Gå til innhold

Grønnsaker til hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Vi fullforer med V&H, og det går veldig fint. Men jeg har lest flere plasser at hunden bør få grønnsaker i tillegg?

Hvilke grønnsaker bør han få?

Kan han få kokt potet?

Bør grønnsakene kokes?

Kjøpte en fryst pakke med brokkoliblanding, er dette greit?

Anonym poster: 2e70443924d7e8d472f5dc45f38d81d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kokt potet er ingen vits egentlig,hunden kan ikke ta opp næring fra den.Samt rå potet er giftig for hund

Du kan gi gulrøtter, ,blomkål,,agurk

Noe kan du gi rått,slik at de får tyggemotstand.Andre ting må du dampe/koke før du gir.

Frukt kan du også gi, eple,banan,pære. (ikke gi druer,det er giftig)

ville vært ytterst forsiktig med Brokkoli,den er ikke giftig direkte,men kan gi diare.Skal Ikke gies rå!

*edit.. legger til at jeg ikke er noen kostholdsekspert ,dette er basert på egen +andres erfaring*

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir melon, men egentlig bare fordi at hun blir helt sprø når jeg spiser det:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg vel pepper igjen, men skal moderere meg litt når det angår hvitløk...

Tror hunder kan reagere forskjellig på ulik type mat. Brokkoli er som Kårky skriver ikke helt bra. Om du moser litt kokt potet i maten er det ikke skadelig, men hunden kan ikke dra nytte av næringstoffene. Ville vel vært forsiktig med alle typer kål bortsett fra blomkål og kålrot.

Løk som er mørnet /glanset (ikke stekt) samt hvitløk i mindre mengder er ikke skadelig selv om det er motstridende meninger og man ikke trenger gi hunden noe den kan reagere på.

Gulrot - også rått eller revet og helst økologiske siden de har mye mer smak og sies å være sunnere.

Passet ofte en hund som likte alt fra oliven til pastasaus som selvfølgelig måtte ha et snev av parmesan som tilbehør, men det ga ofte problemer - diare og dermed kanskje også magesmerter - og etter at eieren begynte å fore med Vom & hundemat (råfôring), ble avføringen mindre og fastere og problemer med tidvis (sjelden) diare forsvant.

Hunden fikk i tillegg gulrot, kokt kålrot, litt kokt brokkoli, usaltet rått eller kokt kjøtt og kokt fisk. Etter at eier begynte med V&H tigget den ikke mer ved bordet. Bikkja var fornøyd. Likevel klarte enkelte middagsgjester å overse forbudet med å gi ved bordet og hunden fikk diare dagen etter.

Man kan gi frukt, men har hørt at appelsin ikke er gunstig. Og druer kan være giftig.

Eier kjøpte et pulver på en dyrebutikk som skulle sikre fiber som eier blandet i råfôret.

Gir du kokte grønnsaker, kjøtt eller fisk så pass på å salte maten etter at du har tatt av til bikkja. Salt kan gi hunden problemer med nyrene og i verste fall nyresvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvitløk og løk er skadelig. Det er fastsatt flere ganger.

Var en tråd her inne om hva som er farlig for hunder. Nå gidder jeg ikke lete den frem akkurat nå,men der finner du en veldig oppdatert liste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvitløk og løk er skadelig. Det er fastsatt flere ganger.

Var en tråd her inne om hva som er farlig for hunder. Nå gidder jeg ikke lete den frem akkurat nå,men der finner du en veldig oppdatert liste

Da konkluderer vi med at man skal unngå hvitløk og løk. Jeg vil ikke gi feilaktige opplysninger som kan skade andres hunder og skrev at det er omstridt. Men det logiske i at en hund eller ulv ikke ville valgt å spise løk hvis den kom over det i sulten tilstand er kanskje en rettesnor å holde seg til.

Men mener du at hvis man har laget lapskaus fra bunnen av med lite salt og pepper, at hunden kan ta skade av å få litt av lapskausen hvis man moser potetene og plukker av synlig kokt løk? Er det så skadelig?

En hund jeg hadde elsket blåbær når vi var på tur. Håper ikke det var farlig, men bikkja plukket bærene selv. Løk tror jeg ikke den ville hatt helt sansen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått nevnt noen her som du bør la være å gi. En som ikke er nevnt er avokado, dette skal hunden heller ikke ha. Druer er nevnt, men ville bare presisere at dette da også selvsagt gjelder rosiner. Sitrusfrukter har jeg hørt litt forskjellig om, men ikke at det er direkte skadelig på samme måte som feks. druer og avokado. Vår har spist klementin med stor entusiasme og ikke blitt dårlig av det, men vi gir det ikke ofte.

Vår hårdott spiser nesten alt vi spiser - gulerøtter, agurk, melon, blåbær, jordbær, eple, søtpotet, mango, pære, gresskar (veldig fint hvis hunden har diare! men bør ikke gis rått) banan osv. Hun elsker frukt og grønt, her om dagen gav jeg henne et friskt blad med persille og det gikk ned på høykant :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke fullforer med laks ville jeg kun gitt omega tilskud i tillegg. Alt de trenger er i maten, men såklart, vil du gi det ekstra så husk å gi tilsvarende mindre med vom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man ikke skal gi eple til hund, da får dem diare.

Anonym poster: 9cd6149138025d7ba94fe5cd4c417aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man ikke skal gi eple til hund, da får dem diare.

Anonym poster: 9cd6149138025d7ba94fe5cd4c417aac

Mulig noen får det, men vår spiser eple nesten hver eneste dag, uten å få diare :) Aldri har jeg hørt om dette heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

grønnsaker ( de som ikke er farlige selvsagt) kan være veldig bra som vomfyll, altså at hunden føler seg mer mett. Vi hadde en schæfer en gang som konstant var sulten, og tagg etter alt. Hun fikk gjerne gulrøtter, poteter og brokkoli kokt, og følte seg mer mett fordi det fyller magesekken mer (foret på vom og hundemat). Hun tok ikke til seg noe av dette ( så det ut til) da gulrot og blomkål kom rimelig helt ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...