Gå til innhold

Joggeskonorge.com SHITT, Svindel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom over Joggeskonorge.com over noen kollegaer. Jeg bestilte nettop ett par joggesko, la inn kortnr og sikkerhetsnummeret. Orderen gikk ikke igjennom, men jeg fikk likevel en bekreftelsesmail. Jeg forsøkte å sende en Mail til den kontaktadressen som sto, men mailen finnes ikke. Hva tror dere? Dette må være svindel. Ringer å sperrer kortet nå:/

Anonym poster: af1a7d31d2b18894e734d1989cec17fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tuller du...? Ja. Det er svindel, sprer kortet og si ifra til banken. Med en gang ja. Betalte du med deberkort, altså visakort, det du tilknyttet kontoen din, eller kredittkort?

Anonym poster: f14369b2515ed6a64ecc2dfce91471b8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest om de før her inne på KG.

Jeg tipper at det her er svindel. Les litt på "om oss" og betingelser så ser du det glipper på norsken.

Hadde sperret kortet mitt.

Anonym poster: 290e055b620c1b3f346034840f1bec72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er dette svindel. Kjøp fra autoriserte forhandlere neste gang.

Alle nettsider ala "mulberryveskernorge.com", "nikeoutletnorway.net" og lignende er SVINDEL. Høres det for godt ut til å være sant, samtidig som siden har google-translate-norsk og har denne typen nettsidenavn (joggeskonorge.com, seriously?) er det fake, svindel og faenskap; og hvis du ikke får sperra kontoen din tidsnok er den i verste fall tom neste gang du logger deg på nettbanken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her..Oi takk for svar. Kortet er sperret. Betalte med vanlig visa. Jeg burde visst bedre! Tenkte automatisk at det var trygt i og med at en kollega snakket om siden. Da har jeg lært. Nytt kort er allerede bestilt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke seriøse firma bruker Gmail :fnise:

Anonym poster: 0ff936133a9f764d3b04b69380dfae95

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt fra siden deres; "Vi respekterer din integritet. Vi håndterer din personlige informasjon sikkert og videreformidler aldri din informasjon til tredjepart. Når du handler på joggeskonorge.com legger du igjen informasjon om deg selv som f.eks. navn, adresse, telefonnummer og PERSONNUMMER."

Du oppga vel ikke personnummeret ditt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig uproft ut da, med så dårlig norsk.

Anonym poster: 61b9e0a595ebc462e728b02020202eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt fra siden deres; "Vi respekterer din integritet. Vi håndterer din personlige informasjon sikkert og videreformidler aldri din informasjon til tredjepart. Når du handler på joggeskonorge.com legger du igjen informasjon om deg selv som f.eks. navn, adresse, telefonnummer og PERSONNUMMER."

Du oppga vel ikke personnummeret ditt?

Tror det var en sak om dette på tv i dag.

Endret av yoggi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri tabbet deg ut du eller?

Joda, det har jeg sikkert, men jeg har ikke delt ut sensitiv informasjon uten å forsikre meg at mottaker er trygg og har gode hensikter.

Det har vært så utrolig mye om nettsvindel i det siste, at jeg blir en anelse paff når det stadig vekk er folk som går på. Særlig på en side som TS linket til; dårlig norsk, feilstavelser, useriøst navn, useriøs mailadresse (lyser jo opp på forsiden).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til neste gang er det flere tegn som viser at dette ikke er en seriøs side:

- Tulleepostadresse, som attpåtil vises på en helt merkelig måte ([email protected])

- Mye engelsk på unaturlige steder.

- Lett å sjekke at mange av påstandene på informasjonssidene ikke er sanne (Selskapet driver i dag over 16 butikker i Midt-Norge og retursiden, eller "returns" som de skriver, finnes ikke).

Anonym poster: 8633bef47a56f8acef2e2a49b83d7af5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen burde kanskje tipse forbrukerrådet, eventuelt aviser, slik at folk ikke handler der...

Problemet er bare at sånne sider lever i noen uker, før de erstattes av nye. Det er ikke noe man enkelt kan holde kontroll over.

Da er det bedre at folk flest blir mer bevisst på hva som kan være svindel, og ikke minst at folk stoler på egen dømmekraft og ikke en kollegas. Som vi jo ser her at ikke nødvendigvis kom heldig ut.

Jeg mener slettes ikke å dømme de som går på dette her, shit happens. Det som er bra er at TS nå kommer til å være mye mer skeptisk, og hun kommer til å oppfordre alle rundt seg til å være mye mer skeptisk. Så det kommer noe godt ut av det likevel. :)

Videre så er det alltid lurt å handle med kredittkort på nett. Hvis man skulle være så uheldig og tråkke i salaten, ting bestilles, men leveres ikke, så har man et sikkerhetsnett i vilkårene for kredittkort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er svindellisten til Forbrukerrådet. Er selvsagt umulig for Forbrukerrådet å få med alle og være helt oppdatert til alle sider, så selv om nettsiden ikke står på listen betyr ikke det at den er trygg. Se f.eks. på likhetene i nettsidenavnene, hvor utrolig dårlige og "typiske" de er, så får man en idé over hvilke som er falske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det har jeg sikkert, men jeg har ikke delt ut sensitiv informasjon uten å forsikre meg at mottaker er trygg og har gode hensikter.

Det har vært så utrolig mye om nettsvindel i det siste, at jeg blir en anelse paff når det stadig vekk er folk som går på. Særlig på en side som TS linket til; dårlig norsk, feilstavelser, useriøst navn, useriøs mailadresse (lyser jo opp på forsiden).

TS her.. Ja problemet var jo bare at jeg ikke leste på siden før jeg bestilte, idiotisk. Men tok meg 2 minutter før jeg skjønte greia. Ingen skade skjedd, og ja jeg har lært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lurt å ikke bestille fra butikker som ikke har vært en stund (etablert) og derfor kan finne info om erfaringer fra andre...

Jeg liker veldig godt å søke etter litt info så tok en liten sjekk rundt på nettsiden og dette er litt av det jeg fant;

De oppgir 2 gmail adresser man skal kunne kontakte de på. Trykker man på den ene ([email protected]) får jeg beskjed om å åpne min egen mail for å skrive til de. (jeg gikk ikke videre) Dette er mailadressen de selv linker til under spm om man kan ringe til de.

Ikke så langt under der står det at du ikke kan bruke egen mail, men må bruke et eget skjema. De vil sende svar via en link i mailen...Eller du kan svare de via en link du får..

Seriøse butikker har skikkelig kontaktinfo...(feks feelunique har tlf nr, fax, mail og adresse)

De påstår de er en frittstående sportsbutikk som er kanskje en av de største. De skriver at selskapet eier 16 butikker i Midt- Norge og er av de største med en omsetning (brutto) på 0.5 milliarder...Et annet sted under spm om de har butikk svarer de at de ikke har butikk for de er en 100% nettbasert ....

Under FAQ så fungerer ingen av linkene på å få mer info på noen av de som er oppgitt. Når jeg trykker på disse linkene får jeg samme svar. Første setning er; "Siden du søkte ble desverre ikke funnet på vårt nettsted, den er enten fjernet eller flyttet - om den noen gang har eksistert."

Når jeg trykker på info om feks levering og betalingsmåter nederst på siden kommer det og dårlig info opp....

Ber de om personnummer...styr unna....(På registrering på denne siden stod det ingenting om personnr når jeg tittet)

På den andre linken (wschange.com) anonym linket til fant jeg dette da jeg trykket på linken "Whols informations for joggeskonorge.com (owner, Technical contact, Registrar, .....);

DOMAIN: JOGGESKONORGE.COM

RSP: --

URL: --

created-date: 2013-03-17 18:13:56

updated-date: 2013-03-17 18:13:56

registration-expiration-date: 2014-03-17 18:13:56

admin-organization:

admin-name: wang jie

admin-street: nan jing lu 22hao

admin-city: shanghai

admin-state: shanghai

admin-zip: 200010

admin-country: CN

admin-phone: +86.13800138000

admin-fax:

admin-email: [email protected]

Og at ip-adressen er i Amerika...

Til TS; Du har vært kjempeheldig siden du fikk sperret kortet tidsnok...

Edit; Har du snakket med kollegaene dine om at dette er en useriøs side?

Endret av DesertRose
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lurt å ikke bestille fra butikker som ikke har vært en stund (etablert) og derfor kan finne info om erfaringer fra andre...

Jeg liker veldig godt å søke etter litt info så tok en liten sjekk rundt på nettsiden og dette er litt av det jeg fant;

De oppgir 2 gmail adresser man skal kunne kontakte de på. Trykker man på den ene ([email protected]) får jeg beskjed om å åpne min egen mail for å skrive til de. (jeg gikk ikke videre) Dette er mailadressen de selv linker til under spm om man kan ringe til de.

Ikke så langt under der står det at du ikke kan bruke egen mail, men må bruke et eget skjema. De vil sende svar via en link i mailen...Eller du kan svare de via en link du får..

Seriøse butikker har skikkelig kontaktinfo...(feks feelunique har tlf nr, fax, mail og adresse)

De påstår de er en frittstående sportsbutikk som er kanskje en av de største. De skriver at selskapet eier 16 butikker i Midt- Norge og er av de største med en omsetning (brutto) på 0.5 milliarder...Et annet sted under spm om de har butikk svarer de at de ikke har butikk for de er en 100% nettbasert ....

Under FAQ så fungerer ingen av linkene på å få mer info på noen av de som er oppgitt. Når jeg trykker på disse linkene får jeg samme svar. Første setning er; "Siden du søkte ble desverre ikke funnet på vårt nettsted, den er enten fjernet eller flyttet - om den noen gang har eksistert."

Når jeg trykker på info om feks levering og betalingsmåter nederst på siden kommer det og dårlig info opp....

Ber de om personnummer...styr unna....(På registrering på denne siden stod det ingenting om personnr når jeg tittet)

På den andre linken (wschange.com) anonym linket til fant jeg dette da jeg trykket på linken "Whols informations for joggeskonorge.com (owner, Technical contact, Registrar, .....);

DOMAIN: JOGGESKONORGE.COM

RSP: --

URL: --

created-date: 2013-03-17 18:13:56

updated-date: 2013-03-17 18:13:56

registration-expiration-date: 2014-03-17 18:13:56

admin-organization:

admin-name: wang jie

admin-street: nan jing lu 22hao

admin-city: shanghai

admin-state: shanghai

admin-zip: 200010

admin-country: CN

admin-phone: +86.13800138000

admin-fax:

admin-email: [email protected]

Og at ip-adressen er i Amerika...

Til TS; Du har vært kjempeheldig siden du fikk sperret kortet tidsnok...

Edit; Har du snakket med kollegaene dine om at dette er en useriøs side?

TS her.. Oi det var mye info du fant ut. Jeg har nevnt det til kollegaene ja, vi sitter å ler av det. Og jeg som trodde jeg var litt klokere når det kom til sånne ting:p men da har man iallfall lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...