AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Hei Er en jente på 18 år som fikk ADHD diagnose for ganske nøyaktig ett år siden. Har slitt i alle år, på skole, meget innpulsiv, raserianfall, vanskelig for og holde på venner, indre uro, angst, alt for sårbar. osv. osv.. Var veldig langt nede på denne tiden i fjord, så begynnte å gå til psykolog og etterhvert fant hun ut att jeg hadde ADHD i sterk grad. Var en lettelesse å endelig få vite hva det var. Gledet meg veldig til og begynne på midesiner, og di har hjelpt meg myeeeee!!! Har klart og begynne i 100% jobb, noe jeg aldri hadde klart uten. Problemet mitt er dessverre bivirkninger Begynnte på medicinet depokapsler, fikk en enorm angst, klarte ikke sitte nedpå i det hele tatt, var helt ute av depresjon også, så etter en mnd måtte jeg slutte. Gikk over på medicinet vandlige kapsler, var litt bedre men fortsatt angst og konstant skjelven. Så prøvde jeg ritalin, de virket ganske bra, men fikk en enorm dødsangst, hver kveld gråt jeg meg i søvn og var sikker på jeg aldri kom til og våkne igjen, en annen bivirkning var att jeg var konstant kald på hendene. noen som vet hva det kommer av? var også veldig skvetten og forvirra, følte jeg levde i en boble på en måte? Begynnte på concerta depo 36 mg for 2 uker siden. Denne medisin er vell den som har fungert best på meg, helt kvitt angsten, fryser ikke, blir kanskje litt flat, og utafor, men igår oppdaget jeg att håre begynnte å falle av (har veldig tynt hår fra før av). tenkte jeg skulle vente å se. Men det fortsetter bare og falle av. ligger hår overalt etter meg, i dusjen, sengen, klær. Ja, overalt Så da kan jeg vell ikke gå på denne heller lenger, er det noen som har opplevd håravfall av conserta? Går det over etterhvert? hvor lang tid tar det? Går også ned i vekt, noe som ikke er så kjekt, er 1.67 og 49 kilo. Gir snart opp alt av medisinering. Men vet jeg får det grusomt uten.. Er det noen som har noe tips om andre medisiner som evt. kan virke? Noen som har prøvd noe annet? Har entopp med att jeg har isolert meg helt og orker ikke gå ut i det hele tatt lenger, går kun på jobb, så er jeg hjemme for meg selv resten av døgnet.. Begynner og bli deprimert av hele greien.. Dette ble ett lengre innlegg en jeg hadde tenkt, men håper virkelig noen kan svare meg, hadde vært til stor hjelp for meg! Anonym poster: 5ae5d65f1c4734297f6b739899bfffc8 Anonym poster: 5ae5d65f1c4734297f6b739899bfffc8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 Jeg går på ritalin og er fornøyd så har ikke prøvd noe annet. Ritalin og conserta er den samme medisin så antakelig reagerer du på et av hjelpestoffene i consertaen siden du mister håret, kanskje det går over? Når jeg begynte på ritalin fikk jeg massevis av bivirkninger (ikke angst eller hårtap) og de fleste forsvant etter ca en mnd. Syns du skal ta dette opp med psykiateren din. Eller kanskje du mister hår av en helt annen grunn. Anonym poster: 22ce6516d87068a6bbe7c510ad93a18e
Malena94 Skrevet 5. mai 2013 #3 Skrevet 5. mai 2013 (endret) Jeg går på ritalin og er fornøyd så har ikke prøvd noe annet. Ritalin og conserta er den samme medisin så antakelig reagerer du på et av hjelpestoffene i consertaen siden du mister håret, kanskje det går over? Når jeg begynte på ritalin fikk jeg massevis av bivirkninger (ikke angst eller hårtap) og de fleste forsvant etter ca en mnd. Syns du skal ta dette opp med psykiateren din. Eller kanskje du mister hår av en helt annen grunn. Anonym poster: 22ce6516d87068a6bbe7c510ad93a18e Tusen takk for svar Ja, kan være det er en annen grunn, men det står att det er en vanlig bivirkning. Bra den funger for deg! Hadde du angst før du begynnte på ritalin? Endret 5. mai 2013 av Malena94
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Ja generell angst og sosial angst, det ble borte takket være ritalinen Men var ikke heftig rammet av angsten, var ADD'en som var verst å takle i arbeidslivet og hjemme. Anonym poster: 22ce6516d87068a6bbe7c510ad93a18e
Gjest Linda Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Prøv dexamfetamin sulphate, ingen bivirkninger for meg i hvertfall. Får allikevel store bivirkninger om dosen er høy, uansett hvilke medisiner jeg har prøvd. Så jeg må bruke lave doser, har du prøvd det? Da jeg begynte på Ritalin, skulle jeg følge et opptrappingskjema og fikk beskjed om å trappe opp til 3 tabletter, tre ganger om dagen. Altså 90 mg(?). Det er alt for mye for meg.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Sjekk stoffskiftet ditt. Kun en vanlig blodprøve. Håravfall er ikke uvanlig ved for lavt stoffskifte. Anonym poster: 9773ec5ba8c0756338c16c1c23e2a286
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #7 Skrevet 5. mai 2013 Prøv dexamfetamin sulphate, ingen bivirkninger for meg i hvertfall. Får allikevel store bivirkninger om dosen er høy, uansett hvilke medisiner jeg har prøvd. Så jeg må bruke lave doser, har du prøvd det? Da jeg begynte på Ritalin, skulle jeg følge et opptrappingskjema og fikk beskjed om å trappe opp til 3 tabletter, tre ganger om dagen. Altså 90 mg(?). Det er alt for mye for meg. Har aldri hørt om den medisinen. Vet du hvor jeg kan lese om den? Finner ingenting! Ja, begynnte på 5 mg tre ganger om dagen.. Hvor lave doser bruker du da? Takk for svar :) Anonym poster: 5ae5d65f1c4734297f6b739899bfffc8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå