Gå til innhold

Er Det Galskap

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest DenSmarte
hvordan hvet du at gud er en fantasi figur..at du ikke tror på gud

betyr ikke at han ikke finnes

man kan ha mye ansvar selvom man ikke har barn...men på en aen måte.

Vel, om han finnes, hvor er han? Hadde han bare fantes, så hadde jeg trodd som bare pokkern. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du hvet vel at man ikke kan se en Ånd for den er usynlig.

hvor gud er overfalt..gud er i alt og rundt alt men gud er usynlig derfor kan man ikke se han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James IV

men nå startet jeg ikke denne diksusjon for og finne ut om gud finnes men for og høre hva folk mener om mennesker som velger et liv i kloster i steden for det mer vanelige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty

Det vesentlige må vel være at man er lykkelig med seg selv og sine valg, uansett om man velger et liv i kloster eller et "vanlig" liv.

Når det er sagt vil jeg også tilføre at jeg har stor respekt for mennesker som velger å bli nonne/munk. Jeg hadde ikke klart et sånt type liv. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

til kongen; er du katolsk siden du vurderer et klsoter liv. Det er ikke så vanlig blant protestanter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James IV

Nei jeg er ikke Katolsk

jeg er Ortodoks-Kristen

som er nesten det samme som katolik..bare noen små forskjeller...paven og det der og noe med den helige ånd ellers så er det likt.

så du kjønte at jeg snakket om meg selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fighter

Hvis du virkelig har lyst (og tror du klarer det) synes jeg du skal gjøre det. Men tenk nøye gjennom valget ditt først. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James IV

jeg har tenkt på det i 2-3 år så jeg synnes egentlig jeg har tenkt nøye nok og lenge nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det er galskap (klinisk mentalt helseproblem eller noe i nærheten...) kommer an på hvorfor du eventuelt vurderer det.

- Flykter du fra noe?

- Er du deprimert?

- Eller har du faktisk et kall som du har hatt lenge? (Ja, jeg ser du har tenkt i to-tre år...)

Et kloster er en institusjon. Etter min oppfatning er det en dårlig idé.

- Skal man være der en periode blir man institusjonalisert, som om mna er på sykehus eller i fengsle. Man vil trolig ha problemer med å komme tilbake til samfunnet.

- Skal man være der resten av livet, så sier man ha det bra til mange man er glad i.... er det et selvmordssubstitutt? (man bør tenke på om det er det man søker...?)

- Hvorfor kan man ikke leve åndelig og immaterielt i verden? Være sterk og ta valg og leve det livet man vil!

Klart man kan!!

Hva med å bli prest?

- Husk at en del klostre (ikke innen den katolske og ortodokse kirke, tror jeg - men f.eks. inne buddhisme og andre mer obskure sekter av forskjellig tro...) i realiteten har mye rart for seg og overhodet ikke slipper folk ut igjen...eller pengene deres... eller brev fra familien osv inn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James IV

NEI JEG flykter ikke fra noe

nei jeg er ikke deprimert

det er et kal som jeg fikk for 2-3 år siden som jeg må følge eller så vil jeg angre jeg vil helst ungå og gå live ut og tenke hva vist jeg hadde prøvd...så jeg har fått et kall.

man er ikke fanget i et kloster man kan dra derfra når man vil

man kan dra på ferie besøke venner og familie.

Man er ikke fanget der..Klostere er ikke som middelalderen.

iverfall klostere i den katolske og ortodokse kirke man er ikke fanget der

man kan forlate det når man vil før man legger løftet.

etter man legger løftet kan man bytte kloster til og med forlate det men det er sjeldent man gjør.

man kan skrive brev til familie og venner...man kan få besøk av familie og venner....og jeg kan besøke familie og venner.

jeg har tenkt lest mange bøker og ting på nette.

jeg har tenkt lenge og mye og hardt på det jeg søker og om jeg må ofre og ikke få sett familien min så mye for og være i kloster så er det er offer jeg må gjøre.For meg er ikke noe større en og ære gud.

valget mitt eri ikke noe jeg bare sa en gang ja jeg blir munk

nei jeg tenkte og tenkte osv.

nå skal jeg ikke bli buddist da så hva som skjer der har liten betyydning for meg...men i katolske og ortodoske klostere

kan man dra og besøke familie venner osv

man kan sende brev

man kan få besøk

man bare lever der og selfølgelig man må følge lover

i et katolsk og ortodks kloster lever man like fritt som de som ikke lever i kloster..forskjellen er at de vi velger et lit aent liv og leve.

vi må gi opp mye som f.eks...stifte familie....unger...osv..og sånt

men uansett så er det 3 år prøve tid i den ortodokse og 5 i den katolske og det er i disse prøve årene man avgjør om man kan greie det.

vist man ikke er i stand til og være munk og leve livet i kloster

kan man dra fra det.

så jeg håper du kjønner at man lever fritt i et Katolsk og i et Ortodosk kloster :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, skjønte vel egentlig at det var snakk om deg selv. Det er en grei måte å høre andres reaksjoner på noe man selv har fundert på.

Selv mener jeg du er meget heldig som har en så sterk tro på Gud. For uansett hvor mye jeg ønsker, så klarer jeg ikke å ha et forhold til Gud lenger. Tvilen er større en troen på Gud.

Derfor synes jeg det er et tøft valg. Nå er du 21, og har tenkt på det noen år. kanskje ikke akuratt noe en tenåring vanligvis går rundt og tenker på. Men du virker som en reflektert og moden person, så du finner nok sikkert ut av det.

Kan jeg spørre om du ikke tenker på det å oppleve kjærligheten til en annen person, og ikke bare til Gud. Skjønner at du setter Gud høyt, men kjærlighet mellom to mennesker er jo veldig sterkt og noe de fleste vil være en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
Du hvet vel at man ikke kan se en Ånd for den er usynlig.

hvor gud er overfalt..gud er i alt og rundt alt men gud er usynlig derfor kan man ikke se han

For deg så er han kanskje i alt og over alt. Men for meg som ikke tror på han er han ingenplass :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James V

jo jeg har selfølgelig tenkt over at jeg må oppgi kjærligheten til en aen person...jeg hvet at kjærligheten mellom 2 mennesker er en veldig sterk ting..og kanskje jeg noen ganger vil savne det jeg hvet ikke.

så jo jeg tenker på det...jeg kan jo føle ting for andre mennesker vennskapelige følser da..og det er uanset umulig for et menneske og ikke føle seg tiltruket noen ganger ikke en gang for mennesker i kloster.

så jo men jeg føler at jeg ikke trengr og være en del av de som lever som par...men jeg hvet hva jeg offrer....og offere skal ikke være enkelt.

så tenkt over det har jeg ja.

vel det er vel egentlig det beste jeg kan svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dersom tanken ikke hadde streifet deg, hadde jeg syntes det hadde vært litt rart. For da ville jeg kansje ment at du ikke var klar for et liv i kloster. Du er jo såpass ung, selv om jeg er yngre så skjønner jeg at det er noe du ikke bare bestemte deg for sånn plutselig.

Synes det bare er rart at du er villig er til å ofre en så stor gave vi har fått av Gud. Husker jeg riktig så står det i Daniels bok at man skal gi avkall på det man har, og dermed få sin skatt i himmelen. Men Gud skapte jo verden for at vi skulle leve på den, forplante oss og leve i fellesskap.

Finnes det forreste ortodokse kirker i Norge. Har bare hørt om det katolske Karmelit klosteret i Nord. Der lever nonner i fellesskap.

Som en på atten år så føler jeg at det er mye som venter på meg der ute, mye jeg vil se, oppleve. Det betyr ikke at jeg ekskluderer Gud. Men heller velger å ha han i mitt hjerte langs veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James V

jo du har rett det står noe sånt i bibel men om det er daniels bok husker jeg ikke...ja jeg må gi avkal på alt jeg har...det værste blir bøkene.

ja det finnes Ortodokse kirker i Norge det er iverfall 2 i oslo

1 i bergen og stavanger og et kloster og men det er bare 2 munker der

og de tar ikke inn folk der.eller de tar inn men man kan ikke ha prøve tid der...fordi det som regel er tomt der..kloster ligger vist uten for oslo en plass.

jeg tror vi kan velge mellom 2 gaver...den ene gaven er et kloster liv som jeg ser på som en gave den 2 gaven er og leve lykkelig med vel den mer normale leve måte...med famile og alt det der.

jeg synnes at så lenge du vil ha gud i hjerte ditt langs veien.

så er det like bra som og være i kloster....

så lenge du ikke eksulderer gud så er det vel egentlig uviktig om man er i kloster eller ikke.....man må nesten ha kallet forog ville det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, lykke til. Det høres ut som du har et kall og har reflektert seriøst over det. Jeg regner med at du har snakket med kirken / presten om det også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Har du lest rødt og svart av stendhal?

Holder selv på den nå..Ikke for at et liv viet til religion skal gi avsmak, men jeg anbefaler den fordi det er en gok bok så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det er flott at noen velger dette livet som enten Munker, Nonner eller å leve i Sølibat som Prest jeg. For min del så hadde jeg ikke klart det, men har all respekt for dem som har valgt dette livet.

I mange tilfeller er det mennesker som har levd helt andre liv på utsiden og så tatt valget om å gå i Kloster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...