Bladlusa Skrevet 24. april 2013 #41 Skrevet 24. april 2013 (endret) Jeg er enig i at hun ikke trenger ta det opp med verken mannen eller svigermor. Men hun har absolutt lov til å irritere seg i det stille. Endret 24. april 2013 av Bladlusa
Gjest Eurodice Skrevet 24. april 2013 #42 Skrevet 24. april 2013 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor du skal blande deg TS, og å kalle din svigermor for grådig, fordi sønnen hennes som da er din mann, fikk 1000 kr for arbeidet han gjorde.? Det er hans mor, og han ville hjelpe henne, så sparer hun penger. Det er hans mor, halloooooo??????? Hvis jeg gjør noe for min familie og mannen sin familie, og omvendt, så ville det aldri falle oss inn å ta betalt for det. Det er jo familie, så skulle bare mangle. Hvorfor skal du blande deg inn i det, hvis din man ikke bryr seg? Det er noe mellom hans mor og han, og ikke deg. Tenk når dere trenger barnevakt, så stiller svigermor gratis opp helt sikkert, og jeg tviler på at du betaler henne. Se det slik du. Kjenner jeg ble litt sinna inni meg, du er sleip du TS. Anonym poster: 0592a572565b18fb6049e7b73e615191 Jeg tviler sterkt på om TS har behov for barnevakt hver lørdag og søndag i tre måneder. Det blir vel problematisk å stille opp som barnevakt når damen arbeider i Nordsjøen. Endret 24. april 2013 av Arabella 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #43 Skrevet 24. april 2013 Ts. Jeg kommer ikke til å ta opp dette verken med min mann eller svigermor. Mannen min hjelper familien rett som det er, men da er det snakk om en kveld eller to. Det er flott at han vil hjelpe moren sin, men jeg hadde kanskje regnet med at han fikk litt mer for en så stor jobb. Moren hans har en inntekt på godt over en million i året og samboeren hennes enda mer. Barnevakt er hun rett som det er, men da er det som regel HUN som spør. Kanskje jeg er ei drittkjærring som noen påstår her, men etter hver helg, lørdag og søndag i 3mnd...ja, jeg hadde faktisk forventet mer. Anonym poster: ba6da0b6657c596a571fa413181e908b
Gjest Eurodice Skrevet 24. april 2013 #44 Skrevet 24. april 2013 Ts. Jeg kommer ikke til å ta opp dette verken med min mann eller svigermor. Mannen min hjelper familien rett som det er, men da er det snakk om en kveld eller to. Det er flott at han vil hjelpe moren sin, men jeg hadde kanskje regnet med at han fikk litt mer for en så stor jobb. Moren hans har en inntekt på godt over en million i året og samboeren hennes enda mer. Barnevakt er hun rett som det er, men da er det som regel HUN som spør. Kanskje jeg er ei drittkjærring som noen påstår her, men etter hver helg, lørdag og søndag i 3mnd...ja, jeg hadde faktisk forventet mer. Anonym poster: ba6da0b6657c596a571fa413181e908b Unnskyld at jeg sier det, men jeg undrer meg på hvor din manns lojalitet ligger.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #45 Skrevet 24. april 2013 For å forsvare mannen min litt da. Han kunne godt ha spredd jobben over lengre tid, men ville bli så fort ferdig som mulig fordi han hater å ha noe hengende over seg. Og jeg sa det var greit Anonym poster: ba6da0b6657c596a571fa413181e908b 1
Gjest Eurodice Skrevet 24. april 2013 #46 Skrevet 24. april 2013 (endret) For å forsvare mannen min litt da. Han kunne godt ha spredd jobben over lengre tid, men ville bli så fort ferdig som mulig fordi han hater å ha noe hengende over seg. Og jeg sa det var greit Anonym poster: ba6da0b6657c596a571fa413181e908b Ok. Han så vel kanskje ikke for seg at det skulle bli så langvarig. Men jeg synes allikevel at han kunne vært sammen med deg og barna en og annen helg og ikke være konstant hos sin mor. Endret 24. april 2013 av Arabella
Frøken eple Skrevet 24. april 2013 #47 Skrevet 24. april 2013 I lys av den siste opplysningen ville jeg vært irritert på mannen...! 4
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2013 #48 Skrevet 25. april 2013 Jeg synes det er flere grader i slike saker. Det kunne ikke falle meg inn å forvente betaling for noen timers hjelp til venner eller familie, men her har altså mannen brukt hver lørdag og søndag i tre måneder på å arbeide gratis hos moren sin. Flere som la merke til at moren jobber i nordsjøen? Hun er altså ikke en fattig pensjonist eller lavtlønnet butikkmedarbeider, men en dame som sannsynligvis har en meget god inntekt og råd til å betale for elektriker. Da er dette ren utnyttelse, spør dere meg. Det er faktisk en grense for hvor store tjenester det er greit å be venner og familie om, spesielt hvis man har brukbar økonomi og råd til fagfolk. Anonym poster: 1543d774af4328ef872198dddb76c157 Nemlig.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #49 Skrevet 25. april 2013 Ts. Jeg kommer ikke til å ta opp dette verken med min mann eller svigermor. Mannen min hjelper familien rett som det er, men da er det snakk om en kveld eller to. Det er flott at han vil hjelpe moren sin, men jeg hadde kanskje regnet med at han fikk litt mer for en så stor jobb. Moren hans har en inntekt på godt over en million i året og samboeren hennes enda mer. Barnevakt er hun rett som det er, men da er det som regel HUN som spør. Kanskje jeg er ei drittkjærring som noen påstår her, men etter hver helg, lørdag og søndag i 3mnd...ja, jeg hadde faktisk forventet mer. Anonym poster: ba6da0b6657c596a571fa413181e908b OT, men hvilken stilling har hun som gir over 1 mill i årslønn? Da er hun vel litt mer enn en forpleiningsassistent regner jeg med. Veldig rart hun ikke tar seg råd til å leige inn sønnen sin profesjonelt i dette tilfellet mener nå jeg. Og i hvert fall gitt noe mer enn bare 1000 kr for en så stor jobb! Jeg hadde en helt annen mening helt til jeg las hvor godt hun tjener... Anonym poster: 3a69a4b55854a83cf424126a53e03318
Norbertine Skrevet 25. april 2013 #50 Skrevet 25. april 2013 (endret) Tråden er ryddet for personangrep og identifisering. Alice i Eventyrland,mod Endret 25. april 2013 av Alice i Eventyrland
Gjest Mann på 47 Skrevet 25. april 2013 #51 Skrevet 25. april 2013 Kom ikke på en bedre tittel en det. Dette er første gangen jeg "klager" over svigermor. Hun er en fantastisk person som jeg har et godt forhold til. Nå til saken. Mannen min er elektriker. Moren hans kjøpte et kjempegammelt hus for en billig penge. Alt elektrisk måtte omgjøres. Har ikke tall på hvor mange timer han har brukt der og jeg og barna har vært hjemme. På søndag var mannen min ferdig med huset, og han kom hjem med 1000kr, noe jeg synes er alt for lite. Regningen hadde sikkert kommet på godt over 50000. Er jeg urimelig som synes 1000 er alt for lite? Eller er det greit ettersom han hjelper moren sin? Hun jobber i nordsjøen og tjener bra. Anonym poster: ba6da0b6657c596a571fa413181e908b Jeg har hjulpet min mor med data siden hun fikk PC både med innkjøp, innstallering og support. Anslagsvis kanskje totalt 30-40 timer pr år. Med en timespris på 1500 kroner har jeg levert tjenester for opp til 60000 og bare fått middager. Tror allikevel ikke at jeg skal kalle henne gnien.
Gjest Mann på 47 Skrevet 25. april 2013 #52 Skrevet 25. april 2013 Han skal innberette og svare skatt av det jobben er verdt, det vil si det som han hadde fått betalt dersom han hadde gjort jobben til noen han ikke kjente. I dette tilfellet skal han betale 28% skatt av 50 000, uansett hva han har fått utbetalt. Dette følger av skattelovens krav til levering av tjenester/produkter mellom nærstående. Gjør han ikke det vil firmaet og eventuelt han personlig komme i trøbbel. Skatt+straffeskatt, og i uttterste konsekvens miste mulighet til å drive næring dersom Skatteetaten finner alvorlige brudd. Svigermor burde altså minst betale skatten, for å slippe at sønnen havner i en vanskelig situasjon. Utover det mener jeg familie skal hjelpe hverandre gratis. Og at dette er en sak mellom han og sin mor, og ikke for en smålig svigerdatter. Hilsen revisor. Anonym poster: ee55bb9059aa66821ac1468e64cbc702 OT Revisor er du neppe. Hvilken hjemmel mener du er relevant i forhold til beskatning? Mener du ikke heller at han har et krav i forhold til mva? Vet vi nok om situasjonen til å kunne konkludere? Er vedkommende selvstendig næringsdrivende eller er han ansatt i eget AS?
