AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #1 Skrevet 30. april 2013 Hvis du ser noen løpe og en annen person løper etter, på et kjøpesenter f.eks og person roper "stopp han, han tok bankortet mitt". Hva ville du gjort? Dette skjedde med kjæresten til ei venninne av meg, han tok frem bankkortet for å ta ut penger og da var det en annen som klarte å ta det rett fra han. Kjæresten hennes løp etter han og ropte til folk at de skulle stoppe han for han tok bankortet, men ingen gjorde noe. Noen bare gav han noen dumme og oppgitte blikk. Han fikk tatt han igjen da og fikk tatt tilbake kortet og anmeldte han og securitas kom. Anonym poster: 927fcde459e0d7f34c126f92537f78d6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #2 Skrevet 30. april 2013 Jeg ville ikke klart å stoppe ham uansett så jeg ville latt ham løpe. Tar ikke sjansen på å bli banket opp for å redde en fremmed persons bankkort. Anonym poster: 1175bf1575918744004f6e3dd3dc28c9 1
blomsterbarn Skrevet 30. april 2013 #3 Skrevet 30. april 2013 Hadde nok bare blitt så pratt at jeg ikke hadde klart å foreta meg noe. Dessverre..
frøkna Skrevet 30. april 2013 #4 Skrevet 30. april 2013 Bankkort er det bare å sperre da. Hadde noen tatt veska til en gammel dame ville jeg gjort noe, men et bankkort får jo ikke tyven gjort mye med når eieren merker det med en gang, da blir det jo sperra på null komma niks.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #5 Skrevet 30. april 2013 Hadde kroka vedkommende......... Anonym poster: 156f874cced1ab315652473c5b8a0072 1
Vulpes Skrevet 30. april 2013 #6 Skrevet 30. april 2013 Spørs om jeg hadde rukket å reagere før det var for sent. Folks reaksjonsevne kan være overraskende treig når noe dramatisk skjer uventet og akutt. Man blir på en måte midlertidig paralysert mens hjernen prøver å få oversikt over situasjonen, i hvert fall føles det sånn. Men om jeg hadde rukket å tenke meg om innen tyven passerte meg så hadde jeg muligens prøvd å stoppe ham/henne. Det kommer an på om jeg følte at det var trygt eller ei, samt hvem offeret var. Om offeret var et barn og tyven en spinkel tenåring håper jeg at jeg hadde reagert. Hadde offeret derimot vært et voksent menneske og tyven en stor og skummel kar vet jeg ikke helt. Jeg har ikke akkurat så mye rå muskelstyrke å skilte med.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #7 Skrevet 30. april 2013 Jeg har opplevd at en fyr ble banket av fire stykker midt på dagen på åpen gate. Ingen av de forbipasserende stoppet opp, ingen ringte politiet, alle bare gikk forbi og lot som om det ikke skjedde. Anonym poster: cdd6e89e6c2471e73b8202e9af1cbb2f
Rainbow Skrevet 30. april 2013 #8 Skrevet 30. april 2013 Jeg har faktisk opplevd noe lignende. En fyr løp i full fart tvers over en t-baneperrong med masse folk i påsken. Langt bak hørte jeg noen som hylte. Først oppfatta jeg ikke hva som ble ropt, så hørte jeg "stopp ham, stopp ham, han tok lommeboka mi". Så kom en dame løpende ganske sakte. Da var det jo for seint. Var som om det skjedde i sakte film, rakk ikke å oppfatte hva som skjedde før han var langt forbi der jeg sto. Virka som det var sånn alle reagerte. Det tok altfor lang tid for hjernen å skjønne hva som faktisk skjedde. Jeg har tenkt masse på det i ettertid og tenkt at jeg burde løpt etter, slått mot knærne så han datt eller noe. Men i stedet ble jeg stående som en idiot og se ut som jeg ikke brydde meg i det hele tatt. Så hva man tror man ville gjort og ønsker man skulle gjort er ikke nødvendigvis det man gjør når noe sånt først skjer. Dessverre.
Gjest Kim Skrevet 30. april 2013 #9 Skrevet 30. april 2013 Ja det hadde jeg, rettere sagt, jeg har allerede gjort noe lignende.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #10 Skrevet 30. april 2013 Jeg vet ikke om jeg hadde turt. Det kommer an på situasjonen og hvor fort jeg hadde klart å reagere. Det er ikke bare bare for en kvinne å kaste seg over en mannlig tyv. Tenk om han viser seg å ha våpen! Men jeg ville aldri ikke brydd meg! Anonym poster: 182011adfeeace7013fadd7d8cb8864c
Gjest Funky Punk Skrevet 30. april 2013 #11 Skrevet 30. april 2013 Hadde jeg stått slik at jeg kunne gripe tak i ham, spenne bein eller dælje til ham med sekken eller noe så hadde jeg gjort det. Hadde jeg vært fysisk frisk så hadde jeg nok løpt etter ham også. Har selv vært offer og opplevd folk som bare overser meg. I mitt tilfelle så var det en ulykke...og det var skremmende å se folk bare haste videre selv om man roper etter dem at noen må ringe ambulanse .
TheHairyToothfairy Skrevet 30. april 2013 #12 Skrevet 30. april 2013 gidd løpe etter et kort. det kan sperres. jeg utsetter ikke meg selv for risiko bare pga et kort. en veske, da kan jeg begynne vurdere det. merkelig med det, men det er straks verre å bli frastjålet kontanter enn et kort.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #13 Skrevet 30. april 2013 Hadde nok prøvd å sette krok på han, men aldri løpt etter eller noe. Anonym poster: 44e353851d3c6f9e9ba824f3aab6a179
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #14 Skrevet 30. april 2013 Jeg hadde nok gjort noe dumt og stilt meg rett foran han som sprang og blitt skadet selv. Jeg prøver alltid å leke helt og gå inn i slosskamper og rope at "Nå ringer jeg politiet". Kjæresten min hater at jeg gjør slike ting. Anonym poster: df8c7accc01c35baa7721e396e21e8de
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #15 Skrevet 30. april 2013 Jeg er jente. Anonym poster: df8c7accc01c35baa7721e396e21e8de
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #16 Skrevet 30. april 2013 Samme som Kim over her: Har gjort tilsvarende. Da var det en lommebok, så vanskelig å vite hva som var i den. En av de få gangene unge menns helt middels evne til å tenke på fare førte til noe godt, tenker jeg. Det var som et instinkt å forsøke å hjelpe da det ble ropt om at noen hadde nappet en lommebok. Har likevel forståelse for at mange lar være, både fordi de ikke rekker å reagere og fordi den skyldige ofte er en ung mann. Det er tross alt også andre unge menn som i utgangspunktet skal ha størst sjans til å hamle opp med ham. Anonym poster: f6a17a6b1fba32d228ff9086cade7328
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #17 Skrevet 30. april 2013 Jeg hadde nok gjort noe dumt og stilt meg rett foran han som sprang og blitt skadet selv. Jeg prøver alltid å leke helt og gå inn i slosskamper og rope at "Nå ringer jeg politiet". Kjæresten min hater at jeg gjør slike ting. Anonym poster: df8c7accc01c35baa7721e396e21e8de Anonym poster: f37b7934ca76761b72766d3129bce671
Kjempeliten Skrevet 30. april 2013 #18 Skrevet 30. april 2013 Jeg er ei spinkel jente på 50 kilo, så tja, det spørs. Hadde det vært en spinkel tenåringsgutt som noen over her skriver, så kunne jeg kanskje klart det. En mann på 180 og 80 kilo hadde sikkert helt fint klart å dytte meg unna hvis jeg prøvde meg. Men ja, jeg er usikker på hvordan jeg ville reagert. Jeg jobber i bar og en av de første dagene mine så var det noen som begynte å sloss rett ved bardisken. Det eneste jeg klarte å gjøre var å snu meg til en av de andre som jobbet der og rope "det er noen som sloss!" Så sto jeg der noen sekunder til noen andre løp og tok seg av det. Da kom jeg på at det bare var dumt av meg å bare stå der Men det er sånn man gjerne reagerer.. Spesielt om man ikke er vant til sånt.
JohnS Skrevet 30. april 2013 #19 Skrevet 30. april 2013 Jeg hadde nok ikke giddet å gjøre det for et bankkort i det scenarioet. Man vet aldri hvilken tilstand folk er i, hva de eventuelt går på og om de er bevæpnet.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #20 Skrevet 30. april 2013 Vel. Har selv kommet opp i denne situasjonen i fjor sommer. Jeg gikk nedover mot en av perrongene på Oslo S mot toget på vei til Lillehammer og hadde såvidt gått av rulletrappen/banen da jeg hørte hyling og skriking og en fyr som jogget mot meg. Så også ei jente med et desperat blikk i bakgrunnen. Rakk igrunn ikke å tenke så mye, annet enn at jeg tok tak i jakka på fyren når han passerte meg. Jenta skrek at jeg måtte holde han fast, han hadde tatt bagen hennes. Men fyren vrei seg unna og han løp videre. Igjen stod jeg med jakka hans.. Heldigvis hadde han legitimasjon liggendes i jakken. Så det ble jo rimelig enkelt for politiet å identifisere og få tak i fyren (som forøvrig hadde flere tilsvarende dommer på rullebladet). Dagen min ble jo ødelagt. Rakk ikke toget til Lillehammer, samt at jeg måtte ta forklaring hos politiet. Anonym poster: 9e57cd9fea4f1da0beb6908a66a4388c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå