Gå til innhold

Veisende med NAV?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei venninde er på AAP og dette er siste året hennes, der hun blir og ferdig utdannet..Hun er ferdig nå i juni...

Spm nr 1. Hva skjer videre nå?

Vil NAV hjelpe henne med jobb?

Om hun ikke makter å jobbe, kan hun leve på nav videre til det ordner seg?

Og må hun ta den jobben nav tilbyr på selv om det ikke er innen hennes felt?

Anonym poster: 1a3c55ec766e76004def71671b263fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun må snakke med veilederen sin. Det er hennes oppgave og finne jobb ikke NAV. Hvis hun ikke kan jobbe må hun snakke med legen sin. Nav kan rettlede henne i hva hun bør gjøre. Hun må ikke vente for lenge for alt tar tid i Nav. Nav kan avvise videre AAP hvis de mener hun er arbeidsdyktig. Det er mange lover og regler her så din venninne må bare sette i gang prosessen.

Anonym poster: 0e769e5adb25385f5110abedcdcb5aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare informere at jeg har jobbet i mange år og er i en prosess med Nav nå. Man må ikke ta for gitt at man får stønad der enten det er AAP eller dagpenger. Nav har strammet veldig inn på å få innvilget AAP. Jeg er så og si på bar bakke nå og sliter med å få dagpenger selv om jeg har mista jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har fått innvilget utdanning dekket av nav var jo det med tanke på at hun skulle ut i jobb etterpå.. Man får ikke utdannelse for å "ha noe å gjøre" - målet er jo alltid å komme seg i jobb? Har noe forandret seg med hennes helse siden du snakker om at hun ikke "makter" å jobbe? Hun må selv skaffe seg en jobb og søke som alle andre, det burde vel ikke komme som en bombe når man har fått dekket en utdannelse?

Hun må snakke med veilederen sin om plan videre og burde egentlig være godt i gang med å søke jobber innenfor sitt fagfelt. Hun må ta ansvar selv og gripe fatt i situasjonen for ingen andre gjør det for henne - det er nokså sikkert satt en stoppdato på stønad når utdannelsen er ferdig...

Anonym poster: bcab38a2be17070557f0038bb45f8ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ganske sikkert stoppdato i juni, og kan da få tre måneder til med AAP med status som arbeidssøker. Dvs at hun må skaffe seg jobb i den perioden, da hun ikke har rettigheter i folketrygdloven lenger.

Det betyr at hun må ta jobb for å ha inntekt, og må som alle andre studenter ta arbeid utenfor interessefeltet i påvente av at drømmejobben dukker opp.

Bemanningsbyråer er en fin ting.

Anonym poster: 32beb99b6e378f577e2949b4550582be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lavngard

Ei venninde er på AAP og dette er siste året hennes, der hun blir og ferdig utdannet..Hun er ferdig nå i juni...

Kvifor er det alltid snakk om "venninner"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man søker AAP kan det ta opp til et par måneder før man får svar og ikke ta for gitt at man får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare informere at jeg har jobbet i mange år og er i en prosess med Nav nå. Man må ikke ta for gitt at man får stønad der enten det er AAP eller dagpenger. Nav har strammet veldig inn på å få innvilget AAP. Jeg er så og si på bar bakke nå og sliter med å få dagpenger selv om jeg har mista jobben.

De kan ikke nekte deg en lovfestet rett :) Dagpenger får du selvsagt om du har tjent tilstrekkelig.

Anonym poster: f59e66db08e703c50535566f36941f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!! Hun kan ikke jobbe for hun sliter med en god del ting psykisk og fysisk! Og har fått seg et heftig smell i det siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!! Hun kan ikke jobbe for hun sliter med en god del ting psykisk og fysisk! Og har fått seg et heftig smell i det siste...

Da må hun gå til legen og ta med seg dokumentasjon til NAV. I utgangspunktet er maxtid på AAP fire år, det må også tas med i regnestykket.

Anonym poster: 32beb99b6e378f577e2949b4550582be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...