AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #1 Del Skrevet 2. mai 2013 Har studert i to år nå og har tre år igjen av studiene. Har den siste tiden tenkt litt på å kjøpe leilighet fra høsten av, men nå som jeg er student, hvor stort lån har jeg mulighet til å få? Er det vanlig at studenter får boliglån? Jeg har ingen erfaring med dette, så informer meg gjerne om reglene og forholdene rundt det å kjøpe leilighet. Anonym poster: 60e1282bc6a309c92ef645d6035711b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 2. mai 2013 #2 Del Skrevet 2. mai 2013 Hvor stor inntekt har du? Hvor stor gjeld har du? Hvor mye har du i egenkapital? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #3 Del Skrevet 2. mai 2013 Hvor stor inntekt har du? Hvor stor gjeld har du? Hvor mye har du i egenkapital? Ikke så stor inntekt, har kun en liten stilling ved siden av studiene. Har rundt 250 000,- i studielån. Egenkapital? Rundt hundre tusen. Har en far som er villig til å hjelpe til. Anonym poster: 60e1282bc6a309c92ef645d6035711b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chinka Skrevet 2. mai 2013 #4 Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg er student og er på boligjakt. Men nå skal det sies at jeg er ferdig neste måned. Mannen min og jeg begynte så vidt og se fra januar. Og har fortsatt ikke funnet drømmeboligen. Skal du kjøpe alene eller sammen med noen? Hvor mye tenker du å kjøpe for? Det har mye å si. Når du er student (og kanskje har studielån) er det vanskeligere å få lån. Har du EK og inntekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #5 Del Skrevet 2. mai 2013 Mange studenter har leilighet ved hjelp av foreldre, eller en samboer som jobber, kanskje man har arvet osv. I klassen min på 60 stk, har ca en tredjedel kjøpt leilighet. Enten er det foreldrene som står bak, eller så har de jobbet noen år før de begynte å studere der de har spart seg opp egenkapital (å bo hjemme hos foreldre 2 år etter videregående og jobbe på kiwi kan gi en fin egenkapital). En del har faktisk arvet, og har vært nødt til å kjøpe leilighet for å få studielån. Noen har slått seg sammen med 1 venninne / kamerat og kjøpt. Noen bor i egen leilighet pga foreldrene til kjæresten har kjøpt osv. Men å få lån alene, som student og uten egenkapital = vanskelig. Du må jo gjerne opp i rundt 2 mill.. Anonym poster: 2db36a440527a170aaa9c3803b550356 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #6 Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg er student og er på boligjakt. Men nå skal det sies at jeg er ferdig neste måned. Mannen min og jeg begynte så vidt og se fra januar. Og har fortsatt ikke funnet drømmeboligen. Skal du kjøpe alene eller sammen med noen? Hvor mye tenker du å kjøpe for? Det har mye å si. Når du er student (og kanskje har studielån) er det vanskeligere å få lån. Har du EK og inntekt? Da blir det litt annerledes siden du snart er ferdig med studiene, jeg har tre år igjen av studiene og har veldig liten inntekt. Men etter studiene regner jeg med å få en god jobb og en stabil økonomi. Har før øvrig planer om å kjøpe alene. Er det i det hele tatt mulig å få lån som student (student som har flere år igjen av studiene)? Takk for svar forresten Anonym poster: 60e1282bc6a309c92ef645d6035711b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chinka Skrevet 2. mai 2013 #7 Del Skrevet 2. mai 2013 Da blir det litt annerledes siden du snart er ferdig med studiene, jeg har tre år igjen av studiene og har veldig liten inntekt. Men etter studiene regner jeg med å få en god jobb og en stabil økonomi. Har før øvrig planer om å kjøpe alene. Er det i det hele tatt mulig å få lån som student (student som har flere år igjen av studiene)? Takk for svar forresten Anonym poster: 60e1282bc6a309c92ef645d6035711b8 Banken ser på inntekt. Har du ikke det, blir det litt vanskelig. Men du sier at din far er villig til å hjelpe deg. Du kan prøve, men til syvende og sist er det du som skal nedbetale på boliglånet. Kanskje du kan få avdragsfri periode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #8 Del Skrevet 2. mai 2013 Mange studenter har leilighet ved hjelp av foreldre, eller en samboer som jobber, kanskje man har arvet osv. I klassen min på 60 stk, har ca en tredjedel kjøpt leilighet. Enten er det foreldrene som står bak, eller så har de jobbet noen år før de begynte å studere der de har spart seg opp egenkapital (å bo hjemme hos foreldre 2 år etter videregående og jobbe på kiwi kan gi en