Frk. Lykkelig Skrevet 2. april 2004 #1 Del Skrevet 2. april 2004 Jeg skal gifte meg i juni, og har i utgangspunktet lyst å ta hans etternavn. Vi er vel det man kaller "dagens familie", med mine barn og hans barn (og forhåpentligvis etter hvert våre barn...) Mine barn bor annenhver uke hos meg, og annenhver uke hos pappan sin. De har mitt etternavn. Hans barn har forskjellig etternavn. Den ene har både morens og hans etternavn, mens den andre har bare morens etternavn (de har samme mor begge to). Det blir mange etternavn å forholde seg til, og jeg tenker også mye på at mine barn ikke lenger har samme etternavn som meg. Min datter sier hun vil bytte etternavn og ha samme som meg..... Dette tror jeg selvsagt ikke pappan hennes vil gå med på. Ikke har jeg lyst å bruke både mitt og hans etternavn, det synes jeg blir for mye. Han har tilbudt seg å ta mitt etternavn, men jeg liker hans bedre og føler det blir mest riktig å ta hans. Noen som har gode råd til meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 2. april 2004 #2 Del Skrevet 2. april 2004 Han har tilbudt seg å ta mitt etternavn, men jeg liker hans bedre og føler det blir mest riktig å ta hans. Noen som har gode råd til meg? La ham bytte til ditt.. Da får du ha samme etternavn som dine bar (og evt fremtidige barn), mens han som ikke fra før har samme etternavn som barna sine likevel ikke mister noen "felleshet" der.. Eller mitt beste forslag (etter min mening, da..); bare behold hvert deres.. Hvorfor synes du det er "mest riktig" å bytte til hans? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Lykkelig Skrevet 2. april 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 2. april 2004 La ham bytte til ditt.. Da får du ha samme etternavn som dine bar (og evt fremtidige barn), mens han som ikke fra før har samme etternavn som barna sine likevel ikke mister noen "felleshet" der.. Eller mitt beste forslag (etter min mening, da..); bare behold hvert deres.. Hvorfor synes du det er "mest riktig" å bytte til hans? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 2. april 2004 #4 Del Skrevet 2. april 2004 Jeg har vel alltid sett for meg at jeg en dag skal bytte etternavn' date=' og føler vel at det er en slags "kjærlighetserklæring" til han. [/quote'] Hvorfor kan ikke ha da få gjøre samme "kjærlighetserklæring" til deg?? Ser ikke logikken i dan denne typen "ofre"/"kjærlighetserklæringer" ol skal gå kun en vei.. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 2. april 2004 #5 Del Skrevet 2. april 2004 Enig med Blåveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendelin Skrevet 2. april 2004 #6 Del Skrevet 2. april 2004 hehe..Må nok si meg uenig i de fleste her. Hvis du i UTGANGSPUNKTET vil ha hans, så gjør du selvsagt det magefølelsen sier. Men kanskje beholde ditt som mellomnavn Barna dine synes jeg ikke skal forandre navn , og det synes jeg også du burde støtte dem i, eller oppfordre til. (Blåveis sa ..mens han som ikke fra før har samme etternavn som barna sine likevel ikke mister noen "felleshet" der.. Hun sa jo at et av hans barn hadde hans navn+ morens. Så han mister jo også noe. :-? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 2. april 2004 #7 Del Skrevet 2. april 2004 gjør du selvsagt det magefølelsen sier.) Det er da ingen som har forsøkt å si at hun skal gjøre noe hun ikke vil.. Det "utgangspunktet" er forresten like gjerne basert på tradisjonelle samfunnskrav som på et brennende ønske om å gjøre det.. Hun sa jo at et av hans barn hadde hans navn+ morens. Så han mister jo også noe. Det gikk jeg glipp av.. (ops!) Uansett så har da i alle fall alle hans barn fremdeles sin mors navn, mens Frk.Lykkeligs barn i motsatt tilfelle ville ende opp med å ikke ha samme navn som noen av foreldrene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Lykkelig Skrevet 2. april 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 2. april 2004 Det er da ingen som har forsøkt å si at hun skal gjøre noe hun ikke vil.. Det "utgangspunktet" er forresten like gjerne basert på tradisjonelle samfunnskrav som på et brennende ønske om å gjøre det.. Det gikk jeg glipp av.. (ops!) Uansett så har da i alle fall alle hans barn fremdeles sin mors navn, mens Frk.Lykkeligs barn i motsatt tilfelle ville ende opp med å ikke ha samme navn som noen av foreldrene.. Har tenkt en del på dette nå! Selv om jeg i utgangspunktet ikke føler for å bruke begge etternavn, så vil det være det riktigste i forhold til mine barn og eventuelle fremtidige felles barn. Tror jeg tar en prat med han og endrer ekteskapspapirene som ligger klar for å sendes inn... Han vil nok synes det er helt greit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 2. april 2004 #9 Del Skrevet 2. april 2004 Her er en ny idè; Dere kan begge ta ditt navn som etternavn og hans som mellomnavn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå