Gå til innhold

Fordeling av mat, hva er rettferdig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal alle få like mye, eller bør man dele ut fra hvor store man er eller hvor stort kaloribehov man har?

For å ta et tenkt eksempel, om man spiser en stor pizza sammen på et utested, med 8 pizzastykker. Han veier 100 kg, trener mye og har stort kaloribehov. Hun veier 60 kg er også sporty av seg. Han sier så at han bør få 5 stykker og hun bare 3, at det blir rettferdig mens hun mener at de bør få 4 stykker hver.

Hvem som betaler osv er en helt annen debatt, det er ikke det som er saken her.

Anonym poster: 576abfb102e0758a8108a0613c79c1a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Seriøst?

Man spiser til man er mett. Har aldri tenkt tanken på å dele maten opp i hvem som "trenger" mest mat, haha

• Liker 11
Gjest Miranda2011
Skrevet

Skal en ut og spise er det vel greit å bestille såpass mye at alle blir mette?

• Liker 6
Skrevet (endret)

En ting å si hvor mye en selv vil ha, men noe annet å si hvor mye den andre skal få. De to må rett og slett bestille mer mat.

Endret av LukaFrost
  • Liker 2
Skrevet

Dere bør kjøpe nok mat til at BEGGE blir mett.

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Man skal alltid lage/kjøpe nok mat. Og man skal ikke regne på maten. Hvis man har stort matbehov vil jeg forresten anbefale å spise et lite måltid før en felles middag.

Skrevet

Hvis en person vil ha mer enn halvparten av en delerett får personen bestille forrett eller dessert. Jeg gir ikke opp et pizzastykke fordi jeg er jente.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg skjønner logikken til mannen, men det er så klart sosialt uakseptabelt å si det.

Anonym poster: 7b635d8532363259d47f991a22ec5f20

Gjest Gjest_^^,
Skrevet

Så sært..

Man spiser jo bare til man blir mett.

I det hele tatt å diskutere dette, før eller under man gyver seg løs på maten, er kanskje noe av det snodigste jeg har hørt eller lest i dag.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Hvis en person vil ha mer enn halvparten av en delerett får personen bestille forrett eller dessert. Jeg gir ikke opp et pizzastykke fordi jeg er jente.

Fordi du er liten

Det har ikke noe med kjønn å gjøre.

Skrevet

Fordi du er liten

Det har ikke noe med kjønn å gjøre.

Jeg er 1,81 og har skuldre som en amerikansk fotballspiller, kan jeg få det pokkers pizzastykket mitt eller?

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo huske på at folk har forskjellig forbrenning også da. Selv om man er liten og lett kan man ha litt av en appetitt ;) Jeg spiser som regel mye, men mannen mer. Vår løsning: Kjøp mer pizza!

Anonym poster: 944d287f28408565d5f82d9e8621db83

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg er 1,81 og har skuldre som en amerikansk fotballspiller, kan jeg få det pokkers pizzastykket mitt eller?

Ja, av meg kunne du fått det uansett, men problemstillingen gjaldt størrelse og kaloribehov. Mann og dame var bare en del av eksempelet. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Her var et mange som ikke skjønte poenget med spørsmålet mitt! Trodde det var åpenbart, men for å gjøre det litt enklere skal jeg lage et eksempel som gjør at en del av "svarene" som har kommet blir meningsløse.

Fjellturen

Et lesbisk par hvor begge veier 50 kg går på fjelltur, og kommer til en selvbetjent turisthytte langt inne i skauen. Denne har vært lite brukt, og det har nylig vært innbrudd, hvor mye av maten er tatt. Det er lite mat igjen på det selvbetjente lageret. Det er 6-7 timer å gå til nærmeste sted hvor det kan være mat, og det er ingen mobildekning. Det dukker også opp to digre homofile menn på over 100 kg hver. Alle fire er svært sultne, og det er på langt nær nok mat igjen til alle. De homofile mener at de bør få 2/3 av maten, i hvert fall 60 %, mens de lesbiske mener alle fire bør få nøyaktig like mye.

Hvordan bør fordelingen bli?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Her var et mange som ikke skjønte poenget med spørsmålet mitt! Trodde det var åpenbart, men for å gjøre det litt enklere skal jeg lage et eksempel som gjør at en del av "svarene" som har kommet blir meningsløse.

Fjellturen

Et lesbisk par hvor begge veier 50 kg går på fjelltur, og kommer til en selvbetjent turisthytte langt inne i skauen. Denne har vært lite brukt, og det har nylig vært innbrudd, hvor mye av maten er tatt. Det er lite mat igjen på det selvbetjente lageret. Det er 6-7 timer å gå til nærmeste sted hvor det kan være mat, og det er ingen mobildekning. Det dukker også opp to digre homofile menn på over 100 kg hver. Alle fire er svært sultne, og det er på langt nær nok mat igjen til alle. De homofile mener at de bør få 2/3 av maten, i hvert fall 60 %, mens de lesbiske mener alle fire bør få nøyaktig like mye.

Hvordan bør fordelingen bli?

Dette er da et helt annet senario enn hva du hadde i åpningsinnlegget ditt. Jeg mener likevel at de største trenger mer mat for å bli mett enn de minste

Anonym poster: a4860bb0642f6a72051f9c0866ab5084

• Liker 3
Skrevet

Det var da overhodet ikke åpenbart fra åpningsinnlegget. Mitt svar berorer på om det er 'nødvendige' kalorier eller ikke. Hvis det er snakk om hungersnød og tredje verdenskrig lar jeg min far få den ekstra brødskiven fordi han trenger mer mat enn meg. Hvis det er snakk om det siste kakestykket i fråtsetider deles det broderlig.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha. Brilliant eksempel. :)

Jeg for min del synes jo at pizzastykkene, eller matfordelingene på fjellturen kan bli fordelt likt.

Ikke fordi de minste TRENGER like mye mat som de største, men fordi det simpelthen er rettferdig.

De største TRENGER ikke mer mat i den forstand heller. Slik jeg ser det, ville jo gjerne de største bare bli sulten igjen tidligere enn hvis de hadde spist mer. Og da mener jeg tidligere enn hva som er vanlig mtp vanlig inntak, og ikke nødvendigvis tidligere de andre som hadde spist like mye.

Uansett, er det ikke bare for ham å bestille ett pizzastykke til da, eller en dessert som metter.

Anonym poster: 095c2f5f5b7a323afa64ab09dfcae1e3

AnonymBruker
Skrevet

jeg og typen deler alltid likt. med mindre en av oss ikke er så veldig sultne.

Anonym poster: 6e35533d2cb32aa7e3157c576eddefde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg og typen deler alltid likt. med mindre en av oss ikke er så veldig sultne.

Anonym poster: 6e35533d2cb32aa7e3157c576eddefde

Jeg mener også at det er riktig, men så har jeg gått opp 4 kg siden vi flyttet sammen mens min dårligere halvdel har gått ned tilsvarande antall kg så kanskje det er et poeng i den logikken..

• Liker 4
Skrevet

Fjellturen

Som tatt rett ut fra Farmen i 2007, hvor sjefen Jarl sa klart fra om hvordan maten skulle fordeles:

http://www.kjendis.no/2007/01/17/489192.html

I kveldens episode av «Farmen» begynte sulten for alvor å melde seg for Kristiansandsgutten, som ikke la skul på hva han mente om matfordelingen.

- Jeg mener fremdeles at man ikke kan fore en stor mann og en liten person med samme porsjon mat. Jeg kom inn med et spekklag rundt magen, og ble provosert av at de minste klappet seg mett på magen mens jeg fortsatt kjente sulten, forteller Nilsen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...