Gå til innhold

svigermor er grådig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom ikke på en bedre tittel en det. Dette er første gangen jeg "klager" over svigermor. Hun er en fantastisk person som jeg har et godt forhold til.

Nå til saken. Mannen min er elektriker. Moren hans kjøpte et kjempegammelt hus for en billig penge. Alt elektrisk måtte omgjøres. Har ikke tall på hvor mange timer han har brukt der og jeg og barna har vært hjemme. På søndag var mannen min ferdig med huset, og han kom hjem med 1000kr, noe jeg synes er alt for lite.

Regningen hadde sikkert kommet på godt over 50000.

Er jeg urimelig som synes 1000 er alt for lite? Eller er det greit ettersom han hjelper moren sin? Hun jobber i nordsjøen og tjener bra.

Anonym poster: ba6da0b6657c596a571fa413181e908b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En skal ikke utnytte sine barn,og det er nettopp det svigermor gjør her. 1000 kr er en vits

Anonym poster: 9f0b4192286aad44aecb07109d691938

• Liker 13
Skrevet

En skal ikke utnytte sine barn,og det er nettopp det svigermor gjør her. 1000 kr er en vits

Anonym poster: 9f0b4192286aad44aecb07109d691938

What he/she said.

Skrevet (endret)

Synes det er skammelig av din svigermor at hun ikke gir sin sønn en større påskjønnelse. Det er litt som min onkel og fetter som begge er meget dyktige innen ulike byggebransjer. De gjør alltid en god jobb, og de vil jo egentlig ikke ha penger, men man passer jo på å betale for seg allikevel. 1000 kr er ingenting etter min mening.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Dessuten så er vel dette skattesvindel? Mener å huske det var en sak i media for et halvår siden om en snekker som måtte betale skatt for arbeidet han gjorde på fritida med egen hytte.

AnonymBruker
Skrevet

Du vet ingenting om mannen min oppgir beløpet eller ikke :) men når det er sagt, har han et eget firma og fører opp alle inntektene.

Skrevet

Jeg mente mer at også "vennetjenester" skal skattelegges likt som om han fikk fullpris uansett. Altså at han skal betale skatt for en jobb på 50 000 kr, hvis det er det jobben er verdt. Men nå er jeg på ingen måte ekspert, så ikke ta det jeg skriver umiddelbart for god fisk :) Uansett flott at du har en koselig mann som tar på seg så store jobber for familien sin.

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke grådig i dette tilfellet, hun er gnien.

Anonym poster: a02d8c7a0c623dfbf1c911db2cb31405

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

jeg stiller opp for min mor etter alt hun har gjort for meg, 50k er peanuts i forhold til hva jeg har kostet henne.

Anonym poster: 05c6caabd8c6caba1b6c3a30b81c7627

• Liker 9
Skrevet

Har moren betalt materialkostnader?

Om mannen til TS driver eget firma og kjøper ut materialene der, så ser det ut som om han jobber svart om han bare hanker inn 1000,- på en full gjennomgang av et stort hus. Mulig regnskapsfører eller revisor har noen kommentarer her.

Husk at elektrikerjobber ofte skal dokumenteres.

TS sin mann risikerer å bli tatt for svart arbeid, eventuelt underslag av MVA på prosjektet.

Jeg synes moren er gnien som ikke betaler mer for en såpass stor jobb, og setter egen sønn i fare for bråk med skatteetaten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har betalt alle matriellkostnader, ja. Regner med at mannen min har sitt på det rene, da han driver et kjent firma.

Ts

Skrevet

Hun har betalt alle matriellkostnader, ja. Regner med at mannen min har sitt på det rene, da han driver et kjent firma.

Ts

Hva med den forventede omsettningen som en kjent mengde materaler bør gi? Eller har hun bare kjøpt det ut? Håper mannen din ikke får trøbbel her. Vet bare at enkelte ganger er skatten meget nidkjær.

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mange timer det faktisk er snakk om her (kan ikke være så enormt mange hvis det egentlig skulle kostet 50.000), men man stiller da opp for sine egne foreldre uten å kreve betaling for det. Pappa er byggmester og jobbet ni dager i strekk for å legge gulv og sette inn nytt kjøkken i vår leilighet. Vi var supertakknemlige, men det hadde da ikke slått oss at vi skulle betale noe for det, annet enn at vi selvfølgelig spanderte middag på ham hver kveld da vi drev på osv. Dette gjorde han som min PAPPA, og det hadde ingen verdens ting med jobben hans å gjøre. Dette var hans bidrag, akkurat som svigers stilte med bil og var flyttemannskap, og svigermor sydde gardiner.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kom ikke på en bedre tittel en det. Dette er første gangen jeg "klager" over svigermor. Hun er en fantastisk person som jeg har et godt forhold til.

Nå til saken. Mannen min er elektriker. Moren hans kjøpte et kjempegammelt hus for en billig penge. Alt elektrisk måtte omgjøres. Har ikke tall på hvor mange timer han har brukt der og jeg og barna har vært hjemme. På søndag var mannen min ferdig med huset, og han kom hjem med 1000kr, noe jeg synes er alt for lite.

Regningen hadde sikkert kommet på godt over 50000.

Er jeg urimelig som synes 1000 er alt for lite? Eller er det greit ettersom han hjelper moren sin? Hun jobber i nordsjøen og tjener bra.

Det spørs. Som noen over her sier: i enkelte familier er det vanlig skikk å betale for tjenester. I andre (som min) ville vi blitt fornærmet om noen tilbød seg å betale for hjelpen vi har gitt.

Det hele avhenger av hva som er vanlig i din samboers familie, og hva han har sagt til sin mor. Kanskje er dette hans måte å "ta seg av" mor på? Kanskje tjener han såpass mye mer enn henne at tanken på at hun skal betale ikke har fallt han inn? Kanskje har han sagt at dette er din 50års gave/innflytningspresang/takk for en flott oppvekst e.l.? Kanskje er hun gnien? Eller som min bestemor på sine eldre dager som betalte den stakkars guttungen som klipte plenen så lite at min onkel måtte betale halvparten? Hun hadde problemer med å skjønne at ting ikke kostet det samme som på 80-tallet..

Anonym poster: 94c94336f136781f1b7ce474f5668dba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke hvordan mannen min gjør det med skatt osv. Det var heller ikke det jeg spurte om :) Og tallet er sikkert langt høyere en 50000. Han har vært der hver helg i 3mnd. lørdag og søndag.

Og jeg er egentlig enig i at man ikke behøver å betale til familiemedlem, men her er det snakk om mange timer og masse penger spart.

Skrevet

Din svigermor bad vel sin sønn om hjelp fordi hun ønsket å spare penger. Hadde hun villet betale fullt, hadde hun leid en elektriker. Sønnen bør ha visst det før han tok oppdraget. Avtalte han ikke betaling i forkant, fikk han ikke mer enn forventet. Du kan synes din svigermor er en tidstyv, som stjeler av din manns tid med deg. Men din mann må ha visst hva han ga seg ut på.

En annen ting er det skattemessige. der risikerer han å få en smell.

• Liker 5
Skrevet

Altså, hvis jeg gjør en tjeneste for sin min farmor eller mamma så forventer aldri jeg betaling for det. Selvfølgelig ikke. Men hvis noen hadde utført en tjeneste for meg, som er litt større enn å klippe plenen eller luke hagen så hadde jeg garantert gitt litt tilbake, for å vise min takknemlighet. Min onkel forventet ikke å få betalt da han lagde ny dør til oss, men selvfølgelig betalte vi for arbeidet fordi det er utrolig snilt gjort. For meg er det å utnytte andres snillhet å ikke gi litt tilbake, det trenger dog ikke å være penger. For meg er det rart å ikke gi litt tilbake ved større arbeider, og jeg hadde følt meg gnien hvis jeg var denne moren.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

I vår familie betalar me ikkje for sånne tjenester. Dette høyres riktignok ut som ein litt stor jobb, men her burde mannen din eventuelt gitt prisanslag på førehand, om han ville ha ordentlig betaling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min vil ikke ha betaling. Det er bare jeg som synes han skulle ha fått mer. Men mulig det er fordi det har gått utover meg og barna. Har ikke diskutert dette med min mann, og har ikke tenkt å gjøre det heller :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Han skal innberette og svare skatt av det jobben er verdt, det vil si det som han hadde fått betalt dersom han hadde gjort jobben til noen han ikke kjente. I dette tilfellet skal han betale 28% skatt av 50 000, uansett hva han har fått utbetalt. Dette følger av skattelovens krav til levering av tjenester/produkter mellom nærstående.

Gjør han ikke det vil firmaet og eventuelt han personlig komme i trøbbel. Skatt+straffeskatt, og i uttterste konsekvens miste mulighet til å drive næring dersom Skatteetaten finner alvorlige brudd.

Svigermor burde altså minst betale skatten, for å slippe at sønnen havner i en vanskelig situasjon. Utover det mener jeg familie skal hjelpe hverandre gratis. Og at dette er en sak mellom han og sin mor, og ikke for en smålig svigerdatter.

Hilsen revisor.

Anonym poster: ee55bb9059aa66821ac1468e64cbc702

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...