Gå til innhold

Adopsjon, regler osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har snakket en stund om at vi en dag ønsker å adoptere. Dette blir nok hvertfall 4 år til, av personlige grunner.

Vi har først lyst på vår egen, men siden jeg ikke føler noe behov for å ha så mange unger, så vil to holde (han har en datter fra før). Som nevnt en vi får selv, og en vi kanskje skal adoptere.

Jeg har lest litt rundt om dette, og er usikker på regler/krav. Det virker som om man MÅ være gift for at man skal kunne adoptere? Eller tar jeg feil? Holder det ikke å være samboere i så så lang tid, for eksempel? Vi ønsker da helst å adoptere innenfor Norge :) Hva er andre regler/krav? Finner liksom ikke noe som er fra nyere år. Det jeg finner er fra 2008 og tidligere år..

Setter stor pris på svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ha vært gift i min. 2 år. Man kan ikke være gravid eller i annen prosess for å få egne barn. Det bør være 2 års aldersforskjell mellom barns som minimum. Adopsjon i Norge er så og si umulig. Innen Norge er man stort sett fosterfamilie

AnonymBruker
Skrevet

Man må ha vært gift i min. 2 år. Man kan ikke være gravid eller i annen prosess for å få egne barn. Det bør være 2 års aldersforskjell mellom barns som minimum. Adopsjon i Norge er så og si umulig. Innen Norge er man stort sett fosterfamilie

Dette er riktig også når det gjelder utenlandsadopsjon, men det betyr ikke at dere ikke kan adoptere hvis dere har barn fra før av. Bare sånn for å presisere at det ikke dermed er utelukket selv om dere har egne barn, men man kan ikke stå i adopsjonskø og prøve å bli gravid samtidig.

Utenlandsadopsjon er et veldig bra alternativ, og ventetid og prosess varierer en god del med hvilke land, hvilken aldersklasse og hva slags barn dere vurderer. Ventetiden for å få en svært ung, 100% frisk baby er generelt ganske lang, men dersom dere kunne tenke dere mindre skavanker (kan være alt mulig- fra klumpfot eller ganespalte, til hjertefeil eller døvhet) så er det ofte etterspørsel etter foreldre til disse barna heller enn omvendt. Kikk litt rundt på Verdens Barn, InorAdopt eller Adopsjosforum sine hjemmesider, så kan dere lese mer :)

Uansett er godkjenningen i Norge også en temmelig omstendelig prosess, så det kan lønne seg å finne litt ut av det i god tid før det blir aktuelt. Lykke til, med både egenproduksjon og eventuelt adopsjon i fremtiden!

Anonym poster: 4c2d3553fa60407e2da789f02305cca3

Skrevet

Så man kan ikke være samboere for å få adoptere? :/

Skrevet

Det er forskjellige regler fra land til land. Noen land krever ekteskap for å adoptere, mens andre land godtar at man har vært samboere i et visst antall år, mens andre land godtar også eneforsørgere.

Ellers så er ventetidene på adopsjon lang. Det har aldri vært så mange som ønsker å adoptere idag, så dersom du kan få barn selv, så er det kanskje noe man må vurdere, mtp den lange usikre ventetiden og alle kostnadene og andre krav? Mange land godtar kun par som ikke kan få barn også.

Gjest Mariah
Skrevet

Jeg og samboer har snakket en stund om at vi en dag ønsker å adoptere. Dette blir nok hvertfall 4 år til, av personlige grunner.

Vi har først lyst på vår egen, men siden jeg ikke føler noe behov for å ha så mange unger, så vil to holde (han har en datter fra før). Som nevnt en vi får selv, og en vi kanskje skal adoptere.

Jeg har lest litt rundt om dette, og er usikker på regler/krav. Det virker som om man MÅ være gift for at man skal kunne adoptere? Eller tar jeg feil? Holder det ikke å være samboere i så så lang tid, for eksempel? Vi ønsker da helst å adoptere innenfor Norge :) Hva er andre regler/krav? Finner liksom ikke noe som er fra nyere år. Det jeg finner er fra 2008 og tidligere år..

Setter stor pris på svar! :)

Mitt inntrykk er at det i utgangspunktet er vanskelig å adoptere dersom man har egne barn og har mulighet til å få flere. Du finner mye god informasjon på adopsjonsforum.no og verdensbarn.no.

Gjest Mariah
Skrevet

Dersom en har vært samboere i to år kan det komme til fratrekk for antall år en har vært gift.

AnonymBruker
Skrevet

Varierer fra land til land, og adopsjon i Norge er så og si umulig. Dere burde være gift, ha god økonomi og være sykdomsfri.

Anonym poster: bbabf20420739b7c208498dca0d419f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor man ønsker å adoptere når man kan få egne barn?

Jeg synes adopsjon er en super måte for ufrivillig barnløse å få barn på, men skjønner ikke at de som ikke trenger det frivillig vil gå gjennom den prosessen der. Norskadopsjon er som nevnt noe som sjelden skjer, så da er utlandet det mest sannsynlige å få gjennomført. Man må først gjennom en godkjenningsprosess i Norge med krav om helse, økonomi, stabilitet osv. Deretter må man gjennom en godkjenningsprosess i landet man ønsker å adoptere fra. Det er mange ulike regler både her og der, og man betaler i dyre dommer før man er ferdig. Så får man etter lang tid endelig et adoptivbarn, og da starter en ny prosess. For adoptivbarn kan ofte slite med helt andre ting enn biologiske barn. Adoptivbarn kan ha store traumer knyttet til opplevelser tidlig i livet, de kan ha tilknytningsvansker og de kan slite med selvtilliten. Adoptivforeldre må være særlig oppegående mennesker som klarer å ivareta barnets behov og gi barnet en ekstra trygg oppvekst. De fleste adoptivbarn får det veldig bra, men det er ikke uten en sterk innsats fra adoptivforeldrene.

