Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har født før ville dere født tvillinger eller spurt om KS? Jeg har tvilling 1 i hodeleie og det er ikke noe som står i veien for vanlig fødsel i følge Ullevål. Når jeg leser at andre mener fødsel med sete er galskap blir jeg litt usikker ( tvilling 2 kan komme i sete).

Tenkte i utgangspunktet at fødsel er det minst tøffe for kroppen totalt sett, særlig med tanke på det å miste blod.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsket å føde vaginalt, men fikk ikke lov pga. Leiet (ustabilt seteleie på tv1 og navlesttengsfremfall på tv2. Hvis legen hadde gitt klarsignal for vaginal fødsel hadde jeg definitivt gått for det!

Skrevet

Jeg vet ingenting om tvillingfødsler og vurderingene rundt det, men siden setefødsel er aktuelt for meg har jeg satt meg litt inn i det. Jeg har også vært til samtale på sykehuset hvor jeg skal føde.

Som utgangspunkt tror jeg også at det minst krevende for kroppen er å føde vaginalt. Jeg har født før, og var raskt oppegående og i god form (jeg er klar over at det ikke gjelder alle). Jeg skremmes av ukesvis med rekonvalesens etter et KS. Jeg hadde lest en god del historier på nett før samtalen med legen på sykehuset, og tok opp en del av bekymringene jeg satt igjen med. Jeg orker ikke gjengi alle spørsmål/svar men følelsen jeg satt igjen med var absolutt god. Setefødsler følges tett, med et mye større apparat enn normale fødsler, jeg mener hun sa to fødselsleger og barnelege. Jeg antar da at apparate rundt en tvillingfødsel er enda større.

Hun var også veldig klar på at de monitorerte fødselen nøye, og var raske til å bestille et keisersnitt dersom fødselen stoppet opp eller på annen måte ikke utviklet seg slik de ønsket og forventet.

Basert på samtalen jeg hadde og mine egne tanker etter den, er mitt inntrykk at mange av historiene vi leser på nett kommer fra uoppdagede setefødsler (som sikkert fremstår som mye mer skremmende), endel gamle historier (min far lå i seteleie og min bestemor holdt på å dø under fødslene... han er født i 1950 = neppe særlig relevant i dag), samt de som har hatt dårlige opplevelser. Sistnevnte finnes for alle forløsningstyper, og jeg er heller ikke helt sikker på om vi som føder egentlig er den rette til å prøve å fremstille fødslene våre objektivt...

Når alt dette er sagt; Jeg har heller ikke bestemt meg om jeg ønsker å føde barnet i seteleie, oge jeg har ingen oppfatning av at det er bare-bare. Men jeg tror det er fornuftig å legge mer vekdt på den individuelle rådgivningen og oppfølgingen vi får, enne alskens historeier som vi hører og leser.

Lykke til! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da vanlig at tvilling 1 ligger i hodeleie og tvilling 2 i seteleie, men at tvilling 2 snur seg mens/etter at tvilling 1 er født?

Anonym poster: 9aabc986b8f322302a65e509a8232308

AnonymBruker
Skrevet

Om tvilling 1 ligger i hodeleie hadde jeg gått for vaginal fødsel.

Anonym poster: e486f460059a79ba5eb1a70cad4c33a7

Skrevet

Seteleie på tvilling2 er de ofte ikke særlig bekymret for, tvert imot kan det være ganske greit mener de fødselsleger jeg har snakket med. Tvilling 1 har som oftest banet god vei, og selv de som får store tvillinger får ikke veldig store babyer (selv om jeg faktisk møtte en dame som fikk tvillinger på 3,8 og 4,1 kg, men det hører nok til sjeldenhetene). Som oftest er selv store tvillinger små babyer i forhold til gjennomsnittet (mine var på over 3kg hver og var "store tvillinger"), og dermed er mye av risikoen ved setefødsel borte.

Det er uansett alltid en fare for at tvilling2 flytter seg når tvilling1 er ute, men det har de veldig god peiling på på sykehuset og det er masse folk der til å passe på. Med tvillinger har de også lavere terskel for akutt snitt under veis i fødselen, og du blir veldig godt tatt vare på hele veien.

I perioden etter fødsel med nyfødte tvillinger så hadde jeg absolutt ønsket meg at jeg ikke hadde hatt et keisersnittsår som skulle gro i tillegg. Det tok tid før jeg orket å gå ut med vognen, jeg kunne ikke legge vognen i bilen selv og jeg var ganske redusert i flere uker etterpå. På barsel var det veldig kjpt å være så avhengig av hjelp (på Ullevål for man dessverre ikke alltid enerom selv med tvillinger, da de bare har ett enerom på hver barselavdeling, og det kan komme smittepasienter med behov for isolat, eller andre med større behov for enerom).

Så derfor vil jeg si som jeg sa tidligere at hvis legene anbefaler vaginal fødsel så er de sannsynligvis det beste for både deg og barna. Legene på Ullevål er veldig flinke!

Skrevet

Svigerinna mi fødte tvillinger, nr.1 i hodeleie, nr.2 i sete. Gikk helt fint, fikk inntrykk av at nr. 2 nærmest gled ut av seg selv. ;)

Nr.1 var liten, nr.2 mer vanlig babystørrelse.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, særlig Rufsehue:) Som du sier må jeg jo nesten stole på det ekspertene på sykehuset anbefaler meg og jeg tenker at det beste er selvsagt å unngå et snitt og alt det medfører, om man kan.

Gutta skal måles nå på fredag i uke 33 så da får vi nok enda mer informasjon tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en trilling så kan si hva min mor har sagt om fødselen. Vi var store til trillinger å være (2200-2800) men mamma valgte da vaginal fødsel for å kunne være i best mulig form etter fødsel. Første var som en vanlig fødsel, de to andre glei ut. Alt var over på 9 minutter (fra første til siste var ute). Vi lå egentlig i en viss rekkefølge men legene gikk inn og flyttet oss rundt slik at minstemann kom ut som nr 2 i steden for 3. Det var et stort støtteapparat rundt og mamma følte seg vel ivaretatt. Dette er 30 år siden så antar at ting ikke er mindre ivaretatt i dag!

Anonym poster: 8f1dd90c264e571525efb907731e6123

• Liker 2
Skrevet

Masse lykke til med siste innspurt av svangerskapet og med fødselen. Det er helt ubeskrivelig fantastisk fint (og omtrent like slitsomt) å få tvillinger. Helt magisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...