Gå til innhold

Kan man stole på skattelistene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver å søker litt i skattelistene, og lurer på om man egentlig kan stole på det som står der? Hvordan er det regnet ut i så fall? Synes at inntekten er så mye lavere på de jeg søker på, enn det de har oppgitt selv. Bl.a på samboeren min, og jeg har jo selv sett lønnslippene hans.

Må man plusse inntekt og skatt for å finne ut årsinntekten?

Og hvis man har gjeld, vil det gå utover noen av tallene?

Takk for svar :)

Anonym poster: b56f9be4ec1a8106a27320427597c19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er allminnelig inntekt, altså all skattepliktig inntekt minus fradrag. Litt mye dilldall, poenget er at inntekten på skattelistene blir lav dersom man har mye lån man betaler renter på. Og høy om man ikke har lån men derimot penger man får renter på, eller om man har aksjeutbytte og/eller gevinst etter aksjesalg.

Du skal ikke plusse inntekt og skatt, nei, det blir helt feil.

Endret av Leifern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man plusser inntekt og skatt, blir ikke dette inntekt før skatt?

Og det er jo dette man oppgir i årslønn. Eller er jeg helt på bærtur?

Så man kan egentlig ikke bruke skattelistene for å se hva folk tjener, fordi den inntekten som står der, er inntekten minus det de betaler i evt lån? Og jeg aner jo ikke om folk har lån, eller hva de betaler på det i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det står at Kjell Inge Røkke har 0 kroner i inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det står slik:

• Inntekt:

584 809

• Formue:

0

• Utlignet skatt:

227 930

• Betyr dette at personen har 585 000 etter skatt og 802 739 før skatt i årsinntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det står slik:

• Inntekt:

584 809

• Formue:

0

• Utlignet skatt:

227 930

• Betyr dette at personen har 585 000 etter skatt og 802 739 før skatt i årsinntekt?

Nei

Anonym poster: a3bfcc326a2ec35ae162707261860d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så man kan egentlig ikke bruke skattelistene for å se hva folk tjener, fordi den inntekten som står der, er inntekten minus det de betaler i evt lån? Og jeg aner jo ikke om folk har lån, eller hva de betaler på det i året.

Slutt å være så nysgjerrig på andres inntekt. Spør dem heller, men det tør du vel ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

Betyr det at personen har 584 809 kr i årsinntekt før han har betalt skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. For å si det litt forenklet. Inntekten oppført er brutto. Nettoinntekt er oppført inntekt minus oppført skatt. Det blir litt for enkelt, men grovt sett er det slik.

Men nei, du kan egentlig ikke stole skikkelig på skattelister. De kan gi en god pekepinn på mange, men folk som driver med aksjer, driver som selvstendig næringsdrivende, investerer i boliger etc. kommer gjerne vesentlig "dårligere" ut av tallene i skattelistene enn det som egentlig stemmer.

Anonym poster: 1b3d98ae8bd2308848dde1fbbb1bcaf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt tillegg: Jeg skrev kl. 18.37 "Nei": Svaret er ja på det siste spørsmålet. Skrev innlegget som svar etter det første spørsmålet, og da var svaret nei.

JA - Det betyr at personen har 584 809 kr. i årsinntekt før han har betalt skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt tillegg: Jeg skrev kl. 18.37 "Nei": Svaret er ja på det siste spørsmålet. Skrev innlegget som svar etter det første spørsmålet, og da var svaret nei.

JA - Det betyr at personen har 584 809 kr. i årsinntekt før han har betalt skatt.

Ok, tusen takk for hjelpsomme svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for hjelpsomme svar! :)

Bare hyggelig :) Er som sagt ikke helt presist, men på mange er det en helt okey indikator på reell inntekt. Med mindre de da f.eks. driver eget firma eller spekulerer på børs.

Formuen er mer upresis, for der er gjerne mye penger bundet opp i boliger, og ligningsverdien på boliger er jo bare en brøkdel av markedsverdien. Lurer på om det er 25% på primærboliger og nettopp økt til 50% på sekundærboliger. Så formuen er ligningsformue, men ikke den egentlige formuen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at personen har 584 809 kr i årsinntekt før han har betalt skatt?

