AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #1 Skrevet 24. april 2013 Jeg har veldig angst for vaginal fødsel. Jeg tørr ikke!!!!! Er det noen andre her også som har angst? Legen prøver å få bort angsten min men det går ikke, ønsker keisersnitt. har jeg rett til det? Anonym poster: 6976eee458f8ec7b971d41f7f9a2174b
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2013 #2 Skrevet 24. april 2013 Dessverre ikke. Det kan være mulig å få kjøpt seg til det på private klinikker i utlandet, men det er dyrt, og svært mye arbeid med det rent praktisk sett. Det kan og hjelpe å bytte lege, eventuelt flytte. Bergen er så vidt jeg husker ekstremt restriktive, mens det er noe større sjanse på å få gjennomslag for KS på østlandet. Alternativet mitt har blitt sterilisering, og bare lære meg å leve med at jeg ikke får barn.
SmallTalk Skrevet 24. april 2013 #3 Skrevet 24. april 2013 Du har ikke rett på keisersnitt, men de kan ikke tvinge deg til å føde. Og dersom du nekter å samarbeide under en fødsel, så kan de ikke holde deg nede ved bruk av tvang for å ta ut barnet ved tang/vakum. Da har de reelt sett ikke noe annet valg enn keisersnitt, ettersom de vil få en jævlig ripe i lakken dersom de bruker tvang på en livredd, fødende kvinne og barnet blir skadet eller dør. Funker ikke noe annet, så får du argumentere med dette, men i de fleste tilfeller så holder det å si hvorfor du er redd og at du ikke går med på noe annet enn keisersnitt. Uansett så er det bare å kreve henvisning til sykehuset for keisersnittsamtale. Det har ikke legen din lov til å nekte deg.
Sjokoladenøtt Skrevet 24. april 2013 #4 Skrevet 24. april 2013 Jeg er også livredd for det, og vil ikke måtte gå igjennom det uansett Burde jo vært slik at hvis man ønsket keisersnitt så fikk man det.. Skulle gjerne hatt full narkose om jeg skulle fått meg unger, men deeeet er lite realistisk.. Haha
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #5 Skrevet 24. april 2013 Ja, du kan få keisersnitt om du har sterk fødselsangst og alternativet er å ikke få barn. Snakk med legen og bli henvist til sykehuset for samtale i god tid før fødsel. Anonym poster: 980b0f5f31e02bdd002400729fb3c020 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #6 Skrevet 25. april 2013 Jeg forstår godt at du er redd, men hvorfor ikke ta tak i problemet før det er for sent? få deg en psykolog, snakk med jordmoren, og eventuelt andre kvinner som har født (gjerne både vaginalt og ved hjelp av keisersnitt) .. De kan forhåpentlig vis hjelpe deg med angsten Angst og redsel varierer nok i stor grad fra person til person, men tror de fleste kvinner har gruet seg litt til fødeselen, og det er jo helt normalt. men tenk på hvor mange unødvendige ressurser du bruker? og hvor mye penger det faktisk koster... Du utsetter deg faktisk for en forhåpentligvis helt unødvendig og relativt stor operasjon. Det er ikke bare en fødsel det kan oppstå komplikasjoner med, det er ikke helt ufarlig å ta keisersnitt heller. Kvinnekroppen er skapt for å føde, det går som regel bra Jeg og en bekjent av meg, fødte omtrent samtidig. Jeg fødte naturlig, og hun ved hjelp av keisersnitt. Jeg skal ikke lyve og si at fødselen ikke var vond, men jeg kom meg gjennom det uten smertestillende, og jeg trodde faktisk det skulle vere verre. 2 timer etter fødselen var jeg på beina igjen, og jeg hadde ingen smerter. Hun som tok keisersnitt, hun hadde nok ikke smerter under selve fødselen, bortsett fra bedøvelsen hun fikk i ryggen, men i ettertid fikk hun betennelse i såret, hadde mye smerter og samboeren hennes måtte sykmelde seg for å hjelpe til hjemme, siden man ikke skal gjøre noe av fysisk aktivitet de første 6 ukene etter keisersnittet.. Jeg hadde smerter i kanskje 3 timer til sammen, hun hadde flere uker med slit, smerter og ubehag. Du engster deg for noe helt unødvendig Jeg hadde aldri ville vert foruten fødselen til sønnen min. En vond, men fantastisk opplevelse. lykke til ! du har uansett mye fint å se fram til