Gå til innhold

Leilighet og NAV

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og kjæresten min har tenkt til å leie leilighet. I dag bor han i en leilighet som NAV dekker, og han har akkurat fått en praksisplass (og får nok etter hvert fast arbeid der, så han er ute av NAV). Jeg lurer på hvordan vi kan gjøre det best mulig; fordi jeg kan denne halve husleien selv, men for han blir det vanskelig da ganger bare (5500 kr i mnd), men går det an at NAV betaler halve husleien for han og jeg resten? Har hørt at hvis NAV vet at vi bor sammen så ser de på økonomien vår sammen.. Håper noen kan hjelpe oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke alt om reglene per i dag, men for få år siden ville den som fikk støtte fra Nav bli betraktet som samboer, og gå innunder samboertakst. Tror det ble cirka 1500 kroner mindre til livsopphold. Husleie og strøm må dere dele. Du skriver ikke om han går på AAP, men regner med det?

Helt ærlig kan jeg lite om de nye reglene etter at NAV ble NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor regnet de ihvertfall begges inntekt som felles inntekt. Men han kan jo søke halve husleien, ellers går det jo ann at han setter kontrakten på seg og dermed søker full støtte til husleie og livsopphold. Han får vel også da dekket strøm, nrk linsens etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nrk lisensen må han betale av livsoppholdet sitt.

Nav. Kommer til å regne dere under et om derebor sammen. Han vil da få mindre utbetalt enn om han bodde alene. Ikke vil han ha krav på bostøtte heller om du tjenergreit nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nrk lisensen må han betale av livsoppholdet sitt.

Nav. Kommer til å regne dere under et om derebor sammen. Han vil da få mindre utbetalt enn om han bodde alene. Ikke vil han ha krav på bostøtte heller om du tjenergreit nok

Å? Jeg fikk dette dekket da jeg var uten jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som samboere uten barn har nav sosial ikke rett til å si at dere har felles forsørgelsesplikt overfor hverandre. Ja de vil prøve seg, men det er ikke innenfor lovverket. De har faktisk ikke lov til å innhente samboers likningdata som inntekt, lån mm. Det de skal ta hensyn til er at dere er to som deler boutgiftene. De har taushetsplikt så din samboer kan heller ikke få informasjon og din søknad hos dem.

Anonym poster: a72a2cbe3f1da4c3ecdbdde7794e75e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som samboere uten barn har nav sosial ikke rett til å si at dere har felles forsørgelsesplikt overfor hverandre. Ja de vil prøve seg, men det er ikke innenfor lovverket. De har faktisk ikke lov til å innhente samboers likningdata som inntekt, lån mm. Det de skal ta hensyn til er at dere er to som deler boutgiftene. De har taushetsplikt så din samboer kan heller ikke få informasjon og din søknad hos dem.

Anonym poster: a72a2cbe3f1da4c3ecdbdde7794e75e1

Ja, dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kan kreve at man skjev deler boutgifter etter inntekt.

Anonym poster: 4f8a8378f3e33372274a76207daf3ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...