Gå til innhold

Sopp i jorda til potteplante


Pussicat

Anbefalte innlegg

Jeg har fått sopp i jorda på den ene potteplanta mi. Noen som har noe tips til hvordan jeg får det vekk? Jeg fikk sopp i potta til samme blomst for 1 år siden. Og da skifta jeg all jorda og skylte røttene til planta. Men nå er det altså tilbake. Tenkte jeg kanskje skulle la planta stå tørr i lang tid, men jeg veit ikke om det vil hjelpe på soppen. Dette er en Dracaena (Dragontree).

Jeg har ei Gullranke som det er vanndråper på ytterst på bladene på. Er dette vanlig? Eller har den fått en sykdom? Ser helt frisk ut ellers. Jeg vanner den bare når den er tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderjenta
Jeg har ei Gullranke som det er vanndråper på ytterst på bladene på. Er dette vanlig? Eller har den fått en sykdom? Ser helt frisk ut ellers. Jeg vanner den bare når den er tørr.

Jeg har en plante som oppfører seg på samme måte!

Det er en bananplante som skal ha vann når jorden er tørr, den skal tørke ut mellom hver vanning. Når jeg vanner får den stå i en isboks med vann og suge opp det den vil ha. Den retter seg fint opp (blir ofte slapp når den er tørr), og utover dagen og nese dag slipper den ut vanndråper fra spisene/endene på bladene. Tror det skal være sånn, tror den bare sender ut overskuddsvæske. Og det meste av dråpene renner ned i en "trakt" som den har, så jeg tror den driver resirkulering og selvvanning! :D Kanskje din Gullranke gjør det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodige greier. Men vannet på bladene på Gullranka mi faller ned på gulvet siden det er ei sånn plante som strekker seg langt utover. Da er det forhåpentligvis ikke noe galt med den og det var godt å høre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo vært veldig fint om noen som har greie på planter kunne hjulpet litt.. :-)

Spesielt den planta som får sopp i jorda bekymrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har fått sopp i jorda på den ene potteplanta mi. Noen som har noe tips til hvordan jeg får det vekk? Jeg fikk sopp i potta til samme blomst for 1 år siden. Og da skifta jeg all jorda og skylte røttene til planta. Men nå er det altså tilbake. Tenkte jeg kanskje skulle la planta stå tørr i lang tid, men jeg veit ikke om det vil hjelpe på soppen. Dette er en Dracaena (Dragontree).  

Jeg har ei Gullranke som det er vanndråper på ytterst på bladene på. Er dette vanlig? Eller har den fått en sykdom? Ser helt frisk ut ellers. Jeg vanner den bare når den er tørr.

Sopp er noe herk...

Du bør nok Dracaenaen din samme behandling som sist, men ta også en telefon til et gartneri (ikke blomsterbutikk) og spørre om råd. Det er mulig de har midler mot sopp. Blomsterhandlerne har det ikke.

Gullranka di er nok frisk som en fisk, men har fått en overdose vann.

Hvis dette skjer sjelden tar den ikke skade, men om det skjer ofte vil den bli vannsjuk og først få gule blader, deretter kaste bladene og få råtne røtter.

Fortsett med å vanne gullranka bare når den er tørr (den sier ifra ved å henge med bladene når det er på tide), men gi den mindre vann enn du har gjort nå.

Obs: Overvanna gullranker kan også henge med bladene. Sjekk at jorda er tørr og potta er lett før du vanner.

Årsaken til soppangrepet på Dracaenaen er trolig også for mye vann. Dracaena bør ikke vannes oftere enn hver 14. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for råd! :-)

Gullranka får nesten ikke vann når den er tørr. Bare så vidt det er, men alikevel kommer det dråper på bladene. Nå veit ikke jeg om det kommer vann på bladene hver gang for det var først for 14 dager siden eller noe at jeg merka det for samboeren min ble våt i panna da han kom borti den. Og etter det har jeg fulgt med den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det varmt der Gullranka står?

Dt er også mulig at den fordamper mye vann fordi det er varmt rundt den.

Hvor mye er forresten "bare så vidt det er" med vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullranka henger på veggen på kjøkkenet. Sola skinner aldri på den der den henger. Og det blir nok en god del varmt her inne. Blomstra som står i vinduet må vannes hver dag om sommeren, men Gullranka vanner jeg bare 1 gang i uka om sommeren. Den får nok noe damp fra badet etter at vi har dusja for badet er like ved kjøkkenet. Det ligger vel på 20 grader her inne.

Veit ikke hvordan jeg skal forklare hvor mye vann den får... Veit bare at de andre som står i vinduet får mye mere vann ved vanning. 1dl kanskje den får.... Ser ut som den trives veldig godt i alle fall. Ingen døde eller gule blader. Ser veldig frodig og frisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Veit ikke hvordan jeg skal forklare hvor mye vann den får... Veit bare at de andre som står i vinduet får mye mere vann ved vanning. 1dl kanskje den får.... Ser ut som den trives veldig godt i alle fall. Ingen døde eller gule blader. Ser veldig frodig og frisk ut.

Hvis potta har standard gullrankestørrelse (10-12 cm Ø) er 1 dl mye. Hvis den fortsetter å få vanndråper på bladene bør du være forsiktig med vanninga ei periode. Det er bedre med bittelitt enn litt for mye.

Planta høres ut til å ha det helt utmerket. jeg gjetter at den fikk for mye vann sist, men at den ellers får ca like mye som den trenger og har vent seg til å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...