Hvorfor velge dette når man kan få barn selv?

Anonym poster: f336a153907c6a3114e18e7b655be569

• Liker 1
Skrevet

Hvis dette er et vilkår, så er det vel bare og gifte seg?

Syns avgjørelsen om å få barn er langt mer alvorlig enn å tre inn i ektestanden, egne eller adoperte. Stoler du ikke 100% på forholdet?

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette er et vilkår, så er det vel bare og gifte seg?

Syns avgjørelsen om å få barn er langt mer alvorlig enn å tre inn i ektestanden, egne eller adoperte. Stoler du ikke 100% på forholdet?

Vel, samboer vil ikke gifte seg. Hvertfall ikke enda :)

Og hvor kom det spørsmålet fra? "Stoler du ikke 100% på forholdet?"

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor man ønsker å adoptere når man kan få egne barn?

Jeg synes adopsjon er en super måte for ufrivillig barnløse å få barn på, men skjønner ikke at de som ikke trenger det frivillig vil gå gjennom den prosessen der. Norskadopsjon er som nevnt noe som sjelden skjer, så da er utlandet det mest sannsynlige å få gjennomført. Man må først gjennom en godkjenningsprosess i Norge med krav om helse, økonomi, stabilitet osv. Deretter må man gjennom en godkjenningsprosess i landet man ønsker å adoptere fra. Det er mange ulike regler både her og der, og man betaler i dyre dommer før man er ferdig. Så får man etter lang tid endelig et adoptivbarn, og da starter en ny prosess. For adoptivbarn kan ofte slite med helt andre ting enn biologiske barn. Adoptivbarn kan ha store traumer knyttet til opplevelser tidlig i livet, de kan ha tilknytningsvansker og de kan slite med selvtilliten. Adoptivforeldre må være særlig oppegående mennesker som klarer å ivareta barnets behov og gi barnet en ekstra trygg oppvekst. De fleste adoptivbarn får det veldig bra, men det er ikke uten en sterk innsats fra adoptivforeldrene.

Hvorfor velge dette når man kan få barn selv?

Anonym poster: f336a153907c6a3114e18e7b655be569

Det er så enkelt som at vi ønsker å hjelpe noen som kanskje ikke har det så greit, for eksempel. Det kan jo være at vi eventuellt kan være fosterhjem :)

• Liker 1
Skrevet

Du må være gift. Ingen vei utenom. Som noen her sier, kan antall år som samboere komme til fratrekk ift antall år m ekteskap som kreves (ift norske og utenlandske regler), men du må altså være gift.

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder å hjelpe noen som trenger det, så husk at det er mange ganger så mange som ønsker å adoptere enn det finnes barn som frigis til adopsjon. Adoptivforeldre venter i årevis på barn fordi det ikke er så mange barn som frigis. Det stiller seg litt anneledes hvis dere ønsker å adoptere eldre barn , søsken eller barn m helseutfordringer.

• Liker 3
Skrevet

Vel, samboer vil ikke gifte seg. Hvertfall ikke enda :)

Og hvor kom det spørsmålet fra? "Stoler du ikke 100% på forholdet?"

Bare lurte på hvorfor noen velger å ikke gifte seg når en likevel har tenkt og tilbringe resten av livet sammen.

Eller, jeg kan sikkert forstå at noen tenker på "papiret" som uvesentlig, men i adopsjon-sammenheng er det et meningsløst prinsipp etter mitt syn.

Skrevet

For min del kan vi gjerne gifte oss, fordi jeg ønsker det, noe samboer vet veldig godt. Han sier ikke at det er null sjangse for at det skjer, men det vil ikke skje nå. Vi kan uansett ikke adoptere før om hvertfall 4 år, som jeg har nevnt i starten.

Det er mange som ikke ønsker å gifte seg. Veldig mange ekteskap ender i skilsmisse også. Det kan jo også være en grunn.

Så nei, har ingenting med manglende tillit å gjøre :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Langt flere samboerskap enn ekteskap går i oppløsning - bare til orientering.

Anonym poster: 71a31053c6a0c1386ad0849dcdb43ee2

• Liker 3
Skrevet

Langt flere samboerskap enn ekteskap går i oppløsning - bare til orientering.

Anonym poster: 71a31053c6a0c1386ad0849dcdb43ee2

Jeg har ikke oversikten over den statistikken. Jeg vet bare at 50 prosent av alle ekteskap ender i skilsmisse. Så tallet for samboerskap er høyere, da?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må folk absolutt gifte seg? Jeg selv mener at det er mye styr med giftemål osv. Hva om det en gang tar slutt? Da er det mye papirer som må fylles ut. Et par som er sammen kan vel elske hverandre like mye selv om de ikke er gift? Jeg vet ikke noe om adoptering, men håper du finner ut av det. :)

Anonym poster: 6b42b9f94fc64665c666775ce5a926f8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...