Bjørn88 Skrevet 27. april 2013 #53 Skrevet 27. april 2013 Han skal innberette og svare skatt av det jobben er verdt, det vil si det som han hadde fått betalt dersom han hadde gjort jobben til noen han ikke kjente. I dette tilfellet skal han betale 28% skatt av 50 000, uansett hva han har fått utbetalt. Dette følger av skattelovens krav til levering av tjenester/produkter mellom nærstående. Gjør han ikke det vil firmaet og eventuelt han personlig komme i trøbbel. Skatt+straffeskatt, og i uttterste konsekvens miste mulighet til å drive næring dersom Skatteetaten finner alvorlige brudd. Svigermor burde altså minst betale skatten, for å slippe at sønnen havner i en vanskelig situasjon. Utover det mener jeg familie skal hjelpe hverandre gratis. Og at dette er en sak mellom han og sin mor, og ikke for en smålig svigerdatter. Hilsen revisor. Anonym poster: ee55bb9059aa66821ac1468e64cbc702 Om han har solgt 40 kontakter å 300meter med PRkabel å gud veit hva annet og fått betalt for det så er det da ingen som kan finne ut om han har brukt sin fritid på å montere det opp hos sin mor. Han kjommer garantert ikke til å slite med dette, han kommer garantert ikke til å få straffeskatt eller slite med dette på noen annen måte enn at han ble litt sliten kanskje. Og du som revisor burde vel skatte av å sitte her og gi økonomiske råd?eller? Og forresten, en gang så hadde jeg en nabo som var lærer, han fikk straffeskatt for å ha hjulpet sine 3 barn med lekser og måtte selge hus og hjem for å betale den.... hørtes vel sansynlig ut?
Bjørn88 Skrevet 27. april 2013 #54 Skrevet 27. april 2013 Regner med det i hovedsak er håndtverkere som kan risikere å bli kontrollert. Men jeg mener det blir feil å "straffe" de som velger disse yrkene. Mange/de fleste velger det yrket de gjør fordi de trives med akkurat det, uavhengig om det er en kokk eller en snekker. At da kokken skal kunne bruke yrkeserfaringene i sitt private liv, mens snekkeren ikke skal kunne gjøre det blir for sært i mine øyne. Men når det er sagt kommer det vel kanskje ann på hvilke godkjenninger som kreves? En snekker kan kanskje utføre arbeid så lenge det ikke er behov for at det må godkjennes? Jeg som faglært snekker, og ansatt i et snekkerfirma kan gjøre hva jeg vil på kveldstid, jeg kan bygge meg den største luksusvillaen nord for dovre om jeg vil uten å betale 4øre i skatt av det så lenge jeg kan bevise at jeg har vært på jobb og ikke brukt min arbeidstid på egen vinning. Flere av de jeg jobber med har bygget egne hus på kvelds/helgetid uten å skatte av det, kjenner folk som har båter utgiftsført som takstein m.m er veldig veldig enkelt å lure systemet om man vil, er til og med mulig å drive med systematisert svart arbeid uten at jeg trenger å gå nærmere inn på hvordan her. Men om man er villig, og en smule smart imellom ørene så kan man trikse mye med tall
Pottah Skrevet 27. april 2013 #55 Skrevet 27. april 2013 Ja, han burde fått mye mer betalt. Forøvrig mange her som ikke vet så mye om elektrikere... Kjæresten min er elektriker, og jobber sjeldent svart, men hender han gjør kompiser o.l tjenester. Hvis det er små ting får han som regel ikke betalt for det (eller en veldig liten sum), men det gjør han såklart dersom dette er større arbeid. Dersom elektrikeren selv bor/eier stedet, må han ikke skatte av noe som helst (for de som ikke visste det), men "vennetjenester" går som svart arbeid, ettersom elektrikeren ikke kan gi deg papirer på at det er gjort osv. Det vil si, at dersom moren til kjæresten til ts trenger elektriker e.l senere, og han for eksempel har gjort store ting i sikringsskap, så kommer hun i større problemer. Brenner det, får hun ikke noe igjen på forsikringen, ettersom det er gjort svart. Dersom du mener mannen din ikke har gjort dette svart TS, så hadde moren hans sluppet å betale fullpris fordi det er sønnen (mest fordi han kan kjøpe materielle, og få det til innkjøpspris), men 1000 kr er ingenting! Han burde fått iallefall 10 000 for arbeidet..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå