Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2004 #1 Del Skrevet 2. april 2004 Hei, Jeg har en 5 1/2 år gammel kastrert hannkatt som for det meste løper ute. På sommeren er han ute hele tiden med unntak når han skal spise. Da kommer han inn å spiser litt, og hopper ut igjen. Nå i vinter har han ikke vært så mye ute, men sovet for det meste inne hele tiden, og gått ut kun når han skulle gjøre sitt fornødne. Han bruker et åpent vindu å hoppe ut og inn av som han selv ønsker. Han har vært innekatt før, i ca. 2 år før han ble utekatt, da flyttet jeg fra blokk til et hus, hvor det er lite trafikk og mye natur. Nå skal jeg flytte til blokk igjen til en drabantby i Oslo for en periode på ca. 1 - 1 1/2 år og jeg må si at jeg har ikke akkurat lyst til å slippe katten ut rett i trafikken der. Nå kommer jeg til å bo i første etasje, og det vil bli enkelt å hoppe opp og ned på verandaen, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, om jeg skal la han bli innekatt igjen, og vil han da godta det? Jeg hørte om en dame som jobber på FOB og hun mente at det ikke skulle være vanskelig. De får jo inn utekatter som da blir innekatter. Det tar litt tid, og han vil nok protestere en liten stund, etterhvert blir han vant til å bruke tissekassen igjen. Hva sier dere andre som kanskje har vært igjennom det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2004 #2 Del Skrevet 2. april 2004 Oooppps jeg mente FOD, og ikke FOB :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 2. april 2004 #3 Del Skrevet 2. april 2004 Nei, det synes jeg er fælt! En utekatt kan ikke bli innekatt. Har sett katter som faktisk har blitt deprimerte av å stenges inne. Det går sikkert greit etter en stund fordi katten har skjønt at det ikke nytter å klage, men om han har det bra er en annen sak. Bare tenk deg selv hvordan det må være å stenges inne. Selv om katter er enklere vesener enn mennesker, har de instinkter som ikke kan skrus av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 2. april 2004 #4 Del Skrevet 2. april 2004 Et tips er jo ha den inne om dagen, ute om natten - da er det mindre trafikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mossa Skrevet 2. april 2004 #5 Del Skrevet 2. april 2004 Tror nok dette blir en tøff omstilling for katten din. Når vi flyttet for noen år siden prøvde vi å holde pusene inne en periode, for å bli vant med omgivelsene. Det gikk serdeles dårlig!! Vi hadde pusene hengende i gardiner/tapeten/dørklinker.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 6. april 2004 #6 Del Skrevet 6. april 2004 Ikke gjør det! Pusen din vil lengte ut resten av livet og bli en ulykkelig katt! Jeg ville enten gitt den bort til noen andre (selv om det er kjempetrist), eller tatt sjansen på at den klarer å passe seg for bilene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 6. april 2004 #7 Del Skrevet 6. april 2004 Det virker ikke som noen god idé akkurat... Jeg tror ikke jeg kunne holdt katten min inne konstant, selv om han liker best å ligge inne og sove (eller kose på fanget :-)) nå som han begynner å bli rimelig gammel. Katter er ikke skapt for å være innendørs... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammapus Skrevet 7. april 2004 #8 Del Skrevet 7. april 2004 Jeg ville prøvd før jeg gav bort katten. Det som er ulempen er at katten din er 5 1/2 år. Fordelen er at han er kastrert!! Jeg hadde katten min ute på dagen fra den var ni måneder til den de var drøyt ett år. Da flyttet vi, og han ble innekatt. Det har vært problemfritt. Katter kan fint bo inne. De er territoriale, og har det trygt og godt inne. Det krever imidlertid en del. Dere må leke med katten mye mer, aktivisere han. Dere må også godta at katten har sitt hjem inne og han bør få lov å bevege seg, klatre, løpe osv. Kjøp kloremøbler! Det er fint om han får tilgang til en (trygg) veranda eller en plass i et vindu. Kanksje den kan snuse litt på planter du har... Det er også en stor fordel om katten kan få en annen katt å bo sammen med. Det bør være en yngre katt, gjerne en hunnkatt. Da har den sosialt selskap og trives bedre. Mine katter er rolige og ikke akkurat gatas skrekk. Hannkatten min slapper av i sitt trygge revir hjemme. Har du en rolig til middels rolig katt som ikke er opptatt av yppe seg veldig, men heller holder seg rundt hjemmet, så går det sikkert greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 7. april 2004 #9 Del Skrevet 7. april 2004 Kan ikke hjelpe for det, men jeg synes det er trist å høre om katter som er gjort om til innekatter og som en driver og aktiviserer og leker med for at den ikke skal blir for rastløs. Katter har instinkter som den trenger å bruke. Ved å leke masse med den vil du nok oppnå å få en roligere katt, men neppe en lykkeligere en. Det er ikke slik en utekatt er vant med å bruke innstinktene sine. Min fascinasjon for katter ligger nettopp i at de er stolte, selvstendige, frie individer, og jeg blir lei meg når jeg ser katter som gjøres om til innekatter fordi eieren tenker mer på seg selv enn på katten. Katter tilpasser seg fint nye omgivelser og eiere. Da jeg måtte flytte inn til byen for noen år siden, valgte jeg å omplassere katten. Det var fryktelig å måtte gi henne fra seg, men hun har det bedre der hun er nå enn om hun skulle blitt med meg inn til byen og blitt innekatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammapus Skrevet 8. april 2004 #10 Del Skrevet 8. april 2004 Innekatter er like stolte, selvstendige frie individer som utekatter. Jeg har katt i mange år og er aktiv i rasekattmiljøet. Jeg kan mye om katter, og jeg vet også at man ikke kan generalisere. Og som Dalwhinnie sier, så tilpasser de seg lett nye omgivelser. I hvert fall når de føler seg trygge. Nye eiere går sikkert også greit, men katter er faktisk mer knyttet til eiere enn det man tror. Katter er ikke asosiale. Mine katter er lykkelige inne. Det ser man. Når det gjelder lek (aktivisering), så er ikke det noe man "må" gjøre bare for at katten ikke skal bli rastløs. Mine katter løper rundt i leiligheten og aktiviserer seg selv. Ingen fare med det! Det vil gjelde de fleste. Men det lurt å leke og aktivisere litt i tillegg, for eksempel for å redusere kattenes egenaktivitet sent på kvelden og tildig på morgenen når menneskene sover... Det er for øvrig ikke slik at de som bare kaster ut katta (!) bør blåse i lek og innelek. Lek skaper samhold mellom eier og katt og man får en helt annen kommunikajson med katten. Tross alt har man katten fordi man er glad i den. (Det er ikke noe man bare bytter ut, for eksemple når man skal flytte - eller hva??) Man skal være veldig forsiktig med å presentere gamle oppfatninger om katter som sannheter - som at de må være ute for eksempel.... Veldig få har rasekatter ute, og mange rasekkatteiere har også huskatter som de også har inne (inkl. meg). Ingen forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 8. april 2004 #11 Del Skrevet 8. april 2004 Det blir vel noe annet når katten har bodd inne hele livet... Jeg kan ikke annet enn å synes synd på katter som blir holdt inne, uansett om eieren sier at de er lykkelige. Folk som har kattene sine ute er da ikke slik at de bare kaster katten ut og driter i å leke med dem inne! Man kan da ha et like godt forhold til katten sin selv om man ikke sperrer den inne konstant. Jeg har sett at katteoppdrettere (som driver med avl av rasekatt) har kattene stort sett inne, men har store luftegårder de kan springe rundt i også. Da lar de kattene være ute uten at det er fare for at de stikker av. Jeg vet ikke om det er mulig for deg som skrev hovedinnlegget, men det virker i alle fall som en grei måte å løse det på. Jeg forstår jo at du ikke vil slippe katten ut når det er mye trafikk, da er det stor sjanse for at den blir påkjørt. Håper i alle fall du finner en løsning som både du og katten kan leve med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 8. april 2004 #12 Del Skrevet 8. april 2004 Jeg hadde ikke anbefalt å prøve! vi hadde en jeger til katt..kastrert hannkatt som elsket å være ute! han jaktet fra tidlig morgen til sene kveld..var inne noen timer for å kose litt..og så bar det ut igjen! Da vi skulle flytte til vårt nye hjemsted ble vi boende i 2.etasje og kunne ikke slippe ham ut som før..det resulterte i en deprimert katt som satt i vinduskarmen døgnet rundt..han spiste nesten ikke og virket veldig utilpass..enden på visa var at vi måtte sette ham bort! Min mor ville heldigvis ta over til vi eventuelt kunne finne en løsning! Jeg hadde prøvd å finne en tilsvarende løsning om du ikke klarer å gi ham bort..prøv å få lånt ham bort en tid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 8. april 2004 #13 Del Skrevet 8. april 2004 Min søster sin katt gikk fra å være utekatt til å bli innekatt uten noen problemer i det hele tatt. Men selvfølgelig kan det bli problemer også, men det er mulig. Begynn allerede nå og venn katten til å være inne over lengre perioder, gjerne flere dager uten at den får gå ut. For da kan du få testet ut hvordan katten reagerer på det. Prøv også å venne den til kattetoalett i de dagene. Kanskje det går bedre enn du tror, og at den vil bli en fin innekatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 8. april 2004 #14 Del Skrevet 8. april 2004 Mammapus, jeg regner med du snakker om katter som er inne hele livet. Det blir en annen sak, selv om jeg personlig heller velger å ikke ha katt så lenge den ikke også kan gå trygt ute. En katt som aldri har vært ute, kan sikkert være lykkelig som innekatt. Jeg tror imidlertid at de fleste katter som har vært vant til å være ute og likt det, ikke vil være like fornøyd med en tilværelse som innekatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mammapus Skrevet 8. april 2004 #15 Del Skrevet 8. april 2004 Mammapus, jeg regner med du snakker om katter som er inne hele livet. Nei, jeg snakker om erfaringen jeg har med mine katter. Den ene har bare vært inne, bortsett fra turer med tilsyn ut. Den andre gikk ute i ett år. Nå er de stort sett bare inn - noe ute med tilsyn. Jge tror det kan være vanskelige å få en katt på 5 1/2 år lykkelig inn enn en på to år!!! Det er jo også avhengig av gemytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 8. april 2004 #16 Del Skrevet 8. april 2004 Kan altanen (hvis det er noe slikt der) gjerdes inn slik at katten kan lufte seg der? Såg på tv noen som lagde et utendørs lekerom for katten sin på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillary- Skrevet 9. april 2004 #17 Del Skrevet 9. april 2004 Det er jo et kjempebra alternativ. Husk å hør med styret i borettslaget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå