Det vil si at dersom den andre lar være å betale leie eller brenner ned hele huset kan du alene bli krevd for alle kostnader. Det går også andre veien, slik at om du for eksempel ønsker å flytte ut er det umulig med mindre de andre du leier med også skriver under på en oppsigelse. Hvis de finner ut at de ikke har lyst å flytte, så synd for deg. Jeg vil fraråde deg å inngå en slik felles leiekontrakt i det hele tatt, selv om det ofte går bra. Det eneste alternativet du bør vurdere er at du går sammen med en gjeng og finner en bolig der utleier er villig til å leie ut individuelle rom til dere slik at hver av dere inngår separate kontrakter som begrenser ansvaret til kun deres. så la oss si at vi er 4 beboere totalt. Jeg og X står oppført som ansvarlige for huset. Y (tredje person) i huset betaler ikke. Da blir det vel meg OG X sitt ansvar at Y ikke betaler? Og vis jeg ønsker til syvende og sist å flytte ut fra dette huset, bare jeg får en annen person til å bli ansvarlig, så burde vel det gå greit?
JohnS Skrevet 7. mai 2013 #17 Skrevet 7. mai 2013 så la oss si at vi er 4 beboere totalt. Jeg og X står oppført som ansvarlige for huset. Y (tredje person) i huset betaler ikke. Da blir det vel meg OG X sitt ansvar at Y ikke betaler? Ja og nei. Du og X er ansvarlig, men dere er begge ansvarlig for hele boligen. Hvis X finner ut at han ikke vil betale for Y, kan utleier kreve deg for hele beløpet. Dette kalles et solidarisk ansvar. Og vis jeg ønsker til syvende og sist å flytte ut fra dette huset, bare jeg får en annen person til å bli ansvarlig, så burde vel det gå greit? Dere har inngått en juridisk bindende kontrakt som gjelder kun de som står navngitt på den. Hvis noen andre skal "ta over for deg" må du finne en slik person, leiekontrakten sies opp av alle som står navngitt i den og ny leiekontrakt inngås av den personen og de andre leietakerne – forutsatt at utleier i det hele tatt går med på ny leieavtale. Du fremstår noe naiv her. Slikt er ikke nødvendigvis "bare" og ting går ikke alltid greit.
Gjest MamaQuilla Skrevet 7. mai 2013 #18 Skrevet 7. mai 2013 Finnes det ingen samskipnad i Stavanger?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #19 Skrevet 7. mai 2013 Jeg tror du enten bør satse på et mindre kollektiv (du og 1-2 personer til) hvis du har tenkt å gjøre det på den måten du beskriver. Da blir det ikke så vanvittig store beløp å stå til ansvar på og så mange folk å holde styr på. Eller så får du annonsere etter romkamerater på en eller annen måte, og så sammen med disse leie en leilighet hvor dere får individuelle kontrakter. Anonym poster: 60daa3ea19b787f26265e4ee5d52c4d6
krepsen92 Skrevet 7. mai 2013 Forfatter #20 Skrevet 7. mai 2013 Ja og nei. Du og X er ansvarlig, men dere er begge ansvarlig for hele boligen. Hvis X finner ut at han ikke vil betale for Y, kan utleier kreve deg for hele beløpet. Dette kalles et solidarisk ansvar. Dere har inngått en juridisk bindende kontrakt som gjelder kun de som står navngitt på den. Hvis noen andre skal "ta over for deg" må du finne en slik person, leiekontrakten sies opp av alle som står navngitt i den og ny leiekontrakt inngås av den personen og de andre leietakerne – forutsatt at utleier i det hele tatt går med på ny leieavtale. Du fremstår noe naiv her. Slikt er ikke nødvendigvis "bare" og ting går ikke alltid greit. Dette hørtes veldig mye komplisert ut. Vil bare ha et hus i Stavanger som er stort, moderne og sentralt til en helt grei pris fordelt på meg og andre. Er ikke naiv, prøver bare å tenke positivt. Virker som mange store hindringer her, som gjør at jeg blir veldig på vippepinnen. Høres mest lurt ut med å kunne finne en huseier som vil kunne gi individuelle kontrakter, da er jeg bare ansvarlig for min egen leie og meg selv vis jeg har forstått det riktig. For håpe det finnes flere huseiere som leier ut med slike individuelle kontrakter som tenker på slike stakkarslige sjeler som meg som bare vil ha en gøy tid i Stavanger!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå