Gå til innhold

Hvordan slår Karma til?


Anbefalte innlegg

Gjest Milla

Det snakkes så mye om Karma; at du får tilbake det du legger ut. Opplevde at mannen min svek meg med ei dame vi kjenner, og de to bor nå sammen. Så jeg er jo dobbelt sveket av de to. Så tenker jeg på Karma. Hvordan vil det slå ut på de to ?? Er det slik at når de to begge har sveket meg, får de igjen som fortjent, eller kan de gå fri hele greia?

Og en annen tig jeg tenker på i det her, er hva har jeg gjort galt da, som fortjener det her?... Eller fortjener jeg noe bedre uansett?.. Bare undrer..

Håper noen vil dele sine tanker om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trist å lese, du fortjener bedre.

Men, det er nok ikke noe som heter karma, dessverre. Det er bare tankegods man lager seg, i realiteten er det bare tilfeldigheter som avgjør om de som svikter en blir utsatt for noe kjipt selv eller ikke.

Anonym poster: e34d4e0d043f61c531a825c24248ed73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann

Jeg har tro på det. Om du gjør onde handlinger, slår det tilbake på deg selv. Livet er som en boomerang. Det du sender ut, får du tilbake!

Kjenner til flere eksempler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karma funker!! Og ting skjer av og til for en grunn?

Eksen min kastet meg ut. Noen måneder fikk han et skattekrav etter bokettersyn på flere millioner. Jeg var sjeleglad det kom ETTER han gjorde det slutt, for han var pottesur hver gang han logget på nettbanken :)

Anonym poster: d27dcbd331ca52443f86f006ebd6051b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet "karma" brukes i religioner som hinduismen og buddhismen om summen av dine gjerninger som påvirker ditt neste liv, ikke dette. Hvis du skal tro på karma kommer du altså aldri til å få med deg hva som skjer av grusomheter med eksen og dama hans. Mulig de blir gjenfødt som slimåler eller noe sånt, da :)

Bruken av Karma i daglitale er altså ganske meningsløs, og bare en annen måte å si "what goes around comes around" på. Siden alle opplever opp- og nedturer vil det alltids komme en dag der eksen din opplever noe kjipt, men det er ikke nødvendigvis en direkte årsak av at han var en kuk mot deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på karma. Jeg tror at når man gjør noe mot noen så kommer noen andre til å gjøre det samme eller lignende mot en selv senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Karma finnes ikke.

Karma er et begrep folk har funnet på fordi de selv ikke tørr, gidder eller av andre grunner ikke tar ansvar for sitt eget liv eller å hevne urettmessige handlinger mot seg selv. Jeg mener ikke at utroskap skal hevnes (annet enn å forlate hore(bukke)n), men jeg snakker om karma utifra et generelt ståsted.

Selvsagt vil de som er drittsekk mot veldig mange "få igjenn" for det, men da er det ikke på grunn av karma, da er det bare det at andre som ikke tror på karma tar ansvar og setter dem på plass.

Om en urelatert ulykke eller ubehagelighet intreffer en som nettop har sveket deg, da er det ikke karma men tillfeldigheter. Om en som har sveket deg går på en skattesmell så er ikke det karma, da er det fordi vedkommende ikke har betalt skatten sin.

Dersom det skulle eksistere karma betyr det at våre liv er tatt hånd om av en gudommelighet eller et inteligent vesen som passer på at snille og greie folk blir belønnet mens slemme folk blir straffet. Hvorfor stemmer ikke dette med virkeligheten? Hvorfor får uskyldige dødlige sykdommer, hvorfor lever noen omteksomme og empatiske mennesker i elendighet mens noen drittsekker er lykkelige. Dersom karma eksisterer, så gjelder det for absolutt alle (eller har karma kun tid til noen få, er det lang behandlingstid? ) og det stemmer bare ikke med virkeligheten.

Dersom du tror på karma gjør du deg selv og verden en bjørnetjeneste da det blir enklere for drittsekker og uempatiske mennesker å gjøre som de vil, ingen setter dem på plass da det er "karmaen sin jobb".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror på karma. Jeg tror at når man gjør noe mot noen så kommer noen andre til å gjøre det samme eller lignende mot en selv senere.

Det er ikke karma, det er fordi noen tar ansvar og utfører hevn/setter dem på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes så mye om Karma; at du får tilbake det du legger ut. Opplevde at mannen min svek meg med ei dame vi kjenner, og de to bor nå sammen. Så jeg er jo dobbelt sveket av de to. Så tenker jeg på Karma. Hvordan vil det slå ut på de to ??

Jeg tror de vil leve lykkelige for resten av livet.

Anonym poster: bab10acc05a5ac0f17d864d9bad49efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tror på at karma slår tilbake på vedkommende i dette livet, hvor kommer denne filosofien fra? Fra dere selv? Karma i buddhismen/hinduismen påvirker hva man gjenfødes som, dårlig karma har ingen innflytelse på det nåværende liv.

Anonym poster: b62ed1424aa557f2500c84bcc4cebbe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karma. En så koselig tanke, om myten hadde vært riktig.

Gitt at jeg bor i 10 etg. og kaster en dag et egg ut vinduet, vil det si at jeg kanskje en uke etter vil få et egg i hodet når jeg går bortover gaten?

Når man er snill og omtenksom, så vil jo andre snille og omtenksomme sitte pris på det og gjøre det samme tilbake. Det er jo en ganske naturlig reaksjon, hos de fleste. I likhet med at 'slemme mennesker' vil kanskje møte på flere av andre 'slemme mennesker'. Utover det - gir ikke karma noen som helst jernhånd slående for rettferdighet for de svakere, som selv ikke har så lyst å konfrontere eller bry seg.

Og blir det gjort noe ufint mot en, så er det ofte det beste å gjøre det "godt igjen" på egenhånd.

Anonym poster: d65143d27373a9724c1a3dd242ff6740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlighet, som flere her påpeker er ikke karma at ting slår tilbake på en, det handler om gjenfødelse. Hva er dere tror gjør at en person havner i fengsel etter en ugjerning? Karma? Feil, det handler om konsekvenser. Hver dag skjer det fæle ting med folk som ikke fortjener det og hver dag går det slemme folk fri. Kanskje eksen din og dama er lykkelige sammen resten av livet, eller kanskje det går like til helvete som deres forhold gjorde. Kanskje du treffer mannen i ditt liv, eller kanskje ting går til helvete for deg og at din snille linje viser seg å ikke lønne seg. Alt kan skje, men at det sitter en overjordisk pekefinger der som dømmer eksen din til evig ulykke fordi han ble forelsket i en annen og gjorde det slutt med deg er helt usannsynelig. Voks opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karma finnes ikke.

Karma er et begrep folk har funnet på fordi de selv ikke tørr, gidder eller av andre grunner ikke tar ansvar for sitt eget liv eller å hevne urettmessige handlinger mot seg selv. Jeg mener ikke at utroskap skal hevnes (annet enn å forlate hore(bukke)n), men jeg snakker om karma utifra et generelt ståsted.

Selvsagt vil de som er drittsekk mot veldig mange "få igjenn" for det, men da er det ikke på grunn av karma, da er det bare det at andre som ikke tror på karma tar ansvar og setter dem på plass.

Om en urelatert ulykke eller ubehagelighet intreffer en som nettop har sveket deg, da er det ikke karma men tillfeldigheter. Om en som har sveket deg går på en skattesmell så er ikke det karma, da er det fordi vedkommende ikke har betalt skatten sin.

Dersom det skulle eksistere karma betyr det at våre liv er tatt hånd om av en gudommelighet eller et inteligent vesen som passer på at snille og greie folk blir belønnet mens slemme folk blir straffet. Hvorfor stemmer ikke dette med virkeligheten? Hvorfor får uskyldige dødlige sykdommer, hvorfor lever noen omteksomme og empatiske mennesker i elendighet mens noen drittsekker er lykkelige. Dersom karma eksisterer, så gjelder det for absolutt alle (eller har karma kun tid til noen få, er det lang behandlingstid? ) og det stemmer bare ikke med virkeligheten.

Dersom du tror på karma gjør du deg selv og verden en bjørnetjeneste da det blir enklere for drittsekker og uempatiske mennesker å gjøre som de vil, ingen setter dem på plass da det er "karmaen sin jobb".

Dere som tror på at karma slår tilbake på vedkommende i dette livet, hvor kommer denne filosofien fra? Fra dere selv? Karma i buddhismen/hinduismen påvirker hva man gjenfødes som, dårlig karma har ingen innflytelse på det nåværende liv.

Anonym poster: b62ed1424aa557f2500c84bcc4cebbe1

herlighet, som flere her påpeker er ikke karma at ting slår tilbake på en, det handler om gjenfødelse. Hva er dere tror gjør at en person havner i fengsel etter en ugjerning? Karma? Feil, det handler om konsekvenser. Hver dag skjer det fæle ting med folk som ikke fortjener det og hver dag går det slemme folk fri. Kanskje eksen din og dama er lykkelige sammen resten av livet, eller kanskje det går like til helvete som deres forhold gjorde. Kanskje du treffer mannen i ditt liv, eller kanskje ting går til helvete for deg og at din snille linje viser seg å ikke lønne seg. Alt kan skje, men at det sitter en overjordisk pekefinger der som dømmer eksen din til evig ulykke fordi han ble forelsket i en annen og gjorde det slutt med deg er helt usannsynelig. Voks opp

Enig med dere alle tre.

Og til AB nr 2 - hvis man skal tro på karma innebærer det at man har gjort noe grusomt i et tidligere liv får man det tilbake nå og gjorde man noe godt i samme livet, vil det innebære at man har fortjent det hvis man f.eks. blir født med en sølvskje i munnen og kanskje som en tronarving i Norge?

Ikke fordi jeg tror man blir lykkelige av å bli født til penger, makt og en offentlig profilering og omgitt av livvakter.

Liker egentlig det som står i Bibelen bedre enn lov om karma. Det er enklere å forstå dette: Det man sår - det høster man.

Og det er jo ren konsekvens av valg man tar. Mange kristne tror kanskje at (eller trodde) at man kan havne i den evige ild og må gjennom Perleporten... Men er det ikke feil å tro på dette når Bibelen også skriver at man ikke skal samle på jordisk gods - man får alt man trenger i himmelriket etter at man har forlatt kroppen.

Da betyr uttrykket - det man sår, det høster man, at vi faktisk selv er ansvarlig for vår egen lykke? Jeg mener, siden vi ikke kan ta med frø til himmelen. Man får jo alt man trenger der må vite. Og er frø jordisk gods

Det er bare å be om syndsforlatelse og gjenta sine synder.

Det man sår - det høster man, men det forklarer ikke hvorfor noen blir hardt skadet i ulykker, barn blir syke og dør. Tror heller alt er konsekvenser av handlinger fra fortiden begått av hele menneskeheten. Omstendigheter kan utløse det meste, men alle tilfeldige omstendigheter er kanskje ikke likevel helt tilfeldig. Det kan utløses en dominoeffekt og har ingenting med karma å gjøre hvis man tror på gjenfødelse.

Er glad jeg er en uvitende i grunn.

Endret av Alvina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Enig med dere alle tre.

Og til AB nr 2 - hvis man skal tro på karma innebærer det at man har gjort noe grusomt i et tidligere liv får man det tilbake nå og gjorde man noe godt i samme livet, vil det innebære at man har fortjent det hvis man f.eks. blir født med en sølvskje i munnen og kanskje som en tronarving i Norge?

Ikke fordi jeg tror man blir lykkelige av å bli født til penger, makt og en offentlig profilering og omgitt av livvakter.

Liker egentlig det som står i Bibelen bedre enn lov om karma. Det er enklere å forstå dette: Det man sår - det høster man.

Og det er jo ren konsekvens av valg man tar. Mange kristne tror kanskje at (eller trodde) at man kan havne i den evige ild og må gjennom Perleporten... Men er det ikke feil å tro på dette når Bibelen også skriver at man ikke skal samle på jordisk gods - man får alt man trenger i himmelriket etter at man har forlatt kroppen.

Da betyr uttrykket - det man sår, det høster man, at vi faktisk selv er ansvarlig for vår egen lykke?

Når du nevner ansvarlig for egen lykke , mener du da at man f.eks skal snu noe vondt til noe godt?

Og at evt. man tok lærdom av den vonde opplevelsen og ble positivt forandra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke karma, det er fordi noen tar ansvar og utfører hevn/setter dem på plass.

Nei du har misforstått.

Utallige ganger når jeg har gjort noen noe det være seg bare unnlatelsessynder så oppdager jeg å møte meg selv i døra senere dvs havne i samme situasjon som den gang jeg oppførte meg ufølsomt overfor personen. Den jeg gjorde det mot og den som gjør det samme mot meg har ingen kjennskap til hverandre. Vi må leve ensomme med vår egen karma på slep.

Og det å gjøre noe aktivt for hevn har også en bakside.Man må huske at man skal bære med seg sin egen karma. Hevn er en kreditpost i det karmiske regnskapet.

Men litt syndig hevnfølelse skal vel være vanskelig å unngå for de fleste av oss.

Jeg hadde en gang en urettferdig sjef som det var umulig å få lønnsforhøyelse av selv om jeg hadde lønn langt under tariff og han gav seg selv lønnsforhøyelse. Dessuten var han aldri fornøyd med innsatsen min og han likte å mobbe meg. Jeg kom ingen vei der syntes jeg og tilslutt sa jeg opp. Jeg fikk mye problemer med langvarig arbeidsledighet og komplikasjoner. Hadde den sjefen vært bedre innstilt overfor meg så hadde jeg nok fortsatt og blomstrert i firmaet.

Men så kommer jeg til saken; Et par år senere var han selv blitt oppsagt pga at han var for dyr i drift. Dette sa jeg på som at karmaen hadde tatt ham igjen.

Men som sagt så ser jeg på karma som et regnskap der resultatet kommer av gode og dårlige handlinger i livet. Gjør vi noe godt får vi igjen for det ssenere i livet og gjør vi noe dårlig får vi også igjen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Edit: Det kan utløses en dominoeffekt og har ingenting med karma å gjøre hvis man ikke tror fullt og fast på gjenfødelse. Og gjelder det alle, hele menneskeheten, virker det veldig alarmerende at små barn dør av sykdommer eller sult...

Men, man skal være huske det eneste budet som er det som innbefatter alle de ti bud, at man skal gjøre mot sin neste som man vil den neste skal gjøre mot en selv.

...Gidder ikke redigere, har problemer med nettet som ramler ut og derfor to poster nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enig med dere alle tre.

Og til AB nr 2 - hvis man skal tro på karma innebærer det at man har gjort noe grusomt i et tidligere liv får man det tilbake nå og gjorde man noe godt i samme livet, vil det innebære at man har fortjent det hvis man f.eks. blir født med en sølvskje i munnen og kanskje som en tronarving i Norge?

Ikke fordi jeg tror man blir lykkelige av å bli født til penger, makt og en offentlig profilering og omgitt av livvakter.

Liker egentlig det som står i Bibelen bedre enn lov om karma. Det er enklere å forstå dette: Det man sår - det høster man.

Og det er jo ren konsekvens av valg man tar. Mange kristne tror kanskje at (eller trodde) at man kan havne i den evige ild og må gjennom Perleporten... Men er det ikke feil å tro på dette når Bibelen også skriver at man ikke skal samle på jordisk gods - man får alt man trenger i himmelriket etter at man har forlatt kroppen.

Da betyr uttrykket - det man sår, det høster man, at vi faktisk selv er ansvarlig for vår egen lykke? Jeg mener, siden vi ikke kan ta med frø til himmelen. Man får jo alt man trenger der må vite. Og er frø jordisk gods

Det er bare å be om syndsforlatelse og gjenta sine synder.

Det man sår - det høster man, men det forklarer ikke hvorfor noen blir hardt skadet i ulykker, barn blir syke og dør. Tror heller alt er konsekvenser av handlinger fra fortiden begått av hele menneskeheten. Omstendigheter kan utløse det meste, men alle tilfeldige omstendigheter er kanskje ikke likevel helt tilfeldig. Det kan utløses en dominoeffekt og har ingenting med karma å gjøre hvis man tror på gjenfødelse.

Er glad jeg er en uvitende i grunn.

Men uttrykket "Det man sår, det høster man" blir jo på e måte det samme som karma?

Og er nå tilfeldigheter TILFELDIGHETER?

Er det en som styrer alt på denne jorda, hvem som skal bli syk,dør, ulykker osv.?

Jeg har ingen fasitsvar på dette, men jeg undrer meg over slike ting..

Ift karma, så skjer det jo stygge ting mot snille mennesker, da stemmer jo ikke karma (for karma kan jo gjelde både i dette og neste liv ) Og onde mennesker kan jo gå fri helt... Sånn sett er det ikke hold i karma.

Kan jo gruble seg gal på slike ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner ansvarlig for egen lykke , mener du da at man f.eks skal snu noe vondt til noe godt?

Og at evt. man tok lærdom av den vonde opplevelsen og ble positivt forandra?

Burde skrevet ansvarlig for sin egen lykke eller ulykke, men droppet ordet ulykke siden det kan være så mye.

Og ja, mener at man kan snu noe vondt til noe godt. Man drar lærdom, man erfarer, kanskje kan man med tid og stunder hjelpe andre som kommer i lignende situasjon eller på andre måter.

Man kan bli positivt forandret, men det kan ta tid eller aldri skje. Tror støtteapparat og venner, familie, partners, kollegaes holdning kan være avgjørende for hvordan man evt endrer seg. Vi er flokkdyr selv om noen har mer av den ensomme vandrer i seg.

Vil ikke si at alle skal innta en positiv holdning hvis en man står nær sliter, noen ganger er det nok å bare være tilstede. Men i tankene kan man tenke positive tanker om sitt medmenneske og ikke falle i fellen og synes synd på eller tenke negativt om evt prognose (håp).

Ikke fordi alle er åpne for telepati, men fordi alle har opplevd å komme inn i et rom der det er negativ stemning uten at det ytres et negativt ord. Derfor har jeg konkludert at å tenke positivt selv om man er bekymret og uroer seg på andres vegne, er det eneste som kan bidra med noe som kan bli konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei du har misforstått.

Utallige ganger når jeg har gjort noen noe det være seg bare unnlatelsessynder så oppdager jeg å møte meg selv i døra senere dvs havne i samme situasjon som den gang jeg oppførte meg ufølsomt overfor personen. Den jeg gjorde det mot og den som gjør det samme mot meg har ingen kjennskap til hverandre.

Dette er ikke karma, det er bare veldig stor sansylighet for at dette skal skje av seg selv. Vi er alle ufølsomme eller ufine en gang iblant, selvsagt kommer noen helt andre til å være det mot deg en gang også. Jeg ville sagt at sjansene er ekstremt små for å ikke havne i liknende situasjoner som andre når vi tross alt lever relativt like liv.

Vi må leve ensomme med vår egen karma på slep.

Og det å gjøre noe aktivt for hevn har også en bakside.Man må huske at man skal bære med seg sin egen karma. Hevn er en kreditpost i det karmiske regnskapet.

Men litt syndig hevnfølelse skal vel være vanskelig å unngå for de fleste av oss.

Det eneste en må bære med seg som konsekvens av dårlige handlinger som ikke er straffbare (eller straffbare handlinger en ikke blir dømt for) er 1) sin egen samvittighet og 2) sjansen for at noen gjengjelder med samme mynt. Noen har desverre ikke samvittighet og gjør som de vil, og dersom ingen gjengjelder med samme mynt, så går de videre i livet med "rent regnskap".

Jeg hadde en gang en urettferdig sjef som det var umulig å få lønnsforhøyelse av selv om jeg hadde lønn langt under tariff og han gav seg selv lønnsforhøyelse. Dessuten var han aldri fornøyd med innsatsen min og han likte å mobbe meg. Jeg kom ingen vei der syntes jeg og tilslutt sa jeg opp. Jeg fikk mye problemer med langvarig arbeidsledighet og komplikasjoner. Hadde den sjefen vært bedre innstilt overfor meg så hadde jeg nok fortsatt og blomstrert i firmaet.

Men så kommer jeg til saken; Et par år senere var han selv blitt oppsagt pga at han var for dyr i drift. Dette sa jeg på som at karmaen hadde tatt ham igjen.

Fint at det gikk dårlig med han om han var en kjip sjef, men det er mange kjipe arbeidsgivere der ute som lever lange og lykkelige liv. uten at karma innhenter de. Noen får som fortjent mens andre får ikke og det er i stor grad tillfeldigheter eller reaksjoner fra andre mennesker som fører til dette. F eks, en fyr som mobbet veldig mange på ungdomskolen min er idag arbeidsledig narkoman. Er dette karma? Nei, han var bare en idiot den gang og en enda større idiot i dag. En annen fyr som mobbet mange og alltid har vært ufyselig er idag meget sukksesfull gründer som tjener mer enn alle fra min gamle klasse og har ett meget lykkelig liv. Hvordan kan karma kun slå ned på en av de? Jeg tror det er bare tilfeldigheter, deres egne prioriteringer og deres egne evner som har plasert de der de er i dag.

Men som sagt så ser jeg på karma som et regnskap der resultatet kommer av gode og dårlige handlinger i livet. Gjør vi noe godt får vi igjen for det ssenere i livet og gjør vi noe dårlig får vi også igjen for det.

Alle må få lov til å tro hva de vil, men jeg kan virkelig ikke forstå hvor logikken ligger. Dersom noen foreslår en slik ide "at karma er et regnskap der resultater kommer av gode og dårlige handlinger i livet.Gjør vi noe godt får vi igjen for det ssenere i livet og gjør vi noe dårlig får vi også igjen for det", må ikke dette gjelde for alle ? Hvordan kan forferdelige ting skje med noen snille folk? Hvordan kan noen ufyselige dritsekker leve lykkelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...