fin egenkapital). En del har faktisk arvet, og har vært nødt til å kjøpe leilighet for å få studielån. Noen har slått seg sammen med 1 venninne / kamerat og kjøpt. Noen bor i egen leilighet pga foreldrene til kjæresten har kjøpt osv. Men å få lån alene, som student og uten egenkapital = vanskelig. Du må jo gjerne opp i rundt 2 mill.. Anonym poster: 2db36a440527a170aaa9c3803b550356 Ja, skulle gjerne ha jobbet og spart litt penger før jeg begynte å studere. Begynte å studere rett etter videregående og har dermed ikke store, oppsparte midler. Jeg jobber litt ved siden av, men månedslønnen er ikke så høy. Jeg leier leilighet fortiden og klarer å betale husleie på 8000,- uten problemer. Jeg har en far som gjerne hjelper, men jeg vil helst klare på egenhånd, derfor jeg spør om hjelp, for å høre om det i det hele tatt en gjennomførbart. Har veldig lite erfaring på dette området. Så det er med andre ord ingen mulighet for meg å kjøpe bolig? Anonym poster: 60e1282bc6a309c92ef645d6035711b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #9 Del Skrevet 2. mai 2013 Banken ser på inntekt. Har du ikke det, blir det litt vanskelig. Men du sier at din far er villig til å hjelpe deg. Du kan prøve, men til syvende og sist er det du som skal nedbetale på boliglånet. Kanskje du kan få avdragsfri periode. Ja, jeg skjønner, da er det med andre ord ingen mulighet for meg å få lån. :\ Anonym poster: 60e1282bc6a309c92ef645d6035711b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #10 Del Skrevet 2. mai 2013 Samboeren min og jeg har fått boliglån på 1.4 mill. Vi har egenkapital på ca. 1 million, men ingen inntekt utover studielånet/stipendet som kommer inn 10 ganger i året. Anonym poster: 695196504ff8b64edaee34589488f3e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #11 Del Skrevet 2. mai 2013 Samboeren min og jeg har fått boliglån på 1.4 mill. Vi har egenkapital på ca. 1 million, men ingen inntekt utover studielånet/stipendet som kommer inn 10 ganger i året. Anonym poster: 695196504ff8b64edaee34589488f3e1 Hvordan fikk dere egenkapital på 1 million?? Arv? jobbing? Og lån på 1,4 er jo ikke akkurat mye da? Vet ikke hvor dere bor, men i storbyene må man ofte opp i 2.4 til 3 for å få en leilighet på nogenlunde størrelse og dersom man vil bo litt sentralt..? Anonym poster: 2db36a440527a170aaa9c3803b550356 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #12 Del Skrevet 2. mai 2013 Det letteste er jo å vente til man er ferdig utdannet og får seg fast jobb, og at man gjerne slår seg sammen med en samboer som også har fast jobb. Et vennepar av meg gikk 3-årige utdanninger og fikk seg fast jobb (og ikke noe veldig høye lønninger, de har helt standard yrker med en lønn på godt under 400.000 et sted. Likevel fikk de boliglån på opp til 3 mill, og bor nå i en treroms i et ganske dyrt område her i norge. Anonym poster: 2db36a440527a170aaa9c3803b550356 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 2. mai 2013 #13 Del Skrevet 2. mai 2013 Nå vet ikke jeg hvilken by du bor i men hvis husleien er noe å gå etter så er det vel en av storbyene. Og her er det dyrt. Riktignok kan du få det billigere enn de 2-3 millionene nevnt før i tråden - også forholdsvis sentralt. Det jeg ville gjort er å snakke med banken. Når du har råd til å betale kr 8.000/måned og kan ha din far som kausjonist, medlånetaker eller med forskudd på arv så burde dette gå an. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kills Skrevet 2. mai 2013 #14 Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg har kun en venninne som er student som har egen leilighet. Nå så vet jeg ikke alle detaljer rundt dette, men tror moren hennes står oppført på lånet. Hun betaler 5000 i måneden og det er jo absolutt ikke ille for noe man eier selv. Leiligheten kostet nesten 1.8 mill, fin standard og størrelse, 10-15 minutter med buss til sentrum. Mener hun har sagt at hun ikke har brukt noe av BSU-pengene på dette. Vet at hun har fått en del penger i arv men jeg har ikke spurt henne om hvor mye, og så får hun en viss sum i måneden i tillegg til studielån/stipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl2.0 Skrevet 2. mai 2013 #15 Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg har kun en venninne som er student som har egen leilighet. Nå så vet jeg ikke alle detaljer rundt dette, men tror moren hennes står oppført på lånet. Hun betaler 5000 i måneden og det er jo absolutt ikke ille for noe man eier selv. Leiligheten kostet nesten 1.8 mill, fin standard og størrelse, 10-15 minutter med buss til sentrum. Mener hun har sagt at hun ikke har brukt noe av BSU-pengene på dette. Vet at hun har fått en del penger i arv men jeg har ikke spurt henne om hvor mye, og så får hun en viss sum i måneden i tillegg til studielån/stipend. Hvis den kostet 1.8 og hun betaler 5000 i mnd så betaler enten moren en del eller at hun har noe betalingsutsettelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #16 Del Skrevet 3. mai 2013 En kamerat av meg kjøpte seg en 20 kvadratmeters leilighet midt i en av storbyene. Lurer på om den kosta under 1 mill, eller rundt der. Foreldrene kjøpte leilighetene kontant, så betaler han husleie på 3-4000 til dem i måneden. Eneste som er dumt er at med engang han får kjæreste, så blir det for trangt, er jo ikke eget soverom engang. Men bor han sånn inntil han er ferdig med studiene i det minste kan det hende de får solgt med gevinst, så kan han se etter noe større Anonym poster: 2db36a440527a170aaa9c3803b550356 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #17 Del Skrevet 3. mai 2013 Hvordan fikk dere egenkapital på 1 million?? Arv? jobbing? Og lån på 1,4 er jo ikke akkurat mye da? Vet ikke hvor dere bor, men i storbyene må man ofte opp i 2.4 til 3 for å få en leilighet på nogenlunde størrelse og dersom man vil bo litt sentralt..? Anonym poster: 2db36a440527a170aaa9c3803b550356 Sparing. Vi bor i en by, og har kjøpt en nybygd leilighet på ca. 70 kvadrat med to soverom - den ligger sentralt. Anonym poster: 695196504ff8b64edaee34589488f3e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #18 Del Skrevet 3. mai 2013 Jeg har nettopp kjøpt leilighet, og blir student igjen til høsten. Betalte nesten 2,2, og jeg fikk lån av arbeidsgiver (DNB) med mine foreldre som medlåntakere. Uten dem hadde jeg ikke fått mange kronene i lån. Jeg har full BSU, men må la pengene stå ut året for å få skattefradrag, så hadde lite egenkapital. Oversikt: * Fellesgjeld på 925 000, hvor felleskostnadene inkluderer renter, avdrag, kabel-tv, fyring/varmtvann, vedlikehold, trappevask, forsikring ol) * Tre lån i DNB: - fastrentelån med avdragsfrihet - lån med avdragsfrihet og flytende rente (dette lånet har pant i mine foreldres hus) - "topplån" med 10 års nedbetalingstid og flytende rente (dette er pga. for lite egenkapital) Jeg har avdragsfrihet i 5 år innenfor 70 % av verdi, da det ikke var mulig med mer. Fastrente på 75 % av verdien, som er maks. Jeg betaler 6500 i felleskostnader til borettslaget, og ca. 5500 til DNB hver måned. Det er ikke så billig å kjøpe som man skulle tro! Lånet mitt er i tillegg gebyrfritt og jeg har lavere rente som ansatt. I januar, når jeg tar hull på BSU-kontoen, kan jeg betale ned en del på topplånet, og da blir det "kun" rundt 4000 til DNB hver måned. I tillegg kommer internett, innboforsikring, strøm, mat, transport, trening etc. Hadde jeg ikke hatt en godt betalt jobb i DNB, kunne jeg aldri ha kjøpt meg leilighet. Regner for så vidt med at jeg kommer til å få litt penger hver måned av mine foreldre, men jeg har satt opp budsjett uten disse pengene, og det går rundt og vel så det Anonym poster: 37405647cc001d96c05b5d02711b012a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cathleen Skrevet 3. mai 2013 #19 Del Skrevet 3. mai 2013 Jeg kjøpte leilighet da jeg var 20 og gikk første år på et fem år langt studium. Hadde deltidsjobb og tjente ca. 180.000 i året. Fikk lån på 1,3 mill og foreldrene mine lånte meg 300.000 til egenkapital, det gikk helt fint. Betalte ca. 3500 kr i måneden på lånet (med 3,4 prosent rente) og 2000 kr i felleskostnader til borettslaget. Skulle jeg leid en leilighet med tilsvarende beliggenhet, standard og størrelse hadde det kostet 10.-11.000 per måned. Vil tro at du har god sjanse, spesielt siden en forelder stiller som kausjonist. Lykke til, selv solgte jeg leiligheten min etter 3 år med nesten 300.000 i overskudd og fikk dermed mer enn nok egenkapital til en større og mye finere leilighet som jeg kjøpte sammen med kjæresten. Anbefaler absolutt å kjøpe hvis du har mulighet til det, det føles bedre å betale ned på sitt eget lån enn andres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #20 Del Skrevet 3. mai 2013 Hvis den kostet 1.8 og hun betaler 5000 i mnd så betaler enten moren en del eller at hun har noe betalingsutsettelse. Er ikke sikkert lånet er på 1,8 millioner da. Anonym poster: d9f10699c380afc72189eb7aeee68a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå