Gå til innhold

Hovedoppgave

Pandore

Anbefalte innlegg

Jeg driver og skriver hovedoppgave i sykepleie og har kommet til drøftingsdelen. Er det noen som har noen gode tips om hvordan man drøfter på en best mulig måte? Synes dette er vanskelig.... :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg driver og skriver hovedoppgave i sykepleie og har kommet til drøftingsdelen. Er det noen som har noen gode tips om hvordan man drøfter på en best mulig måte? Synes dette er vanskelig.... :veldigsur:

Kommer jo ann på hva problemstillingen din er. Skal du drøfte to teorier opp mot hverandre, eller skal du ta utgangspunkt i kategorier og kategorisere. Det er vanvittig mange metoder å gjøre dette på, men jeg tror det avhenger mest av din problemstilling. HVa med å lete litt i en metode bok og se om du finner ut at din probl.stilling passer til en av eks. der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vi har akkurat hatt eksamen i litteraturoppgave hvor vi skulle drøfte funn mot teori.. da presenterte jeg en del funn, diskuterte med meg selv om disse samsvarte med det jeg hadde funnet av teori og skrev min mening.. veldig viktig å ikke skrive at det er sånn og sånn, men at det nok sannsynligvis kan... eller antagelig vil det...

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger nok å vite litt mer om hvordan du har lagt opp oppgaven. Jeg kjenner ikke sykepleierfaget så godt, har du teori- empiri- og metodekapitler?

I disse kapitlene skal du jo egentlig ha lagt grunnlaget for resten av oppgaven, altså sagt hva du skal drøfte og hvordan du skal drøfte det i analysedelen.

Så hvis du har fått til disse kapitlene, er det jo egentlig bare å gjøre det du har sagt du skal gjøre :wink: Etterhvert som analysen skrider fram, oppdager du ofte at du må justere litt på teori- og metodekapitlene, og så gå tilbake igjen og justere litt på drøftingen. (Hmm akkurat det siste der ble kanskje litt uklart)

Lykke til! Gi oss gjerne flere detaljer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedoppgaven min handler om forebygging av depresjon hos ensomme eldre. Oppgaven er delt opp i innledning/metode, teori og drøfting. Har funnet ut at det kan være lurt å finne noen gode overskrifter til drøftingen og jobbe derfra... Takk for alle gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jobb mye med gode snevre prioblemstillinger (og underproblemstillinger), da blir det enklere å drøfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madden

Snakk med veileder for å få gode tips..opplevde selv at veileder ville ha kapitlene inndelt på en spesiell måte, og veileder la igrunnen i stor grad føringen for utformingen..dette fant vi ut at det varierte mye fra veileder til veileder..andre studenter opplevde å få helt motsatte tilbakemeldinger på sine utforminger..så ta en skikkelig snakk med veileder for å avklare når du er usikker på noe. Hun skal tross alt ha et ord med i laget på bedømmelsen!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...