Anonym poster: c929456ee0e13186741f284e10a7dabd 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #7 Skrevet 26. april 2013 Er enig i mye av innlegget over. Jeg er også redd for å føde vaginalt. Men samtidig har jeg vært i gjennom operasjoner både i magen og brysthulen. Og jeg kan underskrive på at operasjonssmerter er vonde. Jeg fikk heldigvis morfin, men dersomman skal amme, tror jeg de er veldig restriktive med å gi det til keisersnittpasienter. Samtidig finnes det jo kvinner som får fødselsskader i underlivet også, det er heller ikke noe å kimse av. Det er uansett forskjell på om det er en baby på 5 kg eller 3 kg, da. Ikke at alle jordmødre er så dyktige til å forutse vekten på ultralyd. Men ofte får man en pekepinn. Selv tror jeg at jeg skal avtale en epidural i god tid og fortelle om fødselsangsten til sykehus og lege. Da slipper man operasjonssmertene etterpå, men kan få en relativt smertefri fødsel. Anonym poster: 980b0f5f31e02bdd002400729fb3c020
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #8 Skrevet 26. april 2013 Keisersnitt er en stor operasjon, og livmora som de jo må kutte opp er full av blodårer. Det er risiko forbundet med det også, i tillegg til at det kan være vel så traumatisk å kjenne at man blir skjært opp og at de tar barnet ut som å føde vaginalt. Man får bare narkose under hastekeisersnitt, ellers får man bare spinalbedøvelse. Så får man operasjonssår det kan gå betennelse i, og som gjør alt vondt og vanskelig i den første tiden med et spedbarn. Tror faktisk jeg ville valgt vaginal fødsel selv om det er helt forjævlig skremmende, for alternativet er egentlig ikke noe mindre skremmende. Anonym poster: 6df2a9e4d59ecd1ff9fa6f5269cedfff
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #9 Skrevet 26. april 2013 Keisersnitt er en stor operasjon, og livmora som de jo må kutte opp er full av blodårer. Det er risiko forbundet med det også, i tillegg til at det kan være vel så traumatisk å kjenne at man blir skjært opp og at de tar barnet ut som å føde vaginalt. Man får bare narkose under hastekeisersnitt, ellers får man bare spinalbedøvelse. Så får man operasjonssår det kan gå betennelse i, og som gjør alt vondt og vanskelig i den første tiden med et spedbarn. Tror faktisk jeg ville valgt vaginal fødsel selv om det er helt forjævlig skremmende, for alternativet er egentlig ikke noe mindre skremmende. Anonym poster: 6df2a9e4d59ecd1ff9fa6f5269cedfff Man får normalt spinalbedøvelse under hastesnitt også. Ved katastrofesnitt så har man ikke tid til å sette spinal og da får man narkose. Eller hvis de ved en sjeldenhet ikke klarer å sette spinalbedøvelsen riktig så får man selvfølgelig narkose. Jeg synes ikke selve keisersnittet var fælt, men ekkelt å kjenne at de holder på i magen, men ikke vondt. Men det var et veldig trykk på lungene, noe som var helt normalt fikk jeg vite. Men etterpå var det vondt! Så vondt har jeg aldri hatt det før og ønsker ingen. Det holdt på å i en uke, så ga det seg sakte, men sikkert. Hadde store problemer med å snu meg i senga, hoste, le, løfte babyen osv. Anonym poster: 1b20597a32f42290d44dd1264157f578
Djungelvrål Skrevet 26. april 2013 #10 Skrevet 26. april 2013 Du har ikke rett på keisersnitt, men de kan ikke tvinge deg til å føde. Og dersom du nekter å samarbeide under en fødsel, så kan de ikke holde deg nede ved bruk av tvang for å ta ut barnet ved tang/vakum. Da har de reelt sett ikke noe annet valg enn keisersnitt, ettersom de vil få en jævlig ripe i lakken dersom de bruker tvang på en livredd, fødende kvinne og barnet blir skadet eller dør. Funker ikke noe annet, så får du argumentere med dette, men i de fleste tilfeller så holder det å si hvorfor du er redd og at du ikke går med på noe annet enn keisersnitt. Uansett så er det bare å kreve henvisning til sykehuset for keisersnittsamtale. Det har ikke legen din lov til å nekte deg. Dersom man nekter å samarbeide under en fødsel kommer ungen ut uansett, man greier jo ikke akkurat å knipe igjen.
Djungelvrål Skrevet 26. april 2013 #11 Skrevet 26. april 2013 Jeg har veldig angst for vaginal fødsel. Jeg tørr ikke!!!!! Er det noen andre her også som har angst? Legen prøver å få bort angsten min men det går ikke, ønsker keisersnitt. har jeg rett til det? Anonym poster: 6976eee458f8ec7b971d41f7f9a2174b Du bør tenke ig fokusere på at en fødsel er bedre for barnet. Ved KS har barnet 50 % (!) større sjangse for å få astma og allergier.
Gjest BettyBoop Skrevet 26. april 2013 #12 Skrevet 26. april 2013 Ja, du kan få keisersnitt om du har sterk fødselsangst og alternativet er å ikke få barn. Snakk med legen og bli henvist til sykehuset for samtale i god tid før fødsel. Anonym poster: 980b0f5f31e02bdd002400729fb3c020 er litt sent med det siste alternativet om hun allerede er gravid
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #13 Skrevet 26. april 2013 Er enig i mye av innlegget over. Jeg er også redd for å føde vaginalt. Men samtidig har jeg vært i gjennom operasjoner både i magen og brysthulen. Og jeg kan underskrive på at operasjonssmerter er vonde. Jeg fikk heldigvis morfin, men dersomman skal amme, tror jeg de er veldig restriktive med å gi det til keisersnittpasienter. Samtidig finnes det jo kvinner som får fødselsskader i underlivet også, det er heller ikke noe å kimse av. Det er uansett forskjell på om det er en baby på 5 kg eller 3 kg, da. Ikke at alle jordmødre er så dyktige til å forutse vekten på ultralyd. Men ofte får man en pekepinn. Selv tror jeg at jeg skal avtale en epidural i god tid og fortelle om fødselsangsten til sykehus og lege. Da slipper man operasjonssmertene etterpå, men kan få en relativt smertefri fødsel. Anonym poster: 980b0f5f31e02bdd002400729fb3c020 Var jeg som skrev innlegget over deg men vil bare legge ved at det ikke nødvendigvis er bedre å føde en liten unge, forhold til en stor. Jeg fikk en gutt på 4,1 kg, (ikke at det er kjempe-stort) og svigerinna mi en gutt på såvidt 3 kg. Hun tok epidural, måtte sy ganske mye, jeg fikk ikke smertelindring og måtte heller ikke sy noe. Dette er det ingen fasit på. noen må sy mye, selv om ungen er liten, andre slipper unna selv om unger er stor Foresten, så måtte jeg sy 4 utvendige sting (kjønnsleppe). Det var verken vondt når det "revna" eller da jeg måtte sy. Vevet sto sånn i spenn, at jeg ikke merka noe til smerten, og da de skulle sy, sprayet de bedøvelsen direkte på såret, så det ble heller ikke noe sprøytestikk Dette kommer til å gå bra, uansett mest sannsynlig kommer dere til å vere glad dere fikk føde vaginalt i ettertid. komplikasjoner skjer heldigvis sjeldent, og viss noe skulle skje. Ja, da står legene klar for dere Kvinner føder hver eneste dag, og har gjort det i alle tider! det går som regel bra Anonym poster: c929456ee0e13186741f284e10a7dabd
SmallTalk Skrevet 26. april 2013 #14 Skrevet 26. april 2013 Dersom man nekter å samarbeide under en fødsel kommer ungen ut uansett, man greier jo ikke akkurat å knipe igjen. Hvordan tror du barnet egentlig kommer ut? Ingen babyer sklir ut av seg selv, de må jobbes ut. Nekter man å presse, så har ikke legene så veldig mange valg ettersom de ikke kan påtvinge en fødende tangfødsel dersom den fødende nekter dette. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #15 Skrevet 26. april 2013 Du er ikke den første og ikke den siste. Kanskje du kan lese fødselshistorier av folk som hadde fødselsangst men likevel hadde vaginal fødsel? De fleste ble positivt overrasket og gjør det gjerne igjen. Jeg sier, de fleste. Selv gleder jeg meg til fødsel, håper virkelig jeg slipper keisersnitt! Anonym poster: 37426f9091da476216f3050abe2ea67c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #16 Skrevet 26. april 2013 Var jeg som skrev innlegget over deg men vil bare legge ved at det ikke