Det er før han har betalt skatt, men etter fradrag. Altså tjener personen IKKE 584 809 brutto, trolig en del mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med "årsinntekt"? Har aldri hørt noen bruke "årsinntekt" om allminnelig inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. For å si det litt forenklet. Inntekten oppført er brutto. Nettoinntekt er oppført inntekt minus oppført skatt. Det blir litt for enkelt, men grovt sett er det slik.

Dette er helt feil, og er ikke i nærheten av å være riktig. La oss si at en person har 500 000 i brutto lønn. La oss si at personen betaler 100 000 i renter på lån i året, ser ellers bort fra fradrag/renter.

Da vil det stå følgende i skattelistene:

Inntekt: 321 850 (i følge skattekalkulator, pga. rentefradrag og minstefradrag).

Skatt: 117 320.

Du hevner at netto inntekt blir differansen, men netto inntekt er jo differansen mellom brutto lønn og skatt. I følge deg blir det her 204 530 i netto lønn, mens faktum er at det blir nesten dobbelt så mye.

Normalt kalles faktisk det som står i skattelistene for netto lønn, men antar du sikter til det personen sitter igjen med etter å ha betalt skatt/trygdeavgift.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at dette blir feil, er fordi inntekten oppgitt i skattelistene er brutto inntekt minus fradrag. Det er ikke i nærheten av å bli riktig slik du foreslår, uansett.

Det finnes kalkulatorer som forsøker å beregne egentlig inntekt basert på skattbar inntekt i forhold til skatt, da forsøker man å anslå rentefradraget. Fungerer på de fleste, men tar f.eks. ikke hensyn til BSU, og det kan være vanskelig å vurdere inntekter på renter/aksjer. Prøv en av disse:

http://www.dinside.no/276127/nysgjerrigperkalkulatoren

http://www.dinepenger.no/kalkulatorer/skattelistene-beregn-egentlig-inntekt/20287299

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du sikker på det? Hva med fradrag i tilknytning til arbeidsinntekt? For meg er det litt over 80 tusen i år og det trekkes fra bruttolønna mi. I tillegg kommer andre fradrag som renter på boliglån og Lånekassen. Så grunnlaget for skatt er vesentlig mindre enn bruttolønna mi og det er ikke bruttolønna mi som står i skattelistene, men grunnlaget etter alle fradrag. Hvordan kan du være så sikker at tallet du ser i skattelistene er det personen har tjent brutto uten å vite hva slags fradrag personen har?

Anonym poster: 074e5245febc485156d50d44bc325ac4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klaske:

Nå skal det ikke stikkes under stol at jeg har lite til overs for ren snoking, slik skattelistene nærmest oppfordrer til. Mitt største ankepunkt mot publisering av skattelister, er like fullt at de leses av folk som ikke har fletta peiling på hva de leser.

Således er det bare å gratulere; du er et stjerneeksempel for mitt argument. Leifern har allerede fortalt hvor David kjøpte six-packen, så la meg gjerne være nok en stemme som kan fortelle at han har helt rett.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klaske:

Nå skal det ikke stikkes under stol at jeg har lite til overs for ren snoking, slik skattelistene nærmest oppfordrer til. Mitt største ankepunkt mot publisering av skattelister, er like fullt at de leses av folk som ikke har fletta peiling på hva de leser.

Således er det bare å gratulere; du er et stjerneeksempel for mitt argument. Leifern har allerede fortalt hvor David kjøpte six-packen, så la meg gjerne være nok en stemme som kan fortelle at han har helt rett.

Signerer dette! Folk har ikke peiling på hva de leser og hva tallene de ser betyr. Har ikke hørt om fradrag, vet du. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) Er som sagt ikke helt presist, men på mange er det en helt okey indikator på reell inntekt.

Hyggelig at du villeder trådstarter? Slutter aldri å forundre meg over folk som uttaler seg skråsikkert for å "hjelpe" folk på nettet, når det faktisk ikke har det minste peiling på hva de snakker om.

Anonym poster: 681a58c77657941d6ba95e6dbd43dedb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...