Gå til innhold

Blå resept på trening?

Fremhevede innlegg

Gjest LadySizz
Skrevet

Er det noen som er kjent med dette?

Tenkte jeg skulle sjekke muligheten for dette med legen min for de snakker jo så mye om hvor viktig fysisk aktivitet er for både det fysiske og psykiske,så da mener jeg det burde ligge under som en del av behandlingen deres..

Da tenker jeg på om man får dekket kostnader på treningssenter ol.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så, du skal ikke ta ansvar for eget liv?

Anonym poster: d74d2b3a1b0b293f5bd6c8192998c7b1

• Liker 1
Gjest LadySizz
Skrevet

Så, du skal ikke ta ansvar for eget liv?

Anonym poster: d74d2b3a1b0b293f5bd6c8192998c7b1

Hvor leser du at jeg ikke skal det? Jeg mener bare at dette burde være ett alternativ til behandling da dette er viktig for helsen.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er ganske greit å få trent uten tilfredstellende uten treningssenter, så det tror jeg ikke du får. Syns du er frekk om du tenker på å gjøre dette i praksis.

Gjest LadySizz
Skrevet

Det er ganske greit å få trent uten tilfredstellende uten treningssenter, så det tror jeg ikke du får. Syns du er frekk om du tenker på å gjøre dette i praksis.

Frekk? Fordi jeg mener det burde være en mulighet? Jaja,du om det.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes noe opplegg gjennom NAV som tilbyr trening til folk som er sykmeldt eller står i fare for å bli det hvis det antas at trening vil hjelpe. Men helt vanlig medlemskap på treningssenter må du dekke selv.

Anonym poster: bb4dda6943ba7903ae6d87eb51217884

• Liker 2
Gjest LadySizz
Skrevet

Det finnes noe opplegg gjennom NAV som tilbyr trening til folk som er sykmeldt eller står i fare for å bli det hvis det antas at trening vil hjelpe. Men helt vanlig medlemskap på treningssenter må du dekke selv.

Anonym poster: bb4dda6943ba7903ae6d87eb51217884

Takk for svar :) Da skal jeg forhøre meg med Nav.

Skrevet

Trening på resept..

Kan man få noen til å trene for seg også?

Skrevet

Enkelte sykdommer, f.eks. Beckterew, gir trening samtidig med fysikalsk behandling på "blå resept". Da handler det om å beholde helse nok til faktisk å kunne fungere, ikke "bare" holde seg i form som hvermannsen ellers må ta ansvar for selv. Og slik bør det være, synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Google Aktiv på dagtid + din kommune.

Anonym poster: 4ad4564ae70554df4c060d77aec25c24

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Naturen er gratis.

Anonym poster: fde9aa9415579a7945fc9d9d027d4cab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trening gis på grønn resept om man feks. sliter med livsstilssykdommer, men dette gir ingen økonomiske fordeler og fungerer kun som en slags "kontrakt" med legen om at man skal trene/være i fysisk aktivitet.

Ellers er jeg enig med de andre her: man kan trene hele året ute i naturen, og det er gratis. Har man en sykdom som feks Bechterews som nevnt over eller feks. diverse funksjonshemninger, slik at trening ute ikke er tilstrekkelig/egner seg, så kan man begynne å snakke om "sponset" innetrening... Hvis du bare "vil heller trene inne" så bør du betale selv.

Anonym poster: d1ed667d7b13476f448f8b79dfbcd6e2

• Liker 2
Skrevet

Frisklivresept er jo også kun for spesifikke lidelser/problemer. Ikke for alle som synes at staten skal sponse trening, uavhengig av helsen ellers. Nå sier ikke TS noe om hvorfor treningen skal sponses, og det kan være spesifkke helseplager involvert. Da er legen første stopp. Hvis det bare er fordi man ikke gidder betale selv eller bruke gratis treningsmuligheter er det frekt. Rett og slett.

Gjest LadySizz
Skrevet

For å forklare litt her før alle tilter helt over.

Jeg lider av en kronisk lidelse,og det er bevist at fysisk aktivitet er veldig bra (som det er for mange lidelser/sykdommer).

Men det som er,er at jeg må ha veiledning og hjelp til dette,derfor jeg lurte på om det finnes noe som helst hjelp å få innen dette med fysisk aktivitet.

Nå ser det jo ut til at dette er noe bare enkelte kommuner har,så da har jeg fått svar på spm mitt :)

Skrevet

Da er det jo likevel legen din du skal snakke med i første omgang. Be om henvisning til fysikalsk behandling med trening. Så avgjør diagnosen og/eller fysioterapeuten hva slags behandling du skal ha.

Enten betaler du egenandeler opp til egenandelstaket eller du slipper unna. Det er det altså diagnosen som avgjør: http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/sider/fysioterapeutmanuellterapeut.aspx#.UYlZtbVNR4I

Hvis henvisning sier "med trening" er det ganske vanlig at man kan trene så mye man vil mellom behandlingene, det letter jobben for fysioterapeuten også og de blir gjerne veldig fornøyde med både seg selv og deg.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg snakket med legen min ang dette med trening og psyken. Ble enig om å trene, men treningssenter måtte jeg betale selv. (Det er grunnen til at jeg droppa opplegget, ellers hadde jeg ikke hatt mat på bordet)

Gjest LadySizz
Skrevet

Jeg snakket med legen min ang dette med trening og psyken. Ble enig om å trene, men treningssenter måtte jeg betale selv. (Det er grunnen til at jeg droppa opplegget, ellers hadde jeg ikke hatt mat på bordet)

Ja det koster en del å være medlem på senter,det er det ingen tvil om.

Skrevet

Her hvor jeg bor har man tilbud om "trening på dagtid" som betyr at man betaler 200kr i halvåret, og da kan man trene fra 0800-1400 hver dag på et av de beste treningssenterene i byen.

Dette er noe man søker om gjennom NAV, og mange får det innvilget her.

Ellers har vår psykiatriske poliklinikk også treningstilbud for pasienter.

Nå vet jeg ikke hvordan tilbudene i din kommune er, men du kunne jo hørt litt rundt, kanskje det finnes noe lignende.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Her hvor jeg bor har man tilbud om "trening på dagtid" som betyr at man betaler 200kr i halvåret, og da kan man trene fra 0800-1400 hver dag på et av de beste treningssenterene i byen.

Dette er noe man søker om gjennom NAV, og mange får det innvilget her.

Ellers har vår psykiatriske poliklinikk også treningstilbud for pasienter.

Nå vet jeg ikke hvordan tilbudene i din kommune er, men du kunne jo hørt litt rundt, kanskje det finnes noe lignende.

Det tilbudet fikk jeg. Jeg trengte kun å levere en kopi av sykemeldingen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...