Gå til innhold

svigermor er grådig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen min vil ikke ha betaling. Det er bare jeg som synes han skulle ha fått mer. Men mulig det er fordi det har gått utover meg og barna. Har ikke diskutert dette med min mann, og har ikke tenkt å gjøre det heller :)

Ts

Anonym poster: ba6da0b6657c596a571fa413181e908b

Jeg tror du gjør lurt i å la det hele passere uten kritikk. Eller noe som kan oppfattes som det.

Mannen din er kanskje veldig fornøyd med å ha hjulpet moren sin. Kanskje han selv synes det var litt lite som han fikk, men situasjonen blir ikke bedre om du begynner å kritisere, og han føler at han må velge side.

Det som kunne vært lurt å gjøre er å prate litt om det med å hjelpe andre i familien. Hvem hjelper til hos dere når dere trenger det? Tjenester som går begge veier er bra, de som bare går en vei er ikke like bra.

Kan dere lage noen kjøreregler i forhold til familiearbeid og tjenester? Neste gang er det kaskje et søsken som trenger 12 helgers jobb. Du bør kunne si at du synes det er tungt at den tiden dere burde ha fri sammen og brukt på eget hus og hjem, samt pleid forholdet, bare blir borte for dere.

Og så får vi håpe det ikke gjentar seg.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han skal innberette og svare skatt av det jobben er verdt, det vil si det som han hadde fått betalt dersom han hadde gjort jobben til noen han ikke kjente. I dette tilfellet skal han betale 28% skatt av 50 000, uansett hva han har fått utbetalt. Dette følger av skattelovens krav til levering av tjenester/produkter mellom nærstående.

Gjør han ikke det vil firmaet og eventuelt han personlig komme i trøbbel. Skatt+straffeskatt, og i uttterste konsekvens miste mulighet til å drive næring dersom Skatteetaten finner alvorlige brudd.

Svigermor burde altså minst betale skatten, for å slippe at sønnen havner i en vanskelig situasjon. Utover det mener jeg familie skal hjelpe hverandre gratis. Og at dette er en sak mellom han og sin mor, og ikke for en smålig svigerdatter.

Hilsen revisor.

Anonym poster: ee55bb9059aa66821ac1468e64cbc702

Synes disse reglene er så latterlig, dersom jeg ønsker å benytte fritiden min på å hjelpe nær familie eller venner så burde det ikke være noen som kunne nektet meg det. Eller som skulle kunne forlangt at jeg betalte for å hjelpe noen. Det er ikke ofte jeg mener det, men akkurat rundt dette mener jeg Norge er et moldbo-land!

Mener å ha lest en plass at dersom man hjelper noen med noe man til vanlig ikke jobber med faller kravet om å betale skatt bort.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det hender, ikke så sjelden heller, at barn faktisk hjelper sine foreldre fordi de har lyst til å hjelpe dem.

Jeg klarer ikke helt se hvorfor du skal blande betalingen inn i bildet her, - dette er da faktisk en sak mellom din mann og hans mor.

• Liker 5
Skrevet

Synes disse reglene er så latterlig, dersom jeg ønsker å benytte fritiden min på å hjelpe nær familie eller venner så burde det ikke være noen som kunne nektet meg det. Eller som skulle kunne forlangt at jeg betalte for å hjelpe noen. Det er ikke ofte jeg mener det, men akkurat rundt dette mener jeg Norge er et moldbo-land!

Mener å ha lest en plass at dersom man hjelper noen med noe man til vanlig ikke jobber med faller kravet om å betale skatt bort.

Joda, men siden mannen er elektriker til vanlig, så er skattekravet der.

Det er mye man kan mene om skattereglene i Norge, men når alt kommer til alt så bor vi i det som sånn ca er verdens beste land når det gjelder økonomi, helse, sosial trygghet, natur, mm. Skattereglene får man bare lære seg å leve med, eller slå seg ned et annet sted.

• Liker 1
Skrevet

Joda, men siden mannen er elektriker til vanlig, så er skattekravet der.

Det er mye man kan mene om skattereglene i Norge, men når alt kommer til alt så bor vi i det som sånn ca er verdens beste land når det gjelder økonomi, helse, sosial trygghet, natur, mm. Skattereglene får man bare lære seg å leve med, eller slå seg ned et annet sted.

Må man skatte for arbeid man gjør for egen del også?

Men jeg mener fremdeles det er veldig feil at man ikke kam bruke egen fritid på å hjelpe familie, uten å bli skattet for det!

Skrevet

Må man skatte for arbeid man gjør for egen del også?

Men jeg mener fremdeles det er veldig feil at man ikke kam bruke egen fritid på å hjelpe familie, uten å bli skattet for det!

Om du er utdannet kokk og jobber som det, så kan du hjelpe kompisen din med å bygge garasje i helgene uten problemer. Men om du er snekker så må du skatte. Enten det er for en kompis eller hjemme hos deg selv.

Imidlertid er det jo ganske mange som tar sjangsen på å ikke bli tatt for sånt arbeid.

Om du synes dette høres fjernt ut, så les deg opp på regelverket om firmabil :grine:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min familie så tar vi ikke betalt. Men gir alikevel penger, eller spaderer et eller anna som takk for hjelpen :)

Men vist disse reglene stemmer at han må skatte av det arbeidet koster, så burde kanskje de ha avtalt på forhånd at hun bet det han evt hadde måtte bet i skatt for jobben. Det blir feil at han må ta på sin kappe da.

Anonym poster: 16a3bf0fd459544a1af5a43e6043b2c8

Skrevet

Jeg mener at man skal betale for reelle materialutgifter, og selvfølgelig skal man betale skatten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke svigermor er grådig i det hele tatt. Hun betaler materialkostnader. Selve jobben får hun gratis.

Det er litt sånn at jeg hjelper deg og du hjelper meg.

Er dere grådige den gangen barnepass vil bli aktuelt?

Anonym poster: 18316a86f211175020c0895fc3eca322

• Liker 3
Skrevet

Om du er utdannet kokk og jobber som det, sa kan du hjelpe kompisen din med å bygge garasje i helgene uten problemer. Men om du er snekker så må du skatte. Enten det er for en kompis eller hjemme hos deg selv.

Imidlertid er det jo ganske mange som tar sjangsen på å ikke bli tatt for sånt arbeid.

Om du synes dette høres fjernt ut, så les deg opp på regelverket om firmabil :grine:

Teoretisk betyr dette at jeg som er ingeniør og både jobber med kalkulasjon og som anleggsleder ikke kan beregne mengder, innhente priser og beregne arbeidstid drrsom vi skal gjøre noe i huset vårt. Jeg kan heller ikke koordinere eller styre bedrifter vi leier inn for å utføre opogaver i huset (rør, el, maler, flislegger osv.)

Hvor settes i praksis grensen? Kan en kokk lage middag hjemme uten å skatte? Kan en sykepleier vaske og plastre et sår på sitt eget barn? Kan en lærer øve på lesing med ungen? Kan sanglæreren øve på sang med sitt eget barn?

Skrevet

Teoretisk betyr dette at jeg som er ingeniør og både jobber med kalkulasjon og som anleggsleder ikke kan beregne mengder, innhente priser og beregne arbeidstid drrsom vi skal gjøre noe i huset vårt. Jeg kan heller ikke koordinere eller styre bedrifter vi leier inn for å utføre opogaver i huset (rør, el, maler, flislegger osv.)

Hvor settes i praksis grensen? Kan en kokk lage middag hjemme uten å skatte? Kan en sykepleier vaske og plastre et sår på sitt eget barn? Kan en lærer øve på lesing med ungen? Kan sanglæreren øve på sang med sitt eget barn?

Her er du inne på et veldig interessant tema.

Jeg har aldri sett noen spesifisering på dette.

Men den følelsen jeg sitter med er at det i første rekke kontrolleres hos vanlige håndtverkere, som snekkere, elektrikere, rørlegger osv. Jeg har ennå til gode å høre noen som går etter en sykepleier som steller egne barn eller en kokk som lager middag hjemme.

• Liker 2
Skrevet

Han skal innberette og svare skatt av det jobben er verdt, det vil si det som han hadde fått betalt dersom han hadde gjort jobben til noen han ikke kjente. I dette tilfellet skal han betale 28% skatt av 50 000, uansett hva han har fått utbetalt. Dette følger av skattelovens krav til levering av tjenester/produkter mellom nærstående.

Gjør han ikke det vil firmaet og eventuelt han personlig komme i trøbbel. Skatt+straffeskatt, og i uttterste konsekvens miste mulighet til å drive næring dersom Skatteetaten finner alvorlige brudd.

Svigermor burde altså minst betale skatten, for å slippe at sønnen havner i en vanskelig situasjon. Utover det mener jeg familie skal hjelpe hverandre gratis. Og at dette er en sak mellom han og sin mor, og ikke for en smålig svigerdatter.

Hilsen revisor.

Kan en revisor gi faglige råd uten å skatte av dette?

Er vel bare enk. som et rammet av denne rare regelen, gjelder ikke de som er ansatt?

Skrevet

Her er du inne på et veldig interessant tema.

Jeg har aldri sett noen spesifisering på dette.

Men den følelsen jeg sitter med er at det i første rekke kontrolleres hos vanlige håndtverkere, som snekkere, elektrikere, rørlegger osv. Jeg har ennå til gode å høre noen som går etter en sykepleier som steller egne barn eller en kokk som lager middag hjemme.

Regner med det i hovedsak er håndtverkere som kan risikere å bli kontrollert. Men jeg mener det blir feil å "straffe" de som velger disse yrkene. Mange/de fleste velger det yrket de gjør fordi de trives med akkurat det, uavhengig om det er en kokk eller en snekker. At da kokken skal kunne bruke yrkeserfaringene i sitt private liv, mens snekkeren ikke skal kunne gjøre det blir for sært i mine øyne.

Men når det er sagt kommer det vel kanskje ann på hvilke godkjenninger som kreves? En snekker kan kanskje utføre arbeid så lenge det ikke er behov for at det må godkjennes?

Skrevet

Regner med det i hovedsak er håndtverkere som kan risikere å bli kontrollert. Men jeg mener det blir feil å "straffe" de som velger disse yrkene. Mange/de fleste velger det yrket de gjør fordi de trives med akkurat det, uavhengig om det er en kokk eller en snekker. At da kokken skal kunne bruke yrkeserfaringene i sitt private liv, mens snekkeren ikke skal kunne gjøre det blir for sært i mine øyne.

Men når det er sagt kommer det vel kanskje ann på hvilke godkjenninger som kreves? En snekker kan kanskje utføre arbeid så lenge det ikke er behov for at det må godkjennes?

Etter å ha tatt et kjapt søk på nett kom jeg frem til at det er private næringsdrivende som må betale moms for arbeidet de gjør privat. Da ga det kanskje mer mening?!

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Uansett om det er familie, synes jeg dette er utnyttelse. Her har TS' mann tilbrakt hver eneste lørdag og søndag i TRE måneder for å arbeide hos sin mor. Han har ikke tatt seg tid, eller brydd seg om å tilbringe tid med sin egen familie. Helgene er jo for de fleste en anledning der familien planlegger noe sammen. Så får han 1000 kroner som en almisse.

Hvordan det stiller seg skattemessig for TS' mann, som faglært elektriker, har jeg ikke forutsetning for å uttale meg om.

Endret av Arabella
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan en revisor gi faglige råd uten å skatte av dette?

Er vel bare enk. som et rammet av denne rare regelen, gjelder ikke de som er ansatt?

Jeg kan gi så mange juridiske råd jeg vil, jeg kan føre regnskap gratis og drive konsulentvirksomhet. Uten å skatte for det.

Vet du i det hele tatt hva en revisor er? Jeg reviderer regnskap, og er verken jurist, regnskapsfører eller konsulent.

Ser at enkelte også begynner å blande inn moms, nå må dere ikke blande sammen mval og sl bestemmelser. Og skatteloven er helt lik uansett om de er selvstendig næringsdrivende, AS eller NUF for den slags skyld på akkurat dette området.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Hellas var jo tuftet på vennetjenester og svart arbeid - og vi ser jo hvordan det gikk....!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal blande deg TS, og å kalle din svigermor for grådig, fordi sønnen hennes som da er din mann, fikk 1000 kr for arbeidet han gjorde.? Det er hans mor, og han ville hjelpe henne, så sparer hun penger. Det er hans mor, halloooooo??????? Hvis jeg gjør noe for min familie og mannen sin familie, og omvendt, så ville det aldri falle oss inn å ta betalt for det. Det er jo familie, så skulle bare mangle. Hvorfor skal du blande deg inn i det, hvis din man ikke bryr seg? Det er noe mellom hans mor og han, og ikke deg. Tenk når dere trenger barnevakt, så stiller svigermor gratis opp helt sikkert, og jeg tviler på at du betaler henne. Se det slik du. Kjenner jeg ble litt sinna inni meg, du er sleip du TS.

Anonym poster: 0592a572565b18fb6049e7b73e615191

• Liker 2
Gjest bonkers
Skrevet

Jeg syntes ikke moren hadde behøvd å betale noe i det hele tatt. Hun har nok gitt mannen din masse i løpet av oppveksten, og dersom han har nødvendig kompetanse til å hjelpe skulle det egentlig bare mangle.

Men 1000 kr var litt rart.

Hadde vært bedre med ingenting da, hvis du spør meg.

Men dette er absolutt ikke noe jeg ville ha tatt opp med verken mannen din eller hans mor. Dette er mellom de, og dersom de ikke har avtalt noen betaling så har han heller ikke krav på noen. Lite vits i å forsure familieforhold for noen kroners skyld.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er flere grader i slike saker. Det kunne ikke falle meg inn å forvente betaling for noen timers hjelp til venner eller familie, men her har altså mannen brukt hver lørdag og søndag i tre måneder på å arbeide gratis hos moren sin.

Flere som la merke til at moren jobber i nordsjøen? Hun er altså ikke en fattig pensjonist eller lavtlønnet butikkmedarbeider, men en dame som sannsynligvis har en meget god inntekt og råd til å betale for elektriker. Da er dette ren utnyttelse, spør dere meg. Det er faktisk en grense for hvor store tjenester det er greit å be venner og familie om, spesielt hvis man har brukbar økonomi og råd til fagfolk.

Jeg skjønner godt at TS reagerer. Det er alt for enkelt å si at dette er en sak mellom han og moren. TS har blitt overlatt alt ansvar for hus, hjem og barn mens mannen har jobbet gratis for familie. Normalt familieliv kan man vel også bare glemme. Hva med barna som knapt har hatt en helg med faren sin på flere måneder? Og for dette synes altså moren hans det er greit å gi ham en tusenlapp. Det hadde nesten vært bedre å ikke gi ham noe i det hele tatt (annet enn takknemlighet), i stedet for å late som han får betaling for arbeidet. Heller se det som akkurat det det er, en gigantisk tjeneste.

(Jeg merker jeg tok av litt her, men jeg blir provosert av de som sier TS ikke har noe med hvor mye tid han bruker på moren sin, og kaller TS smålig. Han har fått barn med TS, og har derfor større forpliktelser enn til moren!)

Anonym poster: 1543d774af4328ef872198dddb76c157

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...