Gå til innhold

Er skammekrok ok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to gutter på 5 år som er veldig aktive og som ikke alltid hører på oss eller tenker seg om før de gjør noe. Tidligere har vi sendt de på rommet når de trenger "straff", men oppdaget raskt at dette ikke hadde den effekten vi ønsket siden de ikke oppfattet det som straff (de bare lekte med lekene sine der). Derfor innførte vi skammekrok - en krok mellom kjøkkenet og gangen hvor de på stå med ansiktet vendt inn mot veggen. De står der ikke lenge, 5 minutter, men det er effektivt i og med at de roer seg, blir ikke distrahert av leker og vi kan snakke fint med dem etterpå. De ser også ut til å skjønne at dette er en straff eller konsekvens for oppførselen.

Spørsmålet mitt er bare om dette kan være skadelig på noen måte, eller om det er en ok ting å gjøre?

Anonym poster: 9d5b225d514ee98829687d4f4f32afc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ok ja, det er anbefalt av psykologer for både barnet og foreldrene si skyld. Det får barnet til å reflektere over hva som har blitt gjort feil og også får mor/far til å lette irritasjon over oppførselen til barnet.

• Liker 6
Gjest Magdalene
Skrevet

Syns ikke det er greit. Og 5ninutter er uansett veldig lenge.

Har dere prøvd med skikkelig konsekvenser for akkurat hva de har gjort? Altså straff som henger sammen ?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ok ja, det er anbefalt av psykologer for både barnet og foreldrene si skyld. Det får barnet til å reflektere over hva som har blitt gjort feil og også får mor/far til å lette irritasjon over oppførselen til barnet.

Stemmer i her. Vi bruker en skammekrok, eller time out er det egentlig, og med god effekt. Hun får tid til å roe seg ned og vi snakker ut om problemer. Så klemmer vi masse og sier at nå er vi venner igjen etterpå.

Anonym poster: d5dab31a5e8ffffa545ea385b21cb8d0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er ok.

Anonym poster: 98378985c4a7d0563545264ac73ca20c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kan du dokumentere dette? I pedagogikkens verden er ikke skammekrok ok.

Endret av Hjarte
  • Liker 3
Gjest pedagog
Skrevet

Jeg bryr meg overhode ikke over hva eventuelle psykologer sier, er ett klokt menneske og kan tenke selv;) NEI, skammekrok er overhode ikke ok, man skal reflektere over egne følelser, snakke med den voksne- men sitte i en krok for å "skamme seg" ALDRI i verden, det virker ødeleggende for barn i utvikling.

Gjest Gjest
Skrevet

Å bli oppdratt i skam er en forferdelig ting som forfølger deg resten av livet. Det vet jeg alt om. Jeg har heller aldri hørt om at psykologer anbefaler dette. Dokumentasjon? Jeg er pedagog og har jobbet med barn i 25 år nå. Når det du gjør ikke virker, må du gjøre noe annet. Handlinger skal gi konsekvens, men hvorfor skal man straffe? Barn trenger veiledning fra voksne, ikke skam og straff. Hvordan ville du selv reagert på å bli utsatt for en sånn konsekvens? Jeg blir matt av voksne som tror barns følelsesliv er så mye mer annerledes enn voksnes, og at voksne mener det er greit å behandle barn dårligere enn de ville gjort med voksne.

AnonymBruker
Skrevet

? ..... Så vidt jeg har fått med meg fraråder psykologer bruk av skam i oppdragelse/skammekrok: http://www.klikk.no/tjenester/ekstern/article801818.ece - http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article345420.ece - (bruk av skammekrok kan føre til depresjon i voksen alder: http://www.psykologoslo.no/depresjon.php )

Anonym poster: 966849d453429d0a671b562679803f01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å bli oppdratt i skam er en forferdelig ting som forfølger deg resten av livet. Det vet jeg alt om...

Opplevde også å bli oppdratt i skam. I dag sliter jeg med depresjon. Trodde folk visste i dag at slik oppdragelse er skadelig. Er ellers enig med deg i at der finnes bedre måter å oppdra barn på, som ikke går utover helsen deres.

• Liker 1
Gjest Hermine
Skrevet

Å kalle det konsekvens blir for dumt, det er ingen naturlig konsekvens av handlingen deres. Å kalle det for time-out gjør det ikke bedre, det er 2 navn på samme straff.

I mine øyne er det ikke greit. Det viser mangel på evne til å snakke med barna og jeg syns en har tapt kraftig når en må ty til slike straffemetoder.

Skrevet

Å fjerne barnet fra situasjonen når tilsnakk ikke når fram er da helt ok. Men å kalle det skammekrok overfor barnet ville jeg unngått. Forklar barnet hvorfor han ble fjernet fra situasjonen, la han roe seg noen minutter. Forklar igjen, unnskyld, venner og kos.

Å rope fra andre enden av rommet "Nå går du og står i skammekroken!" blir feil.

• Liker 5
Gjest Hermine
Skrevet

Å fjerne barnet fra situasjonen når tilsnakk ikke når fram er da helt ok. Men å kalle det skammekrok overfor barnet ville jeg unngått. Forklar barnet hvorfor han ble fjernet fra situasjonen, la han roe seg noen minutter. Forklar igjen, unnskyld, venner og kos.

Å rope fra andre enden av rommet "Nå går du og står i skammekroken!" blir feil.

Blir ikke mer rett om en så kaller det kosekroken!

Skrevet (endret)

Blir ikke mer rett om en så kaller det kosekroken!

Når man først har gitt barnet en sjanse til å f.eks slutte å kaste lego rundt seg, hun fortsetter. Hva ville du gjort?

Jeg fjerner barnet fra situasjonen (det være seg til en stol ved bordet, i sofaen eller annen egnet plass, ikke en bestemt plass hver gang) Forklarer hva barnet gjorde galt (kaste lego) hvorfor det er galt (kan treffe noen så det gjør vondt) for så å la barnet roe seg. Få minutter etter, samme samtale samt venner igjen og kos. Jeg har altså fortsatt snakket med barnet, ikke sendt det i en straff han ikke nødvendigvis har forutsetninger for å forstå.

Har du en annen metode så er jeg åpen for forslag.

Endret av fruBeist
  • Liker 2
Skrevet

? ..... Så vidt jeg har fått med meg fraråder psykologer bruk av skam i oppdragelse/skammekrok: http://www.klikk.no/...ticle801818.ece - http://www.klikk.no/...ticle345420.ece - (bruk av skammekrok kan føre til depresjon i voksen alder: http://www.psykologo...o/depresjon.php )

Har du lest artikkelen selv? Den er enig med hva jeg sa.

Når barn mister kontroll kan man ikke bare si "slutt" så slutter barnet, jeg vet ikke om du i det hele tatt har møtt på et barn men barn er ikke roboter som gjør alt man sier 24/7.

Når barn mister kontroll fins det 3 typer foreldre: foreldre som ignorerer det og lar ungen gjøre det ungen vil (den mest destruktive av de 3 for både barnet og foreldre), foreldre som roper og kjefter når barnet mister kontroll (gjør barnet redd og fyller barnet med en skam, men en skam barnet ikke forstår hvorfor er der og er veldig psykisk farlig både for ungen og for foreldre), og den tredje typen (foreldre som gir time-out, barnet føler skam, ja, men barnet skjønner hva han/hun har gjort galt og at dette skal man ikke gjøre, det er veldig viktig for barn å vite hvorfor det blir straffet).

Kilder kan du søke opp selv, jeg tviler på det finnes 1 psykolog i verden som ikke anbefaler det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg overhode ikke over hva eventuelle psykologer sier, er ett klokt menneske og kan tenke selv;) NEI, skammekrok er overhode ikke ok, man skal reflektere over egne følelser, snakke med den voksne- men sitte i en krok for å "skamme seg" ALDRI i verden, det virker ødeleggende for barn i utvikling.

Enig med deg. Blir like irritert hver gang "fagfolk" med "utdannelse" som baserer råd på "fakta" protesterer når jeg prøver å operere pasienter på Rikshospitalet.

Anonym poster: 5474310f84f371bfe65e3c03fa4eb2eb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror forøvrig ikke skammekrok er noen god idé uansett, det var ikke noen pro-skammekrok-ting. Jeg ville gjort det som er anbefalt, og det vet jeg ikke hva er - men det er sikkert greit å finne ut av. Jeg synes bare kommentaren til "pedagog" var ny rekord i tåpelig.

Anonym poster: 5474310f84f371bfe65e3c03fa4eb2eb

Skrevet (endret)

Har du lest artikkelen selv? Den er enig med hva jeg sa.

Når barn mister kontroll kan man ikke bare si "slutt" så slutter barnet, jeg vet ikke om du i det hele tatt har møtt på et barn men barn er ikke roboter som gjør alt man sier 24/7.

Når barn mister kontroll fins det 3 typer foreldre: foreldre som ignorerer det og lar ungen gjøre det ungen vil (den mest destruktive av de 3 for både barnet og foreldre), foreldre som roper og kjefter når barnet mister kontroll (gjør barnet redd og fyller barnet med en skam, men en skam barnet ikke forstår hvorfor er der og er veldig psykisk farlig både for ungen og for foreldre), og den tredje typen (foreldre som gir time-out, barnet føler skam, ja, men barnet skjønner hva han/hun har gjort galt og at dette skal man ikke gjøre, det er veldig viktig for barn å vite hvorfor det blir straffet).

Kilder kan du søke opp selv, jeg tviler på det finnes 1 psykolog i verden som ikke anbefaler det.

Det jeg streker under her viser bare at du egentlig ikke har så mye å basere dine uttalelser på. Finne kilder selv? Det er du som kommer med påstandene, og da er det du som må vise hvor du hentet det fra.

Edit: jeg kan forresten anbefale boka "Elevens verden" av Imsen. Jeg baserer mine uttalelser på denne boka.

Endret av Hjarte
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest artikkelen selv? Den er enig med hva jeg sa..... Kilder kan du søke opp selv, jeg tviler på det finnes 1 psykolog i verden som ikke anbefaler det.

Ja, jeg leste de. Ingen av de er enig i ditt utsagn vedr. skammekrok "får barnet til å reflektere over hva som har blitt gjort feil". Jeg har møtt på mange barn. Har selv barn i tenårene, samt jobbet med barn i 20 år. Hadde også utviklingspsykologi under studiet mitt. Skam som oppdragelsesmetode kan være skadelig for den psykiske helsen, og blir derfor ikke støttet generelt sett av psykologer i dag. Nå var det du som påstår at psykologer støtter det, så når du feilinformerer bør du kanskje sjekke kilder før du uttaler deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest artikkelen selv? Den er enig med hva jeg sa....

Der var flere artikler jeg lenket til. Kan ta med noen utdrag, for å vise at det er ingen av de som mener det er ok å bruke skammekrok som oppragermetode (slik du svarte først). Du finner følgende uttalelse fra barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen i første lenken - http://www.klikk.no/tjenester/ekstern/article801818.ece : "Skammekroken er – og bør forbli – avskaffet som oppdragelsesmetode.". (Den andre lenken tok jeg med for å vise at det er forskjell mellom pausetid og skammekrok - http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article345420.ece - der psykolog Egil Launes definerer pausetid som en kortvarig, mild konsekvens, der hensikten er å hjelpe barnet, slik at konflikten ikke skal bli større. Barnet tas ut av situasjonen fra to til fem minutter før det får komme tilbake. – Pausetid er en vanlig, akseptert metode i barneoppdragelsen, i tillegg til å snakke barnet til rette. Dette har ikke noe med skammekrok å gjøre.". Siste lenken - http://www.psykologoslo.no/depresjon.php - svarte jeg på evt. skadevirkninger ved bruk av skammekrok. Psykolog Gulliksrud skriver der følgende: "Noen deprimerte mennesker forteller om en oppdragelse preget av «kald kontroll». De har hatt kjølige foreldre som har benyttet en hard og kontrollerende disiplin ovenfor barna. Andre beskriver foreldre som åpenlyst har foretrukket andre søsken, eller som har brukt skamfølelse som oppdragelsesmiddel («skammekroken»).").

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...