Gå til innhold

Bør jeg ta opp et lån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er straks ferdig med fire års skole, og har fått jobb som starter i august. Det siste året har vært utrolig tøft økonomisk, med en større repprasjon på bilen og et par andre uforutsette ting. Jeg har en regning på kommunale avgifter på til sammen 18000kr. Denne har jeg fått utsatt, fordi jeg får igjen tilsvarende sum på skatten. Bare det at det frister så utrolig lite og kun leve av overgangsstønaden i sommer. (Har tre barn) Det gjorde jeg også i fjor, og det var en beintøff sommer. Så jeg lurer på om å spørre om et lån i banken for å betale de utestående kommunale avgiftene, men er veldig i tvil om dette. Blir det da et forbrukslån? Bør jeg heller bite tennene sammen en sommer til, og se frem til neste sommer?

Anonym poster: 6a349b2e390760604b67d4770c71a08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke mulighet til å få et privat lån, da? Å låne av familie, slekt eller venner? Jeg tror viljen til å betale det tilbake så fort som mulig er større når det er et ansikt på den du har lånt det av.

Jeg tror personlig at det er dumt å ta opp et lån når man ikke må, altså når man ikke er sulten! Det er veldig lett å havne i en negativ spiral, og stadig ha gjeld, som kanskje til og med øker. Da kan det hende at du har det bedre med å leve på den overangsstønaden, og heller leve litt uten luksus. Det kan være like tungt å skylde penger ett år eller to, og dermed blir kanskje ikke livskvaliteten din noe bedre med det lånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart burde du bite tennene sammen, samtidig vil man etter år med trang økonomi nå et punkt der det kan være et kjempe behov for å kunne slappe litt mer av.

Hvordan vil du komme til å tjene i jobben din? Hvor fort kan du klare å betale tilbake et evt lån? Dersom jeg med sikkerhet viste at jeg ville kunne betalt det tilbake i løpet av 3-4 mnd tror jeg jeg seriøst ville vurdert å ta opp et lån.

Hvordan har barna merket den økonomiske situasjonen til nå? Vil de nyte godt av det dersom du tar opp et lån? Dersom de har fått lite de siste årene, og et lån feks medfører at dere kommer dere på ferie eller kan kose dere litt ekstra tror jeg jeg ville gått får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ender nok med og ikke gjøre det. Liker ikke egentlig å søke om lån til slike ting, bare litt sliten og lei akkurat nå. Får glede meg til neste sommer! :danse:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ender nok med og ikke gjøre det. Liker ikke egentlig å søke om lån til slike ting, bare litt sliten og lei akkurat nå. Får glede meg til neste sommer! :danse:

Du er kjempeflink hvis du klarer å unngå lån! Skriv liste og handle mat en gang i uken, det sparer du sannsynligvis på. Lykke til :tommel:

Anonym poster: 5427fc9d2d1d9c550b6a9a4b048a41f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...