nødvendigvis er bedre å føde en liten unge, forhold til en stor. Jeg fikk en gutt på 4,1 kg, (ikke at det er kjempe-stort) og svigerinna mi en gutt på såvidt 3 kg. Hun tok epidural, måtte sy ganske mye, jeg fikk ikke smertelindring og måtte heller ikke sy noe. Dette er det ingen fasit på. noen må sy mye, selv om ungen er liten, andre slipper unna selv om unger er stor Foresten, så måtte jeg sy 4 utvendige sting (kjønnsleppe). Det var verken vondt når det "revna" eller da jeg måtte sy. Vevet sto sånn i spenn, at jeg ikke merka noe til smerten, og da de skulle sy, sprayet de bedøvelsen direkte på såret, så det ble heller ikke noe sprøytestikk Dette kommer til å gå bra, uansett mest sannsynlig kommer dere til å vere glad dere fikk føde vaginalt i ettertid. komplikasjoner skjer heldigvis sjeldent, og viss noe skulle skje. Ja, da står legene klar for dere Kvinner føder hver eneste dag, og har gjort det i alle tider! det går som regel bra Anonym poster: c929456ee0e13186741f284e10a7dabd Ja, det er nok forskjellig Kanskje hodeomkretsen og/eller stillingen på barnet har vel så mye å si som vekten. Samt hvor raskt fødselen går (man revner vel lettere om barnet kommer veldig raskt?). Betryggende ord, uansett Anonym poster: 980b0f5f31e02bdd002400729fb3c020
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #17 Skrevet 26. april 2013 Hvordan tror du barnet egentlig kommer ut? Ingen babyer sklir ut av seg selv, de må jobbes ut. Nekter man å presse, så har ikke legene så veldig mange valg ettersom de ikke kan påtvinge en fødende tangfødsel dersom den fødende nekter dette. Har du noen gang født? Å stå i mot pressrier er umulig. Du kommer til et punkt der kroppen tar over, og man må bare prøve å holde tritt. Jeg hadde fødselsangst. Jeg gikk i samtaler med jordmor og hadde god nytte av det. Har i dag to friske, flotte barn som begge er født vaginalt. Det gikk over all forventing! Snakk med noen! Søk informasjon. Husk at vi er skapt for å føde vaginalt. Takk og pris for keisersnitt, det har reddet mange barn, men det er ikke naturlig. Anonym poster: c926d890c5d1b13f8143234405379959 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #18 Skrevet 27. april 2013 Statistikk viser at ca. 2,1 prosent av fødende kvinner får alvorlige fødselsskader her i Norge. For noen år siden var det rundt 4 prosent. http://www.forskning.no/artikler/2012/mars/317184 For min del klarer jeg ikke tanken på vaginal fødsel. :/ Altså, da mener jeg at jeg ikke kommer til å få barn, selv om jeg kunne tenkt meg barn. (Om jeg kunne ha fått garantert keisersnitt, med narkose, kunne jeg vurdert det.) Jeg er nok ikke så tøff som de fleste andre kvinner. Én av femti fødende får alvorlige skader, det synes jeg er ganske ekkelt å tenke på. Anonym poster: 96866fdbd2a4593b4242d4e9759e456e
Djungelvrål Skrevet 27. april 2013 #19 Skrevet 27. april 2013 Hvordan tror du barnet egentlig kommer ut? Ingen babyer sklir ut av seg selv, de må jobbes ut. Nekter man å presse, så har ikke legene så veldig mange valg ettersom de ikke kan påtvinge en fødende tangfødsel dersom den fødende nekter dette. Pressriene driver ungen ut selv om man vil eller ei. Tror ikke det nytter å kjempe imot naturen.
Silfen Skrevet 27. april 2013 #20 Skrevet 27. april 2013 Hvordan tror du barnet egentlig kommer ut? Ingen babyer sklir ut av seg selv, de må jobbes ut. Nekter man å presse, så har ikke legene så veldig mange valg ettersom de ikke kan påtvinge en fødende tangfødsel dersom den fødende nekter dette. Her viser du atter din ignoranse. Jo, babyer sklir ut av seg selv. Eller rettere sagt ved at livmoren jobber seg ut. Det er helt normalt å puste ut baby, altså ikke presse, men bare puste seg gjennom at kroppen selv jobber baby ut. Doh! 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå